Gå til innhold

Hvorfor støtter du abort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DimSum skrev (58 minutter siden):

Når blir det et barn?

Når dét i det minste har et fungerende nervesystem, det blir meningsløst å snakke om det som barn ellers.  

Celledeling er ikke noe synonym for barn og kan aldri betegnes som barn uten at man gir kreftsvulster, tumorer og ondartede føflekker (celledeling på steroider) samme definisjon. Det er altså ikke celledelingen som definerer om noe er et barn eller ei.

Mellom 30% og 50% av kvinners befruktede egg blir avvist (medårsak til barnløshet) og skylles ut under menstruasjonen.

Det du gjør her er at du beskylder kvinner med mer enn én menstruasjonssyklus for å være seriemordere!

 

Endret av Numitor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DimSum said:

Hva er det du snakker om? 

Du viste til det at man kan se på ultralyd at et foster før uke 12 sprelle og hoppe, og derfor burde ha et nærmere forhold til det enn en celleklump/embryo. 

Poenget mitt er at lemmer som beveger seg betyr ikke at det er noe er mer enn automatiske elektriske signaler som beveger på kroppsdeler, på samme måte som fisk som spreller etter den er død.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (1 time siden):

Når blir det et barn?

Det er det ikke noe helt eksakt svar på. Derfor har vi en 12 ukers regel i Norge,  for å være på den «sikre siden». Før 12 uker er det allment akseptert at barnet ikke har overlevelsesmulighet på egen hånd. Dessuten skjer mange av de uprovoserte abortene før denne perioden. Jeg er ikke ukritisk tilhenger av abort, men mener at nødutgangen må være til stede

De ultimate hyklerne må bare innse at «uhell» skjer, uavhengig av hvor mange aftenbønner som bes og hvor mye man forsøker å fornekte seksuallivets gleder.

 

Endret av Inspector
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DimSum skrev (4 timer siden):

Mange støtter abort frem til sekundet før fødsel også. Synes dere det er greit? 

Det er nok ikkje mange som har den innstillinga, du rokker likevel med at grensene er uklare. For når er det eit sekund før fødselen? Er det ei sekund før barnet kjem ut, er det når barnet er heilt ute, eller er det når navlestrengen er kutta og barnet er fri frå mora? 

Utan samanlikning forøvrig så har vi samme uklare grensene for kannibalisme. Er det greit å svelge eige spytt, eller er det fyrst når ein et rein menneskebiff at ein er kanibal? 

Grensesettinga er både vanskeleg og viktig. Alle er nok einige i at menneskeliv har verdi, men det er ikkje alltid like klart kvar grensa skal gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Grensesettinga er både vanskeleg og viktig. Alle er nok einige i at menneskeliv har verdi, men det er ikkje alltid like klart kvar grensa skal gå. 

De gamle grekere hadde det samme problemet i oldtiden, og de definerte abort som godkjent hvis det foregikk før sprellingen (the quickening), hvor man ikke kunne skille et menneskefoster fra kyllingfoster, grisefoster eller øglefoster.

Man burde i det hele tatt vise mer respekt til Asklepios og Hippokrates, som dagens leger fortsatt må avlegge ed til - hva nå det enn betyr.  

Hvis man glor i en bibel Paulus og evangelistene flittig brukte kan man lese følgende i den andre mosegrodde bok vers 22-23.

22: And if two men strive and smite a woman with child, and her child be born imperfectly formed, he shall be forced to pay a penalty: as the woman's husband may lay upon him, he shall pay with a valuation. 

23: But if it be perfectly formed, he shall give life for life,

Legg merke til hvordan straffen skiller basert på om fosteret ser menneskelig ut eller ei. Ser det menneskelig ut er man føkt, hvis ikke valueres skaden av mannen (kvinnen og fosterets eier).

Sjekk det ut sjøl.

