Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtt uten å være trøtt


Gjest d426e...3e9

Anbefalte innlegg

Gjest d426e...3e9

Jeg har lenge følt meg trøtt, men ikke på en sånn måte at jeg har fått lite søvn eller kjenner behov for å sove. Men jeg kjenner på den uoppmerksomheten en ofte merker etter lite søvn. Før sto jeg opp og etter noen minutter var jeg helt våken. Nå er det akkurat som om jeg ikke våkner helt, og greier ikke å yte maks mentalt. 
 

jeg tok en tur til fastlegen, og han tok blodprøver. Men fikk til svar at alt var i orden. 

jeg er eller frisk, spiser sunt, sover bra, er aktiv, god psykisk helse

Noen som har vært borti lignende? Evt har forslag til hva som kan hjelpe? 
 

 

 

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b5967...1bb

Det er vanskelig å gi noe svar med uten en del informasjon, men det blir sånn når man blir eldre, eventuelt så sover man for mye.  Vinteren påvirker det, og det gjør dag ut og dag inn med en jobb man ikke trives i. 

Anonymous poster hash: b5967...1bb

Lenke til kommentar
Gjest b5967...1bb
Just now, Nimrad said:

Kanskje du kan sjekke det på noe. Kan godt hende du ikke sover bra nok uten å merke det selv. Har selv merket overraskende forskjell på god og dårlig seng i det daglige.

Godt poeng, søvnapne kan også være en årsak.  Har du en eventuell partner som legger merke til hvordan du puster om natten?

Anonymous poster hash: b5967...1bb

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9
Gjest b5967...1bb skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å gi noe svar med uten en del informasjon, men det blir sånn når man blir eldre, eventuelt så sover man for mye.  Vinteren påvirker det, og det gjør dag ut og dag inn med en jobb man ikke trives i. 

Anonymous poster hash: b5967...1bb

Takk for svar, men jeg er bare 29, så det var isåfall veldig tidlig.. hadde det sånn tidligere også, så det kan ikke være vinteren sin feil, men mulig det kan påvirke negativt. Jobben trives jeg godt i. Men kjedelig når jeg noen ganger føler meg så ufokusert at jeg sliter med å henge med..

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Kanskje du kan sjekke det på noe. Kan godt hende du ikke sover bra nok uten å merke det selv. Har selv merket overraskende forskjell på god og dårlig seng i det daglige.

Føler jeg sover bra, men kan absolutt være jeg tar feil. Er det noen måte å sjekke om søvnen er bra nok på?

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9
Gjest b5967...1bb skrev (3 minutter siden):

Godt poeng, søvnapne kan også være en årsak.  Har du en eventuell partner som legger merke til hvordan du puster om natten?

Anonymous poster hash: b5967...1bb

Søvnapné vet jeg ikke hva er, så der må jeg lese litt, men jeg sover alene, så har ikke noen som kan sjekke hvordan jeg sover, nei. 

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9
Gjest b5967...1bb skrev (6 minutter siden):

Andre årsaker kan være depresjon og generelt lite tiltakslyst, men her må du nesten grave litt selv. 

Yay! Kvadruppelpost!

Anonymous poster hash: b5967...1bb

Har ingen tegn på noe av det. Tror ikke det er psykisk

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9 skrev (2 minutter siden):

Føler jeg sover bra, men kan absolutt være jeg tar feil. Er det noen måte å sjekke om søvnen er bra nok på?

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Første steg er apper på mobil/smartklokke. De gir begrenset, men noe informasjon basert på lyd og bevegelse gjennom natta. Ellers finnes det diverse utredninger i det private helsevesen, men det er sikkert litt dyrt for noe du egentlig ikke tror du har problemer med.

Lenke til kommentar
Gjest d426e...3e9
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Første steg er apper på mobil/smartklokke. De gir begrenset, men noe informasjon basert på lyd og bevegelse gjennom natta. Ellers finnes det diverse utredninger i det private helsevesen, men det er sikkert litt dyrt for noe du egentlig ikke tror du har problemer med.

Hvor hadde evt vært beste plassen å begynne for privat utredning? Hva kan sånt koste per time?

Anonymous poster hash: d426e...3e9

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest d426e...3e9 said:

jeg tok en tur til fastlegen, og han tok blodprøver. Men fikk til svar at alt var i orden. 

Sjekket de stoffskiftet?

Jeg kjenner igjen det du forteller om å ikke greie å yte mentalt. Tar det lengre tid å lese setninger og paragrafer også? Og at du må 'gå tilbake' for å lese om igjen? Det kan være sterke indikatorer på lavt stoffskifte, fordi jeg var i den situasjonen en del av livet mitt. Og min fastlege på den tiden hadde valgt å ikke sjekke stoffskiftet, så jeg måtte bli i den situasjonen lenger enn nødvendig, og de sa tilogmed at det var ett mirakel at jeg ikke hadde gått i koma allerede ifølge de nye legene som tok ansvar.

Etter en del år med legemiddel som holdt meg i live, men ikke stort mer enn det , så måtte jeg ta 'høye' doser jod og jodid en periode for å få orden på systemet i kroppen. Da endelig følte jeg meg 100% igjen. Jeg fikk det rådet fra 2 leger. Ikke at jeg mener det kan være det rette for deg, og det kan kanskje bare fungere ved visse grunner for lavt stoffskifte.

Men kanskje du har noe helt annet selvfølgelig. Håper du får orden på det der, uansett hva det kan være. Høres ikke bra ut.

Google nevner at det kan være bivirkninger fra legemidler. Har du begynt med noen nye?

Lenke til kommentar
Gjest 38794...015

Har det skjedd noe som helst siden før og etter dette? Før våknet du fint, nå våkner du ikke helt. Drikkevaner(alkohol), kostvaner, treningsvaner osv. 
Eg må personlig vente med kaffen en god time etter eg har stått opp, for å ikke kræsje senere på dagen. Eg må også unngå å ete før ca 13 selv om eg står opp 06

Anonymous poster hash: 38794...015

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...