Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GPS som bruker riktig vei


Delvis

Anbefalte innlegg

Hvilken GPS er bra?

Har en som heter Gramin Nüvi 52. Har hatt den en del år, og den kan oppdateres enda.
Problem er at den så ofte leder meg i dårlige retninger. Ofte til avsides kjerreveier som knapt er kjørbare.
Kanskje fordi de er snarere på papiret?

Skal innrømme at jeg har avstått fra å skifte den ut pga Astrid, som jeg liker å høre på. Men nå er jeg lei.
Er der noen GPS som er veldig godt oppdatert og god på å lede deg til de beste veiene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TomTom/Garmin og disse typene GPS-er har jeg dårlig erfaring med. Som du sier så er de ikke så gode på å vurdere hva som er kjerreveier vs andre. Erfaringen min er at Google/Apple er de eneste som har gode nok data. Du har ikke vurdert å bruke egen mobil bare? Eventuelt kjøpe en rimelig telefon med tvillingsim?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (31 minutter siden):

Erfaringen min er at Google/Apple er de eneste som har gode nok data. Du har ikke vurdert å bruke egen mobil bare? Eventuelt kjøpe en rimelig telefon med tvillingsim?

Har tenkt tanken. men da må du vel ha mobildata slått på antar jeg?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Bruker Google sin, og fungerer meget bra. Alltid oppdatert kart, og får også kø-visning som er normalt veldig nøyaktig (Ihvertfall på hvor køen starter). Har min koblet til skjermen i bilen, og får da brukt Android Auto, og slipper egen ekstra skjerm.

På mobil så er det også enkelt å bruke andre apper slik som TomTom og Waze

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jepp, man må det. Det er svært begrenset hvor mye det bruker, men hvis du ikke har på mobildata til vanlig så blir det jo en ekstrakostnad per mnd.

Setter man opp ruten på Wifi, så laster enkelte av appene ned kartdataen man trenger for ruten, slik at det minsker mengden data som brukes. Jeg har satt at jeg får varsel på 2 GB bruk i måneden, glemt å endre selv om jeg har 10 eller 20 tilgjengelig, og det er veldig sjeldent jeg får det varselet, tror det skjedde en gang i fjor, men da delte jeg nettverk med ei venninne på konsert, siden hun var tom for data.

Har vært nede i under 100Mb bruk i måneden, når det egentlig kun er daglig navigasjon i bilen som er brukt utenom Wifi nett.

Appene kan som regel også velge mellom vanlig kart, og foto kart. Fotokartene bruker mye mer data, da de laster inn bildene mens man kjører (Hvis ruten ikke er lastet ned på forhånd).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Bruker Google sin, og fungerer meget bra. Alltid oppdatert kart, og får også kø-visning som er normalt veldig nøyaktig (Ihvertfall på hvor køen starter). Har min koblet til skjermen i bilen, og får da brukt Android Auto, og slipper egen ekstra skjerm.

På mobil så er det også enkelt å bruke andre apper slik som TomTom og Waze

Nåja, Google er ikke så oppdatert, hender rett som det er at jeg får beskjed om og gå i Google, de har husnummrene inn men gadd ikke og legge inn vegen og leder deg inn på en passende veg og ber deg gå over jordet. TomTom virker bedre. Google var veldig på og rett kartfeil når de ikke var dominerende, de kunne bruke bare noen timer i beste fall, tar det evigheter og du må ofte legge inn feilen flere ganger før de kanskje gjør noe.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (49 minutter siden):

Har tenkt tanken. men da må du vel ha mobildata slått på antar jeg?

Nja, ikke nødvendigvis. Google Maps lar deg lagre ganske store kartutsnitt offline, bare å gjøre det når du er hjemme på WiFi.

Du får ikke trafikkoppdateringer riktignok men rimelig oppdaterte kart.

Android: https://support.google.com/maps/answer/6291838?hl=en&co=GENIE.Platform%3DAndroid

iOS: https://support.google.com/maps/answer/6291838?hl=en&co=GENIE.Platform%3DiOS

image.thumb.png.f86b3cb8c2563f94fc05802ab02acb32.png

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
koots skrev (51 minutter siden):

Nja, ikke nødvendigvis. Google Maps lar deg lagre ganske store kartutsnitt offline, bare å gjøre det når du er hjemme på WiFi.

Du får ikke trafikkoppdateringer riktignok men rimelig oppdaterte kart.

+1.

Har gode erfaringer med å gjere det på denne måten, særleg når eg skal til utlandet der det er dyrt med mobildata eller eg skal til områder der eg veit det er litt dårleg dekning.

Har du fleire områder du reiser til så kan du legge inn fleire kartutsnitt, så treng du heile sør-norge så kan du velge 3-4 kartutsnitt slik at du har dekt heile området. På innstillingane kan du også velge at telefonen automatisk lastar ned og oppdaterer kartutsnitta dine når du er på wifi.

 

Lenke til kommentar
agvg skrev (4 timer siden):

Nåja, Google er ikke så oppdatert, hender rett som det er at jeg får beskjed om og gå i Google, de har husnummrene inn men gadd ikke og legge inn vegen og leder deg inn på en passende veg og ber deg gå over jordet. TomTom virker bedre. Google var veldig på og rett kartfeil når de ikke var dominerende, de kunne bruke bare noen timer i beste fall, tar det evigheter og du må ofte legge inn feilen flere ganger før de kanskje gjør noe.

