Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Aftenposten forbyr å omtale mødre som svikter sine barn.


Gjest 8f224...0ce

Anbefalte innlegg

Gjest 8f224...0ce

Jeg sitter ofte forundret tilbake over Aftenposten, som forbyr kommentarer som kan oppfattes negative. Det blir sensurert bort.

Jeg kommenterte følgende om en artikkel om psykisk helse, en som har vokst opp med psykisk syk mor. 

Det ble øyeblikkelig fjernet av Aftenposten sin moderator. 

Jeg forstår ikke hvor jeg har tråkket feil her. Har jobbet mange år med psykisk helse og sett mye stygg omsorgssvikt av barna. Voksne ødelagt av vold, mishandling med mer av sin mor. Vi er nå i 2023 og det kan da ikke fortsatt være tabu at også kvinner kan vanskjøtte sine barn?? 

Screenshot_20230204_132244.jpg

Anonymous poster hash: 8f224...0ce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8f224...0ce
Gaea skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerer ikke på en slik kommentar, så jeg skjønner heller ikke reaksjonen.

Bildet var kommentaren i sin helhet. Ikke noe tatt bort. Mulig kommentaren ikke var spesielt opplysende, men at den umiddelbart ble slettet er underlig.

Er det krenkende å si at noen mødre er noen barns værste fiende? Teksten kan jo oppfattes, slik og var ment slik. 

Har opplevd tilsvarende før der også. 

Anonymous poster hash: 8f224...0ce

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Deechon said:

Du kan ikke forvente en åpen debatt i et kommentarfelt tilhørende et mediehus.

 

De liker å skape sitt eget narrativ, med sine egne regler. 

 

Det er selvfølgelig ikke så ille i norge som i andre land, men det er ikke fritt fram her heller.

Eller det kan ha sammenheng med at i motsetning til tullballsider og sosiale medier, har de tradisjonelle mediene et redaktøransvar. Dette betyr at disse kan stilles til ansvar for innhold publisert direkte og indirekte på sine sider. Det er også en rekke etiske hensyn som må tas, og et fritt vilt kommentarfelt hvor de mest høylytte får gå bananas skaper utfordringer.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8f224...0ce
The Very End skrev (1 time siden):

Eller det kan ha sammenheng med at i motsetning til tullballsider og sosiale medier, har de tradisjonelle mediene et redaktøransvar. Dette betyr at disse kan stilles til ansvar for innhold publisert direkte og indirekte på sine sider. Det er også en rekke etiske hensyn som må tas, og et fritt vilt kommentarfelt hvor de mest høylytte får gå bananas skaper utfordringer.

Jeg, trådstarter ser redaktøransvaret osv. Mulig mitt innlegg ikke var opplysende nok eller ansett irrelevant? Til en artikkel om en som ført i godt voksen alder turte å dele/bearbeide vanskelig oppvekst med psykisk syk mor.

At min innlegg er moderert bort er jo ingen krise, men syntes det er sterkt underlig. For hva har jeg krenket her? Vrangbildet om at alle mødre vil sitt barn det beste? Vrangbildet om at mødre som ikke vil sitt barn det beste, er uforskyldt grunnet psykisk helse? 

Anonymous poster hash: 8f224...0ce

Lenke til kommentar

Blir litt synsing.... men jeg kan tippe moderatoren tenkte slik: 

Du skrev "noen" - så det kan tolkes slik at du direkte henviser til dem som er omtalt i artikkelen du kommenterte på.

Siden du ikke nevnere hva slags artikkel det gjelder. Men generelt sier det gjelder ei voksen person som delte en historie om å vokse opp med en psykisk syk mor? Da kan kommentaren og ordlyden noen fremstå som en direkte kritikk mot denne moren.

Det å rette en kritisk/negativ kommentar mot en tredjeperson omtalt i en artikkel tror jeg er lite populært. 

