Gå til innhold

Tidligere utleier tok kontakt med arbeidsgiver


Anbefalte innlegg

Hei

I fjor flyttet jeg fra en leilighet til en annen, og situasjonen min var at jeg ikke hadde mulighet til å betale ut oppsigelsestiden. Det endte jo selvfølgelig med at den tidligere utleieren gikk til namsfogden med saken, og det har gått til lønnstrekk. Men ikke nok med det, så fikk jeg vite at den utleieren også ringte arbeidsgiveren min i går for å opplyse h*n om saken. Er ikke det på grensen til overtramp eller trakassering? Min arbeidsgiver har vel i bunn og grunn ingenting med min privatøkonomi å gjøre med mindre jeg selv er åpen med h*n om det? 

Jeg synes at det er veldig ubehagelig at den tidligere utleieren min har gjort det. Det skal sies at utleieren driver et lite utleiefirma med et par utleieboliger, så han jobber nok med dette til daglig. 

 

Er det noen som har peiling på om det er greit at han ringer min arbeidsgiver for å henge meg ut på denne måten, og hva jeg eventuelt kan gjøre med den saken? Jeg har prøvd å google, men finner ingen lignende saker som dette. 

 

Skal sies at leia for oppsigelsestiden blir betalt fortløpende. Men jeg vil ikke la han tro at dette var en grei opplevelse i hvert fall!

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brudd på personvernrettighetene?

Dersom rettighetene dine ikke overholdes kan du klage direkte til virksomheten. Gir ikke dette resultater kan du fremme en klage til Datatilsynet. Datatilsynets oppgave er å kontrollere at personvernregelverket blir overholdt. Videre kan du kreve erstatning for tapet du har lidt, og selskapene kan bøtelegges for brudd på loven. I det følgende vil din rett til erstatning omtales.

Rett til erstatning

Personvernforordningen (GDPR) artikkel 82 angir at enhver person som har lidt materiell eller ikke-materiell skade grunnet en overtredelse av forordningen, har rett til å motta erstatning fra den behandlingsansvarlige eller databehandleren for den forvoldte skade. Den som er erstatningsansvarlig etter reglene i personvernforordningen artikkel 82, kan i tillegg pålegges å betale erstatning for skade av ikke-økonomisk art (oppreisning) der det anses rimelig, jf. personopplysningsloven § 30.

Dette kan du lese mer om på https://www.erstatning.no/personvern-erstatning/
 

Lenke til kommentar

Det er ikkje rett at det er den tidlegare leigetakaren som skal informere din noværande arbeidsgivar.
Ved tvungen lønnstrekk så er det statens innkrevingssentral som sender brev til arbeidsgiver for å informere om kor mykje lønn som skal trekkast og kor dette beløpet skal innbetalast.

Så reint praktisk så kjem du ikkje unna at arbeidsigvar får vite at du har dom på lønnstrekk, forskjellen er berre kven som informerer arbeidsgivaren.

Eg tviler på at du kjem nokon veg med personvernsbrudd då dette er opplsyningar som arbeidsgivar alt hadde eller skulle få om deg. Mykje kjem også ann på kva som eventuelt har blitt sagt mellom utleigar og arbeidsgivar, eg er likevel heilt einig i at det er uryddig oppførsel. Om utleigaren ville vite om utleggsbegjæring var sendt ut så burde utleigar spørre statens innkrevingssentral og ikkje ta kontakt med arbeidsgiver direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@The Avatar
Det du sier er feil. Selv om tidligere utleier har en dom og et krav, så er ikke han part i saken. 

Inndrivingen skal skje igjennom Namsfogd og arbeidsgiver. Ingen andre. Arbeidsgiver kan ikke gi detaljer om denne saken til andre enn Namsmannen og arbeidstaker. 

