Gå til innhold

Kjøre fra Oslo- Trondheim med piggfrie vinterdekk


Tulipp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tulipp skrev (5 minutter siden):

Jeg skal hente en bil i Oslo i helgen som har piggfrie vinterdekk. Noen som har erfaring med føret? Går det fint å kjøre uten? 

Ser ingen årsak til at det ikke skal gå bra.
Kjørt den strekningen 1-2 ganger t/r pr uke i 2 år med piggfrie dekk.
Hadde aldri problemer hvor pigger hadde hatt noen effekt.

Kjørt mer eller mindre fast fra drammen til mo i rana ukentlig uten pigger.

edit: 90% av tunge kjøretøy som kjører trøndelag og sørover kjører konsekvent uten piggdekk.
Så lenge man kjører etter forholdene kommer man seg like fint fram med og uten pigger.

Er bedre med ordentlige piggfritt eller piggdekk hvor piggene er nedslitt eller borte.

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veiene oppover er veldig fine om dagen. E6 er stort sett salta, og Rv3 (eventuelt Fv607 og Fv30 opp Storsjøen og Rendalen) bør ha ganske fine forhold.

Jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig, gitt at dekkene har noenlunde mønsterdybde og ikke er veldig gamle.

Edit: Typo

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Ingen problemer det. Sjekk bare at dekkene har godt med mønster igjen og om mulig planlegg turen til en dag det er spådd bra vær for en ekstra fin tur enten over Dovre eller opp Østerdalen. Har kjørt over Dovre ganske mye selv, og så godt som bare med piggfrie dekk. 

 

Dubious skrev (39 minutter siden):

E6 er stengt hele tiden. (Over Dovre)

Hele tiden er en ekstrem overdrivelse. Planlegger man tur over der bør man se litt på værmelding vinterstid for å sikre seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tulipp skrev (1 time siden):

Jeg skal hente en bil i Oslo i helgen som har piggfrie vinterdekk. Noen som har erfaring med føret? Går det fint å kjøre uten? 

De siste 25 år har jeg kjørt stort sett overalt i Norge med piggfrie dekk på vinteren. 

Hva skulle være problem med det?

Piggfrie dekk er blitt SVÆRT bra vinterdekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (21 minutter siden):

Jeg ville heller ha tatt av på Starmoen og kjørt RV3 via Elverum.
(Men hvis du kommer fra Trysil, så kan du selvsagt ta av på Elverum.)

Starmoen? Det er jo i Elverum. Kommer du fra Oslo svinger du av E6 på Kolomoen som er rett etter Sørli :) 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (7 timer siden):

Ser ingen årsak til at det ikke skal gå bra.
Kjørt den strekningen 1-2 ganger t/r pr uke i 2 år med piggfrie dekk.
Hadde aldri problemer hvor pigger hadde hatt noen effekt.

Kjørt mer eller mindre fast fra drammen til mo i rana ukentlig uten pigger.

edit: 90% av tunge kjøretøy som kjører trøndelag og sørover kjører konsekvent uten piggdekk.
Så lenge man kjører etter forholdene kommer man seg like fint fram med og uten pigger.

Er bedre med ordentlige piggfritt eller piggdekk hvor piggene er nedslitt eller borte.

Så flott å høre! Takk for tilbakemelding! 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 timer siden):

Ingen problemer det. Sjekk bare at dekkene har godt med mønster igjen og om mulig planlegg turen til en dag det er spådd bra vær for en ekstra fin tur enten over Dovre eller opp Østerdalen. Har kjørt over Dovre ganske mye selv, og så godt som bare med piggfrie dekk. 

 

Hele tiden er en ekstrem overdrivelse. Planlegger man tur over der bør man se litt på værmelding vinterstid for å sikre seg. 

Takk for svar! den skal ha gode kontinentaldekk, så da har jeg trua 😄👍🏽

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...