Endret av Numitor
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Det er nok ikkje mange som har den innstillinga, du rokker likevel med at grensene er uklare. For når er det eit sekund før fødselen? Er det ei sekund før barnet kjem ut, er det når barnet er heilt ute, eller er det når navlestrengen er kutta og barnet er fri frå mora? 

Utan samanlikning forøvrig så har vi samme uklare grensene for kannibalisme. Er det greit å svelge eige spytt, eller er det fyrst når ein et rein menneskebiff at ein er kanibal? 

Grensesettinga er både vanskeleg og viktig. Alle er nok einige i at menneskeliv har verdi, men det er ikkje alltid like klart kvar grensa skal gå. 

Det er langt flere enn du tror som støtter abort frem til den blir født. Barnet i magen blir i mange tilfeller kalt for en parasitt som spiser av moren. 

 

Agendaen til mange abortsupportere er å omtale barnet/livet på en så upersonlig måte som overhodet i et desperat forsøk på å ikke anerkjenne at det er et levende liv der inne, det er et menneske uansett hvilket stadiet det er på, lar man celleklumpen være, embryoet være, fosteret være så vil det uten unntak utvikle seg til et menneske. Det vil aldri utvikle seg til en pingvin eller en hund. 

 

Så det er et menneske under utvikling, fra begynnelsen. Uansett utseende eller format. Man har bare betegnelser på stadiene, men det har DNA, genetikken og alt til et menneske. 

Og avslutte det livet, er å avlive mennesket under utvikling. 

Lenke til kommentar
DimSum skrev (2 timer siden):

Bare så det er sagt, jeg er kvinne, jeg har selv født flere barn og jeg kan love  samtlige av dere når dere ser babyen deres for første gang på tidlig ultralyd, se den hoppe og sprelle med armer og bein, før uke 12 vel og merke, så vil dere forstå at det faktisk ikke bare er en klump med celler og bare fjerne det.

Bare så det er sagt: jeg er mann, og får følgelig aldri muligheten til å velge abort på egen kropp. Videre har familien vært gjennom flere spontanaborter, samt to velfødte barn. Ingen medisinisk abort utført. I senere tid har jeg valgt å sterilisere meg, så jeg kommer aldri til å gjøre en kvinne gravid igjen – hverken planlagt eller uplanlagt. Men nok om meg og utlevering av min familie ... 

Jeg er av den oppfatning at abort er noe som er svært vanskelig å bestemme seg for å ta. Abort er ikke noe kvinner tar lett på. Abort er ikke noe som blir brukt i stedet for vanlig prevensjon. Abort er ikke gøy! 

Av de jeg har snakket med som har vurdert abort, har ingen av de følt at det er enkelt å ta abort. At det er uproblematisk. Selv om man til syvende og sist ramlet ned på at abort ble riktig løsning for personen i ett konkret tilfelle, betyr ikke det at prosessen underveis var enkel og uten etiske betraktninger og dilemmaer. 

Abort blir ikke brukt som prevensjon av folk flest. Og kommer aldri til å bli det. 

 --

Derfor er jeg ikke bekymret for å gi kvinner råderett over egen kropp, samt over egen uønsket graviditet. Det er mulig å bli gravid uten å ønske det på flere ulike måter. Voldtekt er bare én av de. Vanlig prevensjon er ikke 100% sikkert, og kan også gi ubehagelige overraskelser. 

Er man på et godt sted i livet, er det mange som med selvfølgelighet bærer frem det overraskende og ikke-planlagte barnet. Det er nok vanligst. Er man derimot ikke på noe godt sted i livet, og ei heller kan tilby noe godt hjem, er det noen ganger fornuftig å velge abort. Jeg skal ikke være dommer over hvilke kvinner som har det slik, eller ei. Det vet den aktuelle kvinnen best selv! 

Derfor: Gi kvinnen valget! Og gi det med den største selvfølgelighet!

