Gå til innhold

er ikke tema hvor mye watt bruker varmepumpe


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Hvor mye strøm (effekt i W) trekker en typisk varmepumpe akkurat i det øyeblikket den jobber? Si at det er -10°C ute og 10°C inne og man slår på varmepumpen og den stilles inn på 26°C.

Det er ikke noen typisk varmepumpe, det kommer an på.

De små klarer seg på 10A sikring mens de større krever 16A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (På 15.2.2023 den 15.27):

hvor mye watt bruker varmepumpe, hvorfor er det aldri tema rundt varmepumpe? og varmepumpe kan man ha det både i første og andre etasje?

min varmepumpe trekker på maks effekt 1700w og vil under perfekte forhold (10varmegrader ut og full effekt) levere i underkant av 9000w med varme.

Om du ser på utedelen på varmepumpen står det hvor mye strøm den trekker ved maks.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 minutter siden):

min varmepumpe trekker på maks effekt 1700w og vil under perfekte forhold (10varmegrader ut og full effekt) levere i underkant av 9000w med varme.

Om du ser på utedelen på varmepumpen står det hvor mye strøm den trekker ved maks.

Høres veldig mye ut. Jeg har latt den stå på i 24 timer. Bør jeg slå den av ved jevne mellomrom? Virker som den ikke er automatstyrt. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Ok, men hvor mye trekker de vanligvis i strøm? 4 W? 40 W? 100 W? 6 kW?

normal varmepumpe ligger på 1500-2000w i maks effekt og leverer fra 6-10kw med varme.
Avhengig av kvalitet og utetemp.
Maks utnyttelse får man ved 10plussgrader ute.

har du en varmepumpe står dette på utedelen. (strømforbruktet)

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 minutt siden):

Høres veldig mye ut. Jeg har latt den stå på i 24 timer. Bør jeg slå den av ved jevne mellomrom? Virker som den ikke er automatstyrt. 

Det jeg har en kraftig varmepumpe pga gammelt hus,
Men om du har stilt inn varmepumpa på rett modus (varme ikke auto), så er det bare å la den gå.
1700w er på maks effekt noe jeg bare opplever om det er under 15 minus. (bor langt kyst så dem må av-ise ofte når det blir kaldt ute)
Med mindre du har en gammel sliten varmepumpe regulerer den hvor mye den jobber automagisk.

Det er 3 kilder som trekker strøm.
Kompressoren i utedelen
Vifte i utedelen
vifte i innerdel.

Jo mer disse 3 jobber jo mer strøm går det.
Men hvor ofte kjører alle 3 på maks?
Om varmepumpa er dimensjonert for huset/rommet vil dem bare gå på maks under ekstreme kuldeperioder

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Ok, men hvor mye trekker de vanligvis i strøm? 4 W? 40 W? 100 W? 6 kW?

Hva vil du ha? Et snittall for sommer og vinter for en snittleilighet for en snittvarmepumpe som varmer opp 100 m2? Eller hva den vanligvis trekker, altså hvilket nivå den som oftest ligger på? Det blir nesten som å si hva en snittnordmann bruker i strøm. Har man enebolig fra krigen eller bor man i flunka ny leilighet med naboer vegg-i-vegg på 3 av 4 vegger.

Varmepumpe vil bruke fra 0 til 4 kW. Hvis du mener "vanligvis" som hva alle varmepumper oftest ligger på så er det fort 100-1500 W

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Nimrad said:

Gir den 26 grader også? Hørtes veldig høyt ut.

Den varmer også opp et bad, et soverom og en svær stue med kjøkken. I enden på stua er det som regel 3-4 grader kaldere.

 

Nærmeste temperaturmåler i samme periode:

image.thumb.png.f99deef49936644d79c9cd2134150c27.png

Temperaturføler i stua (fyrte en gang i forrige uke):

image.thumb.png.5a0af390d025c49cbf9e70fa8ef6e2d1.png

 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (55 minutter siden):

Det jeg har en kraftig varmepumpe pga gammelt hus,
Men om du har stilt inn varmepumpa på rett modus (varme ikke auto), så er det bare å la den gå.
1700w er på maks effekt noe jeg bare opplever om det er under 15 minus. (bor langt kyst så dem må av-ise ofte når det blir kaldt ute)
Med mindre du har en gammel sliten varmepumpe regulerer den hvor mye den jobber automagisk.

