Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Caddy mye røyk fra eksos


Anbefalte innlegg

På tur hjem fra jobb i går ble jeg så trett at jeg måtte stoppe å ta pause. Stoppet på en utkjøring i en svak motbakke å sto der på tomgang i rund 20 minutter. Når jeg skulle starte å kjøre igjen var motoren helt uten krefter, det kom masse hvit røyk i fra eksosen. Etter å ha ruset den forsvant røyken å jeg kunne kjøre som normalt. Ingen motorlampe og ingen røyk når jeg kjører. I dag har bilen vært helt grei, ingenting som tyder på at noe er galt.

Det er en 2012 Caddy maxi 1.6tdi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Postkassestativ skrev (7 minutter siden):

Når jeg skulle starte å kjøre igjen var motoren helt uten krefter, det kom masse hvit røyk i fra eksosen. Etter å ha ruset den forsvant røyken å jeg kunne kjøre som normalt. Ingen motorlampe og ingen røyk når jeg kjører.

Har motoren oljeforbruk? Er kjølevæskenivået stabilt? Får du kjølevæske i oljen?

Lenke til kommentar

Basert på det lille du har av symptomer spår jeg kanskje at EGR-ventilen har satt seg fast, den bruker å løsne etter litt rusing og da fungerer bilen som den skal igjen. Hvit røyk skyldes normalt vann, men definisjonen av hvit røyk er for folk flest ganske vid og kan også skyldes at det er kaldt ute og kondens i eksosanlegget.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Ville ikke feil på EGR gitt orange motorlampe?

Kun når gitte faktorer er til stede, hvis jeg husker rett er den vakumstyrt også på 1.6 litern og når du står og går på tomgang får du ikke nødvendigvis logget en feilkode på det. På Rav'en til fruen hang den i åpen posisjon, den er elektrisk styrt. Gav da ingen feilmeldinger. Men med en gang jeg blokkerte tilførselen av eksos, fikk jeg motorlampe.
Så ikke alltid det er logisk.

Uforbrent diesel kan også gi røyk, da er den mer grå enn hvit. Dyser som pisser feks, gir ofte ujevn gange på tomgang, dårlig drag og mye røyk. Enig med NULL i at diagnose kunne gitt en pekepinn, men ingen garanti det heller for at du finner ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...