Vedkommende begår klart brudd på personvernsloven når han tar direkte tar kontakt med arbeidsgiver, uavhengig om arbeidsgiver har informasjon om dette trekket uansett. Det er ingen informasjon som kan gis fra kreditor som er relevant, eller fra arbeidsgiver til kreditor for den saks skyld. All informasjonen får kreditor hos Namsmannen, og en direkte kontakt kan ikke ansees å være noe annet enn et forsøk på å sverte TS. 

Det handler også om retten til privatliv, dvs at arbeidsgiver får aldri vite hvorfor vedkommende har et lønnstrekk. De får bare vite at det er et krav mot arbeidstaker, som de skal inndrive via direkte trekk i lønn. De skal ikke gjøre noe annet enn det de får beskjed om. 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Det er uten tvil ubehagelig at tidligere utleier går rundt til arbeidsgiver (og hvem vet om de har gått til andre tidligere utleiere og nåværende utleier uten at jeg vet det enda) for å sverte meg på den måten. 

 

Jeg har lyst til å la han få en reaksjon på dette, men er usikker på hvilken fremgangsmåte jeg burde gå etter. Jeg har ikke noe form for kontakt med tidligere utleier i dag. Fikk vite dette gjennom daglig leder på jobb at han ringte i går kveld. 

 

Har dere tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Hvem jeg kan prate med? gå til? 

 

Har jo hatt lyst til å ta det opp med politiet evt, men det kan jo være feil fremgangsmåte..? 

 

Takk for alle tips i hvert fall! Håper noen vet hva jeg kan/burde gjøre. 

Beklager for litt rotete svar, er ute på farten😅

Lenke til kommentar

Først må du definere hva du er ute etter.
Om du ønsker at utleier skal straffes på noe vis, så er det datatilsynet som er rette sted.

Om du ønsker at utleier skal si unnskyld, så er det å ta direkte kontakt med vedkommende, si hva du mener og høre etter respons. Om responsen er laber, så får du evt fortelle hva du er villig til å gjøre om han ikke sier unnskyld, for å se om dette endrer responsen hans. 

Personlig så ville jeg enten gjort ingenting, eller gått direkte til datatilsynet.
Jeg vil hevde, at så lenge din arbeidsgiver er villig til å attestere at vedkommende tok kontakt, så er dette verdens enkleste sak å melde til datatilsynet, og de vil minst få en advarsel. 

Evt så kan du være barnslig, og ringe til alle som bor i boligene han eier og bryte personvernet den andre veien, for å se hvor hyggelig han synes det er. Det er nok ikke å anbefale, men det morsomme er jo at om han leier ut via AS, så bryter ikke du noen personvernlov ved å gjøre det.

F.eks ringe og si "Hei, stemmer det at du leier bolig av firma X? Ville bare informere deg om at når jeg flyttet ut, så oppstod det en uenighet, og på bakgrunn av denne uenigheten så kontaktet firmaet min arbeidsgiver for å sverte meg. Tenkte du burde vite om dette, ettersom du leier av X"

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Først må du definere hva du er ute etter.
Om du ønsker at utleier skal straffes på noe vis, så er det datatilsynet som er rette sted.

Om du ønsker at utleier skal si unnskyld, så er det å ta direkte kontakt med vedkommende, si hva du mener og høre etter respons. Om responsen er laber, så får du evt fortelle hva du er villig til å gjøre om han ikke sier unnskyld, for å se om dette endrer responsen hans. 

Personlig så ville jeg enten gjort ingenting, eller gått direkte til datatilsynet.
Jeg vil hevde, at så lenge din arbeidsgiver er villig til å attestere at vedkommende tok kontakt, så er dette verdens enkleste sak å melde til datatilsynet, og de vil minst få en advarsel. 

Evt så kan du være barnslig, og ringe til alle som bor i boligene han eier og bryte personvernet den andre veien, for å se hvor hyggelig han synes det er. Det er nok ikke å anbefale, men det morsomme er jo at om han leier ut via AS, så bryter ikke du noen personvernlov ved å gjøre det.

