Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man takke nei til bedøvelse på sykehus?


Gjest 6979d...baa

Anbefalte innlegg

Gjest 6979d...baa

Vet at det kommer jo an på hva man skal. Men hvis man skal gjennom et mindre inngrep eller et sårsteill som sannsynligvis kommer til å gjøre vondt, står man like fritt til å nekte som pasient? Eller kan sykehuset bestemmer det over hodet ditt? Det er vel sånn at man ikke dør av smerte i seg selv, bare risikerer å besvime?

Anonymous poster hash: 6979d...baa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg takket nei etter et inngrep i kneet. Det var faktisk ganske fascinerende å se / føle på. Nervesystemet rundt kneet var såpass skadet allikevel, at jeg ikke følte på noe som helst. Eller, veldig lite.

Problemet er vel skjelvinger og refleks du kan ha, dersom du "rykker til" rent fysisk på grunn av smerter. Så det kan gjøre jobben til helsepersonellet utfordrende. Sitter du i "spenn" - er det heller ikke så bra i forhold til blodsirkulasjon og lignende. Så bedøvelse har flere funksjoner enn bare smertelindring. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Jeg takket nei etter et inngrep i kneet. Det var faktisk ganske fascinerende å se / føle på. Nervesystemet rundt kneet var såpass skadet allikevel, at jeg ikke følte på noe som helst. Eller, veldig lite.

Problemet er vel skjelvinger og refleks du kan ha, dersom du "rykker til" rent fysisk på grunn av smerter. Så det kan gjøre jobben til helsepersonellet utfordrende. Sitter du i "spenn" - er det heller ikke så bra i forhold til blodsirkulasjon og lignende. Så bedøvelse har flere funksjoner enn bare smertelindring. 

Hadde noen kjempestore "kviser" under armen og maate sjaere hull i dem, for aa ta dem.

De var saa betente, at bedoevelsen, ville sannsynelig ikke virke, sa legen.

Da kom de refleksene, du snakker om. De var meget ubehagelig aa bil skjaert i.

Tar jeg bedoevelse hos tannlegen, maa det naermest en rotfylling til. Deilig aa forlate tannlegekontoret, uten aa foele seg som ei komle i kjeften.

Men naar de skal skjaere i kroppen min?

 

Lenke til kommentar

 

Milhouse85 skrev (58 minutter siden):
:utakt skrev (36 minutter siden):

Smerten er din venn! Smerten lar deg kjenne at du lever!

Problemet er vel skjelvinger og refleks du kan ha, dersom du "rykker til" rent fysisk på grunn av smerter. Så det kan gjøre jobben til helsepersonellet utfordrende. Sitter du i "spenn" - er det heller ikke så bra i forhold til blodsirkulasjon og lignende. Så bedøvelse har flere funksjoner enn bare smertelindring. 

Naa tror jeg vi maa vaere rasjonelle til, at dette ikke er en traad paa Cupido, hvor vi fantaserer om, hvordan det hadde vaert aa vaere i kjelleren til Tante Domina eller noe.

Spoersmaalet er, kan en nekte aa ikke ta bedoevelse, foer en operasjon?

Kjenner ikke reglene her men, hvis jeg hadde vaert kirug, saa hadde jeg ikke utfoert en heftig operasjon, uten bedoevelse, ihvertfall.

Tror nok vi maa lytte litt, til Milhouse85 her.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Jeg takker nei til bedøvelse når jeg er hos tannlege. Det går helt fint, å borre er ikke så ille.

Spurte fastlegen om jeg kunne slippe bedøvelse dersom han skal operere min inngrodde tå, han sa nei, og at det å skulle gjøre et inngrep på noen sin tå slik uten bedøvelse er form for torturmetode mente han. Jeg er personlig ikke så glad i bedøvelse så jeg tar heller smerte der jeg kan fordi da føler jeg at jeg har mer kontroll, men det er jo godt at han settet foten ned litt og sier at jeg skal ha bedøvelse. Så den tåen er foreløpig ikke operert enda. Jeg har ingen issues med å bli skjært i eller bli stukket med en sprøyte , vil bare ikke være nummen, ja, jeg vet veldig godt selv at det er irrasjonelt :p

Lenke til kommentar
Gjest 6979d...baa skrev (6 timer siden):

står man like fritt til å nekte som pasient?

