Gå til innhold

Erfaringer fra AliExpress


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt sikkert 100 pakker gjennom åren på aliexpress. 

Kun en gang har jeg ikke fått pakken, men da fikk jeg også pengene tilbake. 

Kjøp det som har høy rating og mange handler så går det fint.

Når du betaler på aliexpress så betaler du også toll - så ja du slipper ekstra toll i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
troopr skrev (På 8.2.2023 den 16.21):

Jeg ville ikke kjøpt sånne varer derfra, sjansen er stor for å få noe av elendig kvalitet, har handlet derfra noen ganger og det eneste som ikke har havnet i søpla er en ertstningsfjernkontroll til en eldre tv

Jeg har kjøpt mange telefondeksler der gjennom årene, og de har vært helt ypperlige. Tror det ofte er samme deksler man får kjøpt her i Norge, bare til en mye billigere penge.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bumper denne. Jeg ser på en vare på Aliexpress. Det er mulig å betale noen få kroner ekstra for at varen skal sendes med DHL fra Tyskland i stedet for vanlig pakke fra Kina. Men, estimert leveringstid er omtrent den samme, ca tre uker. Noen dager raskere fra Tyskland, men ikke noe av betydning. 

I mitt hode tenker jeg at det jo burde gå mye raskere å få noe med bud fra Tyskland enn med ordinær post fra Kina. Har noen testet? Stemmer det at det egentlig er hipp som happ hva jeg velger av transport? 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Bumper denne. Jeg ser på en vare på Aliexpress. Det er mulig å betale noen få kroner ekstra for at varen skal sendes med DHL fra Tyskland i stedet for vanlig pakke fra Kina. Men, estimert leveringstid er omtrent den samme, ca tre uker. Noen dager raskere fra Tyskland, men ikke noe av betydning. 

I mitt hode tenker jeg at det jo burde gå mye raskere å få noe med bud fra Tyskland enn med ordinær post fra Kina. Har noen testet? Stemmer det at det egentlig er hipp som happ hva jeg velger av transport? 

Velger du DHL er sjansen stor for at det dukker opp ekstra gebyrer. Fordi DHL tar betalt for tollbehandlingen etc. jeg velger altid billigste fraktmåte å har aldri betalt noe gebyr utover det jeg har betalt når jeg kjøpte den på AliExpress. 

Mitt generelle råd er å holde seg unna DHL. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Velger du DHL er sjansen stor for at det dukker opp ekstra gebyrer. Fordi DHL tar betalt for tollbehandlingen etc. jeg velger altid billigste fraktmåte å har aldri betalt noe gebyr utover det jeg har betalt når jeg kjøpte den på AliExpress. 

Mitt generelle råd er å holde seg unna DHL. 

Godt tips der, takk! :)

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 9.2.2023 den 16.57):

I begynnelsen når VOEC var nytt så ble det noen ganger dobbelt opp med mva, men virker som det har gått seg litt til nå.

Så ja, det du betaler der og da er alt du betaler.

 

Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Velger du DHL er sjansen stor for at det dukker opp ekstra gebyrer. Fordi DHL tar betalt for tollbehandlingen etc. jeg velger altid billigste fraktmåte å har aldri betalt noe gebyr utover det jeg har betalt når jeg kjøpte den på AliExpress. 

Mitt generelle råd er å holde seg unna DHL. 

DHL har jeg ikke hatt problemer med ennå, men jeg unngår dem som pesten. 

 

Problemet med VOEC er at en del butikker på aliexpress ikke skriver ned VOEC nummeret. 

Jeg har skrevet det under optional adresse, men ifølge posten hjelper ikke dette. Det må stå under custom decleration.

Fikk en pakke for 2-3 uker siden som kostet meg over 1900kr fra Aliexpress inkludert frakt og moms. En ny butikk og de hadde ikke ført på VOEC nummeret. Fikk over 500kr i moms og tollgebyr. Fikk heldigvis slettet dette kravet etter jeg sendte inn Tax Invoice fra Aliexpress. Jeg spurte hvorfor det er mulig på denne pakken kontra andre.

Svaret fra posten:

Sitat

Grunnen til at det er forskjell har med verdi og  måten de blir tollbehandlet på. 

