Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskiver - Priser


Anbefalte innlegg

1 hour ago, iknutis said:

Så godt som alle bildeler er overpriset i Norge. Hvis ikke hadde det vært dårlig butikk for alle som har slått seg opp internasjonalt. :)
Kjører du Jeep eller andre amerikanskemerker, er det mye å spare på å bestille fra US. Selv med frakt og mva.
Kjører du Land Rover, bestiller de fleste fra engelske nettsteder, og sparer også mye penger selv med frakt og mva.

Det meste jeg bestiller av slitedeler til familiens seks biler, bestiller jeg fra Autodoc i Tyskland. Du må selv ha 100% kontroll på at du bestiller rett del til din bil (feks ha kontroll på diameter og tykkelse på bremseskiver), da nettsiden gir alle mulige kombinasjoner av utstyr til din bilmodell. Har du ikke kontroll på dette selv, anbefaler jeg å kjøpe et annet sted da de er håpløse på retur.

Jeg har kjørt både billige bremsedeler (Ridex) og dyre deler på bilene våre, og merker med vanlig bruk ingen forskjell. Hvorvidt bilene greier å få abs til å slå inn på tørr asfalt kommer gjerne an på mange andre faktorer enn logoen på bremsedelene dine.

På deler som er mye jobb å bytte (clutch, utløserlager, hjullager) kjøper jeg helst dyrere merkevarer som SKF, FAG, Valeo osv.
På deler som er kjapt å bytte, samt luftfilter og kupefilter, kjøper jeg gjerne billigere merker og bytter heller oftere enn fabrikkintervall.

Thansen har overrasket meg stort både på priser og deletilgang i år; de har mye på lager til litt over tysk pris. Skruvat har skuffet stort på leveringstid, opptil 2-3 uker på enkelte deler som står som "på lager".
Eurodel er omtrent som Thansen på leveringstid og pris, varierer litt fra produkt til produkt.

Ja ok, har ingen anelse om hvilke nettsjapper jeg skal handle fra så tenkte bare å kjøpe fra Eurodel. Fant noen klosser fra Blue Print. Men du verden det er jo en hel del spesifikasjoner på produktene og jeg har jo ikke peil på halvparten en gang. Har du noen ide om hva "produktinnskrenkning" betyr? Kan det være de ytre diameterne det dreier seg om? Ser at det oppgis "PBR" på dette produktet, og det er akkurat det som står stemplet på kaliperne mine også.

https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-blue-print-adg04241

Ble litt overrasket når jeg så at Bosch sine bremseklosse sett nesten koster tusen kroner stk. Thansen kunne ikke levere bremseskiver til min bil, kun klosser så har vel mye å si hva slags leverandør det er snakk om. 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Men du verden det er jo en hel del spesifikasjoner på produktene og jeg har jo ikke peil på halvparten en gang. Har du noen ide om hva "produktinnskrenkning" betyr? Kan det være de ytre diameterne det dreier seg om? 

https://www.eurodel.no/bremseklosser-sett-blue-print-adg04241

Nei, da kan det være utfordrende å bruke de billigste butikkene. :)  Det du kan gjøre er å sjekke på mekonomen.no
Der får du normalt opp bare 1 alternativ, men det kan være mer på enkelte modeller.
Hvis det der står at klossene skal være 169mm lang, og 59mm brede og 16mm tykke, er det god sjans for at du har funnet rett utgave.
På Eurodel kan du også betale for å få de til å sjekke manuelt om delene passer akkurat til din bil.

Produktinnskrenkning kan feks bety at den på enkelte modeller bare passer hvis du har sportsunderstell som option.
Eller som på min bil: forskjellige bremseskiver på biler med 2wd og 4wd.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 timer siden):

Nei, da kan det være utfordrende å bruke de billigste butikkene. :)  Det du kan gjøre er å sjekke på mekonomen.no
Der får du normalt opp bare 1 alternativ, men det kan være mer på enkelte modeller.
Hvis det der står at klossene skal være 169mm lang, og 59mm brede og 16mm tykke, er det god sjans for at du har funnet rett utgave.
På Eurodel kan du også betale for å få de til å sjekke manuelt om delene passer akkurat til din bil.

Produktinnskrenkning kan feks bety at den på enkelte modeller bare passer hvis du har sportsunderstell som option.
Eller som på min bil: forskjellige bremseskiver på biler med 2wd og 4wd.

Du betaler ikke Eurodel for å sjekke om delene passer, du huker av for om de skal sjekke at delene passer din bil, det tar litt lenger tid men skal sikre at man får riktig del, jeg tror dog ikke de gjør noe mer enn å sjekke dette opp mot chassis nr, noe iallefall jeg klarer fint å sjekke selv.

