Gå til innhold

Mange apper uten brukervennlighet


Anbefalte innlegg

Jeg er en gjennomsnittlig app-bruker for nettbank, elbil, smartklokke, Netflix, jobb, helse, friluftsliv, spill osv osv.

Felles for de alle er mer eller mindre fravær av intuitiv brukervennlighet. Denne er forbeholdt de mange snarveiene til mersalg som det ofte er vanskelig å komme ut av.

Sjelden eller aldri fungerer appen i første forsøk, men krever plunder, heft, omstart og mye banning før det fungerer på et vis. De forespeilede fordelene beskrevet i feite reklamer glimrer med sitt fravær.

Altfor sitter jeg igjen med følelsen av å ha blitt lurt til å kjøpe dritt med kort levetid som jeg egentlig ikke har bruk for.
Noen havner også rett i søpla.
Noen flere som opplever det samme ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har google chromecast i heimen for multiroms musikk og det er dårlige greier. Det tar mange forsøk i Spotify før musikken vil begynne å strømme ut høyttalerene, og hvis jeg går inn i Google home appen for å skru ned volumet så sier den gjerne «ingen strømming pågår» (noe som er feil all den tid trommehinnene blør av nettopp musikken) fram til jeg dreper appen og tar den opp igjen.

 

Lenke til kommentar

I fare for å høres ut som en gamling så synes jeg at brukervennligheten på PC-applikasjoner også har dalt. Veldig mye fokus på å pense kunden inn på en app-store, med innlogging, spam, subscription, cloud storage og tjenester jeg aldri har bedt om.

Jeg kjøpte Adobe Lightroom fordi jeg vil redigere bildene mine. Nå er jeg der at jeg anbefaler folk å skygge unna Adobe for enhver pris.

Jeg betaler gjerne 3000,- for en bit software som gjør noe viktig for meg på en bra måte. Noe som sparer meg mye tid og smerte og/eller gir meg et sluttresultat jeg ikke kan få andre steder. Når jeg opplever at jeg er en vare eller en sau som skal gjetes til årelating så forsvinner mye av entusiasmen.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Sjeldent opplever jeg problemer med å navigerere applikasjoner. 

Jeg jobber dog innenfor teknologi og er vandt til å navigere både bra og dårlige applikasjoner og har kjennskap til oppbygging av applikasjoner osv. 

Når applikasjoner er ustabile eller prøver å pushe irrelevant funksjonalitet på brukeren så hjelper det ikke så veldig å være teknolog.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Når applikasjoner er ustabile eller prøver å pushe irrelevant funksjonalitet på brukeren så hjelper det ikke så veldig å være teknolog.

-k

Opplever ikke mye ustabilitet, men det spørs jo hvilke en bruker såklart. Og irrelevant funksjonalitet er jeg usikker på. Om det er noe en ikke ønsker, bare ikke bruk det?

Det som dog er irriterende er de som skal spamme reklame, typisk spill for barn

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Om det er noe en ikke ønsker, bare ikke bruk det?

UX-designere snakker gjerne om kognitiv load. Jo flere ting du må ta stilling til, jo tyngre er det for brukeren å få gjort det man ønsker.

Når man gjetes igjennom mange lag av kompleksitet som har til hensikt å låse deg inn på deres platformer, stjele brukerdataene dine og selge deg tjenester du aldri har spurt om så bruker du oppmerksomhet som du burde kunne forbeholde det å bruke programvaren du har kjøpt.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
knutinh skrev (På 6.2.2023 den 19.37):

UX-designere snakker gjerne om kognitiv load. Jo flere ting du må ta stilling til, jo tyngre er det for brukeren å få gjort det man ønsker.

Når man gjetes igjennom mange lag av kompleksitet som har til hensikt å låse deg inn på deres platformer, stjele brukerdataene dine og selge deg tjenester du aldri har spurt om så bruker du oppmerksomhet som du burde kunne forbeholde det å bruke programvaren du har kjøpt.

-k

Det er fristende å kalle det manglende respekt for kundene sine. Om du har kjøpt spillet 'lazy birds' er det for så vidt greit at spillet forteller deg at 'lazy birds 2' nå har kommet eller at du kan melde deg inn i 'lazy birds community', så lenge du kan avslå tilbudene og slippe å bli plaget med dem igjen. Om de fortsetter å mase er det respektløst.

Lenke til kommentar

Eg kjenner meg heller ikkje igjen i at det er mange apper som krever mykje plunder og heft for å få appen til å fungere, det eg derimot kjenner meg igjen i er at det er mange dårlege appar der ute. Av dårlege appar så har vi fleire kategoriar.

-Den fyrste kategorien er appar som like bra kunne vært ei nettside. Typisk døme er Facebook-appen. Ved å logge inn på Facebook i nettlesaren som mister ein ingen funksjonalitet å snakke om. Nettsida til Facebook på mobil tilpassar seg også veldig fint den mindre mobilskjermen. Det einaste du eigentleg mister med å bruke nettsida er at du ikkje forer Facebook-algoritmen med like mykje personopplysninar som GPS posisjon, kontaktliste, filer, osv.

-Den andre kategorien er appar med feil funksjonalitet. Her kan det for meg bikke begge vegar, appar med alt for mange funksjonar kan fort være like håplause i bruk som appar med alt for få funksjonar. Eg forstår at denne balansen kan være vanskeleg å finne, og at ulike brukarar kan ha ulike meiningar om funksjonalitetane, men det er likevel ein viktig balanse å finne.

-Den tredje kategorien med dårlege appar er appar som er reglerett søppel/svindel. Det treng ikkje nødvendigvis å være useriøse aktørar som står bak appane heller, det er ofte nok at ein bransje berre bestemmer seg for å ta betalt for ei teneste som før var gratis. Eit godt døme her er automatisk nummeropplysningssøk når nokon ringer, når har vel alle dei norske aktørane dette som ei betalingsteneste der ein må betale ganske mange tiarar i månaden for ei teneste som ein fekk gratis før. Eit anna eksempel er alle mobilspela som er "gratis" men som i praksis krev kjøp gjennom mikrotransaksjonar for å spele, skuffande mange av disse spela er retta direkte mot barn. Og etter min meining er disse mikrotransaksjonane i mobilspel særdeles overprisa i forhold til kva du får for pengane, eg kan ikkje forstå anna enn at målgruppa er speleavhengige med dårleg impulskontroll som brenner av 1500 norske kroner på å kjøpe ein rabattert pakke med 100 virtuelle gullmyntar slik at ein slepp å vente i X min på å få fleire credits i spelet.

 

Det finnes ein del dårlege appar, men totalt sett så synes eg at brukarvenlegheita på dei mest vanlege appane er middels god.
Problemet er nok at alt frå små bedrifter til store offentlege etatar på død og liv skal bruke millionbeløp på å utvikle ein app som får 15 nedlastningar og så forsvinner. Det virker som at dette er eit pengesluk som ein kvar ny sjef må gå gjennom. Ein treng vel ikkje å være rakettforskar for å forstå at folk flest ikkje ønsker å ha hundrevis av apper på telefonen sin, særleg når appen berre er ein dårlegare versjon av heimesida til bedrifta. Det er tydelegvis så kult med eigen app at alle må ha ein app koste kva det koste vil.
Det er tydeleg heller ingen vilje til å inngå samarbeid på tvers av bedrifter slik at ein kan bruke ein og same appen til fleire ting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...