Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil, er dette noe å klage på


Cerent

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for leden for første gang på vel 15 år en bil igjen. Var nok litt for rask med å ta den, skulle ha tenkt meg bedre om. Den virket grei når jeg prøvekjørte den, men det var jo ikke langt. På vei hjem oppdager jeg at det er noe slags slark i drivlinjen, det er sånn at når en slipper opp gassen kjenner en et lite dunk, samme når en gir på gass. Dette er en MB Vito med firehjulstrekk, vet ikke om det er slik det er på disse bilene? Jeg har bare hatt bil med "manuell" firehjulstrekk før. Hører også en eller annen ulyd (svak hvinelyd) som minner om et hjullager som holder på å gå. Noen dager etterpå oppdager jeg at det er mugg noe slags på treplatene i lasterommet og litt på stoff fremme i førerdelen. Er dette noe dere tenker at er noe vits i å klage på, eller er det ting jeg må regne med når jeg kjøper en bil til like under 100 000,-? Nå vet jeg jo ikke om det er noe feil med slark, og hjullager er vel slitedel, så det har jeg ikke noe å klage på, mugg burde jeg ha sett, men det var frost og bilen stod ute så jeg antok det var rim... Er veldig usikker, hva tenker dere? Kjøpte av forhandler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis er prisen på 100 000 sett opp mot årsmodell, køyrelengde, osv?

Kva relevante opplysningar har du fått frå selgaren?

Ettersom du har kjøpt med forhandlar så har du 5 års reklamasjonsrett, men du må melde frå innan rimeleg tid.

Om dette er problem som du må rekne på når du kjøper ein Vito firhjulstrekk til 100 000 kr kjem ann på fleire forhold. Det er avgrensa kor mykje bil du kan rekne med å få for 100 000, samtidig så er det ein pris som tilseier at bilen ikkje skal være eit vrak heller. Dette blir ei vurderingssak som det ikkje går ann å seie så mykje om utan å ha langt fleire opplysningar.

 

Ettersom du har handla med forhandlar og du har 5 års reklamasjonsrett så har du ingenting å tape på å melde frå til forhandlaren. Så får du vurdere kva du gjer vidare alt etter kva svar du får. Og skulle problema bli verre seinare så vil du også kunne vise til at du hadde meldt frå om mulige manglar i god tid.

Lenke til kommentar

Opplagte ting som slitasje og skader på interiør og eksteriør burde du lagt merke til.
Selger har opplysningsplikt, men kjøper har også undersøkelsesplikt.

Tilfeldigvis har jeg en kompis som kjøpte seg en Vito for bare en uke siden, han hadde også samme hvinelyd. Den kommer ved pådrag og motorbrems, men er borte om du holder jevn fart.
Hos han var det slitt lager på mellom-aksel, samt skade på CV-ledd på mellomaksel.
Ny aksel koster ca 7-8000kr. Dunken du kjenner skyldes ofte generell slakke i drivverk, det er verken unormalt eller kritisk. Kan skyldes slitte kryss i mellomaksel, noe som da løses med ny aksel.

Hvis det viser seg at drivakselen er moden for skifte, burde forhandler tatt seg av det. De burde faktisk oppdaget det før de annonserte bilen, i hvertfall hvis de har verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...