Gå til innhold

Hvilken bil burde man gå for?


Creepy Nabo

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe en ny bil (brukt), og håper jeg får nøytrale svar uten at elbil-fanboys eller elbil-haterne tar helt av.

Har ikke mulighet til å lade hjemme, og installering av lader utgår, så elbil tenker jeg da egentlig er uaktuelt. Har heller ikke noe lademulighet på jobb. Slik jeg har forstått det er det veldig dyrt å lade på bensinstasjoner, slik at elbil da utgår. (Her må gjerne noen av de som har peiling komme med innspill.) Ser for meg en bil til rundt 100k+.

Har ikke en vanlig 7-15 jobb hvor jeg bruker bilen til og fra jobb og kjører gjennom bonringen hver dag, men bruker likevel bil en del. 

Så hva ville dere gått for av hybrid eller dieselbil? Pros og cons? Er det verdt å kjøpe hybrid, sparer man mye på det mtp drivstoff? Og er det slik at vinningen går opp i spinningen med svindyr service på bilen? Hva vil være mest lønnsomt i lengden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HTMLGURL skrev (4 minutter siden):

Jeg har tenkt å kjøpe en ny bil (brukt), og håper jeg får nøytrale svar uten at elbil-fanboys eller elbil-haterne tar helt av.

Har ikke mulighet til å lade hjemme, og installering av lader utgår, så elbil tenker jeg da egentlig er uaktuelt. Har heller ikke noe lademulighet på jobb. Slik jeg har forstått det er det veldig dyrt å lade på bensinstasjoner, slik at elbil da utgår. (Her må gjerne noen av de som har peiling komme med innspill.) Ser for meg en bil til rundt 100k+.

Har ikke en vanlig 7-15 jobb hvor jeg bruker bilen til og fra jobb og kjører gjennom bonringen hver dag, men bruker likevel bil en del. 

Så hva ville dere gått for av hybrid eller dieselbil? Pros og cons? Er det verdt å kjøpe hybrid, sparer man mye på det mtp drivstoff? Og er det slik at vinningen går opp i spinningen med svindyr service på bilen? Hva vil være mest lønnsomt i lengden?

Toyota Yaris Hybrid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HTMLGURL skrev (13 timer siden):

Jeg har tenkt å kjøpe en ny bil (brukt)......

Generell anbefaling er å finne en bil som er så enkel som mulig, og så ny som mulig. Bensinmotor uten turbo, manuelt gear og drift på to hjul. Helst manuelt klimaanlegg, så lite elektrisk i bilen som mulig. Automatkasse vil som regel være mer kostbar i vedlikehold enn en manuellkasse. 4WD kompliserer, fordyrer og bruker litt mer drivstoff. For at diesel skal være aktuelt, må ditt kjøremønster bestå av mest lange turer. Jeg ville ikke kjøpt en hybrid til under 100k, da får du en eldre bil med mer komplisert drivverk, med 2 separate motorer skal drive samme drivhjul, og du har et batteri som koster ca 100k å bytte hvis (når?) det svikter.

For ca 100k kan du få en 2018-20 VW Up! bensin eller Toyota Aygo, som begge er små, enkle og driftssikre biler. Dette er små biler, så du får ganske ny bil innenfor ditt budsjett. Kan du se mer om hvilken størrelse du tenker å kjøpe, og om det er noe du bare MÅ ha av utstyr?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Japanske og koreanske hybridbiler er ganske grei tror jeg. Mulig at det finnes noen andre hybrid modeller som er grei også. 

Diesel bør unngås om en sjelden kjører mer enn et par mil i gangen, og under 60km/t.

Ellers helt greit med de fleste vanlige bensin eller dieselbiler. Prøv å finn en du liker, og sjekk litt på nett om det er en modell det er mye problemer med.

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvem du er.

For min egen del, så kjøpte jeg/vi en litt dyrere og nyere familiebil og så kjøpte jeg meg selv en (den gang) 11 år gammel Peugeot som var gått rett under 200k til 19k. Da regnet jeg med at det kunne bli noen problemer. Men for min del er det greit, jeg kan reparere ganske mye selv og jeg sørget for å finne en bil med god historikk. Har kun måtte bytte olje og div. filter i tillegg til et en fjær var knekt da jeg kjøpte den. Har da kostet meg gjennomsnittlig 3750 kr i vedlikehold årlig. Verditap gidder jeg ikke å tenke på når bilen praktisk talt var verdiløs da jeg kjøpte den.

Finner du en bil som har hatt få eiere og servicehistorikk er mye gjort iforhold til å ha et problemfritt bilhold.  

Hvilken type bil trenger du? Liten kombicupé, pickup, stasjonsvogn, sedan, varebil? Ønsker du typisk premium bil (Audi, BMW, Lexus m.m.)? Det er ganske vesentlig iforhold til hva du kan regne med å få for 100k.

Lenke til kommentar
HTMLGURL skrev (På 1.2.2023 den 23.40):

Så hva ville dere gått for av hybrid eller dieselbil? Pros og cons? Er det verdt å kjøpe hybrid, sparer man mye på det mtp drivstoff? Og er det slik at vinningen går opp i spinningen med svindyr service på bilen? Hva vil være mest lønnsomt i lengden?

