Gå til innhold

Må motorveier være firefelts for å løse opp køer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Bedre? Kommer jo helt an på hvor. Noen steder er 4 felt for lite også.

Men skal man bygge nytt er det jo bare dumt å bygge 2 felt også kanskje man må utvide til 4 felt 5 år senere pga. kø.

Jeg skjønner, men nå tenker jeg mer på områder der det er veldig lite trafikk. For eksempel stamveiene mellom Bergen og Oslo i øst-Telemark og Innlandet der det er store naturreservater. Kanskje det er best med tofelts løsning med midtdeler og 80-90 fartsgrense?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Vi har fryktelig mye natur, ser ikke på det som noe problem.

Vi trenger de myrene vi har, snakk om mye og mangen klimagasser der.

Planlegging av denne veien ble gjort foer de, ble klar over dette og mye av veien, gaar over myrer.

Derfor vil en tofeltsvei, gjoere mindre inngrep. ( men helst ikke over ei myr da )

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker du å ligge bak vogntog, og andre sinker når fartsgrensen er 100 og de kjører i 80-85?

Finnes mer miljøvennlig måter å bygge vei på, sånn som andre land gjør, med stolper og broer. 

Skal en bygge 2-felts vei så må en ha alternativ rute, for når det skjer en ulykke, så er veien stengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Liker du å ligge bak vogntog, og andre sinker når fartsgrensen er 100 og de kjører i 80-85?

Finnes mer miljøvennlig måter å bygge vei på, sånn som andre land gjør, med stolper og broer. 

Skal en bygge 2-felts vei så må en ha alternativ rute, for når det skjer en ulykke, så er veien stengt.

Sist jeg hoerte stoerrelsen paa boten for aa bryte en dobbel sperrelinje, var den paa 8000 kr, er den der enda?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dubious said:

Finnes mer miljøvennlig måter å bygge vei på, sånn som andre land gjør, med stolper og broer.

Vei som er bygget opp fra terrenget (eller under bakken) har jo en del fordeler m.t.p. miljø, dyrevelferd, støy m.m.. Hvis man i tillegg bygger tak og gjør det tett, kan man holde forurensingen inne, og slippe snømåking og salting og alt det dér. Men det klart, det blir jo dyrt, og vil kreve mye materialer slik som betong.

Lenke til kommentar
Verm skrev (3 minutter siden):

Vei som er bygget opp fra terrenget (eller under bakken) har jo en del fordeler m.t.p. miljø, dyrevelferd, støy m.m.. Hvis man i tillegg bygger tak og gjør det tett, kan man holde forurensingen inne, og slippe snømåking og salting og alt det dér. Men det klart, det blir jo dyrt, og vil kreve mye materialer slik som betong.

Kan alltid bygge trebroer. 🙄

Lenke til kommentar
Sitat

Må motorveier være firefelts for å løse opp køer?

Motorveier løser ikke opp køer.

Antall felt løser heller ikke opp køer.

Skal du ta roten ved problemet, må du se på hvor køen starter. Det er alltid utenfor motorveien. F.eks. avkjøringsramper som leder til et overbelastet kryss. Dersom det er flere biler som ønsker seg av motorveien, enn dette krysset kan håndtere, blir det kø. Og det blir kø som forplanter seg inn på motorvei.

Et ekstra felt hjelper noe. Absolutt. Mange andre trafikanter kan passere. Men motorveien løser ikke opp køen som står der.

---

Dersom vi bygde riksveiene våre med færre kryss, og helst helt uten avkjørsler, trenger vi ikke mange felt å fordele trafikken på ute på landeveiene. Så ja, du har delvis rett.

Det sagt, er det en drøm å kjøre Eidsvoll-Hamar nå, kontra for få år siden. Det er mer avslappende og behagelig å kjøre på moderne motorveier. Spesielt i mørke/skumring. Vi slipper å bli blendet ned av bilister i mot!

Så samtidig som jeg er enig med deg på rurale strøk, ser jeg fordeler med fire felt.
 

Fysisk skille må vi hvertfall uansett ha (eliminere møteulykker), og da er det vel et regnestykke på hvor mye dyrere et ekstra felt må bli? 

