Gå til innhold

Kommentar: Dette er dataspel i serieformat gjort rett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var nok desverre et uttrykk for "woke" kultur som Hollywood elsker for tiden, her var det noen som hadde det de mener er en ladet politisk beskjed de brukte serien til å sende. Vi lovet en serie som var tro mot spillet, det var ikke denne episoden i det hele tatt. De kunne tilpasset historien litt slik at Joe og Ellie møtte Bill og Frank som et par for eksempel mens de slet med å finne batteriet i byen der Bill brukte zombier som et forsvar. I stedet fikk vi livshistorien til Bill og Frank, nesten en hel episode dedikert til to personer som egentlig har fint lite å gjøre med det serien egentlig handler om, forholdet mellom Joel og Ellie. Resten av serien kommer til å lide under manglende tid til til å fortelle deres historie nå.

Endret av bubba477
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fytti grisen for en solid artikkel! 
Her viser Mikkjell god forståelse for alle aspekter av saken, og tenker selv. Rett og slett klasse! 
 

Når det gjelder episoden selv, så vil jeg tro at det er en nøye overveid beslutning om at det handler om å gi seerne som også har spilt spillet noe nytt og fengende. Om de treffer er smak og behag, men for min del, som elsket spillene, er jeg ikke flau over å si at jeg likte episoden. Det føltes litt rart ut i den forstand at det hele kunne vært en spin-off fra hovedserien, og jeg forstår kritikken på at det virket forstyrrende for de som ikke følte det ga så mye i forhold til hovedpersonene Joel og Ellies historie. Jeg tok det som en fengende og gripende historie om hvordan man finner noe positivt i en jævlig situasjon, samtidig som det gir meg mer interesse i å følge resten, ettersom det er mye nytt historiemessig. 
 

Digga det, på godt norsk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Adaptasjon er en ting, men tilfører det historien noe, eller er det bare trykt inn med et skojern fordi de skal sjekke av noen bokser? La oss kalle en spade for en spade, Denne serien finnes kun fordi spillet er populært, ikke fordi det har en god historie. Dette er ikke akkurat "Call Me By Your Name" eller "Happy together". Når det er sagt så prøver de jo koke suppe på en spiker, så jeg skjønner godt at de prøver å gjøre spikersuppa litt mer interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bubba477 skrev:

Dette var nok desverre et uttrykk for "woke" kultur som Hollywood elsker for tiden, her var det noen som hadde det de mener er en ladet politisk beskjed de brukte serien til å sende. Vi lovet en serie som var tro mot spillet, det var ikke denne episoden i det hele tatt. De kunne tilpasset historien litt slik at Joe og Ellie møtte Bill og Frank som et par for eksempel mens de slet med å finne batteriet i byen der Bill brukte zombier som et forsvar. I stedet fikk vi livshistorien til Bill og Frank, nesten en hel episode dedikert til to personer som egentlig har fint lite å gjøre med det serien egentlig handler om, forholdet mellom Joel og Ellie. Resten av serien kommer til å lide under manglende tid til til å fortelle deres historie nå.

Serieskaperne har da bestemt antall episoder og lengde på disse. Jeg skjønner ikke hva du mener om manglende tid. Jeg er en av disse "blodfan" som elsket de gjorde med denne episoden. Dette subplottet ville ikke passet inn i spillet men er perfekt her. Jeg ønsket å vite mer om Bill da jeg spilte spillet i 2014. Og igjen da remake'n av Part 1 kom. Så jeg er helt enig med artikkelforfatter. Dette er adaptasjon gjort riktig.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bubba477 skrev (3 timer siden):

Dette var nok desverre et uttrykk for "woke" kultur som Hollywood elsker for tiden, her var det noen som hadde det de mener er en ladet politisk beskjed de brukte serien til å sende. Vi lovet en serie som var tro mot spillet, det var ikke denne episoden i det hele tatt. De kunne tilpasset historien litt slik at Joe og Ellie møtte Bill og Frank som et par for eksempel mens de slet med å finne batteriet i byen der Bill brukte zombier som et forsvar. I stedet fikk vi livshistorien til Bill og Frank, nesten en hel episode dedikert til to personer som egentlig har fint lite å gjøre med det serien egentlig handler om, forholdet mellom Joel og Ellie. Resten av serien kommer til å lide under manglende tid til til å fortelle deres historie nå.

