Gå til innhold

Problemer med bed leveling på ny 3D skriver


Kahuna

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Ender 3 S1 Pro før jul og resultatet så langt er litt til å klø seg i hodet av. Hva kan jeg egentlig forvente når jeg bruker automatisk bed leveling? Om jeg tar en factory reset og begynner på en runde med manuell bed-levelling så kan jeg tilsynelatende få presisjon på 0,05mm (midten ser ut til å være litt høyere enn hjørnene) men om jeg da går på en runde med automatisk deb leveling ender jeg med over 1mm forskjell fra foran til bak på brettet. Er det noe jeg ikke har forstått her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Kahuna said:

Hva kan jeg egentlig forvente når jeg bruker automatisk bed leveling?

Nå kjenner jeg ikke Ender 3 S1 Pro, men jeg hadde forventet et bedre resultat med automatisk bed leveling enn med manuell. Noen grunner til at det ikke er slik kan være:
- manglende førstegangskalibrering (dersom denne printeren har det i bruksanvisningen)
- feil på Z-sensor (det er visstnok en optisk sensor som brytes av en metallpinne), dersom sensoren ikke går lett, er full av støv eller annet, eller defekt på annen måte så kan det være årsaken
- ikke oppdatert firmware på printeren

Oppdatering: har du sett denne videoen?
I video nevner han at fler har fortalt ham om auto bed leveling problemer på denne printeren, og at det kan se ut som et firmware-problem. Kanskje lurt og google litt?

Endret av tingo
lagt til mer informasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (34 minutter siden):

Nå kjenner jeg ikke Ender 3 S1 Pro, men jeg hadde forventet et bedre resultat med automatisk bed leveling enn med manuell. Noen grunner til at det ikke er slik kan være:
- manglende førstegangskalibrering (dersom denne printeren har det i bruksanvisningen)
- feil på Z-sensor (det er visstnok en optisk sensor som brytes av en metallpinne), dersom sensoren ikke går lett, er full av støv eller annet, eller defekt på annen måte så kan det være årsaken
- ikke oppdatert firmware på printeren

Oppdatering: har du sett denne videoen?
I video nevner han at fler har fortalt ham om auto bed leveling problemer på denne printeren, og at det kan se ut som et firmware-problem. Kanskje lurt og google litt?

Jeg har googlet til fingrene er såre, problemet er at google gir deg ikke svarene, de viser deg bare de som har stilt samme spørsmål som deg og det kan være vanskelig å stille riktig spørsmål når du begynner på noe nytt..

Jeg har sett et par videoer allerede fra den karen men ikke akkurat den og det var interressant at han kommer inn på byggekvaliteten. Jeg opplevde samme som han kommenterte, at hjulene platen går på ikke var strammet skikkelig, ser det samme på hjulene som justerer høyden, slark både her og der.

Skal prøve ny firmware og se om bed-leveling blir bedre da. 👍

 Jeg har ikke siste versjon av FW, trodde den var ganske ny men hvor jeg har fått den ideen fra vet jeg ikke siden creality tilsynelatende ikke har historikk på firmware(eller så er jeg dårlig til å lete akkurat nå).

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke siste versjon av FW, trodde den var ganske ny men hvor jeg har fått den ideen fra vet jeg ikke siden creality tilsynelatende ikke har historikk på firmware(eller så er jeg dårlig til å lete akkurat nå).

Tommelfingerregel er at man aldri har siste fimware, selv om man sitter med nytt produkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 timer siden):

Kjøpte en Ender 3 S1 Pro før jul og resultatet så langt er litt til å klø seg i hodet av. Hva kan jeg egentlig forvente når jeg bruker automatisk bed leveling? Om jeg tar en factory reset og begynner på en runde med manuell bed-levelling så kan jeg tilsynelatende få presisjon på 0,05mm (midten ser ut til å være litt høyere enn hjørnene) men om jeg da går på en runde med automatisk deb leveling ender jeg med over 1mm forskjell fra foran til bak på brettet. Er det noe jeg ikke har forstått her?

Litt usikker på hva du mener med manuell bed-leveling. Hvordan gjør du dette?

Jeg konfigurerer Marlin selv. Der har jeg tatt med Tramming. Med tramming måler man 4 punkt. Hvert punkt bør være direkte over justeringsskruene. Alle skruene bør være strammet opp på forhånd, men ikke så mye at det ikke er noe å justere. Det første punktet er utgangspunkt. Når den så måler nummer 2, så forteller den hvor mye forskjell det er fra punkt 1. Osv. Dette kan hende jeg må gjøre flere ganger. Så tar jeg automatisk bed leveling.

Husk også at ABL må lagres, jeg vet ikke om dette gjøres automatisk. Og ABL må aktiveres igjen, før print.
I start-script til Cura gjøres dette med å legge inn gcode 'M420 S1' etter Homing (G28). Igjen, jeg vet ikke om dette gjøres automatisk hos deg.

Lenke til kommentar
toreae skrev (5 timer siden):

Litt usikker på hva du mener med manuell bed-leveling. Hvordan gjør du dette?

Likner på prosessen du beskriver, skrivehodet flyttes til 5 forhåndsdefinerte punkter, så justerer jeg ved å stramme skruene mot et 'justeringsark' jeg plasserer mellom tuppen av extruderen og skriveplata. 

toreae skrev (5 timer siden):

Husk også at ABL må lagres, jeg vet ikke om dette gjøres automatisk.

Det vet strengt tatt ikke jeg heller men siden det ikke er noen mulighet for å lagre etter ABL så *antar* jeg at den lagrer det. :p 

toreae skrev (5 timer siden):

Og ABL må aktiveres igjen, før print.

