Gå til innhold

Oversikt over utgifter (mat, klær, div)


Anbefalte innlegg

Vi har pr i dag flere kreditkort (Trumf, Bank Norwegian, Santander, etc), som fører til litt ekstra poeng/cashpoints opptjening men som også fører til at det er vanskelig å holde kontroll på hva man bruker penger på. Mat, klær, diverse. Hva bruker dere for å få god kontroll og innsyn?

Hvordan løser dere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mer negativ til kredittkort, jeg visste ikke at kredittkort kan brukes til opptjening. På den annen side vil mange flyreiser føre til bonuspoeng. Men det er totalt sett billigere å ikke fly i det hele tatt?

Hvis alle leverer inn kvitteringer eller lignende (eller bruker notisbok), kan det fortsatt dokumenteres. Men det vil kreve noe av folk å gjøre det. Tenker du å finne ut om de kjøper for mye dyr kaffe på hjørnet, eller for mange klær som ikke er på tilbud?

Lenke til kommentar

Enkleste måten er å føre et budsjett.

Bruker selv www.everydollar.com som er gratis. Hatt det i mange år. Kommer opp som amerikanske dollar, men bare overser det og bruker tallene som norske kroner.

Gjør det enkelt å følge med på hvor jeg bruker penger og at jeg holder meg innenfor budsjettet mitt på forskjellige punkter 😊

Lenke til kommentar
pHminmax skrev (På 24.2.2023 den 14.10):

Vi har pr i dag flere kreditkort (Trumf, Bank Norwegian, Santander, etc), som fører til litt ekstra poeng/cashpoints opptjening men som også fører til at det er vanskelig å holde kontroll på hva man bruker penger på. Mat, klær, diverse. Hva bruker dere for å få god kontroll og innsyn?

Hvordan løser dere dette?

Bruker vanlig minibankkort og kontooversikt på vipps. Det enkle er det beste i dette tilfellet, men gode råd er kun gode hvis man følger de.

Lenke til kommentar

Finnes jo både budsjett og regnskap.

Lager/oppdaterer bare budsjett i beste fall årlig og når det går i pluss med god margin fortsetter jeg å leve som før.

Bruker kredittkort/Vipps/apper til alt bortsett fra regninger som kommer inn i nettbanken/postkassen/mail. Sjekker rimelig ofte listen som viser kortbruket hovedsakelig for å se om det finnes noe uforklarlig. Og når kk-fakturaen er uvanlig høy: om det finnes en forklaring for det - vanligvis har jeg da glemt det ene store kjøp.

Etter en utenlandskreise i 2022 byttet jeg ikke tilbake Euro mot kroner i lommeboken ved hjemkomst - har jo ikke brukt norske kontanter på minst ett år.

Lenke til kommentar

Man kan bruket ett kort til klær, et til dagligvare, et annet til transport osv.

Når faktura på disse kommer som e-faktura i nettbanken er det enkelt og kategorisere disse om banken tilbyr en form for budsjett/oversikt ala Min Økonomi hos DnB.

Sbanken hadde en fin løsning men den ble dessverre nedlagt. Nå har de fleste banker en eller annen dårlig tilsvarende funksjon men synes DnB har den beste løsningen pr. i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...