Gå til innhold

Onshore lønn - ikke som på land?


Anbefalte innlegg

Hei folkens, nylig landa onshore jobb som automatiker via bemanningsbyrå og fornøyd med å potensielt ha en vei inn til offshore på sikt.

Men!

Ved diskusjon om lønn med arbeidsgiver viste det seg etterhvert at et "årsverk" er 1400ish timer, og ikke 1950 som på land?

Dette er altså en 2/3 rotasjon. Da jeg innså dette ble plutselig årslønna mi 100k+ lavere (timesløn på 300ish kr) enn jeg først hadde regnet ut da jeg signerte kontrakten. Så det var jo en trivelig overraskelse.

Ikke verdens undergang for min del, ender jeg opp på plattform til slutt er jeg mer enn fornøyd uansett.

Så, spørsmålene til dere som jobber slik rotasjon, og/eller er involvert i tariff o.l.;

Stemmer dette? Er det andre lønnsfordeler en får i slike jobbsituasjoner som kanskje vil kompensere? Har jeg potensielt mulighet for å krangle meg til lønnstillegg om et halvår? Det er jo groteske mengder med stillinger der ute for tiden, så skulle tro at det var mulig.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så stor forskjell som du tror. Et vanlig årsverk på land er 230 dager x 7.5 timer = 1725 timer. Ved 2/3 rotasjon får man redusert arbeidsuke til 35.5 timer som man får 5.6 % mer per time for. I tillegg kompenseres det timer tilsvarende nesten en arbeidsdag per rotasjon. Så er det vel også regnet inn at man skal bruke 1 eller 2 feriedager per friperiode, så man vil nok ikke ha igjen stort av ferie som man bestemme over selv.

Det er mange som jobber slik og har en annen jobb når de er hjemme, hvertfall 1-2 av fri ukene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vroomvroom007 skrev (På 23.2.2023 den 18.38):

Hei folkens, nylig landa onshore jobb som automatiker via bemanningsbyrå og fornøyd med å potensielt ha en vei inn til offshore på sikt.

Men!

Ved diskusjon om lønn med arbeidsgiver viste det seg etterhvert at et "årsverk" er 1400ish timer, og ikke 1950 som på land?

Dette er altså en 2/3 rotasjon. Da jeg innså dette ble plutselig årslønna mi 100k+ lavere (timesløn på 300ish kr) enn jeg først hadde regnet ut da jeg signerte kontrakten. Så det var jo en trivelig overraskelse.

Ikke verdens undergang for min del, ender jeg opp på plattform til slutt er jeg mer enn fornøyd uansett.

Så, spørsmålene til dere som jobber slik rotasjon, og/eller er involvert i tariff o.l.;

Stemmer dette? Er det andre lønnsfordeler en får i slike jobbsituasjoner som kanskje vil kompensere? Har jeg potensielt mulighet for å krangle meg til lønnstillegg om et halvår? Det er jo groteske mengder med stillinger der ute for tiden, så skulle tro at det var mulig.

Takker for alle innspill!

2/3 rotasjon og ikke 12 timers dager ? 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
vroomvroom007 skrev (På 23.2.2023 den 6:38 PM):

Hei folkens, nylig landa onshore jobb som automatiker via bemanningsbyrå og fornøyd med å potensielt ha en vei inn til offshore på sikt.

Men!

Ved diskusjon om lønn med arbeidsgiver viste det seg etterhvert at et "årsverk" er 1400ish timer, og ikke 1950 som på land?

Dette er altså en 2/3 rotasjon. Da jeg innså dette ble plutselig årslønna mi 100k+ lavere (timesløn på 300ish kr) enn jeg først hadde regnet ut da jeg signerte kontrakten. Så det var jo en trivelig overraskelse.

Ikke verdens undergang for min del, ender jeg opp på plattform til slutt er jeg mer enn fornøyd uansett.

Så, spørsmålene til dere som jobber slik rotasjon, og/eller er involvert i tariff o.l.;

Stemmer dette? Er det andre lønnsfordeler en får i slike jobbsituasjoner som kanskje vil kompensere? Har jeg potensielt mulighet for å krangle meg til lønnstillegg om et halvår? Det er jo groteske mengder med stillinger der ute for tiden, så skulle tro at det var mulig.

Takker for alle innspill!

