Gå til innhold

Boliglån, delt omsorg og fire barn...


Anbefalte innlegg

Hei!

Er i en kinkig situasjon:

Har fire barn med min samboer

- Barna er alle under 18 år

- både samboeren min og jeg har solide jobber (jeg er sykepleier og han er lærer)

- jeg kan tjene pluss minus 40.000 i måneden om jeg jobber overtid og ekstra de dagene jeg ikke har ungene

- har en bil som er nedbetalt

Samboeren og jeg skal flytte fra hverandre av en grunn jeg vil holde for meg selv. Vi leier bare, og jeg har ikke egenkapital.

Jeg får ikke lån hos noen av bankene i følge lånekalkulatorene. Noen som har vært i samme situasjon?

Jeg kan leie en leilighet til 15.000 i måneden, men da kunne jeg jo like gjerne betalt til meg selv via et lån!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egenkapitalkravet er dessverre ganske kjipt. Bankene har lov til å gjøre unntak i noen tilfeller, det er typisk hvis personen tjener veldig godt osv.
Jeg ville ha tatt kontakt med banker og forhørt deg om muligheter, lånekalkulatorene er veldig omtrentlige og kan ikke stoles på sånn sett.

Lenke til kommentar

Barn koster penger og bankene trekker så fra et std beløp pr barn fra din inntekt. Dette gjør at betjeningsevnen din dessverre blir  lav. Bankene ser heller ikke på hva du kan tjene men på hva du faktisk har tjent. 

Om du har noen som kan stille som kausjonist vil det hjelpe. Ta kontakt direkte med bankene.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar

Som Scuderia sier så trekker de fra et visst beløp pr barn du har omsorgsansvar for.

Når du nå har så lav inntekt at du ikke får lån i den størrelsen du ønsker så er nesten den eneste løsningen å finne en medlånstaker. (Kausjonist hjelper vel ikke da banken mener at inntekten er for lav til å betjene lånet?).

Hvis en av foreldrene dine (eller begge) kan stille som medlånstakere, hvor deres betjeningsevne legges til din, så vil lånemulighetene dine bli større. Jeg ville sørget for å prøve og holde forholdet ryddig med en skriftlig avtale mellom lånetakerne.

Som du er inne på så er det kjipt å vite at man klarer å betale 15k i måneden, men da heller må leie og betale til noen andre!

Lenke til kommentar
36 minutes ago, RookieNO said:

Som Scuderia sier så trekker de fra et visst beløp pr barn du har omsorgsansvar for.

Når du nå har så lav inntekt at du ikke får lån i den størrelsen du ønsker så er nesten den eneste løsningen å finne en medlånstaker. (Kausjonist hjelper vel ikke da banken mener at inntekten er for lav til å betjene lånet?).

Hvis en av foreldrene dine (eller begge) kan stille som medlånstakere, hvor deres betjeningsevne legges til din, så vil lånemulighetene dine bli større. Jeg ville sørget for å prøve og holde forholdet ryddig med en skriftlig avtale mellom lånetakerne.

Som du er inne på så er det kjipt å vite at man klarer å betale 15k i måneden, men da heller må leie og betale til noen andre!

Kausjonist og medlåntaker er i utgangspunktet det samme, eneste forskjell er andel av lånet som garanteres da med 1 pri og 2 pri lån. 

En kausjonist vil på samme måte være ansvarlig for å ta over låneforpliktelsene, etter andel, om lånet forfaller så kravet til inntekt for banken er mye lavere. Mao større lånebeløp.

Medlåntaker er nok den greieste løsningen for sykepleieren her :)

 

Vi får se om det å eie virkelig er bedre enn å leie de kommende årene.. er ikke så sikkert.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 minutter siden):

Kausjonist og medlåntaker er i utgangspunktet det samme, eneste forskjell er andel av lånet som garanteres da med 1 pri og 2 pri lån. 

En kausjonist vil på samme måte være ansvarlig for å ta over låneforpliktelsene, etter andel, om lånet forfaller så kravet til inntekt for banken er mye lavere. Mao større lånebeløp.

Medlåntaker er nok den greieste løsningen for sykepleieren her :)

 

Vi får se om det å eie virkelig er bedre enn å leie de kommende årene.. er ikke så sikkert.

Feil. Kausjonist brukes for stille ekstra sikkerhet for manglende egenkapital (15%kravet). Kausjonist er ikke med på lånet og det er da lånetakers inntekt som betjener lånet. En kausjonist må kunne betjene kausjonsansvaret (les: må kunne ta opp et nytt boliglån tilsvarende kausjonsansvaret). 

Hvis man er medlånetaker er man like ansvarlig for lånet som medlånetaker. Medlånetakers økonomi må gå rundt med den ekstra gjeldsbyrden han får.