F.eks ringe og si "Hei, stemmer det at du leier bolig av firma X? Ville bare informere deg om at når jeg flyttet ut, så oppstod det en uenighet, og på bakgrunn av denne uenigheten så kontaktet firmaet min arbeidsgiver for å sverte meg. Tenkte du burde vite om dette, ettersom du leier av X"

Men hva er det Datatilsynet har med saken å gjøre i dette tilfellet? Er det det faktum at han ringte arbeidsgiveren min som spiller inn her, eller er det noen andre åpenbare grunner til at det er akkurat dem jeg burde gå i dialog med? Ser jo ikke for meg at de kan "straffe" han på noe vis, men hva vet vel jeg :)

 

Ønsker ikke nødvendigvis at han skal straffes på noe vis. Vil bare at han skal få vite at det han gjorde ikke er greit, og at det føles krenkende at han gjorde som han gjorde. Men jeg føler at det er mer "profesjonelt" om eventuelt han får den beskjeden via noen med litt mer "myndighet" enn det jeg har, hvis du skjønner hva jeg mener. For om jeg hadde tatt kontakt med han, så hadde han bare kommet med spydige og truende kommentarer. For jeg har opplevd det med han tidligere. Det er en av grunnene til at jeg fant en annen utleier enn han. Han virker bare uprofesjonell å ha med å gjøre.

 

Og for å svare på spørsmålet noen har spurt om tidligere: Ja, han driver et utleiefirma under et AS. Han har tidligere vært eiendomsmeglerfullmektig et annet sted i landet, tross sin unge alder (29 år). 

Endret av AnonymPerson599
typo
Lenke til kommentar
Gjest 13ad9...79f
47 minutes ago, AnonymPerson599 said:

Men hva er det Datatilsynet har med saken å gjøre i dette tilfellet? Er det det faktum at han ringte arbeidsgiveren min som spiller inn her, eller er det noen andre åpenbare grunner til at det er akkurat dem jeg burde gå i dialog med? Ser jo ikke for meg at de kan "straffe" han på noe vis, men hva vet vel jeg :)

 

Ønsker ikke nødvendigvis at han skal straffes på noe vis. Vil bare at han skal få vite at det han gjorde ikke er greit, og at det føles krenkende at han gjorde som han gjorde. Men jeg føler at det er mer "profesjonelt" om eventuelt han får den beskjeden via noen med litt mer "myndighet" enn det jeg har, hvis du skjønner hva jeg mener. For om jeg hadde tatt kontakt med han, så hadde han bare kommet med spydige og truende kommentarer. For jeg har opplevd det med han tidligere. Det er en av grunnene til at jeg fant en annen utleier enn han. Han virker bare uprofesjonell å ha med å gjøre.

 

Og for å svare på spørsmålet noen har spurt om tidligere: Ja, han driver et utleiefirma under et AS. Han har tidligere vært eiendomsmeglerfullmektig et annet sted i landet, tross sin unge alder (29 år). 

Eiendomsmeglerfullmektig betyr at man er i praksis før man blir eiendomsmegler og er ikke noe spesielt å være i utdannelse før 29.. 

Det er et element her som kan spille inn og det er at informasjon om lønnstrekk regnes som sensitive personopplysninger og ikke bare personopplysninger. Dette er en av årsakene til at lønnsslipper må overføres med passord eller over sikre kanaler. 

Usikker på hvilken betydning dette har ettersom arbeidsgiver naturligvis har visst om dette, men det kan bety at det er av grovere karakter og tas mer alvorlig. 

Dersom han utøver utleie og benytter eiendomsmeglertittelen som del av denne næringen ser jeg at eiendomsmeglernemda også har behandlet saker om utleiemegling. 

Litt avhengig av hvor mye tid du har å bruke på dette. 

Anonymous poster hash: 13ad9...79f

Lenke til kommentar
Gjest 13ad9...79f skrev (1 minutt siden):

Eiendomsmeglerfullmektig betyr at man er i praksis før man blir eiendomsmegler og er ikke noe spesielt å være i utdannelse før 29.. 

