Gå til innhold

Er delbetaling lurt


Olav55

Anbefalte innlegg

Jeg har god økonomi, men ser alltid på måter å spare/tjene penger på.

Jeg har lagt merke til power sine tilbud i det siste, (i samarbeid med santander bank) hvor de tilbyr, rentefri og gebyrfri delbetaling over 3år.
Sånn i utgangspunktet har jeg alltid  unngått delbetalinger/betalingsutsettelser, mest fordi jeg ikke trenger det.

Men så begynte jeg å tenke over fordelene her.
Gitt at jeg kjøper noe på power, f.eks. apple produkter som sjeldent/aldri er på tilbud det første året. 
Vil det ikke da faktisk lønne seg å kjøpe dette på rentefri og gebyrfri delbetaling over 3år?

Min take er at inflasjonen, siden den er unormalt høy nå, vil spise opp kanskje 10-20% at dette beløpet over 3år, og at jeg da indirekte kjøper med 10-20% rabatt over 3år.

Er det noe jeg overser her?

 

Takk. 

Endret av Olav55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd at når jeg kjøper møbler på kreditt så får jeg prutet prisen ned. Jeg tror at selgeren får bonus for å prakke på kundene ymse ræl.

Forretningsmodellen er vel at folk ikke har penger når innbetalingen skal gjøres, sånn at de ka kreve ublu rente. Samt innhøsting av økonomisk info om det (lønn, betalingshistorikk…)

Men ja, om du får tilbud om rentefritt lån og det er inflasjon og du får rente på innskudd i banken så synes det som en god deal.

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brant meg nylig på Brilleland-kortet som jeg siden studietiden har brukt siden det nettopp er rentefritt og gebyrfritt.. Når det er sagt, så var det min egen feil.. Jeg betalte inn for mye, og det medførte et uttaksgebyr på 45 kroner når jeg ville ha tilbake den måneden jeg hadde betalt for mye..

Lenke til kommentar

Inflasjons besparingen hadde jeg kanskje ikke hengt meg for mye oppi men det er jo forsåvidt sant at gjelden din blir mindre verdt, men du kan sikkert tjene noen kroner på å ha pengene på sparekonto de neste 3 årene istedenfor.

Personlig går nok dette mer på den mentale delen, jeg hadde  heller ofret den lille inntekten for å slippe å ha gjeld for små elektronikk hengende over meg i 3 år.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Hvis man delbetaler uten noe som helst tilleggavgifter og renter så blir det vel nøyaktig det samme? Du betaler det varen kostet når du kjøpte den. 

Så kan man argumentere for at de pengene du ikke bruker på å cashe ut med en gang, kan du investere og er du heldig så tjener du litt på de før du har nedbetalt produktet, men du kunne jo like gjerne satt over de månedlige utgiftene du får til sparing istedenfor dersom du casher ut på kjøpsdagen. 

Ulempen med delbetaling er at du må huske å betale, eller du må ta høyde for at du en måned for uventet høye utgifter og kanskje ikke klarer avdraget slik at gebyrer og renter begynner å løpe. 

Så vil jeg si, at dersom du har en buffer på feks din inntekt x 3, så kan du velge og vrake mellom det å delbetale eller cashe ut, da har du sannsynligvis god nok økonomisk styring til å håndtere begge scenariene. Det hender at jeg kjører delbetaling selvom jeg har cash, siden jeg ikke liker å tappe sparekontoen, men det er jo egentlig bare et mentalt tankespill. Grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg syns det er lettere å spare mot et mål på x-antall tusen på sparekontoen, og kanskje strekker meg litt lenger for å nå de, en motivasjonsknekk kan her være at saldoen synker kraftig når man gjør et storkjøp. Hvis jeg kjører delbetaling da, så er det fordi jeg vet jeg har nok til overs hver måned til å betale avdragene, uten at saldo på sparekonto går ned. 

 

Lenke til kommentar
Olav55 skrev (På 11.2.2023 den 8.03):

Er det noe jeg overser her?

Nei. Hvis det er helt rentefritt og gebyrfritt så er det rent matematisk en bedre deal. Som du sier vil inflasjon spise opp noe av prisen, pluss at du kan sette av beløpet på en sparekonto og tjene penger på rentene. Da ser man så klart bort fra at vi mennesker er irrasjonelle. Power gjør jo dette fordi de tjener penger på det. Mange vil enten ikke klare å betale, eller glemme seg av en gang eller to. Da løper det jo store gebyrer og høye renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare husk at når du inngår avtale om delbetaling hos Power, så er det Santander du inngår avtale med og da er det deres vilkår som gjelder.

https://www.santanderconsumer.no/kjopsfinans/handlekonto/priser-og-betingelser/

 

Jeg tenker også litt på om det ikke er lettere å fortsette med delbetalinger på varer når man først har begynt med det?  De som har kredittkortgjeld har jo som regel begynt med ett kjøp, så baller det fort på seg.

