Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kinesisk Kone/Kjæreste - Sikkerhetsklarering


Gjest 7c662...1eb

Anbefalte innlegg

Gjest 7c662...1eb

Hvis man har en jobb hvor man trenger sikkerhetsklarering, så tror jeg en dame/kjæreste/kone fra KIna kan bli vanskelig å få.

https://www.nrk.no/nordland/har-du-bakgrunn-fra-russland-eller-kina-kan-du-nesten-glemme-forsvaret-1.14681746

Sitat

Det som kan skje hvis Alex hadde fått sikkerhetsklarering, er at kinesiske myndigheter kunne lagt press på slektninger av faren som ikke bor i Norge.

Det samme vil vel da også gjelde en kjæreste/kone fra KIna. Kinesiske myndigheter kunne lagt press på damens familie i Kina.

Noe å tenke på hvis man har jobb som krever sikkerhetklarering.
Jeg jobber som konsulent, og har hatt sikkerhetsklarering før, men hvis jeg senere skal trenge ny sikkerhetsklarering ville det vært surt om jeg blir nektet pga. en eventuelt Kinesisk kone.

Japan eller Sør-Korea tror jeg nok det ikke er samme problem med.
Hvis man da absolutt ønsker en Kinesisk kone, kanskje Taiwan er bedre. Kulturelt tror jeg ikke Kina og Taiwan er så veldig forskjellig (ikke vet jeg).

Anonymous poster hash: 7c662...1eb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0606a...ff1

Så lenge norske myndigheter ikke har sikkerhetssamarbeid med Taiwan så tror jeg ikke du skal satse på Taiwan (som har det offisielle navnet "Republikken Kina" slik Norge offisielt heter Kongeriket Norge) heller, men jeg ser ikke helt poenget med denne tråden? Lenken din er fra 2019 og selv hvis du spør din Autorisasjonsmyndighet før du møter noen fysisk så er iallefall min personlige erfaring (riktignok Macao som jeg mente ikke var Kina-Kina) at de ofte svarer "Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men ikke gjør det." (iallefall hvis du er en ansatt de setter pris på og vil beholde).

De siste årene har det blitt mye mye strengere enn det brukte å være, og dette vet alle som aktivt har behov for sikkerhetsklareringer (vi har alle merket det i form av kollegaer vi har mistet). Selv når vi ansetter etniske norske kjedelige nordmenn som kun har ektefeller fra andre NATO-land så er det en betydelig merkbar forskjell i tiden det tar å få de sikkerhetsklarert (som fortsatt tar lang tid med single etniske nordmenn, selv etter SKM ble opprettet og nå burde vært kommet ajour med backloggen), hvis de i det hele tatt blir sikkerhetsklarert (og hvis de er villige til å vente med ansettelse til klareringen kommer på plass).

Anonymous poster hash: 0606a...ff1

Lenke til kommentar
Gjest 7c662...1eb

Vel lenken er fra 2019, men jeg tror ikke mye har forandret seg siden den gang.

Der var en som er født i Norge, men ikke fikk sikkerhetsklarering, fordi faren som var fra Kina.

De siste årene har det blitt mer konflikter rundt Kina angående sikkerhet. Tror Dette er noe som man må tenke på hvis man trenger sikkerhetsklarering.
Jeg har en dame fra Kina som jeg kjenner godt, men vi har ikke blitt i et forhold ennå.
Hvis jeg må si fra meg jobb, fordi jeg har blitt sammen med ei fra Kina, så er det kanskje noe jeg må vurdere før vi eventuelt blir i et forhold.

Anonymous poster hash: 7c662...1eb

Lenke til kommentar
Gjest 7c662...1eb skrev (12 timer siden):

Kinesiske myndigheter kunne lagt press på damens familie i Kina.

I tilfellet med Alex som har vokst opp i Norge, er det vel tvilsomt om kinesiske myndigheter kjenner til ham, og heller ikke om han befinner seg i militæret. Men når det vurderes slik, så er det jo den norske praktiseringen som er viktig. 

De spør også om helnorske familiemedlemmer, og blir mistenksomme hvis enkelte av disse bor i utlandet. Til og med hvis de bor i land i Sør-Europa. 

Er det mulig å slippe unna militæret ved å bevise at oldeforeldrene dummet seg ut under krigen? Er vel så lenge siden nå at det ikke nytter å bevise at en oldefar var en slags landssviker eller tysk soldat. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (5 timer siden):

I tilfellet med Alex som har vokst opp i Norge, er det vel tvilsomt om kinesiske myndigheter kjenner til ham, og heller ikke om han befinner seg i militæret. Men når det vurderes slik, så er det jo den norske praktiseringen som er viktig.

Hvis man har biologisk familie i Kina så gir jo det teoretisk mulighet til å utøve press på disse.

Lenke til kommentar

Jeg har bekjente som mistet sikkerhetsklareringen fordi han har kone fra Kina. Så ja det vil bli et problem. Når man mister sikkerhetsklareringen så mister man i de fleste tilfeller også jobben. Dvs. noen få blir ført over i andre oppgaver med dertil lavere lønn - som alternativ. Men man mister likevel stillingen hvor sikkerhetsklareringen var nødvendig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 7c662...1eb

All You Need Is Love
-- John Lennon

Jeg jobber som IT-konsulent. Kun noen få prosjekter kan kreve sikkerhetsklarering.
Jeg mister ikke jobben min som konsulent, men det kan da betyr at jeg ikke kan få enkelte prosjekter som krever sikkerhetsklarering, f.eks. hos Politet, eller Forsvaret.

Anonymous poster hash: 7c662...1eb

Lenke til kommentar
Gjest 0606a...ff1

Rareste saken jeg har sett var en flygeleder som fikk barn via surrogati som mistet jobben nettopp fordi surrogatmoren (som da er hans barns biologiske mor) var fra Russland.. Han påstod at barnet var verdt det, men flygeleder er ikke akkurat en karriere du kan vri til noe annet utenfor luftfart så lenge du velger å forbli i Norge, så det kostet han bokstavelig talt karrieren hans.. En annen giftet seg med en fra Chile og antok det ville gå greit siden Pinochet for lengst var borte vekk, men neida, det og medførte suspensjon i 12-18 mnd før de til slutt mistet jobben..

Anonymous poster hash: 0606a...ff1

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 7c662...1eb said:

All You Need Is Love
-- John Lennon

Jeg jobber som IT-konsulent. Kun noen få prosjekter kan kreve sikkerhetsklarering.
Jeg mister ikke jobben min som konsulent, men det kan da betyr at jeg ikke kan få enkelte prosjekter som krever sikkerhetsklarering, f.eks. hos Politet, eller Forsvaret.

Anonymous poster hash: 7c662...1eb

Flott. Hadde du jobbet hos noen av de nevnte ville det vært krav om sikkerhetsklarering i mange av stillingene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...