Noe av det grusomste jeg ser fra omverden, er de samfunn hvor menn skal styre og bestemme over kvinner. Det fungerer så ufattelig dårlig, da menn i maktposisjon kan bli temmelig grusomme og nedlatende ovenfor kvinnen. Vi må aldri – ALDRI – havne dithen at menn skal styre og bestemme hvorvidt en kvinne skal pålegges abort, eller ei!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DimSum skrev (11 minutter siden):

Det er langt flere enn du tror som støtter abort frem til den blir født. Barnet i magen blir i mange tilfeller kalt for en parasitt som spiser av moren. 

 

I Norge? Jeg har aldri hørt slike argumenter fremsatt fra noen. 

I et svært polarisert samfunn, hvor man tvinges til å velge mellom ytterste ekstremitet i hver retning, så tja. Kanskje. Men i den norske abort-debatten har jeg ikke hørt om noen som ønsker abort-mulighet frem til 10 minutter før faktisk fødsel. (Det blir jo for dumt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

I Norge? Jeg har aldri hørt slike argumenter fremsatt fra noen. 

Har bedt TS om kilder for den påstanden. Har ikke fått noe som helst. 

Hva tenker du om spontanabort @DimSum? Det kan skje helt opp i uke 22 i et svangerskap. Du skriver jo at abort er drap - og at "drap er drap". Bør ikke da kvinnen bli tiltalt for uaktsomt drap? Ta for eksempel om denne kvinnen er rusmisbruker eller av andre sosiale eller fysiologiske årsaker ikke hadde vært i stand til et normalt svangerskap. Og vil derfor - med dine egne holdninger - bli nektet abort. Da er sannsynligheten for spontanabort eller et dødfødt barn skyhøy / så godt som garantert. Skal da den gravide bli stilt til ansvar for dette?

Jeg lurer også på om du syns det er greit, at voldtektsofre bærer frem ufrivillige barn. Om enda verre er, dersom de er mindreårige og utsatt for incest. Skal en 14 åring blir tvunget til å få ødelagt hele livet sitt, sin mentale helse og risikere store komplikasjoner fordi hun MÅ bære frem et barn, når man først har blitt gravid. Uansett om det er utført med vold eller ikke. Hva tenker du om det?

Vennligst forsøk å svar så konkret som mulig på disse spørsmålene. Jeg syns du er veldig dårlig på å argumentere for dine holdninger. Du bare slår hardt ned på alle som mener det motsatte. Uten spesielt sterke argumentasjoner. Derfor spør jeg litt mer konkret inn mot hva slags holdninger du sitter inne med. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
DimSum skrev (20 minutter siden):

Barnet i magen blir i mange tilfeller kalt for en parasitt som spiser av moren. 

Det er en passende beskrivelse. 

DimSum skrev (20 minutter siden):

 anerkjenne at det er et levende liv der inne, det er et menneske uansett hvilket stadiet det er på

Hva definerer du som et levende menneske? Hvor mange celler skal der være? 2? 3?

DimSum skrev (22 minutter siden):

lar man celleklumpen være, embryoet være, fosteret være så vil det uten unntak utvikle seg til et menneske.

Med mindre kroppen gjør noe med dette...

DimSum skrev (24 minutter siden):

Og avslutte det livet, er å avlive mennesket under utvikling. 

Avslutte utviklingen som fører til et menneske*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Trådens emne: 

Mitt svar til det, et at jeg ikke støtter abort. Jeg er ikke for abort. Møter jeg tilfeldig gravide på gaten, går jeg ikke bort å anbefaler de abort, liksom.

Derimot støtter jeg muligheten til å kunne ta abort. Noen ganger befinner mor seg i en såpass trasig situasjon, at abort er eneste og siste løsning. Dessverre. Slik er realiteten.

Jeg mener det er umenneskelig og uverdig å tvinge kvinner til å bære frem fostre de ikke ønsker seg. Det er ekstremt dårlig gjort ovenfor mor. Det er også svært dårlig gjort ovenfor det kommende individet, som med sikkerhet blir født inn i et hjem hen ikke er ønsket. 😢

Abort er ikke noe jeg anbefaler alle å ta. Det er kun en siste utvei, når ingen andre alternativer er levbare! 
 

