Gå til innhold

Hva slags ethernet hastighet har TVen din?


Anbefalte innlegg

Har lest et par steder på reddit at TVer, -også de nyeste bare har 100mbit nettverkskort, og at det således er bedre å koble til med 5Ghz trådløst!

Stemmer virkelig dette? Jeg har en nyere Philips 4k LED, men hastigheten på ethernet porten er ikke oppgit.  Prøver man å strømme innhold med veldig høy bitrate vil jo 100mbit bli for lite og lage masse stuttering og lasting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at de fleste tv'er har bare 100mbit nettverkskort ja. Kjøp deg en usb til gigabit ethernet adapter istedefor trådløst hvis du vil ha stabilitet. Det sagt så er det vel bare strømmetjenesten til sony som har bitrate over 100mbit, det meste annet er under,godt under. Med mindre det er snakk om torrents etc. da.

Endret av strike_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For vanlige streamingtjenester vil 100 mbps være mer enn nok.  Husk at 4K kodes normalt i HVC (H.265) og er dobbel så effektiv som H.264 (også kalt AVC) som benyttes av vanlige Blu-Ray 1080P plater.  Flere tjenester begynner også å ta i bruk AV1 som igjen er mer effektiv enn HVC.

En 1080P rip fra Blu-Ray som kanskje har en snitt bitrate på 50 mbps, ville behøve ca 25 mbps ved bruk av HVC og ned mot 18-20 mbps ved bruk av AV1.  Men skal du dekode AV1 trengs en nyere TV eller avspiller med støtte for AV1 dekoding i hardware.  De begynte først å komme i 2020-2021.  

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror sjelden det streames noe så krevende som Ultra HD Blu-ray uten komprimering. (Da brukes heller dedikert blu-ray spiller koblet til via HDMI)

"4K Ultra HD Blu-ray discs have a maximum video bitrate of 128 Mbps, compared to 'just' 40 Mbps on standard Blu-ray. That's more than three times the data rate, and it makes a difference with high dynamic range (HDR) 4K Ultra HD content."

Dvs 100 mbps har god margin så lenge man antar 4K HDR oppløsning med komprimering som brukes av alle TV-tilbydere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Tror sjelden det streames noe så krevende som Ultra HD Blu-ray uten komprimering. (Da brukes heller dedikert blu-ray spiller koblet til via HDMI)

"4K Ultra HD Blu-ray discs have a maximum video bitrate of 128 Mbps, compared to 'just' 40 Mbps on standard Blu-ray. That's more than three times the data rate, and it makes a difference with high dynamic range (HDR) 4K Ultra HD content."

Dvs 100 mbps har god margin så lenge man antar 4K HDR oppløsning med komprimering som brukes av alle TV-tilbydere.

UHD BD ligger normalt rundt 50 Mpbs, og BD holder seg normalt rett under 30 Mbps. Har kun vært eksteme tilfeller at jeg har sett de nå opp mot maks, så skal normalt ikke være noe problem. Har man rippet de også, og fjernet ekstra lyd spor osv, så synker det tallet mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det jo noen av som hoppet av lineær TV for en tid tilbake, og heller ikke ønsker å legge kvaliteten på materialet vi skal nyte i hendene hos strømme tjenestene. Der komprimeres det jo over en lav sko, og man får lite og ikke noe valg mtp kvalitet og oppløsning. Så når jeg skal se noe jeg virkelig bryr meg om så er det lokal mediaserver og ukomprimert materiale som gjelder. Da er ikke 100 mbit nok. Det er gammelt nytt. Dagens trådløse mesh system har båndbredde nok til å håndtere slike datamengder, men mulig jeg er gammeldags og synes det er tryggere med kabel. Skal se om jeg ikke finner tak i en slik USB til ethernet dongle. Men er det slik at disse fungerer på alt av TVer? Eller går det på operativsystemet TVen kjører?

Kan legge til at båndbredden ut av huset bare er 25/25 på en perfekt skyfri dag, så det er ikke hvor raskt jeg klarer å laste fra Netflix som er flaskehalsen her :)

Endret av RaymondK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 3/1/2023 at 10:32 AM, RaymondK said:

 Så når jeg skal se noe jeg virkelig bryr meg om så er det lokal mediaserver og ukomprimert materiale som gjelder. Da er ikke 100 mbit nok. Det er gammelt nytt. Dagens trådløse mesh system har båndbredde nok til å håndtere slike datamengder, men mulig jeg er gammeldags og synes det er tryggere med kabel.

Ukomprimert? Regnet på hva bitraten for ukomprimert 4K vil være? Eller HD for den saks skyld?

H x B x Fargedybde x Bilderate. Så eks. 4K, uten lyd og HDR-informasjon med 24-bit fargedybde og 60 bilder per sekund vil være ca. 12 Gbps. Lyd og HDR-info vil videre utgjøre marginalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/17/2023 at 11:34 PM, NULL said:

Ukomprimert? Regnet på hva bitraten for ukomprimert 4K vil være? Eller HD for den saks skyld?

H x B x Fargedybde x Bilderate. Så eks. 4K, uten lyd og HDR-informasjon med 24-bit fargedybde og 60 bilder per sekund vil være ca. 12 Gbps. Lyd og HDR-info vil videre utgjøre marginalt.

Tenker det menes at det er ukomprimert i forhold til kildemateriale. Som er UHD disker.

Men det skjønte du sikkert. Du som er så smart å kan med kalkulator å gangetegn å alt mulig.

Lenke til kommentar
On 2/14/2023 at 9:43 AM, AndersT2 said:

Hvis jeg ikke husker feil så har vel Philips Android TV i sine TVer, da kan du enkelt laste ned program som tester overføringen du har. Har du over 100MB inn, så vil du kunne se begrensningen fra TVen.

Det sitter 10/100 kort i de fleste TVer, produsentene sparer noen få kroner pr TV siden de fleste uansett bruker Wifi.

 

Hvorfor ikke bare gå til en nettside som tester hastigheten? Mye lettere enn å laste ned program.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...