Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plutselig startproblem og spørsmål om batteri


Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei

Dette gjelder en Volkswagen Polo 6N 1,4L bensin fra 1999.

Vi fikk plutselig ikke start på bilen da vi skulle hjem fra butikken i dag. Alt virket normalt. Lysene og luftsirkulasjonen startet som vanlig, men vi fikk altså ikke start på motoren. Batterilampa lyste.

Etter litt om og men fikk vi start, men da stoppa motoren når vi kjørte. Vi hadde på luftsirkulasjonen og viskerne. Etter det fikk vi ikke start lengre.

Vi fikk så starthjelp med startkabler og en annen bil. Da startet bilen med en gang, men den stoppa med en gang gasspedalen ble trykt inn. Vi fikk start med en gang etter det, da uten startkabler. Bare ved hjelp av eget batteri. Etter det gikk bilen som normalt. Vi fikk kjørt hjem med lys, luftsirkulasjon og viskere på. Batterilampa lyste ikke.

Jeg fant ut mens vi forsøkte å få start at sigarettenneren var trykket inn. Kan den ha trukket strøm mens vi var inne på butikken. Bilen var slått av da. Kan det være så enkelt som det?

Det jeg stusser på er at vi hadde lys som vanlig når vi forsøkte å starte. Skal ikke lysene bli svakere hvis batteriet er flatt? Jeg får det ikke helt til å stemme at dette skyldes flatt batteri. Hva tenker dere?

Så til batteriet. Det batteriet vi har nå har følgende spesifikasjoner; 12V, 54 Ah, 500 A (EN). Det er et Biltemabatteri fra 2019. Artikkelnummer  80-2543

Når jeg søker på samme artikkelnummer som det står på batteriet inne på Biltema, får jeg beskjed om at batteriet ikke passer. Det batteriet Biltema foreslår når jeg søker på regnummer har følgende apesifikasjoner; 12V, 50 Ah, 450 A (EN). Artikkelnummer 80-2501.

Har disse forskjellene noe å si?

Vet ikke om det har noe å si, men bilen har vært på EU kontroll i dag. Vi må bytte ett bremserør og ett nummerskiltlys. Altså ikke noe med batteriet. Sjekkes noe med batteriet på EU kontroll?

Takker for all hjelp 😊

Endret av Jovjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, batteriet passer det. Om det er 50 Ah eller 54 Ah spiller ingen rolle. Folk har litte varierende erfaringer med batteriene fra Biltema. Mange sier de er nokså dårlige, fraråder å kjøpe. Mens andre skryter av batteriene. Jeg har hørt begge deler. Men med tanke på at det er et relativt lite batteri, og fire år gammelt. Så bør det nok byttes. Det ordner du enkelt selv. 

Alternativt kan du forsøke å lade opp batteriet selv hjemme. Det er greit å gjøre av og til, dersom det er mye småkjøring dere driver med. 

Det kan også være at dynamoen ikke lader opp batteriet. Ofte er det en liten laderele på dynamoen som kan ryke (enkelt og bytte, koster 120 kr,-). Du kan sjekke dette, ved å bruke et voltmeter på selve batteriet mens du starter opp motoren. Gi litt gass mens bilen står i fri, dersom voltmeteret hopper opp fra 12V (passivt) til 13-14V, så betyr det at batteriet får strøm inn. Da skal alt være greit.

Lenke til kommentar

Har undersøkt en del i dag. Fikk låne et multimeter. Batteriet viste 12,51 V i dag, uten at jeg hadde gjort noe som helst siden jeg parkerte bilen i går. Jeg forsøkte da å starte bilen, startet uten problemer på første forsøk. Jeg kjørte den så ut av garasjen og satte på alt som  trekker strøm; nødblink, stereo, luftsirkulasjon på full styrke, langlys og vindusviskere. Ingen problemer da heller. Verken med eller uten at jeg trykket inn gassen.

Jeg sjekket så volten på batteriet mens motoren gikk, 14 V. Så jeg tror ikke det er noe galt med dynamoen.

Jeg slo så av motoren og startet med en gang igjen, uten problemer.

Vi kjørte oss en tur på en halvtime, ingen problemer. Da vi kom hjem leste jeg av volten på nytt mens motoren gikk,viste da 13,50 V. Jeg stusser litt på at den hadde gått ned med 0,5V. Leste av på nytt igjen etter at motoren var slått av og bilen parkert i garasjen. 13,01 V. Så det virker jo som om at batteriet skal være i orden da.

Totalt startet jeg bilen tre ganger i dag, helt uten problemer.

Jeg får ta en prat med verkstedet på mandag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sjekk batteriet med tyngre belasting

ha bilen i 2 gir med clutchen innkoblet, sett multimeteret(voltmeter) over minus og pluss pole å se hvilken spenning du får når start motor prøver å dra rundt motor, med bremsen innkoblet så klart ( krever en kompis som hjelper deg og ikke gjør dette om dere føler dere utrygg på oppgaven) 

går spenning fort under 9 volt tyder det på dårlig batteri, ett dårlig batteri vill også rase nedover videre om det er dårlig

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...