Varer med lav verdi (under 500 kr)
Noen blir Digitalt fortollet, da betaler posten i det varen fortolles, og det sendes ut faktura til kunde. (hvis ikke avsender har merket sendindingen med VOEC nr) Disse kan vi ikke slette, da posten ikke vil få dette beløpet refundert. Da må en kontakte avsender, for å få refundert beløpet.

Andre pakker slik som denne har forenklet fortolling. Her kan vi legge inn informasjon i ettertid og da få refundert beløpet.

 

 

NB! 350 kroners regelen gjelder fortsatt. Men man betaler moms på alle bestillinger, også de med vareverdi og frakt under 350kr. D.v.s. alle små bestillinger fra ebay og aliexpress blir momset uten at det trengs.

 

Jeg bestiller både små ting og dyrere ting. Har kjøpt miniPC fra Aliexpress, null problem. Sist kjøpte jeg en Creality Sonic Pad, fikk det problemet jeg nevnte over, men selveste frakt, forsendelsen og produkten er jeg fornøyd med. Eneste at posten brukte over en uke på å få den fra Lørenskog til Horten.

 

Så et tips fra meg. Ta kontakt med selger og spør om de vet om IOSS / VOEC nummeret. Nummeret er forresten 2034638. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har virkelig begynt å like AliExpress. Utrolig hvor mye man kan kjøpe der av produkter.

Jeg har i kveld sett etter vannkanner og vannkokere for induksjon i glass.
Men man må være litt observant med tanke på hvilken Store, Pris, Frakt og Kundetilbakemeldinger.

Man er ute etter å kjøpe en enkel liten ting, men ender opp med å bruke flere timer med undersøkelser og søking før man finner den riktige Butikken og Produktet.

Flere butikker der kan selge eksakt samme vare, til ulik pris, ulik frakt. Jeg velger ikke alltid den som er billigst. Det som jeg synes er viktig er hvor etablert Butikken er, og hvor god karakter og tilbakemeldinger dem har fått.

Jeg har nå bestilt flere kjøkkenvarer derfra, men synes frakten tar uhorvelig lang tid. Noen av varene er ikke estimert levert før i Oktober.

 

Jeg kjøper heller hos butikker der som har et godt navn Mgvista, Small tomatoes Store, eller BORREY Official Store, enn de som heter noe alla "Shop1102683026 Store".

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig med en sidehussle i kina får å tjene litt ekstra, så derfor du finner mange generiske Shop1509823450986 butikker. De har ikke engang giddet å navngi butikken sin og bruker det de får standard tildelt.

Ikke det at disse butikkene kan være greie nok, men risikoen for at det skjer noe uønsket er vesentlig høyere enn når man handler fra Kingston official store.

Lenke til kommentar

Handlet mye fra Aliexpress tidligere, men i det siste halvåret har jeg fått krav fra posten om betaling for MVA pga manglende VOEC nummer, har derfor bestilt mindre enn før.

Posten nekter å fravike kravet selv om man har dokumentasjon så lenge det ikke står på pakken, sier jeg må ta kontakt med avsender. Tar man kontakt med aliexpress er det en lang prosess for å få refundert mva, og man får kun igjen mva, ikke gebyret posten legger på. I ene tilfellet var gebyret høyere enn mva.....

Man får det man betaler for, så er det billig er kvaliteten ofte deretter, men det er også mye hvor man kan spare mye, f.eks mobildeksler, kabler osv av helt grei kvalitet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, OC-Freak said:

Handlet mye fra Aliexpress tidligere, men i det siste halvåret har jeg fått krav fra posten om betaling for MVA pga manglende VOEC nummer, har derfor bestilt mindre enn før.

Posten nekter å fravike kravet selv om man har dokumentasjon så lenge det ikke står på pakken, sier jeg må ta kontakt med avsender. Tar man kontakt med aliexpress er det en lang prosess for å få refundert mva, og man får kun igjen mva, ikke gebyret posten legger på. I ene tilfellet var gebyret høyere enn mva.....

Man får det man betaler for, så er det billig er kvaliteten ofte deretter, men det er også mye hvor man kan spare mye, f.eks mobildeksler, kabler osv av helt grei kvalitet.