Om TS skal bruke Eurodel så kan det være verdt å nevne at man får trumf bonus på rundt 10% om man går gjennom nettsiden viatrumf for å handle der, dette er vel og merke om man allerede er trumf kunde, for mitt vedkommende så har det blitt noen slanter da jeg står for vedlikehold og service på de fleste bilene til familie og venner :)  

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dragonlove said:

Du betaler ikke Eurodel for å sjekke om delene passer, du huker av for om de skal sjekke at delene passer din bil, det tar litt lenger tid men skal sikre at man får riktig del, jeg tror dog ikke de gjør noe mer enn å sjekke dette opp mot chassis nr, noe iallefall jeg klarer fint å sjekke selv.

Om TS skal bruke Eurodel så kan det være verdt å nevne at man får trumf bonus på rundt 10% om man går gjennom nettsiden viatrumf for å handle der, dette er vel og merke om man allerede er trumf kunde, for mitt vedkommende så har det blitt noen slanter da jeg står for vedlikehold og service på de fleste bilene til familie og venner :)  

Takk for tipset. Joda er Trumf kunde. Er Eurodel en norsk nettside som sitter å bestiller inn deler fra andre land i Europa?

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset. Joda er Trumf kunde. Er Eurodel en norsk nettside som sitter å bestiller inn deler fra andre land i Europa?

Eurodel er en Norsk side ja, i motsetning til fks Autodoc som er en Fransk side med avdeling for Norge, hvor jeg har hørt om folk som har bestilt for eksempel Bosch også har de ikke hatt Bosch på lager og levert andre merker osv....

Jeg har også prøvd meg på reklamasjon hos de på noen støtdemper fjører med godt resultat, fikk refundert beløpet da det var 10 års garanti :) 

 

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Eurodel er en Norsk side ja, i motsetning til fks Autodoc som er en Fransk side med avdeling for Norge, hvor jeg har hørt om folk som har bestilt for eksempel Bosch også har de ikke hatt Bosch på lager og levert andre merker osv....

Jeg har også prøvd meg på reklamasjon hos de på noen støtdemper fjører med godt resultat, fikk refundert beløpet da det var 10 års garanti :) 

 

Fransk? Du mente vel tysk? Er til Tyskland man eventuelt sender varer i retur, med dertil hørende fraktkostnader.

Jeg har som deg gode erfaringer med Eurodel og bruker de som primær delebutikk. De har dessuten norsk returadresse, 1 års åpent kjøp, gratis retur og en ryddig og grei nettside. Bestilte fra de 9 ganger totalt i 2022. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Du betaler ikke Eurodel for å sjekke om delene passer, du huker av for om de skal sjekke at delene passer din bil, det tar litt lenger tid men skal sikre at man får riktig del, jeg tror dog ikke de gjør noe mer enn å sjekke dette opp mot chassis nr, noe iallefall jeg klarer fint å sjekke selv.

Godt mulig det var tidsbruken som gjør at jeg aldri har brukt den tjenesten ja. ;)

Når jeg bestiller deler, skulle jeg helst hatt de i går. Jeg vet ikke hvordan tjenesten fungerer, men det er ikke alt man finner på chassinr. Vag er håpløst på det, må sjekke PR-numrene for å finne ut hva bilen faktisk er levert med. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (46 minutter siden):

Vag er håpløst på det, må sjekke PR-numrene for å finne ut hva bilen faktisk er levert med. 

VW sitt PR-nummersystem krever litt tilvenning, men nå når jeg har vent meg til det så synes jeg det fungerer bra. Men å kjøpe deler til en VW i nettbutikk som ikke oppgir hvilke PR-numre som delen passer til, det er gambling med tid og penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (7 minutter siden):

4 stk, er til 1 stk framaksling :) 

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (17 timer siden):

Godt mulig det var tidsbruken som gjør at jeg aldri har brukt den tjenesten ja. ;)

Når jeg bestiller deler, skulle jeg helst hatt de i går. Jeg vet ikke hvordan tjenesten fungerer, men det er ikke alt man finner på chassinr. Vag er håpløst på det, må sjekke PR-numrene for å finne ut hva bilen faktisk er levert med. 

Er ikke så ofte jeg bestiller noe til Vag, men det er flere fabrikanter som man bør være litt obs på, Toyota lager blant annet biler i Frankrike og Japan på noen av sine modeller, så da må man vite om man har Fransk eller Japansk utgave for å få riktig del.

For min egen del er det kun BMW det går i og der har man Realoem hvor hele delekatalogen er :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...