Det er et element her som kan spille inn og det er at informasjon om lønnstrekk regnes som sensitive personopplysninger og ikke bare personopplysninger. Dette er en av årsakene til at lønnsslipper må overføres med passord eller over sikre kanaler. 

Usikker på hvilken betydning dette har ettersom arbeidsgiver naturligvis har visst om dette, men det kan bety at det er av grovere karakter og tas mer alvorlig. 

Dersom han utøver utleie og benytter eiendomsmeglertittelen som del av denne næringen ser jeg at eiendomsmeglernemda også har behandlet saker om utleiemegling. 

Litt avhengig av hvor mye tid du har å bruke på dette. 

Anonymous poster hash: 13ad9...79f

Jeg ønsker å innarbeide meg så mye informasjon som mulig før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre med dette. Men jeg vil uansett gi utleier en respons på at dette virker som et overtramp. Det føles rett og slett nedverdigende og flaut for min del at han ringer arbeidsgiver sent en mandags kveld for å informere om at han har gått til namsfogden med saken. 

Jeg vet ikke om han bruker tittelen sin som en del av denne næringen, men at han har tatt utdannelse som eiendomsmegler er noe jeg ser på hans facebook, og et raskt søk på google bekrefter at han har jobbet med dette i et par år før han flyttet sørover igjen. Men det er vel uansett ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. 

Men ja, jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem med saken her, og om det i det hele tatt er en sak. Jeg føler ubehag over å bli svertet, det er alt, men jeg vil at tidligere utleier skal få en respons på det. For det er åpenbart ikke greit å ha en slik holdning. 

Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg jo gått til politiet, men ser jo at det ikke vil føre fram noe sted. Ikke vet jeg hva jeg kan "ta" han på heller. Men har sett litt på Datatilsynet sine sider, men der står det at man eventuelt ikke får svar før om 3-6 måneder, og selv da er det ikke sikkert at han får noen advarsel av det. 

 

Lenke til kommentar
AnonymPerson599 skrev (9 minutter siden):

Det føles rett og slett nedverdigende og flaut for min del at han ringer arbeidsgiver sent en mandags kveld for å informere om at han har gått til namsfogden med saken. 

Hva var det egentlig utleieren sa til din daglige leder, "AnonymPerson599 betaler ikke regningene sine, så nå kommer det et lønnstrekk på han"? Eller var han ute etter at firmaet du jobber i skulle betale han direkte på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Gjest 13ad9...79f

Grunnen til at det er nyttig å vite om det er noen tilknytning til eiendomsmeglingen er at det kan føre til en ripe i lakken hos nemda som i ytterste konsekvens gir inndragning av eiendomsmeglerbrevet. Det er nok ikke aktuelt på bakgrunn av denne enkeltstående saken, men det kan godt tenkes vedkommende blir mer stressa av en sak hos dem enn hos Datatilsynet - eller begge.

Anonymous poster hash: 13ad9...79f

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (Akkurat nå):

Hva var det egentlig utleieren sa til din daglige leder, "AnonymPerson599 betaler ikke regningene sine, så nå kommer det et lønnstrekk på han"? Eller var han ute etter at firmaet du jobber i skulle betale han direkte på et eller annet vis?

Arbeidsgiveren min fortalte meg kun at den forrige utleieren hadde ringt i går kveld og fortalt at han hadde gått til namsfogden med saken og at han ville opplyse om dette.. Skal høre med arbeidsgiveren min i morgen om hva mer som spesifikt ble sagt, så kan jeg eventuelt oppdatere tråden her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13ad9...79f skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at det er nyttig å vite om det er noen tilknytning til eiendomsmeglingen er at det kan føre til en ripe i lakken hos nemda som i ytterste konsekvens gir inndragning av eiendomsmeglerbrevet. Det er nok ikke aktuelt på bakgrunn av denne enkeltstående saken, men det kan godt tenkes vedkommende blir mer stressa av en sak hos dem enn hos Datatilsynet - eller begge.