Vanligvis kan jeg tenke meg å sette fyr på woke kulturen, men dette er etter min mening det rene svada.

At du gjerne ville hatt en 1:1 adaptasjon, eller så nær som mulig, er helt ok. Det er en legitim grunn til å være misfornøyd med episoden. Og alle som synes det vil jeg forsvare.

Å si at episoden var dårlig, er sludder. Den var velskrevet, velspilt og på alle måter godt laget.

Å si at episoden var woke, er sikkert diskutabelt, men etter min mening var den ikke det. Det å portrettere figurer fra den endeløse alfabetblekka i media er ikke det woke handler om. Det å portrettere figurer fra samme blekka som det RIKTIGE, og gjerne at alle som ikke synes det er nazister, DET er woke.

Du har heldigvis fått med deg at Bill og Frank var homofile i spillet også, så legningen deres er ikke problemet. Er vi enige i det? Problemet (for de som mener det) er heller at det ble brukt mye tid på andre figurer enn Joel og Ellie. Det kan jeg være enig i, og jeg skulle gjerne sett de besøke Frank og Bill og samhandlet mer med dem, men det betyr ikke at serieskaperen gjorde noe feil.

Last of us var ett langt og innholdsrikt spill. Hovedpersonene er utvilsomt Joel og Ellie, men spillet handler like mye om samfunnet, både før og etter undergangen. Det handler om enkeltmennesker, og det handler om hvordan våre handlinger påvirker andre.

Episode 3 handlet om mennesker. Den fremstilte ikke homofile som bedre enn andre. Den fremstilte ikke homofile som den riktige legningen. Den viste oss ett lite snitt av to mennesker som finner hverandre. Var det relevant for Joel og Ellie? Ikke i noen stor grad, men Last of Us handler om mer enn det.

 

Edit: Jeg skulle ønske gamer.no ikke spiste formateringen på posten min :(

Endret av BeThomas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil si at dette ikke er en adopsjon, men em omskriving. Og for jeg går videre vil jeg si at jeg ikke har sett serien eller spilt spillene. Men jeg har hørt meningene til flere som elsker spillene men er delt i synet på serien.

Peter Jackson med Ringenes herre er anerkjent for hvordan adopsjon gjort riktig, kan gjøres.

Å endre premissene av historien i spillet er ikke dette.

Og et av de viktigste punktene PJ og hans team hadde gjennom hele produksjonen. Var at filmene skulle holde seg så godt det kunne gjøres til bøkene, og de skulle ikke legge inn sine egne meninger eller politikk i filmene.

Her har serien med å endre handlingen, og gått vekk fra realisme gjort nettopp dette.

Og jeg liker dårlig, vinklingen til artikkelen som hinter til at "blodfans" prøver å ødelegge ryktet til serien. Med forskjellige påstander om dem. Isåfall vurder artikkelen gå mer i dybden på hvorfor serieskaperne/IP eierne ønsker dette.... Dette fenomenet med "review bombing" eller Gatekeeping, er forsterket etter flere endringer av godt etablerte IPer. Og hvordan fans ser nye eiere/skapere begynne å endre hva de en gang elsket.

Så at enda en ny IP, blir "adaptert" til et nytt format, blir møtt med god dose skepsis, er ikke akkurat uventet. Dette er en stor diskusjon, men som jeg synes i denne artikkelen blir veldig forutinntatt og unyansert. Selv om den prøver det motsatte.

Det er biten jeg vil påpeke. Men serien kan fremdeles være god tv, men ikke en adapsjon gjort riktig. Fordi den splitter og forandrer en allerede fortalt historie. Inspirert av, eller omslaget med en ny visjon er mer riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk må forstå dette er basert på et spill som kom ut for 10 år siden, ingen snakket om woke da. Dette er bare naturlige karakterer som passet til spillet/serien, de har ikke tenkt på woke i det hele tatt. Historiene blir bare bedre pga måten alt er som det er. Master piece!

Lenke til kommentar
Lush skrev:

Vil si at dette ikke er en adopsjon, men em omskriving. Og for jeg går videre vil jeg si at jeg ikke har sett serien eller spilt spillene. Men jeg har hørt meningene til flere som elsker spillene men er delt i synet på serien.

