Gå til innhold

Tyrkia spiller et høyt spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir vel off-topic, men litt morsomt at de beskriver filmen som "Profeten Brians liv og historie" når den ganske spesifikt handler om at han IKKE er profeten. Og Jesus bare så vidt blir nevt to ganger. Og ingen av gangene i negativ eller morsom forstand. 😛

Quote

In a later interview, Jones said the film "isn't blasphemous because it doesn't touch on belief at all. It is heretical, because it touches on dogma and the interpretation of belief, rather than belief itself."

Men hva forventer man av Hurra-durra-derp-derp-land som Norge og Irland? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, DukeNukem3d said:

Er det samme folka som vurderer poker idag? 

Ja de måtte finne seg ny jobb da filmkontrollen ble lagt ned 😂

  

11 minutes ago, sedsberg said:

Dette blir vel off-topic, men litt morsomt at de beskriver filmen som "Profeten Brians liv og historie" når den ganske spesifikt handler om at han IKKE er profeten. Og Jesus bare så vidt blir nevt to ganger. Og ingen av gangene i negativ eller morsom forstand. 😛

Men hva forventer man av Hurra-durra-derp-derp-land som Norge og Irland? :D

Ja, men det finnes værre oversettelser av titler 😛

https://www.filmweb.no/filmnytt/article1454113.ece

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 timer siden):

En kompetansemangel som som strider mot demokratiske prinsipper og grunnleggende menneskerettigheter.

Hvilke grunnleggende menneskerettigheter?

Sitat

Å ikke forstå forskjellen mellom saklige ytringer og usaklig fysisk handling er varemerket på det primitive steinaldermennesket.

Å åpne munne og snakke er en fysisk handling. Å la fingrene løpe over tastaturet er en fysisk handling. Å brenne en bok er en fysisk handling.

Hvorvidt den er usaklig er vanskelig for andre å vurdere. Som nok er grunnen for at også usaklige ytringer er omfattet av ytringsfriheten.

 

 

3C4C8503-A6D6-45AB-B6BD-B1664808909E.jpeg

Lenke til kommentar

Det er fritt frem for å brenne bøker, selv om mange mener det er tåpelig.

Dersom du eier Aune Sands "Jordbærmus", så må du gjerne bruke den som opptenningsved på hytta, det er ingen som bryr seg.
Det samme gjelder Koranen. Du kan brenne koraner til pipa blir tett, hjemme i ditt eget hjem. Det er egentlig ingen som bryr seg.

I det øyeblikket du tar med en bok som anses hellig av et par milliarder mennesker, for å brenne den foran kameraer på torget, så er du ikke lengre ute etter å brenne bøker, eller kjempe for ytringsfrihet, da er målet ganske åpenbart å provosere de menneskene som ikke setter pris på at noen brenner deres hellige bok.

Jeg mener likevel det bør være lovlig å brenne Koranen, også på torget i enkelte tilfeller, men å forsvare dette som en eller annen rettferdig kamp mot undertrykkelse og knebling, og at det gjøres for ytringsfrihet, blir for dumt.

De som gjør dette, gjør det for å provosere muslimer, fordi de hater muslimer, og ofte en hel rekke andre grupper av mennesker.

Man burde kanskje i større grad legge til grunn intensjonen bak handling, ikke bare selve handlingen, når man vurderer hva som skal være lovlig, og som bør gå inn under hatefulle ytringer mot religiøse.

Kjemper man derimot generelt for ytringsfrihet, på mange fronter, og brenner en Koran for å statuere et eksempel, så er det helt greit for meg, dog sikkert ikke for mange muslimer.

Når rasister som SIAN eller Paludan brenner koraner for å provosere muslimer, og med et stort ønske om at det skal føre til mest mulig elendighet, så har det ingenting med ytringsfrihet å gjøre, og at noen i det hele tatt gidder å forsvare slikt idioti, er helt uforståelig.

Ytringsfrihet betyr at vi alle har mulighet til å si og mene hva vi vil.
Det er ikke nødvendigvis en rett til å offentlig oppføre seg som en dust, provosere andre mennesker, eller ødelegge andres religiøse symboler.

Ytringsfrihet har heller aldri vært absolutt. Det er ikke lov å komme med hatefulle ytringer, diskriminere basert på religion, seksuell legning osv. Det er heller ikke lov å dele ting som intime bilder av andre osv, slik at vi har ingen absolutt rett til å si og mene hva vi vil, hvor vi vil, til en hvilken som helst tid.