Det er 3 kilder som trekker strøm.
Kompressoren i utedelen
Vifte i utedelen
vifte i innerdel.

Jo mer disse 3 jobber jo mer strøm går det.
Men hvor ofte kjører alle 3 på maks?
Om varmepumpa er dimensjonert for huset/rommet vil dem bare gå på maks under ekstreme kuldeperioder

min erfaring er ikke god enda. Når det var +2 grader ute, så maktet ikke varmepumpen å gi varme til gangen der den står, og når vi hadde soverommene åpne så bidro det ingenting. Fikk beskjed det være noen minus grader ute at effekten skal slå ut bedre, men allikevel er jeg ikke fornøyd. Jeg undrer selvsagt hvorfor varmepumpe blir plassert i en gang i 2.etasje? 

Derfor har jeg kommet til det punktet, hva egentlig bruker jeg i Watt til ingen nytte funksjon(med varmepumpe)

Det vil jo være bedre besparelse å ha panelovn på vegg med termostat. Hensikten er jo at man ikke ønsker å fryse. Og vi frøys de første nettene her når det var +2 grader ute. 

Jeg ser ingen bryter for automatisk funksjon. Jeg har latt den stå på i 24 timer, men ser ikke nytten.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Hvor mye strøm (effekt i W) trekker en typisk varmepumpe akkurat i det øyeblikket den jobber? Si at det er -10°C ute og 10°C inne og man slår på varmepumpen og den stilles inn på 26°C.

Det spørs på typen. Sjå etter "inngangseffekt" i spesifikasjonane. Der står det maks og minimum effekt den brukar. I scenario du skisserer så kan det kanskje trekke opp mot maks effekt ei stund i starten, fram til den har fått opp trykk på systemet. Når det først er i gang så vil ikkje kompressoren måtte jobbe for fullt og effekten gå litt opp og ned som illustrert i denne tråden. Forbruk over tid vil variere med varmebehovet inne og utetemperatur.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (40 minutter siden):

min erfaring er ikke god enda. Når det var +2 grader ute, så maktet ikke varmepumpen å gi varme til gangen der den står, og når vi hadde soverommene åpne så bidro det ingenting. Fikk beskjed det være noen minus grader ute at effekten skal slå ut bedre, men allikevel er jeg ikke fornøyd. Jeg undrer selvsagt hvorfor varmepumpe blir plassert i en gang i 2.etasje? 

Derfor har jeg kommet til det punktet, hva egentlig bruker jeg i Watt til ingen nytte funksjon(med varmepumpe)

Det vil jo være bedre besparelse å ha panelovn på vegg med termostat. Hensikten er jo at man ikke ønsker å fryse. Og vi frøys de første nettene her når det var +2 grader ute. 

Jeg ser ingen bryter for automatisk funksjon. Jeg har latt den stå på i 24 timer, men ser ikke nytten.

Da bruker du den enten feil, eller den er defekt.

Den skal stå på varmemodus, ofte en liten sol i displayet på fjernkontrollen, og den må stå stilt til en høy nok temperatur. Vi bruker typisk 22-23 grader. Høyere viftehastighet vil fordele varmen mer effektivt. Det er oftest greiest å ha den stående på kontinuerlig.

Pass på at filtrene på innedelen er rene. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (44 minutter siden):

min erfaring er ikke god enda. Når det var +2 grader ute, så maktet ikke varmepumpen å gi varme til gangen der den står, og når vi hadde soverommene åpne så bidro det ingenting. Fikk beskjed det være noen minus grader ute at effekten skal slå ut bedre, men allikevel er jeg ikke fornøyd. Jeg undrer selvsagt hvorfor varmepumpe blir plassert i en gang i 2.etasje? 