Det er også vesentlig enklere å slippe trafikk forbi ifbm veiarbeid, bil-berging, etc. på en fler-felts vei! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Karltorbj said:

 

Det som er ironisk er at pga kravene til avkjørsingsfelt, så blir på mange veier avkjøringene de eneste plassene hvor man har nok sikt og vei til å ta en forbikjøring.
Det er helt sykt. Du kjører bak en lastebil som er losset såpass at den mister fart på hver eneste lille motbakke, du legger deg langt nok bak så du faktisk ser, og hver gang det åpner seg er det fordi det er en avkjøring med eget avkjøringsfelt for å krysse motgående. Og så sperrelinje etter avkjøringsfeltet for å så gå tilbake til å ikke se en drit pga skog og kurvatur på vei blandet med at veien følger elevasjonen til terrenget. 

Man kunne i det minste ha tatt seg sammen og i det minste gjort Europaveiene om til 3-felts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en stor fordel for flyt og antagelig sikkerhet å alltid ha to filer i hver retning. Da kan man trygt kjøre forbi. Det kommer ikke en tilsvarende effekt når man går fra 2 til 3. Da er det i tillegg mange korka Nordmenn som tror at høyre-fila er en slags krabbefellt og trøkker seg sammen i midt-feltet i stedet.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (15 timer siden):

Forskningen vi har på veitrafikk sier at økning av filer ikke fjerner køer hvis det allerede er et køproblem, men snarere øker dem. Dette har vi visst siden 70 tallet da de starta å forske på det på Berkeley 

Når man bygger bedre vei i by så reagerer antagelig folk med å flytte lengre ut og få seg hus med hage, nærhet til turområder og/eller bedre jobber. Bedre vei gir altså bedre liv.

Så lenge "pådraget" er regulert av ulempen (kø) så vil benyttelsen vokse til å fylle det reelle behovet eller når ulempen (venting) blir for stor. Hvis køene på den nye veien er like treige som de var på den gamle så betyr det vel at man fremdeles ikke tilfredsstiller behovet.

Andre måter å regulere pådraget på er å øke veiprisene inntil køen er håndterlig. 200,- for å kjøre inn til byen kl 8 vil redusere antall bilister, og med det køen.

https://forskning.no/miljo-samferdsel/storre-og-bedre-veier-ga-mer-trafikk-og-flere-bilister-ikke-mindre-ko/1676016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 timer siden):

Bedre? Kommer jo helt an på hvor. Noen steder er 4 felt for lite også.

Men skal man bygge nytt er det jo bare dumt å bygge 2 felt også kanskje man må utvide til 4 felt 5 år senere pga. kø.

Min forståelse er at Sverige på 60-tallet bygde motorveier med "bred skulder". Når behovet økte var det forholdsvis rimelig å utvide disse til 4 felt.

Norge derimot bygde motorveier med "smal skulder". Dvs at man måtte bygge en helt ny vei, nye over/underganger, bruer og evt traseer når man ville øke kapasiteten.

Det er selvsagt dyrere å bygge vei i et land som veksler mellom høye fjell, dype fjorder og blaut leire, kontra et land som består av mye furuskog på sand/grus.

Et interessant mot-eksempel er ytre ringvei i Oslo ("ring 4"). Den var klargjort for 4 felt med bruer, avsatt tomt etc. Men så gav man opp  det prosjektet og nå tror jeg at man har tillatt prosjekter som innebærer at det aldri vil bli praktisk mulig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (20 timer siden):

Det kommer jo ann paa hva du sikter paa, treafikkflyt eller klima.

Det nye ferjefrie veinettet paa vestlandet, vil jo hjelpe godt paa trafikkflyten, men for noen inngrep i naturen.

Er disse sinnsvakt store innvisteringene verd det? 

Jeg håper vegvesen oppgraderer E134 og E16 mellom vest og øst. E39 veinettet fra Bergen til Stavanger til Kristiansand som skifter over til E18 er allerede godkjent standard og vest for Kristiansand holder de på å bygge nye veier helt til Stavanger. E6 fra Oslo til Trondheim har standard tofelts vei med noe firefelts motorveier. Nå mangler det bare en skikkelig standard mellom de to største byene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...