Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forferdelig selvbilde (med god grunn), hva skal jeg gjøre?


Gjest 5c263...fee

Anbefalte innlegg

Gjest 5c263...fee

Jeg er en voksen kvinne som sliter noe voldsomt med selvbildet. Jeg har gjort det helt siden jeg var barn. Vanskene startet tidlig da jeg aldri har passet inn i et skjønnhetsideal. Om noe har blitt sett på som vakkert, så har det aldri vært noe som inkluderer meg. Det eneste jeg har som er ok, er rette tenner. Resten er skikkelig ille. 

Det er garantert noen som tenker at det kan ikke være så ille. Men det er dessverre det. Jeg har ikke et forvrengt syn på meg selv og jeg vet hvordan jeg ser ut. Jeg ser meg i speilet og jeg ser meg på bilder. Det verste er bilder som blir tatt av meg, av andre. Ansiktet mitt er så skjevt at om man hadde satt en strek på midten og delt bildet, så hadde det sett ut som to ulike personer på hvert bilde. Jeg ser ikke denne asymmetrien hos andre. Dette har blitt verre med årene. Sånn ellers har jeg alt som er galt. Håret er kjempe tynt, jeg har fet og ekkel hud, jeg har en over gjennomsnittet hårete kropp, spesielt ryggen (går aldri med bar rygg for det er mye hår der), jeg har slitt med overvekt store deler av livet og prøver forgjeves å gå ned i vekt. Nå har jeg vært så stor at jeg trolig vil få løs hud når jeg når en ok vekt. Selvbildet har vært så dårlig det siste året at jeg har mistet matlysten fullstendig og allerede gått ned en god del i vekt. Puppene mine er slappe og henger. Rumpa mi full i cellulitter. Bælfeite ridebukse lår. Ansiktet mitt er så fælt, jeg ser kjempe rar ut når jeg snakker og jeg har tynne lepper og liten munn. Skjeve øyne. Det verste er asymmetrien, for ansiktet mitt er ekstremt asymmetrisk. Jeg vet de fleste har et asymmetrisk ansikt, men det er nestens om en skulle trodd jeg har en sykdom (har ikke det). 

Det er så ille at jeg ofte ikke tør se andre i øynene. Jeg blir nervøs og får høy puls om jeg merker at noen ser for lenge på meg. Om noen står sammen og prater på butikken er jeg redd for å gå forbi de, fordi jeg er redd de vil snakke om meg når jeg har passert. Når jeg skriver dette har jeg vondt i halsen og hodet fordi jeg har så lyst til å gråte, fordi jeg vet at selvbildet mitt aldri kan bli bra med det utgangspunktet jeg har. Jeg ser så grusom ut. Jeg prøver så godt jeg kan å se fin ut på håret, ta vare på huden min, jeg har god hygiene. Jeg klarer ikke sminke meg fordi jeg hater å se på ansiktet mitt. 

Jeg kan operere, jeg kan ta fillers, jeg kan gjøre mange inngrep men pengene strekker ikke til. Jeg har boliglån, jeg har bil, jeg har en del å stri med økonomisk og råd til plastiske operasjoner vil jeg ikke få på lenge. Kanskje om jeg begynner å spare snart. Kjæreste er det bare å se langt etter, jeg hadde det i mine beste år som tenåring men da var jeg pen. Skjønte ikke da at jeg var pen, men jeg skjønner det nå når jeg ser på bilder. Jeg kan ikke ha en kjæreste når jeg ser ut sånn som jeg gjør, det er da ingen som vil bli sett med meg eller finne meg attraktiv nok til sex og sånt. Dette gjør meg veldig lei meg. 

Egentlig vil jeg bare ha fred. Fred fra disse tankene. Jeg vil kunne se kollegaer og klienter i ansiktet uten å være usikker eller rødme fordi jeg er redd de skal syns jeg er stygg. Bare ikke bry meg. Det er en enorm sorg å vite at jeg ikke er vakker/pen/søt, men jeg må gi slipp på dette. Jeg vet bare ikke hvordan. Håper så inderlig på at noen har noen gode råd til meg. Jeg orker snart ikke mer av dette. Hilsen kvinne på 29 år. 

Anonymous poster hash: 5c263...fee

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest 0b071...865

Huff. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver.. Er du helt sikker på at du er stygg som du selv skriver? Det er jo så varierende hva man egentlig synes er pent. 
Du har min medfølelse i alle fall. Uten at jeg vil høres ut som en bedreviter, kan det nok lønne seg å jobbe med selvfølelsen, for sånn som dette skal man jo ikke ha det.. Du sier at du tar vare på deg selv og det tenker jeg er lurt! 
Det eneste jeg kan si er at jo eldre man blir, jo mindre tenker man på sånne ting. Det er i alle fall sånn for meg. Personlighet er uansett det aller viktigste, men i et samfunn hvor vi vektlegger utseende i så stor grad, er det ikke rart man får sånne tanker. 

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med, men jeg håper du klarer å se verdien du har som menneske med tiden! 

Anonymous poster hash: 0b071...865

Lenke til kommentar
On 2/8/2023 at 1:13 PM, Guest 5c263...fee said:

Egentlig vil jeg bare ha fred. Fred fra disse tankene. Jeg vil kunne se kollegaer og klienter i ansiktet uten å være usikker eller rødme fordi jeg er redd de skal syns jeg er stygg. Bare ikke bry meg. Det er en enorm sorg å vite at jeg ikke er vakker/pen/søt, men jeg må gi slipp på dette. Jeg vet bare ikke hvordan. Håper så inderlig på at noen har noen gode råd til meg. Jeg orker snart ikke mer av dette. Hilsen kvinne på 29 år. 

Har selvfølgelig medfølelse for det du skriver, men hele posten din bygger opp under noe jeg vil kalle en falsk forestilling. Altså at andre folk tenker mye på deg. Jeg også, og kanskje store deler av verdens befolkning har nok en eller annen gang i livet hatt den samme forestillingen. "Oi, nå kommer alle til å fokusere og tenke veldig mye på meg!". Dette er langt fra sannheten, fordi alle har nok med seg selv, sine problemer, og sin familie og dramaer og mange andre ting å tenke på. De har rett og slett ikke tid til å fokusere eller tenke på deg. Så egentlig har du nok hatt 'fred' hele tiden, men du har forestilt deg at situasjonen er mye verre enn den er.

I tillegg er det ekstremt mange som lever livet sitt uten kjæreste, også selv om de er attraktive. Man har så uendelig med muligheter i verden som man kan ha det gøy med, eller oppleve, eller lære om. Istedet for å fokusere på hva andre folk tenker om deg, som de generelt ikke har tid til uansett, så kan du fokusere på hva du er god til, og hva du har lyst til å gjøre i verden. Er det noe du har lyst til å lære mer om i verden? Internet gjør det sabla enkelt å lære og oppleve veldig mye om hva som helst for eksempel.

Kanskje det åpner seg noen muligheter fra det andre kjønn, (hvis det er målet ditt), når du er så opptatt av å nyte livet ditt og utvikle deg selv, at du har glemt alt det der om hvor mye du bekymret deg før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...