Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bruktbil av forhandler, rust


Tarzan93

Anbefalte innlegg

hei!

 

Kjøpt bruktbil av bruktbilforhandler som skulle vært rustfri, har nå funnet rust på den på døren innvendig bak en list. Tydlig rust som har kommet langt i rustprosessen, ikke bare å slipe og lakke over. Ganske stort området, gjelder to dører... Bilen er en god del år gammel, men er ellers fin. Har bruktbilgaranti. Hva kan jeg forvente? kan jeg få prisavslag, heve kjøpet ? Jeg anser dette som en vesentlig mangel da bilen beskrevet i annonsen som en pen bil, og selger sa den var rustfri.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Darealest skrev (3 minutter siden):

Står det i annonsen eller kontrakten noe sted at den er rustfri og hva er isåfall den eksakte ordlyden? I motsatt fall er det bare ord mot ord og det kommer du ikke langt med.

Nei, står bare pen bil. Eneste jeg har er ordet til selger, dessverre. Men jeg regner ikke "pen bil", som bil som nesten har rusthull i dør. For det detter av flak bak den lista.

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar

Du har funnet rust på døren, innvendig, bak en list. Når man selger bilen ser man gjerne over den, men man demonterer den ikke for å lete etter rust. Ser man ikke rust på overflaten og under bilen får den ofte betegnelsen "rustfri". I realiteten er det nok veldig få biler i kongeriket som er rustfri om du demonterer den. Du sier han sa den var rustfri men kan ikke bevise det, så det må vi nesten se bort fra. Da står vi igjen med en vil som skulle være pen men en god del år gammel. Beklager å være negativ men jeg tror du sliter om du skulle ville ta dette til retten. Det beste du kan håpe på er avslag i prisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Darealest skrev (7 minutter siden):

Du har funnet rust på døren, innvendig, bak en list. Når man selger bilen ser man gjerne over den, men man demonterer den ikke for å lete etter rust. Ser man ikke rust på overflaten og under bilen får den ofte betegnelsen "rustfri". I realiteten er det nok veldig få biler i kongeriket som er rustfri om du demonterer den. Du sier han sa den var rustfri men kan ikke bevise det, så det må vi nesten se bort fra. Da står vi igjen med en vil som skulle være pen men en god del år gammel. Beklager å være negativ men jeg tror du sliter om du skulle ville ta dette til retten. Det beste du kan håpe på er avslag i prisen.

Jeg håper heving av salg eller avslag i prisen, da bilen ellers er fin, og jeg ikke har stort budsjett til bil grunnet økonomien ikke er på topp for tiden. Men jeg skjønner argumentene du har. Har googla en del, og blir ikke helt klok på hva man kan kreve av selger, da ulike sider har litt ulike vinklinger og meninger på saken. Er visst ikke helt svart-hvitt dette her. Håper det går min vei. Takk for at du tok deg tid til å svare

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar

Litt overflaterust på innsiden av døren på en eldre bil er neppe å anse som en vesentlig mangel. Er det ikke synlig utenfra hadde jeg slipt det rent, ferrobet behandlet det, syregrunnet +grunning og litt lakk i bilens farge. 5-600kroners fiks på gårdsplassen en sommersdag kan neppe regnes som grunn til å heve et kjøp. Kanskje du er heldig og forhandler tar jobben på sin kappe, men hadde ikke regnet med det om det ikke står noe i papirene og du hadde anledning til å se dette ved besiktigelse.

Har du noen bilder av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig du møter mer velvillighet hvis du ikke sparker inn døra, skyter fra hofta og krever ting i øst og vest. Si at du fant betydelige rustproblemer, og om selger er villig til å finne en løsning sammen med deg.

Så kan du, basert på hvordan selger responderer, velge hvor mye tid og krefter du skal bruke på å sloss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (53 minutter siden):

Litt overflaterust på innsiden av døren på en eldre bil er neppe å anse som en vesentlig mangel. Er det ikke synlig utenfra hadde jeg slipt det rent, ferrobet behandlet det, syregrunnet +grunning og litt lakk i bilens farge. 5-600kroners fiks på gårdsplassen en sommersdag kan neppe regnes som grunn til å heve et kjøp. Kanskje du er heldig og forhandler tar jobben på sin kappe, men hadde ikke regnet med det om det ikke står noe i papirene og du hadde anledning til å se dette ved besiktigelse.

Har du noen bilder av dette?

Er ikke overflaterust, dessverre..

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (19 minutter siden):

Det er mulig du møter mer velvillighet hvis du ikke sparker inn døra, skyter fra hofta og krever ting i øst og vest. Si at du fant betydelige rustproblemer, og om selger er villig til å finne en løsning sammen med deg.

Så kan du, basert på hvordan selger responderer, velge hvor mye tid og krefter du skal bruke på å sloss.

Det er planen, man kommer langt med ydmykhet. ja, enig :)

Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Litt overflaterust på innsiden av døren på en eldre bil er neppe å anse som en vesentlig mangel. Er det ikke synlig utenfra hadde jeg slipt det rent, ferrobet behandlet det, syregrunnet +grunning og litt lakk i bilens farge. 5-600kroners fiks på gårdsplassen en sommersdag kan neppe regnes som grunn til å heve et kjøp.