Peter Jackson med Ringenes herre er anerkjent for hvordan adopsjon gjort riktig, kan gjøres.

Å endre premissene av historien i spillet er ikke dette.

Og et av de viktigste punktene PJ og hans team hadde gjennom hele produksjonen. Var at filmene skulle holde seg så godt det kunne gjøres til bøkene, og de skulle ikke legge inn sine egne meninger eller politikk i filmene.

Her har serien med å endre handlingen, og gått vekk fra realisme gjort nettopp dette.

Og jeg liker dårlig, vinklingen til artikkelen som hinter til at "blodfans" prøver å ødelegge ryktet til serien. Med forskjellige påstander om dem. Isåfall vurder artikkelen gå mer i dybden på hvorfor serieskaperne/IP eierne ønsker dette.... Dette fenomenet med "review bombing" eller Gatekeeping, er forsterket etter flere endringer av godt etablerte IPer. Og hvordan fans ser nye eiere/skapere begynne å endre hva de en gang elsket.

Så at enda en ny IP, blir "adaptert" til et nytt format, blir møtt med god dose skepsis, er ikke akkurat uventet. Dette er en stor diskusjon, men som jeg synes i denne artikkelen blir veldig forutinntatt og unyansert. Selv om den prøver det motsatte.

Det er biten jeg vil påpeke. Men serien kan fremdeles være god tv, men ikke en adapsjon gjort riktig. Fordi den splitter og forandrer en allerede fortalt historie. Inspirert av, eller omslaget med en ny visjon er mer riktig.

Den forandrer nesten ingenting, eneste den gjør er å gjøre det mer realistisk for tv. Ville du sett joel drepe 200 fiender før han blir knivstukket og ellie redder dem? mer naturlig at en gjeng på 4 jakter dem. Angående episode 3, så har de gjort det mindre brutalt og trist enn i spillet, her blir det en vakker avsluttning, som jeg er enig er litt kjedelig, men fortsatt en fin måte å gjøre det på. Men karakterene er PRIKK like som spillet, hvis du faktisk har plukket opp lapper og fått med deg alle dialogene i spillet.
Lenke til kommentar
Duriello skrev:

Eneste negative med serien for min del så langt er fra fortige episode. 

Joel brøler løp, ingen løper. 

H brøler løp, fortsatt ingen som løper. 

P brøler løp, enkelte jogger sakte bort, men fortsatt 0 løping.. 

 

Ellers kjempefornøyd med serien. 

lol, du skjønner at man hører ropet fra joel sitt perspektiv? de hører det ikke like høyt, sikkert ikke i det hele tatt. Det var meningen å høre desperasjonen hans.
Lenke til kommentar
Lush skrev (24 minutter siden):

Vil si at dette ikke er en adopsjon, men em omskriving. Og for jeg går videre vil jeg si at jeg ikke har sett serien eller spilt spillene. Men jeg har hørt meningene til flere som elsker spillene men er delt i synet på serien.

Peter Jackson med Ringenes herre er anerkjent for hvordan adopsjon gjort riktig, kan gjøres.

Å endre premissene av historien i spillet er ikke dette.

Og et av de viktigste punktene PJ og hans team hadde gjennom hele produksjonen. Var at filmene skulle holde seg så godt det kunne gjøres til bøkene, og de skulle ikke legge inn sine egne meninger eller politikk i filmene.

Her har serien med å endre handlingen, og gått vekk fra realisme gjort nettopp dette.

Og jeg liker dårlig, vinklingen til artikkelen som hinter til at "blodfans" prøver å ødelegge ryktet til serien. Med forskjellige påstander om dem. Isåfall vurder artikkelen gå mer i dybden på hvorfor serieskaperne/IP eierne ønsker dette.... Dette fenomenet med "review bombing" eller Gatekeeping, er forsterket etter flere endringer av godt etablerte IPer. Og hvordan fans ser nye eiere/skapere begynne å endre hva de en gang elsket.

Så at enda en ny IP, blir "adaptert" til et nytt format, blir møtt med god dose skepsis, er ikke akkurat uventet. Dette er en stor diskusjon, men som jeg synes i denne artikkelen blir veldig forutinntatt og unyansert. Selv om den prøver det motsatte.