Anonymous poster hash: 13ad9...79f

Skjønner!
Vet ikke hvordan strukturen er i selskapet hans, annet enn at det heter "**** Eiendom AS", og at han som driver det (det er kun 1 person som driver selskapet, forresten) har vært eiendomsmegler, eller eiendomsmeglerfullmektig... Han jobber i et annet yrke nå. Salgsrådgiver i en bedrift.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevner datatilsynet er at det vedkommende har gjort er ikke et brudd på norsk lov, ergo er politiet ikke rette innstans. 
Når du inngår et leieforhold med en aktør, så får de personopplysninger om deg. Da er de pliktig til å ivareta disse personopplysningene på korrekt måte, og i henhold til lovverket. 

Det er datatilsynet som er ansvarlig for håndhevelse av personvernloven, ergo skal brudd meldes til de. 

Når han ringer din arbeidsgiver, så bryter han dine rettigheter som ligger i personvernet. Se f.eks her hva utleiemegleren har på sin nettside om personvern. https://www.utleiemegleren.no/personvern

Her har du personvernloven i sin helhet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38

Det er på det rene at utleier som en profesjonell aktør har ingen rett til å ringe til din arbeidsgiver og snakke om dette kravet.
Når utleie stevner deg for mislighold hos namsmannen, så er det namsmannen som tar over saken. På dette stadiet har utleier gitt ifra seg kravet, og skal ikke lengere ha kontakt med deg engang, og iallefall ikke din arbeidsgiver, uansett om du har blitt dømt til å betale dette lønnstrekket.

Utleier vet godt at det han gjør ikke er greit, og han gjør det 100% for å sverte deg. Det finnes ingen annen forklaring.
Han vet godt at eventuelle endringer på krav kreves det dom for, og han vet godt når første trekket gjennomføres osv. 

Det finnes _ingen_ rimelig grunn til at han skal ringe din arbeidsgiver. 

 

Lenke til kommentar

Om din arbeidsgiver skulle få beskjed om ubetalte krav fra inkassobyrå eller kreditor (huseier i ditt tilfelle), ville dette vært et brudd på taushetsplikten. (Ja huseier har taushetsplikt) Forholdet kan derfor anmeldes til politiet, og meldes ifra om til Finanstilsynet.

Lønnstrekk arbeidsgiver får vite om gjennom namsmannen er en helt annen sak, og fullt lovlig.

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tråd om at en huseier la ut påstander om ubetalt husleie på Facebook:

Det er en overtredelse av hemmelighold i forbindelse med inkasso. Men det kan diskuteres hva som er mest belastende, å få lønnstrekk på grunn av fartsbøter, festing i utlandet eller husleie. Arbeidsgiver har allerede blitt oppringt på kveldstid og har orientert deg om samtalen. Bør han ikke få slippe å orientere deg videre om samtalen, og senere vitne om den i retten? Men det er forståelig at du er irritert. 

Lenke til kommentar
Krozmar skrev (10 timer siden):

Om din arbeidsgiver skulle få beskjed om ubetalte krav fra inkassobyrå eller kreditor (huseier i ditt tilfelle), ville dette vært et brudd på taushetsplikten. (Ja huseier har taushetsplikt) Forholdet kan derfor anmeldes til politiet, og meldes ifra om til Finanstilsynet.

Lønnstrekk arbeidsgiver får vite om gjennom namsmannen er en helt annen sak, og fullt lovlig.

Hva slags paragraf (hvis noen) kan det anmeldes for i så fall? 

Er også klar over at arbeidsgiver får vite om lønnstrekk gjennom namsfogden om det kommer en dom på det, det er ikke det verste problemet. Men jeg synes bare at det er dårlig gjort å informere arbeidsgiveren min om at saken har gått dit FØR en evt dom foreligger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...