Har egentlig aldri opplevd noe slikt i alle de årene jeg har brukt det. Har slitt ett par ganger inne i Oslo når det har vært høye bygg over alt, men egentlig ikke vært noe problem.

Kjenner en som den ikke viser riktig vei til hytten, men det er nok mer i grisgrente strøk den sliter. 

Testet TomTomGo på telefon, og den var helt forferdelig, så fjernet den igjen. Da ikke feil på veier eller noe slikt, men brukergrensesnitt og visning som ikke funket for meg. Hadde TomTom enhet før i gamledager, og den fungerte fint, men fortrekker kø visning, og slippe å betale for oppdateringer som det var på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (23 timer siden):

Problem er at den så ofte leder meg i dårlige retninger. Ofte til avsides kjerreveier som knapt er kjørbare.
Kanskje fordi de er snarere på papiret?
Er der noen GPS som er veldig godt oppdatert og god på å lede deg til de beste veiene?

Problemet er at kartverket i enkelte land er dårlig. På små greske øyer virker det som om alle veier har samme gradering, så selv om GPSen står på "Raskeste rute", vil den velge en 5 km kjerrevei gjennom en vingård foran en 6 km "motorvei".

Lenke til kommentar
Delvis skrev (13 timer siden):

Har tenkt tanken. men da må du vel ha mobildata slått på antar jeg?

Du trenger ikke nødvendigvis mobildata, det finnes mange apper som har nedlastbare kart. Mange steder i utlandet er dette et must, da man kan kjøre lange strekninger uten mobildatadekning. Jeg har brukt bl.a. HERE WeGo i mange år, men har alltid med (minst) en app til med nedlastede kart når jeg er på reise utenfor EU. Har også nedlastede kart i Google Maps, men den funker ikke alltid bra dersom man stopper et sted, og så starter opp appen når man kjører videre, da kreves dekning på mobildata. Last ned kartene på WiFi før du reiser, og du er good to go. Ulempen er at du ikke får trafikkinfo, så du får ikke forslag til omdirigering når noe har skjedd underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rent personlig har jeg hatt god erfaring med navigasjonsappen fra Sygic (fungerer offline), selv om Google sin navigasjonsapp har gjort en bedre jobb i enkelte sære situasjoner. Som ren kart-app og for bruk til å navigere til fots i byer har jeg god erfaring med OsmAnd+ (betalversjonen av OsmAnd), som baserer seg på OpenStreetMap og fungerer helt offline om du laster ned kart på forhånd. Jeg bruker også OsmAnd+ på tur, da den har svært god dekning på turstier og små skogsstier i de områdene jeg bruker å gå tur i.

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (14 timer siden):

Nåja, Google er ikke så oppdatert, hender rett som det er at jeg får beskjed om og gå i Google, de har husnummrene inn men gadd ikke og legge inn vegen og leder deg inn på en passende veg og ber deg gå over jordet. TomTom virker bedre. Google var veldig på og rett kartfeil når de ikke var dominerende, de kunne bruke bare noen timer i beste fall, tar det evigheter og du må ofte legge inn feilen flere ganger før de kanskje gjør noe.

Google er tidvis trege på å oppdatere seg, så dersom det har kommet nye veier, kan det ta år og dag før dette er registrert i kartet. 

Med unntak av stamveier og andre godt trafikkerte strekninger. Der er de kjappe. Nye tuneller langs en viktig vei er relativt kjapt på plass i Google 😊

Et større problem jeg har med Google, er at de er livredde for å lede folk over private veier. Dersom en vei er privat-eid er det klin umulig å få Google til å bruke veien. Problemet gjelder både for gående, syklister og kjørende. Ganske mange veistubber er i privat eie, men samtidig allment tilgjengelig. Altså åpent for fri ferdsel. Her savner jeg bedre algoritmer fra Google!

Rent personlig betyr det at INGEN som bruker Google finner frem til huset mitt. De står og klør seg i hue borti veien. Jaja... Kjekt å vente på leveranse fra posten da 😆

(Å manuelt legge til veistubben i Google sitt rette-apparat fungerer ikke, siden de altså nekter å godkjenne private veier. Sukk. Apper basert på OpenStreetMap finner med letthet frem.)

Lenke til kommentar

Google har også ein tendens til å "oversette" adresser du plotter inn til der firmaet har sin registrerte besøksadresse. Det er ofte litt irriterande når eg prøver å finne fram til eit avdelingskontor eller lagerlokalet til eit firma og ikkje hovedkontoret. Ordner seg greit med å berre skrive gateadressa utan nummer som desitinasjon, men litt irriterande likevel.
Eg har også opplevd liknande situasjonar berre omvendt når eg berre skriv inn eit firmanamn og eg får køyrerettleiing fram til bustadhuset til dagleg leiar og ikkje til butikken/verkstedet. Gjeld nok særleg på små firma der eigaren har si eiga privatadresse registrert i Brønnøysundregisterert som foretningsadresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (13 timer siden):

Jeg bruker også OsmAnd+ på tur, da den har svært god dekning på turstier og små skogsstier i de områdene jeg bruker å gå tur i.

OT: Jeg bruker appen Hvor til hiking, synes den har meget bra og oppdaterte kart. Kartene lastes ned, slik at man ikke trenger mobildekning for å finne frem. Hvordan er OsmAnd+ sammenlignet med Hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...