Gå til innhold

Hva slags ethernet hastighet har TVen din?


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Complexity said:

Funker ikke med usb dongler for å få raskere ethernet da? Får jo slike for småpenger.

På NAS'en min er det bare gigabit ethernet og det er litt slapt så kjøpte en USB til 2.5Gbit usb adapter og det funker knall.

Ja, en del TV-er vil kunne fungere med enkelte USB-adaptere. Greit å sjekke om andre har erfaringer, evt. vite av andre adaptere med samme brikkesett som fungerer på TV-typen.

Men flere faktorer spiller inn. TV-en skal ha god nok I/O-ytelse og en transkoder som klarer å ta unna. En del TV-er vil ikke klare å dekode bitraten som det er snakk om for "rå" 4K BD, som peaker på 144 Mbps etter spesifikasjonene. En del vil i HEVC-bitrate kunne klare langt under dette. Da er det ikke nettverksgrensesnittet som er flaskehalsen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (2 timer siden):

Første jeg gjorde da det var ny "smart" TV i stua var å skaffe TV pc 😅

Samme her, greit med 75" pc skjerm 🙂

Men til diskusjonen, hva man trenger en en ting . men har en tv som på fullpris kostet 55k, og jeg kjenner jeg blir trassig når de har spart inn "10kr" på å ta ned ethernet hastighet til 100, blir bare dumt.

Sitat

Funker ikke med usb dongler for å få raskere ethernet da? Får jo slike for småpenger.

slik jeg skjønner det må man ha et adapter som støtter OS som tvn har. Så noen adaptre støtter vist android, og burde funke på tv med android. fant ikke noen til min tizen

Har den nye chromecast på gammeltvn, den man man sette inn en usb c dock i, og kjøre ethernet i den.

Lenke til kommentar

For LG er det Cable Matters USB Ethernet Adapter/Dongle som gjelder (sjekk reddit eller avsforum). Da får man nedlastingshastighet opp mot 300-330Mbps.
Andre Ethernet adaptere med samme brikkesett vil sannsynligvis også virke.
Wifi og innebygget Ethernet må deaktiveres og restart av tvn før man plugger i USB adapteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt en slik mediabox og det tok ikke mange år før den gikk ut på dato. Omtrent samme som datamaskinen og OS i "smart" tv. Kjører nå windows stue pc på en 9 år gammel pensjonert gaming pc og det er mer enn nok minne, cpu og gpu. Mer enn hva man finner i en splitter ny "smart" tv vil jeg tro der alt er skjært ned til beinet.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (20 timer siden):

Har hatt en slik mediabox og det tok ikke mange år før den gikk ut på dato.

Har hatt en Nvidia Shield siden 2016, og den kjører som bare det fortsatt.
Finne jo en haug med forskjellige mediabokser.  At du har hatt en dårlig betyr jo ikke at alle er dårlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/19/2023 at 12:14 PM, Abigor said:

Hvorfor ikke bare gå til en nettside som tester hastigheten? Mye lettere enn å laste ned program.

Forutsetter at du har internettlinje som er raskere enn 100mbit. Det har jeg dessverre ikke tilgang til.

 

 

On 3/19/2023 at 1:55 PM, Complexity said:

Funker ikke med usb dongler for å få raskere ethernet da? Får jo slike for småpenger.

På NAS'en min er det bare gigabit ethernet og det er litt slapt så kjøpte en USB til 2.5Gbit usb adapter og det funker knall.

TVen min er såpass billig at den har ikke USB3 heller. En dongle over USB2 vil i beste fall være marginalt raskere.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 20.3.2023 den 21.06):

Har hatt en slik mediabox og det tok ikke mange år før den gikk ut på dato. Omtrent samme som datamaskinen og OS i "smart" tv. Kjører nå windows stue pc på en 9 år gammel pensjonert gaming pc og det er mer enn nok minne, cpu og gpu. Mer enn hva man finner i en splitter ny "smart" tv vil jeg tro der alt er skjært ned til beinet.

Nvidia Shield er ikke som andre mediebokser. De er ganske geniale, støtter "alt", og har et brukergrensesnitt som er overlegent stue-PC. Ikke tar de mye plass heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...