Nytt av året er at banker har avslagsplikt på alle saker som man før kunne fraråde men likevell innvilge. Dette gjør da at en del saker hvor man setter sammen forskjellige familie økonomier oftere enn før får avslag 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Loko said:

Feil. Kausjonist brukes for stille ekstra sikkerhet for manglende egenkapital (15%kravet). Kausjonist er ikke med på lånet og det er da lånetakers inntekt som betjener lånet. En kausjonist må kunne betjene kausjonsansvaret (les: må kunne ta opp et nytt boliglån tilsvarende kausjonsansvaret). 

Hvis man er medlånetaker er man like ansvarlig for lånet som medlånetaker. Medlånetakers økonomi må gå rundt med den ekstra gjeldsbyrden han får.

Nytt av året er at banker har avslagsplikt på alle saker som man før kunne fraråde men likevell innvilge. Dette gjør da at en del saker hvor man setter sammen forskjellige familie økonomier oftere enn før får avslag 

https://tfinans.no/blogg/medlantaker-eller-kausjonist

 

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

En kausjonist er noen som stiller noe i kausjon. Dette gjøres for å bistå med egenkapitalkravet. Da stiller man typisk bolig som sikkerhet for å sikre at hvis boligen faller i pris så har banken fortsatt sikkerhet hvis boligen blir solgt med tap. Hvis boliglånet blir misligholdt vil banken ha pant i boligen med sikkerhet og kan kreve penger fra kausjonisten. Dette gjøres da ved å begjære boligen tvangssolgt. Da kan kausjonisten velge å enten betale lånet, eller så blir boligen tvangssolgt for å dekke inn lånet.

Medlåntaker er en person som står sammen med deg på lånet. Her stilles det ingen krav til kausjon av bolig og begge står felles ansvarlig for at hver mndlige innbetaling blir gjort. Fordelen med dette (hvis man trenger hjelp) er at inntekten til begge lånetakerene vil bli beregnet. Dog vil også gjelden bli innberegnet. Hvis lånet ikke blir betalt står begge ansvarlig. 

 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (8 timer siden):

Du kan også søke om startlån i kommunen for eventuelt å dekke opp for manglende egenkapital.
 

Ikke bare egenkapital, men hele summen og tilskudd ogsaa.

Laanet er et Husbanklaan, for vanskeligstilte og tilskuddet, faar du vel av kommunen.

Hvis det er saann som tidligere, saa faar du et tilsagn, som du maa holde deg innenfor, naar du ser og byr paa boliger, du vil kjoepe.

Kan ikke forstaa annet enn at dere, vil bli proritert der. Du har jo oekonomi, til aa moete dette ogsaa, kanskje med mindre enn 40 000 kr i mnd, saa slipper du aa slite deg ut.

Det var derfor Husbanken ble opprettet, Flest mulig, skulle faa eie sin egen bolig.

Gaa aa snakk med boligkontoret i den kommunen, du bor i. Den du vil flytte til ogsaa for den saks skyld.

UndrendeType skrev (9 timer siden):

Hei!

Er i en kinkig situasjon:

Har fire barn med min samboer

- Barna er alle under 18 år

- både samboeren min og jeg har solide jobber (jeg er sykepleier og han er lærer)

- jeg kan tjene pluss minus 40.000 i måneden om jeg jobber overtid og ekstra de dagene jeg ikke har ungene

- har en bil som er nedbetalt

Samboeren og jeg skal flytte fra hverandre av en grunn jeg vil holde for meg selv. Vi leier bare, og jeg har ikke egenkapital.

Jeg får ikke lån hos noen av bankene i følge lånekalkulatorene. Noen som har vært i samme situasjon?

Jeg kan leie en leilighet til 15.000 i måneden, men da kunne jeg jo like gjerne betalt til meg selv via et lån!

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
UndrendeType skrev (På 2.2.2023 den 13.27):

 

Samboeren og jeg skal flytte fra hverandre av en grunn jeg vil holde for meg selv. Vi leier bare, og jeg har ikke egenkapital.

Jeg får ikke lån hos noen av bankene i følge lånekalkulatorene. Noen som har vært i samme situasjon?

Jeg kan leie en leilighet til 15.000 i måneden, men da kunne jeg jo like gjerne betalt til meg selv via et lån!

Du finneren del informasjon om startlån på nettsiden til husbanken. 

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (1 minutt siden):

Spørs jo også på kundeforholdet du har med banken din. fikk lån, 100%, alene. Uten form for egenkapital. 

Men skal sies at jeg har hatt samme kundebehandler siden 2010. Så hen går god for meg. 

Er ikke slik det fungerer, de har muligheten til å søke for en viss prosent utenfor minumumsreglene. Din behandler har søkt for deg, og du var heldig og fikk det innvilget. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er ikke slik det fungerer, de har muligheten til å søke for en viss prosent utenfor minumumsreglene. Din behandler har søkt for deg, og du var heldig og fikk det innvilget. 

Det er korrekt. Men da må viljen fra de til å få de inn på avvikslisten være der. Det er derfor jeg skrev det jeg skrev om kundeforholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...