Ja, man står fritt. Men til gjengjeld kan du da nektes å få utført selve behandlingen.
Årsaken er at det etter norske helselover anses som uforsvarlig å gjennomføre visse typer helsehjelp uten adekvat smertebehandling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sydde i fingen for en liten stund siden, riktignok bare ett sting, men da anbefalte legen meg å ikke ta bedøvelse da det var sikkert værre smerte fra nålen enn selve stinget, synes egentlig ikke det gjorde så veldig vondt, var bare mer ubehagelig egentlig (Altså å sy uten bedøvelse)

Jeg har også sydd i en annen finger før og da med bedøvelse, her var det vel 2-3 sting, men ja etter som jeg erindrer var det faktisk ganske fælt med bedøvelse i en finger, mye mer behagelig med bedøvelse hos tannlegen om man kan si det, jeg har også operert bort en liten føflekk på ryggen hvor det ble brukt bedøvelse da kjente jeg nesten ikke stikket.

Så litt avhengig av hvor skaden er eller omfanget av skaden vil jeg si er med på å bestemme om man skal ha eller ikke.

Lenke til kommentar

Du kan alltid nekte å la deg behandle utanom i enkelte spesielle tilfeller. 

Om du kan få inngrepet utført utan bedøving kjem heilt ann på om det er forsvarleg, og ikkje minst på kva den som skal utføre inngrepet er komfortabel med.

Ofte vil det også finnes alternativ til vanleg bedøving. Til blant anna sårstell så kan du enkelte stadar få tilbod om lystgass som alternativ. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (15 timer siden):

Jeg takker nei til bedøvelse når jeg er hos tannlege. Det går helt fint, å borre er ikke så ille.

Jeg har prøvd (ufrivillig i yngre alder) boring uten bedøvelse, som førte til tannlegeskrekk det meste av barn- og ungdommen. jeg har forbannet meg på at jeg skal ha bedøvelse hos tannlegen, for mine tannerver er for sensitive til å bore uten.
Veldig små skader som hovedsaklig er på det ytre går greit, men ellers, nei takk.

Til TS - det avhenger nok mye av hvor høy smerteterskel du har og som du selv sier, akkurat hva som må gjøres og sikkert hvor på kroppen, men det er sikkert best å følge rådet fra legen.

Selv har jeg ikke høy nok smerteterskel til at jeg ville avslått bedøvelse, men det er meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte er vel frykta for at det skal gjere vondt verre enn sjølve smerten. Så lenge ikkje operasjon e.l. er blitt ei vanesak ville iallefall eg føretrekkje bedøving der det er mogeleg. (Dermed slepp ein f.eks. tannlegeskrekk). Men for dei med sterke nervar (og høg smerteterskel) blir det annleis.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Anbefaler legen bedøvelse, så sier jeg ja, for bruddskader som må dras på plass sies å gjøre veldig vondt. For mange år siden fikk jeg åpna en byll i rompa uten bedøvelse (jeg takka nei til lokalbedøvelse), og de som fulgte meg og venta på venteværelset lurte på om det hadde gjort vondt siden de hørte at jeg ropte.  Ja, det kom et høyt vræl fra meg 🙈   

Så, senere har jeg fulgt anbefalingene fra legene, men jeg har fått rensa  opp i åpne,betente sår uten bedøvelse og  det kan gjøre skikkelig vondt å fjerne klemmer/nagler (husker ikke hva det heter,) etter operasjon i magen og såret ikke har grodd. Men, jeg er en ganske rolig pasient selv om ting kan være vondt.

Jeg tenker det er best å gi legene og sykepleierne arbeidsro og la de jobbe effektivt, det gjør de best uten smertepåvirka pasienter. Det finnes mange gode lokalbedøvelser,.eks. spray, som virker kjapt.

 

Endret av Mentos2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel egentlig litt i retning av hvike regler det er som gjelder?

Hovedprinsippet er vel at pasiente skal være enig i den behandligen som gis. Samtidig så er det vel sansynligvis også slik at hvis sykehustet eller legen mener at pasientens ønske medfører at behandlingen blir uansvarlig, så kan man la være å gjennomføre inngrepet. Her er noe av regelverket:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/samtykke-til-helsehjelp#samtykke-til-helsehjelp

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husk at det finnes flere måte å bedøve. Narkose er i den ene enden, og null bedøvelse i den andre. I mellom finnes bl.a.