Hybridbil vil være veldig situasjonsavhengig, stort sett så er det nok lite lønnsomt med hybridbil men hybridbilar er ofte gøy sidan du får både elektrisk og fossil motor. Men sjølv om du kan utnytte bremsekrafta i nedoverbakkar til å lade batteriet så vil nok dei fleste oppleve at ulempen med at ein hybridbil også har vekta til ein elbil gjere at det totalt sett ikkje går opp økonomisk.

Eg hadde personleg ikkje vært så redd for å lade på hurtigladestasjonar. Sjølv om det er høge straumprisar så vil det stort sett alltid være billegare per km med straum enn med bensin/diesel. Ved å ikkje kunne lade heime så mister du likevel tilgangen på veldig billig drivstoff og ikkje minst komforten ved å kunne plugge inn bilen heime og våkne til opplada bil. Det å skulle køyre eins ærend til ein ladestasjon for å lade i 20-30 min tek sjølvsagt lengre tid enn om du har dieselbil, men stort sett så kan du kombinere dette med andre gjeremål. Dei fleste stadar så finn du ladestasjonar i nærheita av butikkar slik at du kan ta unna handelen samtidig.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eg hadde personleg ikkje vært så redd for å lade på hurtigladestasjonar. Sjølv om det er høge straumprisar så vil det stort sett alltid være billegare per km med straum enn med bensin/diesel.

Sist jeg hurtigladet kostet det ca 10 kr/kWh. Med et forbruk på 23 kWh/100 km gir dette en kostnad på 23 kr/mil i strøm. En dieselbil ville kjørt på 0,4 l/mil, og kostet ca 8 kr/mil. Så hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme (med strømstøtte), ville jeg ikke anbefalt elbil.

Lenke til kommentar

Ikke lading hjemme eller på jobb, da ville jeg uten tvil valgt tradisjonell hybrid fra Toyota/Lexus. Ikke dyrere service, hybridene har heller ikke starter, dynamo eller regreim. 
Forbruk er mye opp til din kjørestil, men du bruker litt mindre enn ren bensindrift. 

Synes du Toyota er litt kjedelig så gå for Lexus CT200h, det finnes en del av disse til rundt 100.000 kr. Og de er meget driftssikre!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 8.2.2023 den 13.53):

Sist jeg hurtigladet kostet det ca 10 kr/kWh. Med et forbruk på 23 kWh/100 km gir dette en kostnad på 23 kr/mil i strøm. En dieselbil ville kjørt på 0,4 l/mil, og kostet ca 8 kr/mil. Så hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme (med strømstøtte), ville jeg ikke anbefalt elbil.

Det er riktig det, men hvis du har abonnent hos Ionity så blir det billigere. Hvis hurtiglading er eneste mulighet.

Kjapt sett så har de 2 abonnenter. 48,- måneden, da 4,35,- pr kWt. Spart inn på 1 lading i måneden i forhold til 8,4,- pr kWt.

Neste steg er 135,- måneden, og da koster det kun 1,6,- pr kWt. Så på de verste dagene med strøm pris hjemme, så er det billigere på Ionity for de som har den avtalen.

Men er uansett ikke anbefalt å ikke kunne lade hjemme. Hurtiglading sliter på batteriet på grunn av varme, så man må følge med på temperaturen, og stoppe ladingen hvis den blir høy. BMSen (Battery Management System) vil også med mye hurtiglading blir litt rar, slik at man ikke helt kan stolpe på hvor mye prosent og gjenværende kilometer det har. Man må da som oftes kjøre bilen så tom som mulig, og lade til 100% igjen for at den skal stille seg rett igjen.

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (46 minutter siden):

Ikke lading hjemme eller på jobb, da ville jeg uten tvil valgt tradisjonell hybrid fra Toyota/Lexus. Ikke dyrere service, hybridene har heller ikke starter, dynamo eller regreim. 
Forbruk er mye opp til din kjørestil, men du bruker litt mindre enn ren bensindrift. 

Synes du Toyota er litt kjedelig så gå for Lexus CT200h, det finnes en del av disse til rundt 100.000 kr. Og de er meget driftssikre!  

+1 på denne. Hadde iallefall ikke gått for plug-in hybrid dersom du ikke kan lade hjemme eller på jobb...

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det trådstarter beskriver av behov er helt perfekt for en Toyota hybrid!

Disse er ekstremt driftssikre (mer enn rene bensinutgaver, og mer enn elbiler), koster minimalt i service og vedlikehold, bruker veldig lite på mila grunnet vesentlig høyere virkningsgrad (en Auris feks kan fint langkjøres på ~0.35l/mil), og har mye lavere forbruk på slitedeler som bremseklosser, skiver, reimer osv. I tillegg er de som nevnt over mye mer robuste i grunnleggende konstruksjon, pga at en masse mekaniske systemer er byttet ut med elektriske, som har mye bedre driftssikkerhet. Noen opplever at batteri må byttes når de blir gamle, men dette er sjeldent nødvendig (batteriene er designet for å leve like lenge som bilen). Hvis bilen ikke er for gammel har den også batterigaranti til bilen er 10 år gammel, så lenge du kjører originalservice på den.

Hvis du ikke er bilinteressert og bare vil at den skal virke når du trenger den, og koste lite i drift, så er de vanskelige å slå i ditt segment. I tillegg er det forhjulstrekk og veldig enkle biler å kjøre, med gode vinteregenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...