Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pasient med negler med neglesopp; sykehjem vil ikke klippe eller behandle


DontTouchMyPhone

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ei mor på sykehjem, som har vonde føtter pga. neglesopp og lange negler. Pleierne på sykehjemmet vil ikke klippe eller behandle neglene, og sier det er bestilt fotpleier. Men hva skal man gjøre når fotpleier enda ikke har vært der i år?
Jeg vil ikke klippe negler eller på noen måte pleie min mor; det byr meg i mot på et personlig plan (jeg har valgt yrke langt unna pleie/sykepleie fordi jeg ikke ønsker den slags kontakt med andre), og dessuten betaler hun 85 % av trygden sin for å bo der, og jeg mener dette er en del av vanlig pleie. Er det ikke vanlig i det minste å holde neglene korte, selv om man overlater behandlingen av soppen til noen andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig uakseptabelt! 

Har selv hatt pasienter med behov for fotpleie. Det har aldri tatt lengre enn en ukes tid å få det på plass. Vel å merke har mine brukere selv møtt opp til fotpleieren, der de holder til. Eller, at vi (personalet) har kjørt dem ned. Dette var et psyk bofellesskap - der vi ikke driver så mye med stell til vanlig.

At det skal ta over 2 måneder - selv uten at denne fotsoppen har blitt behandlet? Det er et ganske alvorlig avvik. 

Jeg hadde gjort følgende:
- Ringt avdelingslederen på sykehjemmet, og rett ut sagt at dette på ingen måte er akseptabelt. Og at du kommer til å sende inn klage til Statsforvalteren dersom ikke noe blir gjort asap! (Da mener jeg asap, som i en dag eller to).
- Blir du ikke hørt, kan du sende inn klage her: https://skjema.no/SF/confirmprivacylogin?shortname=melding&returnUrl=https%3A%2F%2Fskjema.no%2FSF%2Fmelding&userLoggedInWithSecurityLevel=0&requiredSecurityLevel=3

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Neglesopp er vanskelig å behandle hvis den har nådd neglerøttene, men det finnes råd som å ha føttene i Vademecum fotbad hver dag (egentlig munnvann), eddik fotbad, eller påsmurning med tetre-olje. Noen skriver at neglesoppen forsvant da de endret kosthold og dermed bedret leverfunksjonen. 

https://www.nalox.no/nb-no/neglesoppbehandling/neglesoppbehandling?gclid=CjwKCAiAlp2fBhBPEiwA2Q10D9fL4WP03CJ50z4HK29m3-KVUYUs5QgU8Ce4UWEDm--QmeBb3cDPjRoCTA4QAvD_BwE

Hvis det går greit med annen hygiene og stell, er det rart at de ikke klipper tåneglene hennes.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar og linker; det er veldig godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet og at det er helt riktig å reagere. Dersom det ikke skjer noe denne uken tar jeg det videre til avdelingsleder og deretter statsforvalter om det ikke skjer noe. De sier i grunn bare at dette er fotpleieren sin jobb, og det er det. Men når en pasient har negler som gjør vondt også pga. lengden (kommer borti ting hele tiden osv.), så bør det jo bare tas tak i. 

Igjen, takk for svar, godt å vite at jeg ikke er den eneste som reagerer!

Lenke til kommentar
DontTouchMyPhone skrev (3 minutter siden):

Takker for alle svar og linker; det er veldig godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet og at det er helt riktig å reagere. Dersom det ikke skjer noe denne uken tar jeg det videre til avdelingsleder og deretter statsforvalter om det ikke skjer noe. De sier i grunn bare at dette er fotpleieren sin jobb, og det er det. Men når en pasient har negler som gjør vondt også pga. lengden (kommer borti ting hele tiden osv.), så bør det jo bare tas tak i. 

Igjen, takk for svar, godt å vite at jeg ikke er den eneste som reagerer!

Ja, det er fotpleieren sin jobb. Men institusjonen, altså i dette tilfelle - sykehjemmet - har plikt til å tilrettelegge og ordne det praktiske i forhold til dette. Så det blir for lett å bare skylde på at den faste fotpleieren er sykemeldt, eller hva slags bortforklaring de har. Da må de finne noen andre som kan utføre jobben. 

For å ta et teit eksempel. Dersom du trenger hjelp til å bestille taxi, og taxien ikke kommer (noe som skjer) - så skal ikke personalet bare riste på hode og si "nei vel, da ble det ingen taxi på deg i dag...". Det sier seg selv at man ringer igjen, og ordner alternativ transport.

Manglende fotpleie gjør ofte at man vegrer seg for å gå lengre enn nødvendig. Det er vanskelig å gå med skotøy, man får hull i sokker, man føler seg ikke vel - som er en psykisk påkjenning. Man kan gå feil, fordi man forsøker å lette på smertene ved å gå mer på hælen, noe som kan føre til belastningsskader hos eldre. Altså... her er det MYE som ligger innenfor sykehjemmets ansvarsområdet. 