Jobber selv rotasjon 2/3 onshore og kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver, du jobber jo 12 timer i 14 dager med alle tillegg, alt av kost og losji er i tillegg dekka i 14 dager enten med diett eller kantine. Du går ikke ned i lønn,  med mindre du har hatt unormalt høy lønn i din forrige jobb. Hadde selv 320 ,- / timen i min forrige jobb, har 15600,- mer i mnd brutto onshore.

Lenke til kommentar
Stiansen87 skrev (1 time siden):

Jobber selv rotasjon 2/3 onshore og kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver, du jobber jo 12 timer i 14 dager med alle tillegg, alt av kost og losji er i tillegg dekka i 14 dager enten med diett eller kantine. Du går ikke ned i lønn,  med mindre du har hatt unormalt høy lønn i din forrige jobb. Hadde selv 320 ,- / timen i min forrige jobb, har 15600,- mer i mnd brutto onshore.

Bomma nok litt i originalinnlegget mitt, men tror desverre du også gjør det.

 

Si at du tjener 320 kr/t nå også

 

På land: 320 × 1950 = 624 000 kr / år

Onshore: 320 × 11,5 × 14 × 10,4 = 587 328 kr / år, pluss røddager

 

Ikke verst, men definitivt ikke 16k mer per mnd, mer som noen k lavere enn før.

Er du muligens ny og har fått én høy lønnsslipp? Du må vite at om du ikke har fastlønn i firmaet ditt vil inntekten variere en god del fra mnd til mnd pga 5 ukers syklus og søndagscutoffen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg hadde noe erfaring med offshore, men da var det i alle fall et flatt, men pent, tillegg på 1.500,- per døgn som kom ved siden av vanlig lønn. Dette gjaldt for øvrig for folk som var på plattform på oppdrag (aner ikke med de faste). Det kompenserer nok greit for evt lavere timeantall om det er noe slikt for deg også.

Lenke til kommentar

Vel, det med det lavere timeantallet har jeg ikke skjønt helt enda. Da jeg ba om et dokument som verifiserer min ansettelse til bruk for boliglån, står det "For onshore14/21 rotasjon regner vi et årsverk på 1580 timer."

Men hvis jeg ganger antallet timer jobbet per dag, med antall dager per rotasjon og rotasjoner per år får jeg 11,5 × 14 × 10,4 = 1674,4.

Mulig de antar at man tar fri en uke? Da stemmer det nesten 100%. Mye jeg ikke har blitt klok på.

Videre er det desverre onshorearbeid på landanlegg/verft det er snakk om her

 

Lenke til kommentar
vroomvroom007 skrev (2 timer siden):

Bomma nok litt i originalinnlegget mitt, men tror desverre du også gjør det.

 

Si at du tjener 320 kr/t nå også

 

På land: 320 × 1950 = 624 000 kr / år

Onshore: 320 × 11,5 × 14 × 10,4 = 587 328 kr / år, pluss røddager

 

Ikke verst, men definitivt ikke 16k mer per mnd, mer som noen k lavere enn før.

Er du muligens ny og har fått én høy lønnsslipp? Du må vite at om du ikke har fastlønn i firmaet ditt vil inntekten variere en god del fra mnd til mnd pga 5 ukers syklus og søndagscutoffen

Nå jobber en ikke 1950 timer i ett vanlig årsverk da. En har 25 dager ferie. Dette faller vell vekk i en rotasjon?

Lenke til kommentar
vroomvroom007 skrev (På 4.12.2023 den 1:21 PM):

Bomma nok litt i originalinnlegget mitt, men tror desverre du også gjør det.

 

Si at du tjener 320 kr/t nå også

 

På land: 320 × 1950 = 624 000 kr / år

Onshore: 320 × 11,5 × 14 × 10,4 = 587 328 kr / år, pluss røddager

 

Ikke verst, men definitivt ikke 16k mer per mnd, mer som noen k lavere enn før.

Er du muligens ny og har fått én høy lønnsslipp? Du må vite at om du ikke har fastlønn i firmaet ditt vil inntekten variere en god del fra mnd til mnd pga 5 ukers syklus og søndagscutoffen

er vell normalt og snakke årslønn og ikke timelønn når man skriver kontrakt sånn egentlig så timelønn er ikke så relevant, og regne på.

må vell og regne med dagstillegg offshore, samt kveld og natt tillegge på totalen, hos oss så kan man ca plusse 200k på årslønna i variable tilleg på reise arbeide, enten 20% timetillegg på land eller ca 1200kr dagen for offshore arbeide 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...