TS kommer ikke i mål med 500-600 kr hvis man starter fra scratch og må kjøpe inn alt det du ramser opp. Man bør ha litt erfaring med den type arbeid også, gjør man ikke en grundig jobb så kommer som kjent bare rusten tilbake igjen. At det er på en dør som p.g.a. naturlig drenering i perioder av året er konstant fuktig gjør ikke saken bedre. Det kan godt hende det er skjult rust på innsiden av døra også. Dør-rust under gummilistene er noe dritt.

Utover det så synes jeg det blir litt vanskelig å gi gode råd om hva TS kan forvente å ha krav på når TS hverken har lastet opp noen bilder (som du også påpeker), eller skriver noe konkret om hvor gammel bilen er eller hvilken prisklasse det dreier seg om. "En god del år gammel" (sitat TS) er en høyst subjektiv måte å angi alder på, det kan være alt fra 5 år til 15 år avhengig av hvem man spør.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Fikk du sett bilen grundig før du kjøpte den? Hvilken bilmodell er det? Hvor gammel er den? Hvor langt har den gått? Om du har kjøpt en 20 år gammel bil til 15 000 kr så er noe rust her og der helt å forvente.

70 000 kr kosta bilen, 12 år gammel

Hollabaloo skrev (8 minutter siden):

TS kommer ikke i mål med 500-600 kr hvis man starter fra scratch og må kjøpe inn alt det du ramser opp. Man bør ha litt erfaring med den type arbeid også, ellers kommer som kjent bare rusten tilbake igjen. At det er på en dør som p.g.a. naturlig drenering i perioder av året er konstant fuktig gjør ikke saken bedre. Det kan godt hende det er skjult rust på innsiden av døra også. Dør-rust under gummilistene er noe dritt.

Utover det så synes jeg det blir litt vanskelig å gi gode råd om hva TS har krav på når TS hverken har lastet opp noen bilder (som du også påpeker), eller skriver noe konkret om hvor gammel bilen er eller hvilken prisklasse det dreier seg om. "En god del år gammel" (sitat TS) er en høyst subjektiv måte å angi alder på, det kan være alt fra 5 år til 15 år avhengig av hvem man spør.

Er mer omfattende en overflaterust så ikke noe jeg kan fikse helt selv. Er såpass at man må sveise. Har vært borte i rust før, så kan litt om det. Jeg tror og det er skjult rust på innsiden av døren, men det er bare spekulasjoner.
Kan laste opp bilder i morgen, så får dere sett omfanget av rustskadene.

Endret av Tarzan93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at når selger sier "rustfri", så mener de fri for farlig rust (type rust som kan føre til feil på eu-kontrollen). Ingen 12 år gammel bil kjørt i Norge er 100 % rustfri hele bilen sett under ett. Selv en 2 år gammel bil er ikke rustfri.

En bil kan også være tilnærmet strøken, og likevel ha litt rust her og der. Det du beskriver er noe rust innvendig bak en list. Jeg vil si det er helt innenfor på en 12 år gammel bil dessverre.

Her må du rett og slett spørre selger om dette er noe dere kan se på sammen. Kanskje får du avslag i prisen, kanskje får du skaden reparert, men det er i så fall godvilje fra selgers side. Det du beskriver høres først og fremst ut som noe man må kunne forvente av en såpass gammel bil.

Men det blir lettere for oss her inne å vurdere det dersom du laster opp et bilde av skaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 31.1.2023 den 10.35):

Spørsmålet du må stille deg er om man kan forvente at en 12 år gammel bil er rustfri. 

Og ut i fra det svaret avgjøre om det i annonsen fremstår som at bilen var i bedre stand enn hva man kunne forvente, normal eller dårligere. 

Så da det videre med selger.

At det er litt rust på 12 år gammel bil er jo normalt, men graden av rust samsvarer ikke med det jeg betalte for bilen. Er ganske alvorlig rust, rusthull, får en skrutrekker i mellom stålet. Jeg hadde ikke kjøpt bilen hadde jeg visst om dette problemet, da det er såpass alvorlig, og han hadde ikke solgt bilen til den prisen om han visste om det.

Selger ordner opp ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (1 time siden):

At det er litt rust på 12 år gammel bil er jo normalt, men graden av rust samsvarer ikke med det jeg betalte for bilen. Er ganske alvorlig rust, rusthull, får en skrutrekker i mellom stålet. Jeg hadde ikke kjøpt bilen hadde jeg visst om dette problemet, da det er såpass alvorlig, og han hadde ikke solgt bilen til den prisen om han visste om det.

Selger ordner opp ;)

Dessverre er rusthull på en 12 år gammel bil ganske vanlig om den ikke har blitt rustbehandlet eller tatt godt vare på. Men enig i at man for 70 lapper ikke burde forvente det, spesielt om selger omtaler den som rustfri. Bra at selger ordner opp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Dessverre er rusthull på en 12 år gammel bil ganske vanlig om den ikke har blitt rustbehandlet eller tatt godt vare på. Men enig i at man for 70 lapper ikke burde forvente det, spesielt om selger omtaler den som rustfri. Bra at selger ordner opp :) 

Ja, veldig glad for det :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...