Det er biten jeg vil påpeke. Men serien kan fremdeles være god tv, men ikke en adapsjon gjort riktig. Fordi den splitter og forandrer en allerede fortalt historie. Inspirert av, eller omslaget med en ny visjon er mer riktig.

Ringenes Herre har fått mye lovord for adapsjonen, men også enormt mye kritikk fra deler av fanmiljøet. Mange ting ble faktisk endret på, og endringene var til tider store. Adapsjon er vanskelig, og det er alltid en del fans som ikke er fornøyd.

Jeg er temmelig sikker på at The Last of Us også vil bli husket som en meget god adapsjon om 20 år, slik vi nå husker Ringenes Herre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett lite kontrovers eller diskusjon rundt denne episoden og synes det var en veldig fin episode som utvidet og bygget videre på noe fra spillet. Det var også et veldig fint og ‘naturlig’ innblikk i disse figurenes liv, og i motsetning til mange forsøk på ‘inkludering’ virket det ikke krampeaktig eller tvungent. Det var to normale menn som var homofile, elsket hverandre og prøvde å overleve. 

Lenke til kommentar

Tror at verden ville blitt et bittelitt bedre sted jeg, om folk innså at en adapsjon på tvers av medier aldri noensinne vil bli 1:1, og at det heller aldri ville vært ønskelig. Slik ville 1:1-adapsjoner sett ut:

Film/serie til spill: Et heidundranes raskt spill uten særlig interaksjon, og sykt mye railroading.

Film/serie til bok: En relativt kort bok hvor nesten all beskrivelsen handler om hvor folk står, i hvilken retning de går og hvordan de ser ut. Her er det aller viktigste at du virkelig ikke skal behøve å bruke fantasien.

Spill til film/serie: Tidenes kjedligste film/serie med laaaange scener der hovedkarakteren undersøker alle skuffer og skap på jakt etter et par epler og en saks, etterfulgt av en halvtimes scene der hovedfiguren lager en usannsynlig bombekaster av blant annet nevnte epler og saks. En gang hver fjerde time ville det skje noe som drev historien fram.

Spill til bok: En bok som får Ringenes herres 1100 sider til å fremstå som et flygeblad. Her får du blant annet 400 siders beskrivelser av hvordan hovedfiguren sakte og systematisk slakter ned alle fiendene i en camp for å komme til kisten i midten av campen. Og du får mange av dem.

Bok til film/serie: Her kan du nyte et fryst screenshot i 20 minutter mens den indre monologen (som i boken var skrevet over 200 sider) om alt som foregikk i hodet på hovedfiguren det øyeblikket hen gikk inn døra. Kjempespennende.

Bok til spill: Se fram til kontinuerlig monolog fra figuren din som hele tiden, noe insisterende, skal fortelle deg hvordan hen egentlig har det med det som skjer rundt deg.

Syns det er bra jeg, at klagerne ikke faktisk lager noe selv, og at det er folk som faktisk vet hva de driver med som prøver seg på adapsjoner. Så er noen bra, og noen mindre bra. Sånn er det med spill, film, serie og bøker ellers også.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TazheI skrev (13 timer siden):
Duriello skrev (17 timer siden):

Eneste negative med serien for min del så langt er fra fortige episode. 

Joel brøler løp, ingen løper. 

H brøler løp, fortsatt ingen som løper. 

P brøler løp, enkelte jogger sakte bort, men fortsatt 0 løping.. 

 

Ellers kjempefornøyd med serien. 

Vis sitat  

lol, du skjønner at man hører ropet fra joel sitt perspektiv? de hører det ikke like høyt, sikkert ikke i det hele tatt. Det var meningen å høre desperasjonen hans.

Joda, men det var ikke kun Joel som ropte løp, som skrevet over 😉

Lenke til kommentar
bubba477 skrev (19 timer siden):

Dette var nok desverre et uttrykk for "woke" kultur som Hollywood elsker for tiden, her var det noen som hadde det de mener er en ladet politisk beskjed de brukte serien til å sende. Vi lovet en serie som var tro mot spillet, det var ikke denne episoden i det hele tatt. De kunne tilpasset historien litt slik at Joe og Ellie møtte Bill og Frank som et par for eksempel mens de slet med å finne batteriet i byen der Bill brukte zombier som et forsvar. I stedet fikk vi livshistorien til Bill og Frank, nesten en hel episode dedikert til to personer som egentlig har fint lite å gjøre med det serien egentlig handler om, forholdet mellom Joel og Ellie. Resten av serien kommer til å lide under manglende tid til til å fortelle deres historie nå.