Derfor har jeg kommet til det punktet, hva egentlig bruker jeg i Watt til ingen nytte funksjon(med varmepumpe)

Det vil jo være bedre besparelse å ha panelovn på vegg med termostat. Hensikten er jo at man ikke ønsker å fryse. Og vi frøys de første nettene her når det var +2 grader ute. 

Jeg ser ingen bryter for automatisk funksjon. Jeg har latt den stå på i 24 timer, men ser ikke nytten.

Hvis du deler litt mer info, så kanskje vi kan komme med litt tips.

For eksempel: Er det en ny varmepumpe? I tilfelle, hva for merke og modell? Hvordan er den innstilt? Du sier den står i en gang i andre etasje. Hva annet er i 2. etasje? Bor du i ett hus eller i leilighet? 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (47 minutter siden):

min erfaring er ikke god enda. Når det var +2 grader ute, så maktet ikke varmepumpen å gi varme til gangen der den står, og når vi hadde soverommene åpne så bidro det ingenting. Fikk beskjed det være noen minus grader ute at effekten skal slå ut bedre, men allikevel er jeg ikke fornøyd. Jeg undrer selvsagt hvorfor varmepumpe blir plassert i en gang i 2.etasje? 

Derfor har jeg kommet til det punktet, hva egentlig bruker jeg i Watt til ingen nytte funksjon(med varmepumpe)

Det vil jo være bedre besparelse å ha panelovn på vegg med termostat. Hensikten er jo at man ikke ønsker å fryse. Og vi frøys de første nettene her når det var +2 grader ute. 

Jeg ser ingen bryter for automatisk funksjon. Jeg har latt den stå på i 24 timer, men ser ikke nytten.

Den forstår eg ikkje. COP blir jo redusert ved redusert utetemperatur, så om den kjører på 100% så vil levert effekt bli redusert med synkande utetemperatur.

Du må kanskje ha den stilt inn på ein anna temperatur enn det du faktisk vil ha i rommet. Det er ikkje sånn at alle rom får 24 grader om du stiller alle pumper på 24 grader. Nokre må skrus høgare og nokre lågare.

Utforming på huset, utemperatur, åpne dører, kor godt huset er isolert osv. Det er mange faktorar som spelar inn på kor effektiv ei pumpe er.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
X10anT skrev (På 21.2.2023 den 3.26):

Det sa han i fjor også...

Det gjorde han nok 🙂

Jeg lurte på hvor lenge pumpen min varte som er fra 2010. Jeg bruker den ikke om sommeren. Min pumpe tikket og gikk, sa servicemannen, men avgir ikke så mye varme. Noen pumper ble 20 år gamle, men det lønner seg ikke å reparere dem. Nye pumper avgir 6-8 grader mere varme fordi teknologien har blitt bedre, i hvert fall hans Toshiba(?)eller Mitshibisi var det kanskje. Husker ikke hvilket merke som har best skussmål.

Under servicen var det 10 kuldegrader ute. Når det var så kaldt, satte servicemannen pumpen sin på 26 grader for at det skulle bli ordentlig varmt. I tillegg til å ha på høyere viftehastighet for lettere å spre varmluften.

Videre at varmpumper holder temperaturen den er stilt inn på bare rundt pumpen og så synker gradene innover i rommet.

Han anbefalte 2 luft-til-luft -varmepumper istedenfor 1. Plassering i trapp mellom to etasjer fungerer ikke når huset er langt og smalt, vegg som hindrer luftstrømmen.

I tillegg avgir luft-til-luft pumper mye fuktighet og det kan bli skøytebane som presser på grunnmuren. Installasjoner med rør og varmekabler må til for å lede fukten vekk i fra huset. Pumpen blir nediset i kuldeperioder og isen må smeltes vekk med kokt vann, eller slås vekk med øks, mao. følges med på.

Fortidens panelovner var mye enklere å forholde seg til. Og oljefyren ga bedre og jevnere/lunere varme. Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg heller valgt luft-til-vann-varmepumpe. 10 000 kr i støtte fra Enova.