Et sykehjem er et omsorgssenter - og dersom de ikke vet det - så skal dem yte omsorg. Dette går under omsorg!

Jeg hadde sendt inn klage til Statsforvalteren uansett utfallet av dette. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Ja, det er fotpleieren sin jobb. Men institusjonen, altså i dette tilfelle - sykehjemmet - har plikt til å tilrettelegge og ordne det praktiske i forhold til dette. Så det blir for lett å bare skylde på at den faste fotpleieren er sykemeldt, eller hva slags bortforklaring de har. Da må de finne noen andre som kan utføre jobben. 

For å ta et teit eksempel. Dersom du trenger hjelp til å bestille taxi, og taxien ikke kommer (noe som skjer) - så skal ikke personalet bare riste på hode og si "nei vel, da ble det ingen taxi på deg i dag...". Det sier seg selv at man ringer igjen, og ordner alternativ transport.

Manglende fotpleie gjør ofte at man vegrer seg for å gå lengre enn nødvendig. Det er vanskelig å gå med skotøy, man får hull i sokker, man føler seg ikke vel - som er en psykisk påkjenning. Man kan gå feil, fordi man forsøker å lette på smertene ved å gå mer på hælen, noe som kan føre til belastningsskader hos eldre. Altså... her er det MYE som ligger innenfor sykehjemmets ansvarsområdet. 

Et sykehjem er et omsorgssenter - og dersom de ikke vet det - så skal dem yte omsorg. Dette går under omsorg!

Jeg hadde sendt inn klage til Statsforvalteren uansett utfallet av dette. 

Enig i alt du skriver. Dette er for dårlig av sykehjemmet.  Og for et ansvarsfraskrivende svar TS fikk av pleierne, ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/11/2023 at 5:31 PM, Milhouse85 said:

Det er fullstendig uakseptabelt! 

Har selv hatt pasienter med behov for fotpleie. Det har aldri tatt lengre enn en ukes tid å få det på plass. Vel å merke har mine brukere selv møtt opp til fotpleieren, der de holder til. Eller, at vi (personalet) har kjørt dem ned. Dette var et psyk bofellesskap - der vi ikke driver så mye med stell til vanlig.

At det skal ta over 2 måneder - selv uten at denne fotsoppen har blitt behandlet? Det er et ganske alvorlig avvik. 

Jeg hadde gjort følgende:
- Ringt avdelingslederen på sykehjemmet, og rett ut sagt at dette på ingen måte er akseptabelt. Og at du kommer til å sende inn klage til Statsforvalteren dersom ikke noe blir gjort asap! (Da mener jeg asap, som i en dag eller to).
- Blir du ikke hørt, kan du sende inn klage her: https://skjema.no/SF/confirmprivacylogin?shortname=melding&returnUrl=https%3A%2F%2Fskjema.no%2FSF%2Fmelding&userLoggedInWithSecurityLevel=0&requiredSecurityLevel=3

 

Personlig ville jeg valgt en litt mildere fremtoning for å unngå konflikter og dårlig relasjon til personalet. Du må gjerne klage så hardt og brutalt du bare vil, men man ender med å bli en pårørende som pleierne opplever som ubehagelig. Sånn er det bare. Hvem går det ut over? Kun pasienten. 

Jeg er også pårørende. Jeg tenker man bør være litt smart når man kontakter pleierne, de gjør en bedre jobb med pasienten når de er trygge i relasjonen til både pasient og pårørende. Jo mer presset de blir, jo mer firkantet blir dem også, og det "lille ekstra" kan man se langt etter. 

Man skal gi tilbakemelding når man ikke er fornøyd, utvilsomt. Og pasienten bør få en fotpleier før neglene skaper mer hodebry og smerter. Neglesopp er tidkrevende og vanskelig å behandle, det gjør seg bedre med et stell av fotpleier spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
DontTouchMyPhone skrev (På 11.2.2023 den 14.35):

Hei!

Jeg har ei mor på sykehjem, som har vonde føtter pga. neglesopp og lange negler. Pleierne på sykehjemmet vil ikke klippe eller behandle neglene, og sier det er bestilt fotpleier. Men hva skal man gjøre når fotpleier enda ikke har vært der i år?
 

Hvis ikke avdelingslederen på sykehjemsavdelinga tar tak i det,så bør du  sende en klage til helse-og omsorgssjefen og kommuneoverlegen i kommunen og fortelle at din mor ikke får det stellet hun bør få. Pleierne bør klippe neglene når det ikke kommer fotpleier dit, og neglsoppen bør behandles med soppdrepende midler. Har hun soppinfeksjon andre steder, f.eks. i underlivet, så bør hun få en kapsel som heter Diflukan 150 mg (engangskur).