Kis du vet at Neil Druckmann skrev både spillet og tv-serien ja? Det er selve skaperen selv som forandret litt på det. Og jo det har hundre prosent med det serien handler om, The Last of Us. Det ligger i navnet kompis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bubba477 skrev:

Dette var nok desverre et uttrykk for "woke" kultur som Hollywood elsker for tiden, her var det noen som hadde det de mener er en ladet politisk beskjed de brukte serien til å sende. Vi lovet en serie som var tro mot spillet, det var ikke denne episoden i det hele tatt. De kunne tilpasset historien litt slik at Joe og Ellie møtte Bill og Frank som et par for eksempel mens de slet med å finne batteriet i byen der Bill brukte zombier som et forsvar. I stedet fikk vi livshistorien til Bill og Frank, nesten en hel episode dedikert til to personer som egentlig har fint lite å gjøre med det serien egentlig handler om, forholdet mellom Joel og Ellie. Resten av serien kommer til å lide under manglende tid til til å fortelle deres historie nå.

Spot on.
Lenke til kommentar
TazheI skrev:
Lush skrev:

Vil si at dette ikke er en adopsjon, men em omskriving. Og for jeg går videre vil jeg si at jeg ikke har sett serien eller spilt spillene. Men jeg har hørt meningene til flere som elsker spillene men er delt i synet på serien.

Peter Jackson med Ringenes herre er anerkjent for hvordan adopsjon gjort riktig, kan gjøres.

Å endre premissene av historien i spillet er ikke dette.

Og et av de viktigste punktene PJ og hans team hadde gjennom hele produksjonen. Var at filmene skulle holde seg så godt det kunne gjøres til bøkene, og de skulle ikke legge inn sine egne meninger eller politikk i filmene.

Her har serien med å endre handlingen, og gått vekk fra realisme gjort nettopp dette.

Og jeg liker dårlig, vinklingen til artikkelen som hinter til at "blodfans" prøver å ødelegge ryktet til serien. Med forskjellige påstander om dem. Isåfall vurder artikkelen gå mer i dybden på hvorfor serieskaperne/IP eierne ønsker dette.... Dette fenomenet med "review bombing" eller Gatekeeping, er forsterket etter flere endringer av godt etablerte IPer. Og hvordan fans ser nye eiere/skapere begynne å endre hva de en gang elsket.

Så at enda en ny IP, blir "adaptert" til et nytt format, blir møtt med god dose skepsis, er ikke akkurat uventet. Dette er en stor diskusjon, men som jeg synes i denne artikkelen blir veldig forutinntatt og unyansert. Selv om den prøver det motsatte.

Det er biten jeg vil påpeke. Men serien kan fremdeles være god tv, men ikke en adapsjon gjort riktig. Fordi den splitter og forandrer en allerede fortalt historie. Inspirert av, eller omslaget med en ny visjon er mer riktig.

Den forandrer nesten ingenting, eneste den gjør er å gjøre det mer realistisk for tv. Ville du sett joel drepe 200 fiender før han blir knivstukket og ellie redder dem? mer naturlig at en gjeng på 4 jakter dem. Angående episode 3, så har de gjort det mindre brutalt og trist enn i spillet, her blir det en vakker avsluttning, som jeg er enig er litt kjedelig, men fortsatt en fin måte å gjøre det på. Men karakterene er PRIKK like som spillet, hvis du faktisk har plukket opp lapper og fått med deg alle dialogene i spillet.
Jeg tenkte mer på handlingen, at historien visstnok ikke er lik som spillet, jo lenger ut i serien du kommer. Da er det ikke en adapsjon lenger, etter min mening. Men heller en alternativ fortelling utifra kilde materialet. Som rings of power er av Silmarillion bøkene. Men btw tror du misset, at jeg ikke har sett serien, men hørt fra flere venner. Og noen liker serien som en serie. Andre liker begge, og at serien gjør det annerledes. Og noen igjen liker dårlig at serien kan endre neste spill i serien, og synes det er synd de ikke fulgte spillet tettere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...