Gå til innhold

LØST: Angrerett - annonse fra elkjøp på finn.no og retur


Anbefalte innlegg

Hei, 

Fikk levert en telefon via posten tirsdag kveld, den mangler noen funksjoner i andriod jeg hadde behov for som på nettet står at den skulle hatt, men Asus har fjernet i sin UI. Funksjonen var viktig for mitt behov, og derfor tenker jeg å angre. 

MEN - jeg ble fortalt en gang at reglene av en eller annen grunn var annerledes for annonser selv fra næringsdrivende på finn.no etter en dom rundt en bil i FTU. Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor? Er det angrerett når jeg kjøper en open box/ny telefon fra en lokal Elkjøp via annonse på finn.no der betaling gikk over telefon, og levering skjedde via posten?

Fant delvis kilde: Kan man annullere et kjøp av bruktbil ved å påberope seg angrerett ? – Advokat Clas Olsen (dinbiladvokat.no)

 

Edit: kundeservice var veldig greie, og butikken ringte tilbake - de godkjente saken og ba meg dra til lokal elkjøp. Veldig hyggelig opplevelse faktisk :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra det løste seg. For de som måtte lure på det rettslige her eller finne det på google eller lignende så er min forståelse at en lang rekke finn-annonser fra næringsdrivende oppfordrer til fjernsalg og dermed gir angrerett (f. eks. gjennom at det linkes til den næringsdrivendes nettbutikk), men at dersom annonsen oppfordrer til å komme innom butikken eller er taus om hvordan handel skal sluttes så er det ikke angrerett. De elkjøp-annonsene jeg har sett er klart av typen som gir angrerett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Herr Brun said:

Så bra det løste seg. For de som måtte lure på det rettslige her eller finne det på google eller lignende så er min forståelse at en lang rekke finn-annonser fra næringsdrivende oppfordrer til fjernsalg og dermed gir angrerett (f. eks. gjennom at det linkes til den næringsdrivendes nettbutikk), men at dersom annonsen oppfordrer til å komme innom butikken eller er taus om hvordan handel skal sluttes så er det ikke angrerett. De elkjøp-annonsene jeg har sett er klart av typen som gir angrerett. 

Takk, det var hva jeg også mistenkte, og i den saken hvor denne ble brukt mistenkte jeg at advokaten misforstod reglene (advokatforsikring) da hen konkluderte med at jeg aldri hadde angrerett, selv om likheten mot elkjøp sine var slående. Jeg fikk riktignok ikke frakt tilbake selv om jeg skulle hatt det, men det ligger mer i at ingen av de ansatte kjente til reglene, og de var super hyggelig så 50kr i frakt brukte jeg ikke tid på å krangle over. 

Lenke til kommentar

Angreretten gjelder for privatpersoner når du handler utenfor normalt utsalgssted (over disk). Så hvis Elkjøp selger til deg som privatperson via Finn.no så har du fortsatt angrerett. Åpent kjøp har ingenting med angreretten å gjøre, og vil variere fra butikk til butikk siden det er noe de har kommet opp med helt selv som loven ikke regulerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...