Lenke til kommentar
Subara skrev (23 timer siden):

Pumpen blir nediset i kuldeperioder og isen må smeltes vekk med kokt vann, eller slås vekk med øks, mao. følges med på.

Har ikke utedelen din automatisk av-ising?
Selve pumpen skal aldri bli dekket med is som må fjernes med makt.
Den skal merke at den iser ned og av-ise seg selv.

Jeg har aldri sett en varmepumpe nediset.
Og her jeg bor er det varmepumpe på 80% av alle hus.

 

Subara skrev (23 timer siden):

Nye pumper avgir 6-8 grader mere varme fordi teknologien har blitt bedre

Dette kan jeg skrive under på.
Varmepumpen som fulgte med huset var 10-15 år gammel
Den nye jeg kjøpte meg har et maks strømforbruk på ekstra 100w men i motsetningen til den gamle klarer den å holde huset varmt.
Den gamle trengte hjelp fra 2500w med varmovner.

 

 

stamkunde skrev (På 22.2.2023 den 11.31):

min erfaring er ikke god enda. Når det var +2 grader ute, så maktet ikke varmepumpen å gi varme til gangen der den står, og når vi hadde soverommene åpne så bidro det ingenting.

Kontakt en kuldeteknikker og få dem til å inspisere enheten for deg.
Her virker det som at enheten din faktisk er defekt.
En ordentlig varmepumpe skal være mer effektiv på varmeproduksjon en panelovner i temperaturer ned til 15-20 minusgrader eller kaldere. (med mindre du kjøper noe underdimensjonert skvip som er beregnet for bruk i varmere strøk)
Skaff deg en ny en.
Montøren vil kunne hjelpe deg med optimal plassering av ute og innedel for best effekt og komfort.
Hvordan merke du kjøper er ikke så farlig så lenge du kjøper et at dem store kjente merkene.
 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 timer siden):

Har ikke utedelen din automatisk av-ising?
Selve pumpen skal aldri bli dekket med is som må fjernes med makt.
Den skal merke at den iser ned og av-ise seg selv.

Jeg har aldri sett en varmepumpe nediset.
Og her jeg bor er det varmepumpe på 80% av alle hus.

Jo, sikkert. Den tar i hvert fall pauser for avvising. Pumpen har to små åpninger det drypper fra under. Servicemannen har dratt ut litt av "varmetråden" inni til en bue ut i fra fra åpningene. Det er her det dannes istapper, som kan vokse seg store. Men nå vet jeg bedre, slår vekk med en hammer når istappen begynner å komme.

Rent generelt avgir denne pumpen mye fuktighet. Det er en kraftig maskin.

Fint å høre at de nyere pumpene avgir bedre varme.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 22.2.2023 den 10.16):

Ok, men hvor mye trekker de vanligvis i strøm? 4 W? 40 W? 100 W? 6 kW?

Mitsubishi oppgir «nominelt effekttrekk» på 1.5kW på toppmodellen sin. Jeg greide ikke å finne hva maksimal effekttrekk er men når noen av disse trenger 16A sikring så kan vi anta at det er større enn p=V*I=220[V]*10[A]=2200Watt. Når den kan levere 2300Watt med varme når utetemperaturen er -25C så antar jeg at effektiviteten er lav - dvs at en stor andel av varmen kommet rett fra strømnettet.

8026.pdf
SCOP - «teoretisk årsvarmefaktor» er oppgitt av produsenten og sier noe om hvor mye energi du er forventet å få ut relativt energien du putter inn. Midlet over ett år med «ett eller annet klima» for «ett eller annet sett med betingelser». Og noen idealiseringer (perfekt installasjon).

Det et altså en slags prediksjon av at «hvis huset ditt trenger 10.000kWt med energi for å oppnå behagelig temperatur, så kan en varmepumpe med SCOP på 5 klare seg med 2000kWt energi fra strøm, siden 5x 2000 blir 10000.

https://www.varmepumpeinfo.no/verdt-a-vite-om-varmepumper/nyttige-begreper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...