Creality sin slicer er visst bare en eldre versjon av Cura så det gjøres på samme måten der. Når jeg tester veksler jeg mellom å bruke originalinstillingene til printeren(som ikke bruker ABL) og instillinger jeg har kopiert fra han youtuberen som ble nevnt for et par poster siden(som bruker ABL)

Lenke til kommentar

Da har jeg oppgradert firmware, det hjalp tilsynelatende ingenting. :(

Displayet måtte oppdateres i en separat prosess og det var litt artig å se at det tilsynelatende er en egen maskin med egen lagring osv. Om jeg gir opp printeren kan jeg fortsatt bruke displayet til et hobbyprosjekt. :p 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

er vel mange av delene der so kan kannibaliseres men litt kjipt å måtte gi opp fordi ting ikke fungerer skikkelig. Prøvd å reklamere eller få byttet i en annen maskin? 

Har et par ting til jeg skal sjekke før jeg prøver meg på en reklamasjon.
 

Aetius skrev (1 time siden):

Min Ender 3 S1 hadde nærmest perfekt auto bed-leveling fra dag 1, uten problemer. Jeg vet det ikke hjelper deg så mye, men ...

Ut fra det jeg leser på nett kan det virke som Creality har et aldri så lite kvalitetsproblem, litt for mange printere er dårlig skrudd sammen når det forlater fabrikken, min ser ut til å være en av dem.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Ut fra det jeg leser på nett kan det virke som Creality har et aldri så lite kvalitetsproblem, litt for mange printere er dårlig skrudd sammen når det forlater fabrikken

De skyter seg selv i foten hvis det blir ordet på gaten (verdensveven) for maskinene deres. Litt som Sigma da de begynte å pumpe ut objektiv, men de har skjerpet seg og nå har spesielt Art-serien et godt rykte. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Da har jeg oppgradert firmware, det hjalp tilsynelatende ingenting. :(

Displayet måtte oppdateres i en separat prosess og det var litt artig å se at det tilsynelatende er en egen maskin med egen lagring osv. Om jeg gir opp printeren kan jeg fortsatt bruke displayet til et hobbyprosjekt. :p 

Oppgradert ved at du har lastet ned fil og oppgradert, eller med Visual Studio Code?

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Creality er i nedre prisklasse. Så da er det greit at man kan skru litt selv.

Det er for såvidt greit nok. Akkurat denne modellen er litt dyrere enn de andre så Creality kan skru sammen mer av printeren for deg. Den kommer i 4-5 hoveddeler. Problemet er altså at noen av hoveddelene tilsynelatende ikke er skrudd bra sammen og jeg har ikke noen mulighet til å sjekke det heller siden Creality ikke har publisert instruksjonene de bruker på fabrikken.

Endret av Kahuna
litt klønete ordstilling
Lenke til kommentar

Du har ikke sagt noe om Octoprint, så da går jeg ut fra at du ikke har/bruker dette.

En måte å sjekke om ABL er aktivert og gjør noe (ikke om det virker perfekt):
Slice en kube. Gjør den så stor at den nesten dekker hele printbedden. Slice den uten topp, bunn og infill, slik at du har igjen bare 4 vegger. Slå også av retract (det er 'hop when retractet' som jeg vil ha bort.
Juster en av skruene slik at bedden er skjev. Kjør ABL. Print førnevnte kube (4 vegger). Mens du printer observer om det er bevegelse i Z-aksen. Mellom lagene skal det være bevegelse, særlig der du har skrudd bedden skjev.

Lenke til kommentar
toreae skrev (14 timer siden):

Du har ikke sagt noe om Octoprint, så da går jeg ut fra at du ikke har/bruker dette.

En måte å sjekke om ABL er aktivert og gjør noe (ikke om det virker perfekt):
Slice en kube. Gjør den så stor at den nesten dekker hele printbedden. Slice den uten topp, bunn og infill, slik at du har igjen bare 4 vegger. Slå også av retract (det er 'hop when retractet' som jeg vil ha bort.
Juster en av skruene slik at bedden er skjev. Kjør ABL. Print førnevnte kube (4 vegger). Mens du printer observer om det er bevegelse i Z-aksen. Mellom lagene skal det være bevegelse, særlig der du har skrudd bedden skjev.

På siste test-utskrift hvor ABL var aktivert la jeg fingrene på høydejusteringsmotorene for å kjenne etter bevegelse. Siden jeg faktisk kunne kjenne bevegelse regner jeg med at printeren i det minste forsøker å bruke ABL. Må kjøre en kontroll uten ABL-aktivert, om teorien min er rett skal jeg da *ikke* kjenne bevegelse på motoren.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 18.1.2023 den 8.17):

Kjøpte en Ender 3 S1 Pro før jul og resultatet så langt er litt til å klø seg i hodet av. Hva kan jeg egentlig forvente når jeg bruker automatisk bed leveling? Om jeg tar en factory reset og begynner på en runde med manuell bed-levelling så kan jeg tilsynelatende få presisjon på 0,05mm (midten ser ut til å være litt høyere enn hjørnene) men om jeg da går på en runde med automatisk deb leveling ender jeg med over 1mm forskjell fra foran til bak på brettet. Er det noe jeg ikke har forstått her?

Hvordan vet du at det er over 1mm forskjell?

Lenke til kommentar
toreae skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet du at det er over 1mm forskjell?

Når jeg går tilbake til menyen for manuell levelling så er det forskjeller på over 1mm mellom de predefinerte posisjonene. 

Men jeg *vet* jo egentlig ingenting. Den virker dårlig ut av boksen og det er ingenting i bruksanvisningen som forteller meg hva jeg skal gjøre eller hva jeg kan forvente. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...