Gå til innhold

Foreldrekontroll for iPhone (tilsvarende Family link)?


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer foreldrekontroll på en iPhone og er det noe tilsvarende som Family Link på Android?
Vi har brukt sistnevnte -som var veldig kronglete å sette opp, men når vi først fikk det i gang har det vært praktisk å bruke både til å forhåndsdefinere hvor mye barnet har tilgang til telefonbruken og til hva, samt at man lett kan (via på app i foreldrenes egen telefon) gjøre om på dette. Kan man gjøre det samme om barnet går over til en iPhone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrekontroll settes man via iCloud. Egentlig Apple var først med dette før Android.

Først må du lege barna dine til iCloud family, og etterpå gjerne tar en titt her først: https://support.apple.com/en-us/HT201304#:~:text=Follow these steps%3A-,Go to Settings and tap Screen Time.,Adult Websites%2C or Allowed Websites.

ellers det er ganske oversiktlig og mye granular kontroll der.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/6/2023 at 3:33 PM, P_R said:

Foreldrekontroll settes man via iCloud. Egentlig Apple var først med dette før Android.

Først må du lege barna dine til iCloud family, og etterpå gjerne tar en titt her først: https://support.apple.com/en-us/HT201304#:~:text=Follow these steps%3A-,Go to Settings and tap Screen Time.,Adult Websites%2C or Allowed Websites.

ellers det er ganske oversiktlig og mye granular kontroll der.

Høres bra ut!
Jeg har allerede en Apple ID konto (har ikke noe lagret i "skyen" men bruker den til App store osv. og jeg forstår at barnet også må ha en Apple ID for dette, men kan man da allikevel begrense/blokkere for at barnet får installere apper selv?

 

On 2/6/2023 at 4:01 PM, onkel_jon said:

Hvis du eier en mac så kan du vurdere også om å bruke apple configurator da kan du låse ned mobilen mer på hva man kan gjøre kommer ann på hvor nazi man ønsker å være 😁

https://infosecmonkey.com/using-apple-configurator-for-kids-ios-devices/

Takk for lenke. Ja, jeg bruker Mac.
Det var mye å lese gjennom der, men er dette et alternativ til iCloud Family som P_R fortalte om ovenfor, eller bruker man begge deler, og denne Mac appen legger til ekstra kontroll der iCloud Family kommer til kort?

Lenke til kommentar

Du oppretter iCloud kontoer for unga. Og setter opp deg og evnt andre som foresatte.

Du kan sette opp skjermtid all-up tid på døgnet og dager i uka. Du kan velge app kategorier eller hver app som man skal ha tilgang til uansett.

Du kan velge å administrere kontakter slik at barna ikke kan legge til nye kontakter selv. Og at de bare kan motta og sende meldinger og ringe til de kontaktene som ligger inne. Evnt at de ikke kan kommunisere med noen andre enn de i familien utenom skjermtiden osv. 

Kjøp i AppStore eller utvidelse av skjermtid så kommer det pushmelding til foresatte som de kan godkjenne. Alle kjøp blir trukket fra den foresattes konto som setter opp greiene

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, bzzlink said:

Du oppretter iCloud kontoer for unga. Og setter opp deg og evnt andre som foresatte.

Jeg startet så smålig med dette (på en Mac, ikke telefonen), men av en eller annen grunn får man ikke lagt inn barn født tidligere enn 2010!
1036681116_ScreenShot2023-02-17at09_03_40.png.1d7f56f9e2d81272698d8fd71b9ccae2.png

298799556_ScreenShot2023-02-17at09_06_22.png.1e0b8e2a69a4a78d38ce598a6cf9a205.png

 

Er det slik at hvis barnet er født før 2010 så må man opprette en Apple ID på "vanlig måte" (husker ikke hvordan jeg gjorde det selv, for det begynner å bli en del år siden, men gjetter på at det kommer opp et valg for dette om jeg går inn i Systemvalg-iCloud på Mac'n, eller tilsvarende på telefonen, så blir man spurt om å opprette konto), men da vil vel barnet bli regnet som "voksen" og kan bruke det samme passordet for å få tilgang til Appstore, eller?

Men det er kanskje meningen, og ikke at telefonen opprettes i en av foreldrenes navn/Apple ID, men brukes av barnet -slik at Appstore ID er noe bare foreldrene har tilgang til.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Barnekontoer fungerer kun for barn opptil 12 år står det ja.

En barnekonto er veldig inngripende og overvåkende ovenfor barnet, så er ikke helt greit å bruke på tenåringer

Men du kan fortsatt sette screentime passord frem til barnet er 18 ser jeg nå. Så selv om tenåringen kan sitt eget apple id passord, så kan du sette eget skjermtid passord

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Ah! jeg forstår.
Men om vi oppretter en egen Apple ID til barnet, vil det også bety tillatelse til å installere hva som helst fra Appstore, eller kan vi foreldre styre dette også?

En annen sak: vi har tidligere kjøpt noen apper (fra en av foreldrenes Apple ID) for barnet å bruke på en iPad vi har.
Nå er barnet i ferd med å få seg en iPhone og vi skulle gjerne fått denne over der. Er det slik at apper på barnets iPhone "tilhører" barnets Apple ID, eller kan man via iCloud Family også "dele" apper på tvers av Apple ID eierskap?
Eventuelt, finnes det en måte å overføre et app-kjøp fra en Apple ID eier til en annen?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått opprettet Apple sin "Familiedeling", opprettet en Apple ID for barnet og lagt til hele familien med administrator og det hele.

På barnets telefon (etter å ha logget inn med Apple ID) står det også familiedeling, det samme på foreldrenes, så noe har jeg gjort riktig, men jeg får det ikke til å fungere så jeg tror ikke jeg helt har forstått prinsippet ettersom ikke noe jeg endrer på telefonen min i forhold til "Skjermtid" endrer seg på barnets telefon.

Skal jeg gjøre noe (på barnets telefon) med Innstillinger-Skjermtid (eller noe annet sted på barnets telefon for at den skal kunne "styres" fra oss foreldre) eller er det kun fra foreldrenes telefoner ting skal stilles inn (og da innenfor der man har lagt inn navn og Apple ID)?

Lenke til kommentar

En oppdatering: Jeg har fått det til!

Jeg gjorde faktisk alt riktig i utgangspunktet, men leste meg frem til bla. en løsning på nettet som innebar å skru på og av Skjermtid (på begge telefonene) et par ganger først. Etter å ha gjort dette fikk jeg kontakt mellom dem og det hele ser nå ut til å fungere som det skal.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...