Utover loven, så har også de fleste såpass vett at de forstår hva som er greit å si og mene offentlig, og hva man kanskje bør holde for seg selv .... dog er det enkelte koranbrennere som ser ut til å mangle den egenskapen.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor debatten bare handler om koranbrenning når det som provoserte Erdogan mest var at Sverige ikke utleverte kurdiske ledere? 

Tyrkia mistet interessen lenge før koranbrenningen, de brukte det bare som et propaganda verktøy for å overbevise befolkningen at de skulle nekte Sverige NATO medlemskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Når rasister som SIAN eller Paludan brenner koraner for å provosere muslimer, og med et stort ønske om at det skal føre til mest mulig elendighet, så har det ingenting med ytringsfrihet å gjøre, og at noen i det hele tatt gidder å forsvare slikt idioti, er helt uforståelig.

Ytringsfrihet betyr at vi alle har mulighet til å si og mene hva vi vil.
Det er ikke nødvendigvis en rett til å offentlig oppføre seg som en dust, provosere andre mennesker, eller ødelegge andres religiøse symboler.

Du har fundamentalt misforstått hva ytringsfriheten er. Vi trenger ikke et vern av koselige barnetv-onkler som sier noe ukontroversielt som at «alle må være snille med hverandre» hjemme i sin egen stue.

Vi trenger ytringsfrihet for å verne nettopp de som du eller jeg eller staten finner dustete, provoserende, ødelegger sine egne religiøse symboler eller som vi tror har dårlige hensikter.

Sånn som de irriterende Engelske komikerne som lagde en spillefilm bare for å spotte og håne de kristne. Og sendte hat-budskapet sitt rundt i verden. Heldigvis var Norske myndigheter lang framme og forbød visning av filmen før kristen-folket ble tvunget til å finne fram våpen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

https://filternyheter.no/hemmelig-pst-notat-for-forbud-mot-koranbrenning-i-oslo-norge-kan-potensielt-bli-nevnt-i-is-propaganda/
«

Etter det Filter Nyheter forstår var en fersk trusselvurdering fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST) sendt 1. februar en viktig faktor i politiets avgjørelse dagen etter. Filter Nyheter er kjent med innholdet i trusselvurderingen, som er unntatt offentlighet.

Trusselvurderingen handler om at «SIAN skal brenne koranen foran Tyrkias ambassade» og beskriver potensialet for at oppmerksomhet rundt dette stuntet gjør at islamistiske terrororganisasjoner retter blikket mot Norge: «Norge vil bli mer fremtredende i fiendebildet til ISIL og Al-Qaida».»

 

Løsningen på dette dilemmaet synes å være at det i _alle_ liberale demokratier brennes koraner daglig. Sammen er vi sterke mot terroristene. Hver for oss er vi svake.

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (12 minutter siden):

Noen som snakker mitt språk her på forumet? Trodde jeg var alene 🙃

Mulig. Når noen prøver å kue meg med terror så er refleksen min at de skal få de motsatte av det de krever. Jo mer de prøver å kue oss til lydighet, jo mer ulydig bør vi være. Å halshugge en lærer for å prøve å tvinge noen til å være ekstra ærbødig mot din gud skal være en sikker oppskrift på at samme gud blir spottet. Vi kan ikke la en liten minoritet av voldsmenn diktere hvordan vårt samfunn skal fungere, i så fall har vi gitt helt opp.

Oppstand mot volden må kombineres med empati for de som er fanget i mellom. Å understreke at vi ikke hater muslimer, og at de er trygge i vårt land. At koranen ikke brennes for å støte de 99.99…% av muslimer som lever sine liv her i Norge i fred, at vi ønsker dem alt vel, og at deres følelser er beklagelige «collateral» i kampen mot terror.

 

Akkurat samme refleks gjør at jeg etter skytingen ifbm pride i Oslo i sommer for første gang har lyst til å gå i pride tog - hvis jeg får lov. Ikke fordi jeg nødvendigvis er enige med alt arrangøren står for, men ikke f. om noen skal få skyte rundt seg for å kue noen i mitt land. Da er det mye mer styrke at vi blir så mange skyteskiver at vi hver for oss er ganske trygge.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 timer siden):

Noen som snakker mitt språk her på forumet? Trodde jeg var alene 🙃

Løsningen er å si til koranbrennerne at de får lov til å brenne koraner  så lenge de tåler en slags muslim fest like etterpå hvor muslime ledere får holde taler om islam og landet feirer sine muslime statsborgere 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/26/2023 at 6:40 PM, Camlon said:

Jeg kan ikke svare for han, men jeg må si meg enig at Sverige spiller et farlig spill.

Russland har angrepet Ukraina, Kina angriper kanskje Taiwan, Saudi Arabia's forhold til USA har forfalt og Tyrkia og Iran vil potensielt angripe Kurdistan.

