Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte selskap i USA, men bosatt i Norge


Irmmel

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg holder på å undersøke mulighetene for å starte en dropshipping virksomhet i USA, og har en del spørsmål som jeg håper at noen kan svare meg på. På fornånd tusen takk for (seriøse) svar. 

 

1.       Jeg er bosatt i Norge, og har norsk statsborgerskap. Hvis jeg etablerer et selskap i USA som selger utelukkende til kunder i USA (ingen norske kunder og heller ikke noen produkter inn i Norge) er jeg da skattepliktig til Norge?
 

2.       Hvordan blir det med skatt hvis jeg overfører utbytte som er tjent inn i selskapet, over på privat bankkonto i Norge (lønn, aksjeutbytte, etc.)? Blir det sett på som formuesskatt?
 

3.       Bokføring av utbytte til norsk konto: Slik jeg har forstått det så fyller jeg inn utbytte i aksjonæroppgaven i skattemeldingen? Men hvordan blir skatt beregnet og betalt for utbyttet? Må utbytte bokføres på annet vis i Norge?
 

4.       Må utbytte til norsk konto bokføres i USA også? Hvordan gjør man eventuelt det?
 

5.       Hvilken selskapsform er best for å drive med drop shipping i USA? Og kan jeg opprette ett selskap som drifter flere nettsider/domener?
 

6.       Hvordan oppretter jeg et amerikansk selskap? Har undersøkt litt og ser at Stripe Atlas kan hjelpe med dette. Men er det bedre å bruke et norsk selskap til å få hjelp? Eventuelt noen forslag?
 

7.       Hva som må til for å kunne drive en lovlig drop shipping virksomhet i USA?

Endret av Irmmel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Irmmel skrev (4 minutter siden):

Hei

 

Jeg holder på å undersøke mulighetene for å starte en dropshipping virksomhet i USA, og har en del spørsmål som jeg håper at noen kan svare meg på. På fornånd tusen takk for (seriøse) svar. 

 

1.       Jeg er bosatt i Norge, og har norsk statsborgerskap. Hvis jeg etablerer et selskap i USA som selger utelukkende til kunder i USA (ingen norske kunder og heller ikke noen produkter inn i Norge) er jeg da skattepliktig til Norge?
 

2.       Hvordan blir det med skatt hvis jeg overfører utbytte som er tjent inn i selskapet, over på privat bankkonto i Norge (lønn, aksjeutbytte, etc.)? Blir det sett på som formuesskatt?
 

3.       Bokføring av utbytte til norsk konto: Slik jeg har forstått det så fyller jeg inn utbytte i aksjonæroppgaven i skattemeldingen? Men hvordan blir skatt beregnet og betalt for utbyttet? Må utbytte bokføres på annet vis i Norge?
 

4.       Må utbytte til norsk konto bokføres i USA også? Hvordan gjør man eventuelt det?
 

5.       Hvilken selskapsform er best for å drive med drop shipping i USA? Og kan jeg opprette ett selskap som drifter flere nettsider/domener?
 

6.       Hvordan oppretter jeg et amerikansk selskap? Har undersøkt litt og ser at Stripe Atlas kan hjelpe med dette. Men er det bedre å bruke et norsk selskap til å få hjelp? Eventuelt noen forslag?
 

7.       Hva som må til for å kunne drive en lovlig drop shipping virksomhet i USA?

Don't waste your time and money here,  hire a CPA with expertise in international trade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du bur i Norge vil du være skattepliktig til Norge for alle inntekter som du tener i Norge eller i utlandet. Dette gjeld også for andre verdiar enn pengar som avkasting, utbytte og inntekter frå eigedom i utlandet.

Merk at skattereglane og skatteavtalane har ikkje heilt tatt høgde for slike foretningsvirksomheit der du driv ei bedrift i utlandet utan behov for å være busatt, ha ansatte eller verdiar i det landet der du driv bedrifta.
Du kan fort bli skattepliktig til begge land der både USA og Norge meinar at du er skattepliktig til deira land slik at du blir avkrevd for full beskattning i begge land. USA vil nok kreve deg for skatt sidan du driv bedrifta i USA medan Norge vil kreve deg for skatt fordi du er busatt i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...