Jeg foretrekker å kjøpe varer med oppsparte penger, både fordi det gir meg en ryddigere økonomi (noe som teller for bankene ved låneopptak), og det er oversiktlig hvis jeg går bort brått (betaler alltid hele  Mastercardfakturaen med en gang den kommer i nettbanken etter f.eks.ferier).

Det kan være verdt å tenke på at f.eks. DNB har kampanjer der man får 20% avslag på omtrent alt av varer på Power ved bruk av Mastercardkortet (ikke varer med abonnementtjenester), det vil ikke forundre meg om andre banker har lignende kampanjer.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (3 timer siden):

DnB Supertilbud forutsetter ikke lenger bruk av Mastercard, vanlig bankkort er nok.

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/avtaler-vilkaar/Informasjon_og_betingelser_for_Supertilbud.pdf
Hvilke kort må jeg benytte ved betaling for å få rabatt?
Kortet du må bruke ved betaling er enten Visa eller Mastercard tilknyttet kundeprogrammene Ung, Pluss,
SAGA eller Private Banking

Lenke til kommentar

Typisk det disse tilsynelatende gode dealene søker å tjene penger på er slurv fra kunden.
Ja, med inflasjon så lønner det seg faktisk hvis man kommer unna uten å betale noen renter.
Gjorde en slik deal med Elkjøp, og banken bak ordningen tilbyr ikke noe som helst form for automatisk betaling, og det er selvsagt 100% bevisst.

Lenke til kommentar

Dersom besparelsen skal ligge i inflasjonen vil en gebyrfri og rentefri nedbetaling måtte konkurrere med andre fordeler, ved kontantkjøp. Dersom du kjøper noe meget kostbart, type stor hifi-pakke, hvitevarepakke eller lignende kan du prute i butikken. Da er det høyst sannsynlig at du får avslag tilsvarende inflasjonsbesparelsen ved kontant betaling selvsagt. 

Kredittkort kan gi fordeler, men har aldri sett noe som gir mer enn høyst 2%. Men i noen tilfeller, kan fordelene du får i form av goder som bonuspoeng du kan bytte inn i flyreiser, hotell og lignende overstige disse prosentene betraktelig. 

Det som gir mest besparelse på Expert, er å kjøpe tilgodelapper/gavekort på Finn. Samtidig som du pruter (uten å nevne at du skal betale med gavekort). Pruting i butikk er ikke så vanlig, men det fungerer (alt etter hva du kjøper). 

Ser det nevnes DnB her inne. Det forutsetter vel at man er kunde i Norges dyreste bank? Da forsvinner fort prosentene der. 
>

Skal man virkelig utnytte kreditt vs inflasjon. Så kan man i både teori og praksis ta opp et og et kredittkort, og betale et kredittkort med et annet - slik at man alltid vil være ajour med betalingen.

Gitt at man har 3 kredittkort a 50 000 og 50 dager rentefri betaling. 150 000 totalt sett. Du tar ut 50 x 2, og bruker det siste, som du flytter rundt mellom de tre kortene - slik at du alltid er ajour. Sett pengene inn på høyrentekonto (2,75%?) og nyt 3000 kr,. gratis rentepenger i året. 😜 

(Gleder meg til kverulantene kommer å justerer på disse tallene 😅)

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (28 minutter siden):

(Gleder meg til kverulantene kommer å justerer på disse tallene 😅)

Tallene er sikkert greie, men må uansett rette her :)

Milhouse85 skrev (28 minutter siden):

Gitt at man har 3 kredittkort a 50 000 og 50 dager rentefri betaling. 150 000 totalt sett. Du tar ut 50 x 2, og bruker det siste, som du flytter rundt mellom de tre kortene - slik at du alltid er ajour. Sett pengene inn på høyrentekonto (2,75%?) og nyt 3000 kr,. gratis rentepenger i året. 😜 

Du får ikke rentefri betaling med mindre man kjøper varer eller tjenester. Betaler man regninger/ta ut penger så begynner renter med en gang og gjerne med ett gebyr. Så det funker ikke i praksis med mindre man klarer å få penger ut fra ett varekjøp..