I en så usikker tid så trenger vi alle de venner vi kan ha og har derfor ikke råd til å bli uvenner med Tyrkia. Sverige gjorde det ikke med vilje, men alt de har gjort siden sommeren har gjort vondt verre. De lovet at de skulle se på utlevering av kurdere til Tyrkia selv om de visste at utleveringene vil bli stoppet av høysterett og så pisket media opp anti-Tyrkia stemning i befolkningen som førte til demonstrasjoner. 

Erdogan følte nok at han ble lurt av svenskene og kjøper ikke argumentet fra svenskene at de gjorde alt de kunne. Sverige kunne ha fått noen som forstår Erdogan til å håndtere situasjonen istedenfor å tro at sitt moralske høyborg er verdsatt i Tyrkia.

Det som er spesielt er t Tyrkia med dette er i direkte konfrontasjon med USA (og Norge), som var noe man skulle tro de ville unngå.

For, om Sverige ikke går inn i NATO, vil EU trolig styrke samarbeidet sitt på utsiden av NATO. Og med styrket samarbeid i EU, med et svekket Russland og økte forsvarsbudsjetter i Europa, da er EU fullt ut i stand til å ivareta Europas sikkerhet - og da blir NATO overflødig som forsvarsorganisasjon. USA har i 50 år arbeidet for å begrense et eventuelt europeisk samarbeid ved å insistere på at NATO tjener dette formålet. Men om Tyrkia legger hindringer i veien for at NATO skal tjene dette formålet, så må EU handle for å sikre sikkerheten.

 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Løsningen er å si til koranbrennerne at de får lov til å brenne koraner  så lenge de tåler en slags muslim fest like etterpå hvor muslime ledere får holde taler om islam og landet feirer sine muslime statsborgere 

Vi feirer da ID med god dekning på f.eks. statskringkasteren? Og muslimske ledere må like selvsagt få lov til å holde taler til støtte for islam, som at SIAN & co får holde taler mot islam? I den sammenheng er det rimelig at man får fremstille organisasjonen SIAN og tankegodset bak på en temmelig kritisk måte.

Det er vanskelig å kreve av borgere at de skal feire en religion de evt ikke liker. Ytringsfrihet gjelder også retten til å avstå fra å ytre seg.

 

Tenker du at de som brenner Amerikanske flagg skal få lov til det bare så lenge de etterpå hyller Guantanamo?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Løsningen er å si til koranbrennerne at de får lov til å brenne koraner  så lenge de tåler en slags muslim fest like etterpå hvor muslime ledere får holde taler om islam og landet feirer sine muslime statsborgere 

Ja for muslimer har som vane å bli slått ned under sine protester? Frykt for vold?

8c7a1418a5f541e31383e995eb62e8e8.jpg?t%5

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Vi feirer da ID med god dekning på f.eks. statskringkasteren? Og muslimske ledere må like selvsagt få lov til å holde taler til støtte for islam, som at SIAN & co får holde taler mot islam? I den sammenheng er det rimelig at man får fremstille organisasjonen SIAN og tankegodset bak på en temmelig kritisk måte.

Det er vanskelig å kreve av borgere at de skal feire en religion de evt ikke liker. Ytringsfrihet gjelder også retten til å avstå fra å ytre seg.

 

 

-k

Det blir en fest å feire Norges muslim befolkningen.  Inviter alle, men selvsagt kommer bare de som er intersert i det, ingen tvinger noen til å gjøre hva som helst. 
 

Ingen krever noe som helst, annet enn at de som protester må tåle andre synspunkter og deres retten til ytringsfrihet

Sitat

Tenker du at de som brenner Amerikanske flagg skal få lov til det bare så lenge de etterpå hyller Guantanamo?

Nei og det var ikke jeg mente å si.   Poenget var at flaggbrennerne må tåle hvis Guantanamo hyllerne  kommer like etterpå og får si hva de vill.  Hvis det ble «muslim dag» i Sverige etter koranbrenningen så blir det vanskelig for andre å hevde at Sverige ikke tåler Islam pga koranbrenningen.  
 

Det er en god strategi for ledere som må tåle noe forkastelige pga  noe få forkastelige folk å ikke la dem ha mikrofonen  alene og vise at det finnes andre fornuftigere synspunkter som får også ha mikrofonen. På slik måte setter du pris på ytringsfrihet og promotere positive verdier  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har tålt ganske mange muslimske protester her til lands uten at noen ble slått ned av den grunn. For eksempel hyllest til terror. Du sier at koranbrenning etterfølges av muslimsk fest. Det er motsatt. Vi har hatt en rekke muslimske "fester", etterfulgt av koranbrenning. 

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...