Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Støy fra Line in (lyttet på) når begge HDMI portene på sekundær monitor er koplet inn


Anbefalte innlegg

Hei.

Laptop: ASUS TUF Gaming F15 FX506LH
Stasjonære'S hovedkort: Asrock B450m Steel Legend
Sekundær monitor: Samsung S32F351 (1920x1080@60hz)

Jeg bruker laptopen ofte som sekundær maskin koplet til den sekundære monitoren. Og får lyd fra den fra headset porten til Linje inn på den stasjonære. Den stasjonære er også koplet til den sekundære monitoren.
Laptopen og den sekundære monitoren er koplet til en forgrener, mens den stasjonære er koplet direkte stikkontakt (2 delt). på veggen, som er den samme som forgreneren er koplet til.

Har slitet med lydstøy fra laptopen, typ 50/60hz lydstøy. Selv på 5% volum på Linje inn på den stasjonære. Å skru ned volumet på selveste laptopen har ingen effekt. Linje Inn er satt som "Hør på denne enheten".
Kopler jeg ut HDMI'en fra skjermen, som laptopen er koplet til, så forsvinner støyen. Det samme skjer også når jeg gjør det samme med HDMI kabelen til den stasjonære, og bare den til laptopen er koplet til. Men fortsatt litt merkebart, til volumet på linje inn er satt til 30%.

Har prøvd å lest litt om det, og har skjønt at jeg kanskje  trenger HDMI kabler som er skjermet og / eller med en "ferrite core"? Eventuelt kjøpe "ferrite cores" som jeg fester på hver av kablene?

https://www.amazon.co.uk/20Pcs-Clip-Ferrite-Suppressor-Diameter/dp/B0725R9DPR/ref=sr_1_6?crid=32X3KR9AAI2E2&keywords=ferrite+core&qid=1675219977&sprefix=ferrite+core%2Caps%2C97&sr=8-6
Trenger kanskje ikke 20 stykker av forskjellig størrelse. Men var grei pris? Men er usikker på om dem vil løse problemet. Eller om jeg bare skal ha den stasjonære eller laptopen koplet på den sekundære monitoren hver for seg.

Spoiler

bilde.thumb.png.c4cb128d0e45a2a22bd9f32943eb1639.png

 

Endret av Laserbeam (tidligere Sarcoex)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, god jording er viktig. Har prøvd en USB dings for å kutte jordingsproblemer som påvirket et USB-lydkort og det funket faktisk ikke bra nok.

Du kan sjekke om du ikke har noe som lager støy i nettet ditt som f.eks LED-baserte sparepærer som er notoriske for å lage støy som f.eks lager ulyd fra forsterkere.

I ytterste konsekvens kan du bruke en skilletrafo som skiller utstyret ditt galvanisk, men det blir dyrt. Det er en del som jobber profesjonelt med lyd som tyr til denne løsningen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Headsetet jeg bruker er et enkelt Razer Blackshark V2. Egentlig bare et backup headset til jeg får spart opp til et skikkelig ett.

Jeg endte til slutt å kjøpe en slik: https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/hoyttaler/tilbehor-for-hoyttalere-aktive-og-passive/stoyfilter-35-mm-p39757?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=Ordrebekreftelse+-+Webbordre

Koplet til en 3.5mm (2 meter lang) MiniJack skjøtekabel, og inn i LineIn bak på hovedkortet.

Fungerer flott. :)

Vært litt kaos det siste året, med flytting til hus osv, samt gjort litt research o.l på blant annet galvinske skiller, jordsløyfer og sånt. Ga litt opp etterhvert. :ph34r:
Fant ikke ut mye før jeg fant denne kabelen ved et tilfeldig Duckduckgo søk på "galvanisk skille" nå i Januar. Bestilte egentlig bare for å prøve.


Støyen ble nesten borte ved bruk av den kabelen.

Støykildene viste seg å være:

  • En Anker multilader (ikke jordet). Litt støy da den var koplet til strøm, enda mer da diverse enheter var koplet til for lading.
  • Et stykk døende sekundær PC monitor med uskjermede HDMI kabler. Var alltid litt støy når skjermen var koplet til strøm, mer hvis 1 HDMI port var koplet til, enda mer støy ved begge HDMI portene koplet til.
  • Jordsløyfe i huset (gammelt hus).
  • Razer lydkortet som fulgte med headsetet.

Ved fjerning av de støykildene jeg kunne, så ble støyen nesten borte. Helt borte ved bruk av den kabelen lenket til. Bruker en annen sekundær monitor hvor jeg ikke har støy fra. Men den samme ene HDMI kabelen som er uskjermet.

Er fortsatt 50/60hz lydstøy hvis jeg ikke bruker den kabelen på Linje Inn.

Eneste støykilden jeg ikke har fjernet er Anker multiladeren, men er kun merkbart nå med volumet på pcn og headsetet på 100%, og ikke noe annen lyd fra pcn. Altså veldig svak "summing", men det kan være lydkortet på hovedkortet for alt jeg veit, eller headsetet i seg selv.

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Oppdatering igjen.

Har byttet ut selveste strømkabelen til multiladeren til en nesten ny (tilhører egentlig en Xbox Series S), og nå er all støy borte. :)
Kabelen er ikke jordet, er bare en sånn "flat to plugg" (eller hva dem heter).

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...