Gå til innhold

Forme min stillingsbeskrivelse i kommunen.


Gjest ddce7...eeb

Anbefalte innlegg

Gjest ddce7...eeb

Hei, 

Jeg har i flere år jobbet i en teknisk avdeling som teamkoordinator, hvor jeg har stort sett har bygd opp denne selv. Vi er en avdeling som det satses på. 

De siste årene har jeg blitt tatt opp i en koordinerringsgruppe sammen med kommunalsjef og flere andre i leder-stillinger. 

Jeg har teknisk kompetanse, samt god system forståelse. I forbindelse med min deltakelse i denne koordinerringsgruppen får jeg prosjekt oppgaver, økonomi ansvar, systemansvarlig, rådgiving for andre avdelinger/enheter. Altså en jobb langt utenfor min koordinerings jobb. 

Jeg har etterspurt en annen type stilling, da jeg trenger nye utfordringer (hovedakelig endret stillingsbeskrivelse) ellers vil de brukt meg til alt dette i min nåværende stilling. 

Jeg vet de ønsker meg veldig med videre, noe jeg forsåvidt ønsker selv også. 

De har nå kommet med en stillingsbeskrivelse som teknisk koordinator, og satt krav til stilling som fagarbeider. 

Jeg har fagbrev, samt noen studiepoeng ekstra fra litt deltidsstudium. 

Jeg mener at den stillingen som jeg nå vil få, vil inneholde disse arbeidsoppgavene:

-Prosjektering 

-Rådgiving

-Systemoppbygging

-Strategisk veivalg for sektoren

-Kvalitetssikre leverandørens løsningsforslag 

-Oppdatert på lover og regler ol

-Søke tilskuddsmidler

-mm

At de setter krav til at denne stilingen skal være fagarbeider, anser jeg som kun for at de ønsker at den ikke skal komme høyere på lønnstrinn. Jeg må da argumentere for å få løftet den høyere. Hva tenker dere her? 

Ser man på Finn, så er det mamge stillinger som sier at kvalifikasjonene er master, bachelor osv, men i spesielle tilfeller kan erfaring og kompetanse veie opp for "manglende" utdanning. Selv mange av dem jeg jobber med som er i høyere stillinger, har jobbet seg oppover uten å ha høyere utdanning. 

Jeg har nå fått beskjed om at jeg skal se over stilingsbeskrivelsen og komme med innspill, og merker at jeg trenger hjelp. Hvordan kan jeg løfte denne stillingen til å komme høyere på lønnstrinn. Da må det vel stå noe om krav samt kanskje en annen stillings tittel? Det kunne like gjerne vært (spesial)rådgiver, konsulent, prosjekt(leder) som koordinator. Har bedt om møte med fagforeningen for å diskutere hva dem mener, men håpte at noen her kanskje har noe tips / erfaring å dele? 

Anonymous poster hash: ddce7...eeb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du i dag stillingskode som fagarbeidar? Grunnen til at eg spør er fordi utdanningskravet ikkje har like stor betydning for lønnsnivået i stillinga om du er definert som leiar etter det som heiter kapitel 3, eventuelt at du stilling med rådgiver-/ingeniør-/prosjektleiar-stillingskode. For i slike tilfeller så skal du ha ei individuell lønn som er tilpassa akkurat deg, utan at nødvendigvis alle andre med tilsvarande stillingstittel må få same lønna. 
Om stillinga har krav som fagarbeidar, og den ikkje er organisert på anna måte så har du nok heilt rett i at stillinga fort ender opp med berre fagarbeidarlønn utifrå ansiennitet, verken meir eller mindre.

Det er vanskeleg å seie så mykje anna konkret utan å vite mykje meir detaljar. Det du likevel må passe på er at ikkje lar stillinga endre seg for mykje når det gjeld kompetansekrav og arbeidsoppgåver.
Blir det for stor endring så kan du i verste fall risikere at stillinga blir definert som ei ny stilling som skal lysast ut offentleg, og at det er denne nye stillinga som skal ha dei oppgåvene du har fått i dag med å være med i koordineringsgruppe med storsjefane, osv.
Blir dette ei heilt ny stilling så kan du plutseleg risikere at du ikkje lenger er den best kvalifiserte søkaren, i verste fall at du ikkje er definert som kvalifisert ein gong om kravet til kompetanse og erfaring blir satt for høgt.

Reint taktisk kan det derfor være hensiktsmessig å halde litt igjen, og prøve å få satt kompetansekrava tilsvarande den kompetansen du sitt på og som kanskje ikkje så mange andre har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest ddce7...eeb

Hei @The Avatar

 

Jeg er ansatt med Stillingskode 700326 Arbeidsleder i dag. 

Jeg har nå fått sett foreløpig stillingsbeskrivelse de ønsker å gi meg, hvor det er en del ting som jeg gjør i dag, men på ingen måte står i min gamle stillingsbeskrivelse/finn.no annonsetekst. Ble aldri gitt en reell stillingsbeskrivelse, så dette blir egentlig min første. De legger også kompetansekrav fagarbeider i stillingsbeskrivelsen, mulig for at jeg skal passe inn der. 

Anonymous poster hash: ddce7...eeb

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...