Hvis ikke leder for helse-og omsorg eller kommuneoverlegen tar tak i det i innen en uke, så sender du klage til statsforvalteren.

Hadde selv en mor på sykehjem som vi betalte fotpleie for (filing av hard hud under føttene og annet stell), men neglsoppinfeksjon ble behandla av pleierne på sykehjemsavdelinga, og ble neglene for lange, så ble de klipt etter dusjing, fotbad,e.l.

 

 

Endret av Gufi
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 14.2.2023 den 0.11):

Personlig ville jeg valgt en litt mildere fremtoning for å unngå konflikter og dårlig relasjon til personalet. Du må gjerne klage så hardt og brutalt du bare vil, men man ender med å bli en pårørende som pleierne opplever som ubehagelig. Sånn er det bare. Hvem går det ut over? Kun pasienten. 

Jeg er også pårørende. Jeg tenker man bør være litt smart når man kontakter pleierne, de gjør en bedre jobb med pasienten når de er trygge i relasjonen til både pasient og pårørende. Jo mer presset de blir, jo mer firkantet blir dem også, og det "lille ekstra" kan man se langt etter. 

Man skal gi tilbakemelding når man ikke er fornøyd, utvilsomt. Og pasienten bør få en fotpleier før neglene skaper mer hodebry og smerter. Neglesopp er tidkrevende og vanskelig å behandle, det gjør seg bedre med et stell av fotpleier spør du meg.

Støtter denne. Jobber selv i helsevesenet og sykehjem er nedprioritert og presset nok som det er. Mild framtoning er veien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (8 timer siden):

Støtter denne. Jobber selv i helsevesenet og sykehjem er nedprioritert og presset nok som det er. Mild framtoning er veien.

Jeg er stort sett ellers enig i at mild framtoning er veien å gå, men jeg har jobbet på flere sykehjem før, og det bør skrives klage her, her nytter det ikke å si ifra mer til pleierne. Jeg varslet og varslet internt på sykehjem om avvik på avvik selv når jeg jobbet, det ble ikke tatt tak i før jeg begynte å varsle eksternt.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (21 timer siden):

Jeg er stort sett ellers enig i at mild framtoning er veien å gå, men jeg har jobbet på flere sykehjem før, og det bør skrives klage her, her nytter det ikke å si ifra mer til pleierne. Jeg varslet og varslet internt på sykehjem om avvik på avvik selv når jeg jobbet, det ble ikke tatt tak i før jeg begynte å varsle eksternt.

Det er sant, mente mer til de som er i miljøet da de står i mye dritt og blir fort utslitt + de har gjerne ikke hovedansvar for rutiner

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Trulss skrev (7 timer siden):

Hvem retter man klagen til i dette tilfellet (når det ikke nytter å ta det opp på sykehjemmet), og hvilken paragraf kan man vise til når denne behandlingen skal være inkludert i de 85% man betaler for å bo på sykehjem?

Man retter klagen til sykehjemmet. Man kan vise til pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a, helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og Forskrift om en verdig eldreomsorg.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (21 timer siden):

Man retter klagen til sykehjemmet. Man kan vise til pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a, helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og Forskrift om en verdig eldreomsorg.

Men når dette ikke fører frem må man klage videre i systemet. Til hvilken instans?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 timer siden):

Men når dette ikke fører frem må man klage videre i systemet. Til hvilken instans?

Hvis ikke sykehjemmet etterkommer klagen, skal sykehjemmet selv sende klagen videre til Statsforvalteren for behandling.
Dersom sykehjemmet ikke gjør det, er det i seg selv et brudd på klagerettighetene i de nevnte lovene.

Fremgangsmåten er følgende:
1. Send skriftlig klage til sykehjemmet, gjerne med en frist for når man anser feilen skal være rettet. Sykehjemmet skal gi skriftlig svar.
2. Hvis sykehjemmet etterkommer klagen i sin helhet innenfor en frist, er saken løst. Hvis ikke, skal sykehjemmet selv uten ugrunnet opphold sende saken over til Statsforvalteren for endeling behandling. Dersom sykehjemmet ikke gjør det:
3. Send selv en klage til Statsforvalteren der hele forholdet forklares og at sykehjemmet åpenbart nekter å sende saken over til Statsforvalteren. Det skriftlige svaret fra sykehjemmet skal vedlegges sammen med din opprinnelige klage til sykehjemmet. Dersom sykehjemmet ikke har svar på klagen, forklarer du i din klage til Statsforvalteren at sykehjemmet ikke har gitt svar på din klage.

Et viktig formkrav her er at det er mor selv som skal signere klagen. Hvis hun ikke kan det, eller ikke forstår innebyrden av en klage, kan nærmeste pårørende opptre som en fullmektig. Da kan det være greit med en legeerklæring som også beskriver mors samtykkekompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...