Men er enig i at det var nokså strengt. Men som det tidligere er nevnt her inne; kommentarfelt på nettaviser er ingen åpen og fri plattform for diskusjoner. Nå fremkommer det med sjeldenhet seriøse og saklige diskusjoner/innlegg i disse kommentarfeltene. Så det kan også være et forsøk på å roe ned noe som potensielt kan provosere folk. I dagens krenkesamfunn blir man fort støtt - av mye rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8f224...0ce
Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Blir litt synsing.... men jeg kan tippe moderatoren tenkte slik: 

Du skrev "noen" - så det kan tolkes slik at du direkte henviser til dem som er omtalt i artikkelen du kommenterte på.

Siden du ikke nevnere hva slags artikkel det gjelder. Men generelt sier det gjelder ei voksen person som delte en historie om å vokse opp med en psykisk syk mor? Da kan kommentaren og ordlyden noen fremstå som en direkte kritikk mot denne moren.

Det å rette en kritisk/negativ kommentar mot en tredjeperson omtalt i en artikkel tror jeg er lite populært. 

Men er enig i at det var nokså strengt. Men som det tidligere er nevnt her inne; kommentarfelt på nettaviser er ingen åpen og fri plattform for diskusjoner. Nå fremkommer det med sjeldenhet seriøse og saklige diskusjoner/innlegg i disse kommentarfeltene. Så det kan også være et forsøk på å roe ned noe som potensielt kan provosere folk. I dagens krenkesamfunn blir man fort støtt - av mye rart.

Gode poeng. Artikkelen er at personen har skrevet en bok "Godt nok for de svina" der ett kapittel omfatter oppvekst med psykisk syk mor. Forfatteren slet med å være god nok.

Tipper at min "noen" kan tolkes som pekefinger til den forlengst døde moren. 

Det er jo veldig populært å legge ut om psykisk helse fra bloggere, kjendiser osv de siste årene. Mitt lite opplysende i nleg ble nok for sterk kost.

Jeg er opptatt av å gi støtte til at mange kommer greit ut av jævlig oppvekst. De som har kjempet for å ha et ok verdig liv. 

Ofte blir fokuset på de som er veldig ødelagt av slik oppvekst, med rus og kriminalitet, de får ofte mye sympati og støtte. 

Anonymous poster hash: 8f224...0ce

Lenke til kommentar
Gjest 8f224...0ce skrev (10 minutter siden):

Gode poeng. Artikkelen er at personen har skrevet en bok "Godt nok for de svina" der ett kapittel omfatter oppvekst med psykisk syk mor. Forfatteren slet med å være god nok.

Tipper at min "noen" kan tolkes som pekefinger til den forlengst døde moren. 

Det er jo veldig populært å legge ut om psykisk helse fra bloggere, kjendiser osv de siste årene. Mitt lite opplysende i nleg ble nok for sterk kost.

Jeg er opptatt av å gi støtte til at mange kommer greit ut av jævlig oppvekst. De som har kjempet for å ha et ok verdig liv. 

Ofte blir fokuset på de som er veldig ødelagt av slik oppvekst, med rus og kriminalitet, de får ofte mye sympati og støtte. 

Anonymous poster hash: 8f224...0ce

Ja, det vel greit nok å skrive om sine egne psykiske plager i lange drag.... det er jo litt "mote" for tiden. På godt og vondt. Folkeopplysningen på NRK hadde et godt program om nettopp dette som kan anbefales: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009621

Det siste du skrev traff meg personlig. Jeg er selv hva man kan kalle et løvetannbarn. Det er ofte hårfint mellom slike som meg - og de som virkelig havner utenfor stupet. Nå er ikke alt rosenrødt hos meg heller. Men noe anerkjennelse for "jobben" jeg har gjort, har jeg vel kun opplevd å få en gang. Fra en tidligere redaktør i et gatemagasin som jeg tilfeldigvis endte opp med å drikke vin hos en sen kveld. Det var en nokså spesiell opplevelse for min del. 

Men det blir en helt annen diskusjon...

 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...