Gå til innhold

Dataingeniør eller økonomi og administrasjon?


poloout

Anbefalte innlegg

Er en vgs elev som skal snart velge hva jeg skal studere på universitetet. Så langt har jeg valgt ut to ulike studier: Dataingeniør, og økonomi og administrasjon. 

 

Har tatt Economics på IB-linjen (tilsvarer samfunnsøkonomi 1 og 2), og gjør ganske greit i faget. Har også hørt at man tjener en del. Men siden det er mange som går for siviløkonom utdanningen, så er det stor konkurranse og vanskelig å få seg jobb. Hvis jeg skulle velge økonomi og administrasjon så tenker å kjøre for bacheloren i OsloMet, også søke master ved NHH.

 

Når det gjelder dataingeniør, så er jeg litt mer på kanten. Har ikke mye erfaring med programmering selv, men har prøvd det ut litt i fortiden og syns det har vært ganske gøy. I tillegg trives jeg med matte (Har R1 og R2). Selv om jeg har et ganske greit snitt (5,7), så er jeg redd for om studiet vil være for vanskelig for meg, eller om jeg ikke vil ha tid til å ha en deltidsjobb ved siden av studiet. Vet også at utdannede er mer ettertraktet og at det dermed er lettere å få seg jobb. 

 

Dersom noen lurte, så har jeg alle de nødvendige opptakskravene til begge studiene. 

 

For å oppsummere

- økonomi: Har mer kunnskap, lettere

- dataingeniør: Mer fremtidsdyktig, lettere å få seg jobb, ser ut til å være gøyere?

 

Hva bør jeg velge? Er det andre faktorer jeg bør ta betraktning?

 

(P.S Har hørt om Ind.Øk og syns ikke at den er like aktuell)

Endret av poloout
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra snittet ditt og at du trives med matematikk vil ikke dataingeniør bli så veldig krevende. NHH neppe lettere. 

Ville definitivt gå for det du vil trives mest med. Ville dermed tatt første år med dataingeniør, da får du innføring i programmering. Om det ikke er gøy kan du bare skifte til økonomi og bruke emnene du har tatt som nødvendige valgemner i økonomigraden. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Velg etter interesse, det svarer seg alltid. Det er mer og mer "programmering" i økonomiverden også, så om du liker å programmere så er begge retninger en vei mot målet. Men da må du ta kurs/ekstra fag for å lære deg dette. 

For min del hadde jeg valgt data, da det er det jeg liker. Men velg det du liker.

Lenke til kommentar

I din situasjon ville eg nok hella mest mot dataingeniør. Fordelen med øk/adm utdanning er at du kan brukast til omtrent alt som finnes av kontorjobbar, men det betyr også at det er større konkurranse om dei beste jobbane.

Eg vil også legge til at sjølv om du tek dataingeniørutdanninga så betyr ikkje det at du berre kan jobbe med programering, du vil i tillegg ha gode muligheiter for å få deg andre administrative jobbar der dataingeniørutdanninga er mest fagleg tyngde. Du kan til dømes jobbe som prosjektleiar for innkjøp av datautstyr, overordna stillingar innan support, datasikkerheitsansvarleg for ei større bedrift, osv.

Mitt råd er derfor at når du kan spisse din utdanning så bør du gjere det. Det er betre å sitte med ettertrakta kompetanse enn å drukne i mengden av andre kompetente arbeidssøkande. Og skulle du angre veldig på at du utdanna deg til dataingeniør, ja då er det ikkje mange studiepoenga med økonomi du treng å ta før du med 3 år dataingeniør + 1 år økonomi er godt på høgda med søkjarar som har 3/5 år med øk/adm. Dei fleste bedrifter er sterkt avhengige av ulike dataprogram for å administrere bedrifta, så at ein av dei som sitt på økonomiavdelinga er utdanna innan programvare er nok ingen ulempe.

Lenke til kommentar
On 1/25/2023 at 7:02 PM, poloout said:

Hva bør jeg velge? Er det andre faktorer jeg bør ta betraktning?

Det vil nok kreve betydelig mer av deg å bli programmerer.  Praktisk erfaring er alfa og omega og de første mange årene må du være innstilt på å bruke mye av din fritid på å trene deg opp hvis du vil bli dyktig.  Lyst har derfor stor betydning for suksess og kreativitet er også viktig.  Hvis det er viktig for deg å ha et klassisk 8-16 forhold til jobben, ville jeg ha valgt noe annet. 

Jeg ville ikke set så mye på lønn; du kommer sikkert til å trene bra uansett.  Velg det du har mest lyst til. 

 - og som The Avatar skriver, hvis du så finner ut du ikke greier programmering, så er både prosjektleder og drift av IT-systemer noe dataingeniører brukes til.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg har gått begge to og kunne skrevet et langt langt innlegg om hva jeg syns var positivt og negativt. (Riktignok valgte jeg regnskap, ikke bedriftsøkonomi.) Jeg jobber verken som dataingeniør (systemutvikler) eller regnskapsfører idag. Mange grunner til dette, men hovedsaklig er forklaringen at jeg fant noe etterpå som er bedre, for meg, etter å ha prøvd begge. Man må inniblant prøve og feile litt, før man finner riktig retning her i livet.

Programmering er gøy, ja. Det har jeg også alltid syntes. Problemet er alt det andre tullet man må finne seg i, når man skal samarbeide med andre (noe jeg syns er OK), for å utvikle noe som eies av andre og som skal brukes av allmennheten. Det er så mye kødd her som jeg raskt mistet tålmodigheten med. Når det gjelder økonomisk teori syns jeg dette er veldig interessant, med unntak av makro. Jeg liker mikroøkonomi best. Jeg likte regnskap også, men bare i teorien fant jeg ut .., i praksis ble det noe ganske annet. Bokføring er det eneste gjenværende jeg syns er OK i praksis. Nå i ettertid tror jeg at jeg liker driftsøkonomi mer enn regnskap, men jeg vet at interessen er ikke sterk nok.

Poenget mitt - og det jeg har lært; er at det er ikke nok å bare like teorien. At man koser seg når man bedriver selvstudier innenfor et nytt og interessant tema, eller har det gøy når man pusler med et nytt prosjekt, betyr ikke at man også vil like å jobbe med det hver bidige dag resten av livet. Fordi det da som regel er på andres (kanskje elendige) premisser.

Alle jobber har noe som skaper frustrasjon, i større eller mindre grad. Og man gjør seg selv en stor tjeneste ved å prøve å kartlegge disse, før man begynner nødvendig utdanning. Dessverre er det lite hjelp i de mange rosenrøde yrkesbeskrivelsene man finner på nett, f.eks. på nettsidene til de forskjellige universitetene og høgskolene. I beste fall gis man et veldig ensidig bilde. Så helst bør man bli kjent med noen som har den jobben man er nysgjerrig på. Så man kan spørre vedkommende rett ut hva han/hun liker og hater ved jobben. Et ærlig svar, rett fra levra, uten tid til å bedrive selvsensur for å pynte på sannheten, vil som regel tegne et ganske annerledes bilde, enn det den overfladiske rosenrøde glansbildeaktige yrkesbeskrivelsen gjør ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...