  1. Infiltrasjonsbedøvelse (bedøvelse "her og der" i huden for å numme området det infiltreres i) Eksempel: vifteformet bedøvelse i huden før fjerning av føflekk.
  2. Ledningsbedøvelse. Ledning=nerveledning. Bedøvelse av en større nerve som da stopper smerteimpulsen fra området nerven dekker). Eksempel: bedøve roten av fingeren (fire steder/nerver) gir bedøvelse i hele fingeren. 
  3. Regional/neuraxialbedøvelse: Bedøvelse av større komplekser av nerver som gir bedøvelse av store områder av kroppen. Eksempel: Plexus-blokkader i overarm. E.g. stikk rundt kragebenet med bedøvelse gir kirurgisk bedøvelse i hele armen (forenklet forklaring for de spesielt interesserte). Andre eksempler er epidural for fødende og spinalbedøvelse som gir en god kirurgisk bedøvelse fra ca. navlen og ned. 
  4. Så kommer generell narkose som "kraftigste" metode. 

Videre er det helt riktig som noen skriver; bedøvelsen er ikke bare for at inngrepet skal oppleves smertefritt for pasienten, men også fordi operatør (kirurg) ofte behøver et rolig operasjonsfelt. Da trenger man en avslappet pasient som ikke trekker til seg armen/hånda/foten ved plutselige sterke ekstreme smerter. 

Poenget mitt er at enkelte sier de ikke vil ha bedøvelse da de ikke ønsker narkose. Dette er ikke det samme. Hva er årsaken til at du ikke ønsker bedøvelse?

Endret av Anterialis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ved noen inngrep kan man fravelge seg bedøvelse - eks er sying av mindre sår, sårstell, reponere fingre som er ute av ledd etc. 

Ved andre mer smertefulle inngrep er ikke bedøvelse et valg, men en del av prosedyren. Mange prosedyrer er ikke mulig å gjennomføre uten bedøvelse, og hvis det er mulig, så kan man fravelge det. Det er f eks ikke mulig å fjerne en føflekk uten bedøvelse eller fjerne en negl. Smerten er for intens, og reaksjoner i form av reflekser, besvimelse eller uventede reaksjoner på uventet høy smerte er en alt for stor risiko som er hele poenget at man skal unngå ved bedøvelsen. Det er lov å spørre, men hvis legen sier nei, så er det nei. Man kan fravelge seg inngrepet i så fall og ta konsekvensene av det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (På 7.2.2023 den 3.42):

Jeg har prøvd (ufrivillig i yngre alder) boring uten bedøvelse, som førte til tannlegeskrekk det meste av barn- og ungdommen. jeg har forbannet meg på at jeg skal ha bedøvelse hos tannlegen, for mine tannerver er for sensitive til å bore uten.
Veldig små skader som hovedsaklig er på det ytre går greit, men ellers, nei takk.

Til TS - det avhenger nok mye av hvor høy smerteterskel du har og som du selv sier, akkurat hva som må gjøres og sikkert hvor på kroppen, men det er sikkert best å følge rådet fra legen.

Selv har jeg ikke høy nok smerteterskel til at jeg ville avslått bedøvelse, men det er meg.

Helt innafor, jeg synes det er bra at du ber om bedøvelse ved behov. Smerteterskel er ulik fra person til person, og avhenger av en del del rekke faktorer, og man gjør det jo lettere for behandleren, i dette tilfellet tannlegen, ved å be om smertelindring. Kjenn deg selv og ikke tøff deg over evne om du vet at du ikke tolererer smerten eller at smerten bare gir mer angst. 

I forlengelsen av det @AnnonymG om enkelte inngrep så sier så er det faktisk også noen som gjennomfører sying av kutt uten bedøvelse hos pasienter som selvskader. Det er dog riktignok ikke god eller forventet praksis, det er ikke slik man behandler mennesker som trenger hjelp både fysisk og psykisk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/KvE0M/tonje-fikk-over-50-sting-paa-rad-uten-bedoevelse

Endret av Gaea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...