 

Selvfølgelig skal vi beholde retten til selvbestemt abort. Ta med deg kvinnesynet ditt og pell deg til helv#%$e ut av landet! Slike holdninger hører ikke hjemme her! Grow up!

 

DimSum skrev (2 timer siden):

Jeg har rapportert deg forresten. Jeg er en norsk kvinne, men rasistiske holdninger av noe slag hører ikke til her på forumet eller i denne tråden. 

Beklager hvis jeg ble litt "opphisset" og ordla meg krenkende. Det var ikke meningen. Jeg har ingen grunn til å betvile at du er av norsk etnisitet. Tvert om; jeg så for meg en nordisk kvinne (men med indoktrinerte verdisyn som er på kant med resten av samfunnet). Hvilket sted følte du at jeg hintet til forresten, når jeg poengterer at kvinnesynet som her presenteres, ikke passer inn i Norge anno 2023?

Hint: jeg tenkte faktisk på et vestlig, kristent samfunn, med samme kultur som man finner her (med unntak rundt abortsynet, riktignok). Jeg hadde faktisk ikke midtøsten (eller lignende samfunn) i tankene mine en gang. Jeg mente virkelige ikke å dra inn rase. Men jeg mente at synet ditt faktisk ikke fungerer så godt her. Du virker for polarisert og ekstremistisk i tankesettet. Men dette er min tolkning av deg. Den kan være totalt feil. Jeg kjenner jo deg ikke en gang! Så sorry ..

Faktisk er det jo svært positivt at du ønsker å høre mot-debattantenes syn på ting. Tror ikke jeg aktivt hadde oppfordret folk til å tale mitt i mot mine egne verdier/meninger. Kudos for at du tør "å legge hodet på blokka"! 👏 

 

Psst: Mulig jeg i mitt forrige innlegg glemte at jeg egentlig er for ytringsfrihet. Også når de ytringene går midt i mot mine verdier. Så der fikk jeg den! 😉 Allikvel, jeg kommer til å fortsette å hagle ned med sakelige argumenter i mot abort-synet ditt. Dette fordi abort-valget ikke er så svart/hvitt som du presenterer det for. Det finnes nyanser her. Den viktigste er at abort er en nød-løsning. Siste utvei. Ikke noe noen kvinner tar lett på. Til forskjell fra bruk av kondom (som paven faktisk forbød få år siden!!), p-piller/-staver, eller annen prevensjon. 

Jeg ønsker jo egentlig ikke at noen skal ta abort. Ingen bør bli uplanlagt gravid. Dessverre er ikke verden perfet. Derfor: muligheten til abort – den må ingen ta fra kvinnene våre!

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

Abort har sine sider og bør ikke være noe som tas lett på.

Det er noe dritt man søker unngå men noen ganger er det rett og slett ingen annen utvei for den det gjelder.

Ingen kan ha rett til å forlange at et 10år gammelt voldtektsoffer (som knapt kan kle på seg sjøl) skal oppdra et barn. INGEN!

Derfor har vitenskap utviklet en pille som som fjerner det problemet, før det blir et problem.

Dessverre sendte Europa ikke sine beste når USA ble invadert av religiøse misfits i starten på år 1600. De overreligiøse levningene deres er de som skaper et sabla trøbbel for alle som er så uheldige at de må oppholde seg i samme rom som dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, DimSum said:

Jeg er sterk motstander av abort, hva er det som gjør at du synes det er greit med abort når det rett og slett er kaldblodig drap og torturering av verste sort på de aller aller svakeste som finnes, nemlig et ufødt barn?

 

Det finnes ikke ETT godt argument for å støtte abort. 

Så ditt argument er at dette tilsvarer en barnehage full av barn:

hand-holding-petri-dish-photo-researcher

Samme som mitt argument for det motsatte.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...