Milhouse85 skrev (28 minutter siden):

Ser det nevnes DnB her inne. Det forutsetter vel at man er kunde i Norges dyreste bank?

Trenger ikke å faktisk bruke DnB til annet enn å få fordelene, det koster nesten 300 i året om du er eldre enn 28, gratis om du er under, men gir til gjengjeld 20-30% rabatt i flere butikker når de har kampanjer, som vel er ca hver måned..
 

Ang problemstillingen til TS, så er det fort en felle å gå i, selv om du har god råd nå, så er det ikke gitt at du har det om 3 år. Det blir også vanskeligere å holde oversikt når man tar ting på avbetaling ettersom du i stedet for å bruke penger du har hele veien må planlegge 3 år frem. Du øker jo også de månetlige utgiftene dine ved hvert kjøp på avbetaling, noe du alltid må ta hensyn til.
Generellt sett vil jeg absolutt ikke anbefalle det selv om det ser billigere ut på papiret.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@aklla Ja, at kun varekjøp er tellende - tenkte jeg ikke på. Men det finnes mange måter å omgå det på. Mange bonusjegere bruker manufactured spending's aktivt for å "simulere" et høyt forbruk der måler er å samle fordeler. Men mye av dette er ikke så allment kjent, fordi bankene aktivt forsøker å tette igjen slike hull. 
Jeg kan ta et lite eksempel (som ikke fungerer nå), i barndomsårene til Vipps fikk man 1% bonus gjennom Bank Norwegian sitt kredittkort dersom man enkelt og greit overførte penger. Så da var det lekende lett å bare sende noen tusenlapper frem og tilbake. 

Proffene vel å merke, foretrekker derimot å kjøre såkalt "dobbel og trippel dipping" - der man henter fordeler gjennom flere ledd på en enkelt transaksjon. Det går litt sport i dette, og det finnes små miljøer i Norge som aktivt deler tips med hverandre. 

Bruker man et kredittkort vil alle transaksjoner ha en såkalt MCC som forteller (i stor grad) hva du har kjøpt. Bonuser kan derfor genereres ut fra en enkelt varekategori, der andre kategorier igjen blir ekskludert. 

Dette er et ganske spennende tema man finner mye info om, dersom man tar et dypdykk på nett. Dette er ganske stort i USA, der du til og med kan kjøpe deg inn til "hemmelige" seminarer der du lærer mer om dette. Men da gjelder det å ha struktur i sysakene sine, konstant holde seg oppdatert på vilkår, betingelser og endringer i markedet. Noe som skjer konstant. Så dette krever også mye tid. 

Kanskje litt OT nå. 😜 

Men personlig hadde jeg holdt meg unna rentefri betaling. Det du sparer, står ikke i stil mot arbeidet du legger igjen - i mine øyne. Gitt at du kjøper noe for 20 000 kr,- og det i en tre års periode er totalt 10% inflasjon, utgjør det 0,27% pr mnd.

20 000 i 36 avdrag (3 år) blir 555,55 kr,- pr mnd.

Det er lett å tenke at man "sparer" 2000 kr,-. Men inflasjonen kommer jo sigende sakte og sikkert. Når besparelsen er på sitt høyeste, så vil også avdragene være på det minste. Så totalt sett sparer man på langt nær 2000 kr,-

Så etter 2 mnd - restbeløp  19,444 kr,- (52,49 kr,- "spart")
Etter 3 mnd - restbeløp 18 888,- (50,99 kr,- "spart")

Når det er 6 mnd igjen, så har man 3 333 kr,- igjen å betale, Da er inflasjonsbesparelsen nede i 8,99 kr,- 
På siste mnd er det 1,49 kr,- å spare. 

Så fra 52,49 første måned - og trinnvis ned til 1,49 kr,- siste måned. 

Totalt sett ligger vel besparelsen på ca 750 kr,- skal jeg tippe (gidder noen å regne på det? ;p) 

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Milhouse85 said:

Ser det nevnes DnB her inne. Det forutsetter vel at man er kunde i Norges dyreste bank? Da forsvinner fort prosentene der. 

 

Vet ikke om ting har endret seg men DNB gullkortet jeg har handlet på Power med i flere år nå koster meg ingenting å ha.

Og jeg bruker kun DNB til det kortet. Annen bank til alt annet, så behøver ikke være kunde der for annet enn det.

Avtalegiro på dnb kortet til min andre bank så lettvint å få betalt det også etter bruk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...