Har og begynt å få dette problemet. Virker som de har helt sluttet å skrive VOEC nummeret på pakkene sine av en eller annen grunn.

Heldigvis har posten vært greiere med meg da. Når jeg har sendt de Tax Invoice dokumentet hvor VOEC nummer er på så har de slettet kravet. Men viktig å ordne det før man henter pakken

Er jo styrete og pakkene blir jo meget forsinket i tollen. Så har også roet ned handlingen der nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (27 minutter siden):

Man får det man betaler for, så er det billig er kvaliteten ofte deretter, men det er også mye hvor man kan spare mye, f.eks mobildeksler, kabler osv av helt grei kvalitet.

Billig er bra, men jeg vil heller betale litt mer for bedre kvalitet.
Men det er vanskelig å vite hva som er av god kvalitet på AliExpress.


F.eks. Dette er noe av det jeg har funnet i kveld å kjøpe.
1.2/1.5/2L Teapot 304 Stainless Steel Water Tea Kettle Induction Cooker Stove Tea Pot Drinkware Kitchen Accessories
BORREY Glass Flower Teapot Heat Resistant Glass Teapot With Infuser Induction Gas Stove Teapot Electromagnetic Furnace Kettle
Japanese Water Pitcher with Handle Heat Resisttant Cold Hot Kettle Large-capacity Tea Pot Water Bottle Juice Jug Gray Amber
304 Stainless Steel Ramen Bowl Rice Salad Noodle Soup Bowl Golden Home Restaurant Food Serving Dish Pickled Cabbage Large Bowl
Svinaktig billig, så vanskelig å vite om disse virkelig har kvalitet.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 24.8.2023 den 20.43):

Handlet mye fra Aliexpress tidligere, men i det siste halvåret har jeg fått krav fra posten om betaling for MVA pga manglende VOEC nummer, har derfor bestilt mindre enn før.

Posten nekter å fravike kravet selv om man har dokumentasjon så lenge det ikke står på pakken, sier jeg må ta kontakt med avsender. Tar man kontakt med aliexpress er det en lang prosess for å få refundert mva, og man får kun igjen mva, ikke gebyret posten legger på. I ene tilfellet var gebyret høyere enn mva.....

Man får det man betaler for, så er det billig er kvaliteten ofte deretter, men det er også mye hvor man kan spare mye, f.eks mobildeksler, kabler osv av helt grei kvalitet.

Er ikke så lenge siden jeg fikk ett slikt krav, ingen problem hos posten, måtte bare sende dokumentasjon på kjøpet, så slettet de mva kravet, har nå en ny pakke med mva krav på, dog er denne fra ebay, men regner med det løser seg, og ja man må nok gjøre det før man får pakken, for den blir sendt tilbake til tollen, før du får den utlevert (tar desverre litt lenger tid)

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 24.8.2023 den 21.17):

Ting som har med mat/drikke og gjøre ville jeg vært litt skeptisk til å kjøpt fra Kina, kan være diverse stoffer i tingene som ikke er sunt og få i kroppen pga de har andre krav til diverse der borte og det er ikke sikkert en Kineser bryr seg om noen på andre siden av verden dauer (litt ekstremt der, men bare en liten heads up)

Lenke til kommentar

Fast shipping er da ganske bra, men så lenge du ikke kjøper nok til å dele opp: Blir ikke ikke kombipakken sendt før siste etternøler når det kinesiske sorteringssenteret. 
Shippingen kom seg ganske bra etter pandemien.

Ellers er det nå de generelle husholdningsreglene: Du risikerer å kjøpe b-vare og c-vare, og alt som ikke er glass/stål bør vurderes som usterilt. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Er ikke så lenge siden jeg fikk ett slikt krav, ingen problem hos posten, måtte bare sende dokumentasjon på kjøpet, så slettet de mva kravet, har nå en ny pakke med mva krav på, dog er denne fra ebay, men regner med det løser seg, og ja man må nok gjøre det før man får pakken, for den blir sendt tilbake til tollen, før du får den utlevert (tar desverre litt lenger tid)

Hvordan kan man bli kvitt mva kravet?
Hva slags dokumentasjon kreves?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...