Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern tilgang til hjemmenettverket er sperret


Anbefalte innlegg

Hei!
For ett par dager siden hadde jeg et kort strømbrudd hjemme. Når router koblet seg til nett igjen, fikk jeg ny IP-adresse (trådløst 4G-internett fra Telia) Den nye adressen startet på 46.212.XX.XXX, og den forrige 84.214.XX.XXX
Etter dette har jeg ikke fått ekstern tilgang til hjemmenettverket. Og dette er ikke første gang. Samme har skjedd tidligere, men samme IP-range. Plutselig etter noen dager har det ordnet seg av seg selv etter ørten timer feilsøking.

Jeg tester nå med https://portchecker.co/ med port 80 og 443 og får beskjed om at de er stengt. Det skal de ikke være.
Har deaktivert brannmur i routeren for å være sikker på at den ikke stopper testen.

Jeg lurer på om Telia tøyser med meg. Har de lagt med på en IP-range med begrenset tilgang?
Noen som har noen gode svar? 🙂

Endret av HKRoed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det samme problem som tråden over. Virker som Telia har stengt/stenger ned mulighet for å ha "vanlig" public IPv4.

Muligens fordi de sliter med noe i 4G-kjerne/telenettet eller forbreder seg på at alle skal over til CGNAT? Uansett så kjører de vel 5G over 4G-kjernenett pr. nå, så kan også være noe med det? Kun synsing fra min side.

Eneste som kan svare på dette er Telia, men ut fra den andre tråden virker det som de har sin elendige support som vanlig...

Bytt leverandør hvis du trenger dette, eneste måten Telia faktisk kan få opp øynene for at folk faktisk trenger public IPv4

Lenke til kommentar
On 1/27/2023 at 8:26 AM, ali q said:

APN trikset kset nevnt av han over nærmer vel snart 15 år. Telia/Netcom hadde en APN for privatkunder i mobilnettet (CGNAT) og en for bedriftskunder, men privatkunder kunne manuelt endre APN og få en ekte IP(v4).

Jeg hadde Telia inntil nylig og måtte fortsatt bruke trikset.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg og bekreftet fra Telia at de ikke støtter portviderekobling på trådløs bredbånd lengre.... 
Fint at de informerer kundene om slikt.... Apekatter

 

Grunnen er vist nok følgende
 

Sitat

Per nå har vi ikke Port Forwarding på Trådløst Bredbånd. Årsaken er at innkommende trafikk til hjemmesentralen som ikke er initiert av kunden selv (ved å sende ut en forespørsel om å hente en nettside f.eks.) ikke er lov på Trådløst bredbånd. Dette er et sikkerhetstiltak for kundene og for å unngå datatrafikk som potensielt kan forringe kvaliteten/kapasiteten i nettet.

 

Endret av HKRoed
Lenke til kommentar
2 hours ago, agvg said:

Er vel rett og slett ett ønske om og ikke la folk sette opp tjenester som kjører over mobilt bredbånd, regner med de sliter med båndbredden og at trådløs "fiber" kanskje ikke var helt fiber alikevel....

Det tror jeg også. De som lurer på om trådløst er like bra som fiber bør være klar over dette.

Lenke til kommentar
Håvard skrev (1 time siden):

Det er nok heller et resultat av at det er få ip-adresser å oppdrive. Fiberleverandører som Altibox har også begynt å flytte kunder over til CGNAT.

Ja, er klar over det men de tilbyr jo ikke noen tjeneste for de som har bruk for aksess, ergo vil jeg tro de ser det som en fordel og få fjernet tilgangen.

Lenke til kommentar
Håvard skrev (14 timer siden):

Det er nok heller et resultat av at det er få ip-adresser å oppdrive. Fiberleverandører som Altibox har også begynt å flytte kunder over til CGNAT.

Men trådstarter sier han har  46.212.x.x adresse, som ikke er CGNAT..  46.212.0.0/17 er routet til Telia og står fortsatt oppført som eid av GET-Norway.. Hadde han hatt CGNAT så hadde han hatt 100.64.x.x/10.. De kan fortsatt enkelt sperre alle/noen porter så du ikke får port forwardet de, men CGNAT er det ikke..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet til Nextgentel. Ja de leverer på Telia sitt nett, men de var de eneste som leverte 5G.

De hevder hardnakket at de ikke sperrer for portviderekobling, allikevel sliter jeg med det samme. Jeg får ikke tilgang til f.eks Home Assistant hvis jeg ikke er tilkoblet WIFI. Har resatt router og videresendt port 443. Tester fra https://portchecker.co/ og 443 er stengt..

Men Anydesk fungerer. Hvordan har det seg? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan fjernstyre maskinen min via AD, men ikke få tilgang til de tjenestene der jeg manuelt har åpnet porter. Har noen er god forklaring her? 🙂

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...