Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Borring i flis på bad


Anbefalte innlegg

Hei.
Har akkurat fått totalrenovert badet, men glemte helt at jeg må jo ha håndkleholdere/dorull holder/o.l.
For å henge opp det må man borre i/gjennom flisen og skru det inn samt bruke våtromsilikon.
Har aldri borret i flis og er litt redd for at det skal sprekke.
Er det noe man kan gjøre selv eller burde jeg evt sette det bort, det er snakk om totalt 6 hull...
Hvis man kan gjøre det selv er det noen gode tips/triks? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke lim? En del håndkle- og dorullholdere er ment å klistres på.

Denne fra Ikea henger du på baderomsdøren, ingen installasjon nødvendig: https://www.ikea.com/no/no/p/enudden-knagg-til-dor-hvit-60251665/

Krok med sugekopp: https://www.ikea.com/no/no/p/tisken-krok-med-sugekopp-hvit-70381275/

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
1 minute ago, wampster said:

Har dårlig erfaring med lim.
Men uansett, det jeg har kjøpt (det jeg likte designet/utseende på) må skrus.
Så da er det 2 alternativer
1, Gjøre det selv
2, Betale noen for å gjøre det og ikke risikere å føkke opp/lage en sprekk i en flis

Jeg ville strekke meg langt for å bruke lim. Dersom du ønsker å bytte dette om 5-10 år, så slipper du å ha hull/skader å forholde deg til.

Av 1 og 2, så ville jeg definitivt gått for 1. Er du usikker, så kjøp noen fliser og tren på å borre. Det koster laaaangt mindre enn å leie noen inn.

Lenke til kommentar

Glassbor for porselen fliser(rød/brue inni) og diamant for pressede harde fliser(mørk/sort inni). 6mm hull holder rikelig. Bruk en god plastplugg så henger der uansett om det ikke er noe bakom.

Porselen er som å bore i sandkaker. Sett spissen i flisen og gi skrumaskinen et kakk i bakenden slik at borret skader glasuren og ikke vandrer bortover. Lavt turtall og ingen kjøling.

Diamantborring er mere knotete. Anbefaller her du bruker typen  som er beregnet på en vinkelsliper for turtallet sin del. Her er det også en spesiell teknikk for å få hull uten å brenne borret. Bore-kronen må kjøles enten med voks eller vann. 

Aldri bruk slagbor på veggfliser om du ikke er 100% sikker på hva du driver med, sjansen for knuste fliser er meget stor.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (23 timer siden):

Har aldri borret i flis og er litt redd for at det skal sprekke.
Er det noe man kan gjøre selv eller burde jeg evt sette det bort, det er snakk om totalt 6 hull...
Hvis man kan gjøre det selv er det noen gode tips/triks? 

Jeg har borret i flis mange ganger i forbindelse med montering av innredning på nytt bad. Bruker alltid spesialbor for flis, og starter med et lite bor, før jeg går oppover i dimensjon til den størrelsen hullet skal ha. En annen ting er hvordan veggen din er bygget opp: Hvis det er 1 lag gips og 1 lag rupanel bak flisene, kan du borre og montere hva du vil hvor du vil. Hvis du har 2 lag gips bak flisene, må du vurdere opphengsløsning avhengig av hvor tungt det du skal henge opp er.

Lenke til kommentar

Må kjøpe noe orntlig laget til formålet. Og som sagt må overflaten avfettes før bruk. Gjerne med litt gods som gir mere festeflate sånn som dette.

https://www.bademiljo.no/produkter/baderom/baderomstilbehor/handkleholder/beslagsboden-bk1096-bk1096/?gclid=CjwKCAiAlp2fBhBPEiwA2Q10D-voj4GyiN8j4-N9u4sTONdU6kytdr9pGibDwnKc6lkMcjsS_1FtARoCWtEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Jeg brukte hurtigherdende epoksy på mitt bad. Satt bra på andre forsøk. Ikke sikker på hvorfor det ikke gikk første gangen, kanskje jeg bommet på blandingsforholdet eller ikke var nøye nok da jeg avfettet flisene? 

Kan være litt tricky å holde det på plass mens det herder. Tror jeg satt et kosteskaft på skrå eller no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...