Gå til innhold

Ble tatt for å naske på lokalbutikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så klart ikke bra det du har gjort, men herregud, du har innsett at det var galt, og du velger å ta grep for å rette opp i handlingen.

Det er nesten ufattelig å lese noen av kommentarene her. Du har ikke tatt livet av noen. Det at du føler skam er for så vidt et godt tegn fordi det viser at du innser det du gjorde var galt.

Forsøk å tilgi deg selv. Hva andre velger å gjøre er opp til dem. Jeg har i hvert fall trua på deg 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det positive er at butikken ikke har utestengt trådstarter. For det kan de gjøre, ofte bruker man å gi forbud i halvt år. Det har butikker og kjøpesenter sin fulle rett til å gjøre.

Det går over og bra en ble tatt tidlig. For når en først har begynt å ta noe kan det lett bli en vane for noen.

Å møte opp med en kake (nevt i tråden) er ingen dum ide. Noe enkelt fra lokal baker, ikke noe fancy. Ikke for å ydmyke seg selv mer, men å vise ansvar og faktisk kunne møte med et mer lettet sinn etterpå.

Nærbutikken vil man slippe å ha slikt forhold til.

Uansett vil det nok gå over om noen måneder. 

Husker jeg fersket en tyv i butikken jeg jobbet i, personen ble bare forbannet og mente butikken gjorde det for lett å stjele varer. Ingen angrende synder der. Da så ansatte på opptak av personen og merket seg (ansiktet) at personen skulle nektes inngang. Det var fordi personen oppførte seg som en dritt når han ble fersket (ikke ruset, bare uhøflig). Vare av verdi på noen hundre under en genser.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Bare for å presisere en ting. At man er anonym, vi er alle anonyme her, har ingenting med hvorvidt man kan angripe ens person. Vi er alle personer her, mennesker.

Med det sagt så synes jeg enkelte går veldig hardt ut her, TS har allerede lært en lekse, det er ingenting som tyder på noe annet. Å gi personen verbal buksevann for noe hen allerede ettertrykkelig har vist anger for, er utrolig ufint.
Det nevnes "ungdom" og slikt her, sånn oppførsel er ikke spesielt voksent spør du meg.

Tusen takk for støtten. Syns også at enkelte har vært ekstremt ufine faktisk. Jeg gjorde en feil, greit. Jeg angrer. Men det var ikke det det skulle handle om engang, lurte på hvor lenge butikken kom til å hate meg liksom.

Men har også fått fine tilbakemeldinger også, der folk har delt sine egne erfaringer og vært litt støttende oppi det hele også, så velger å ta til meg det først og fremst.

torbjornhb skrev (20 minutter siden):

Det er så klart ikke bra det du har gjort, men herregud, du har innsett at det var galt, og du velger å ta grep for å rette opp i handlingen.

Det er nesten ufattelig å lese noen av kommentarene her. Du har ikke tatt livet av noen. Det at du føler skam er for så vidt et godt tegn fordi det viser at du innser det du gjorde var galt.

Forsøk å tilgi deg selv. Hva andre velger å gjøre er opp til dem. Jeg har i hvert fall trua på deg 🙂

Tusen takk skal du ha for en fin tilbakemelding. Jeg håper på å kunne sove litt lettere i kveld, har fått snakka med psykologen min om det også, og h*n mente det ga veldig mening at jeg ikke klarte å stå imot en destruktiv impuls etter at vi starta å jobbe med ganske heavy traumer bare dager før dette skjedde, så jeg må prøve å gi meg selv litt forståelse og slæck også. 

Og de dårlige følelsene er også kanskje vel og bra. For det tyder jo på at jeg har samvittighet og at jeg forhåpentligvis klarer å stå imot en slik impuls en annen gang, selvom jeg har der vanskelig.

Så får jeg bare stå i at det er ubehagelig en stund. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet vært skeptisk til å spise en kake fra en fremmed nasker.

Fiffig idé, men da er det nok best å gå gjennom daglig leder. F.eks. at du legger ut for smågodt og boller til de ansatte som han/hun setter på pauserommet. Da blir det også mer likt fordelt på de som ikke jobber der den dagen du kommer med kake.

Hvis du må handle på den butikken fremover, så er ikke det krise. Du får bare tåle å stå i stormen helt til de mister interessen. Så lenge du ikke nasker, så har du alt på det rene og du risikerer jo ikke å bli tatt igjen.

En vanlig arbeidsdag i en liten butikk er til tider ganske kjedelig, så du får vel bare prøve å huske at enkelte kanskje synes det er spennende å iakkta deg for å fylle livet sitt med drama og mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for støtten. Syns også at enkelte har vært ekstremt ufine faktisk. Jeg gjorde en feil, greit. Jeg angrer. Men det var ikke det det skulle handle om engang, lurte på hvor lenge butikken kom til å hate meg liksom.

Men har også fått fine tilbakemeldinger også, der folk har delt sine egne erfaringer og vært litt støttende oppi det hele også, så velger å ta til meg det først og fremst.

Tusen takk skal du ha for en fin tilbakemelding. Jeg håper på å kunne sove litt lettere i kveld, har fått snakka med psykologen min om det også, og h*n mente det ga veldig mening at jeg ikke klarte å stå imot en destruktiv impuls etter at vi starta å jobbe med ganske heavy traumer bare dager før dette skjedde, så jeg må prøve å gi meg selv litt forståelse og slæck også. 

Og de dårlige følelsene er også kanskje vel og bra. For det tyder jo på at jeg har samvittighet og at jeg forhåpentligvis klarer å stå imot en slik impuls en annen gang, selvom jeg har der vanskelig.

Så får jeg bare stå i at det er ubehagelig en stund. 

Prøv å ignorere de vonde kommentarene her. Det er vanskelig, men du er på en god vei når du innser at du har handlet galt og ønsker å gjøre opp for deg. Heier på deg!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle svarene her, men som andre allerede har sagt må du nok bare akseptere at det kommer til å ta tid før de ansatte klarer å stole på deg igjen. Siden du oppriktig angrer og har lagt deg flat og gjort opp for deg, er det lite annet du kan gjøre, du må nok bare ta tiden til hjelp og være fullt og helt ærlig og vise det.
Etterhvert vil du nok bli møtt på samme måte som du ble før du gjorde den feilen å prøve å naske, eller tilnærmet likedan, men frem til det skjer må du bare oppføre deg normalt og bygge opp igjen tillit som vanlig kunde.

Ønsker deg lykke til :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å personlig levere en blomsterbukett? 
Det enkle er ofte det beste. 

Men dønn seriøst.... jeg tipper nok at dette er glemt i løpet av få måneder. Jeg har selv gjort mye rart i et svært lite lokalsamfunn, der "alle" får greie på ting. Det tar ikke lang tid før folk har andre ting å snakke om. Butikknasking er dessverre ganske vanlig og kan påføre butikkene ganske mye tap - særlig om det så bedrifter det snakk om. Så jeg forstår godt at personalet tar det personlig. Du har på en måte "angrepet" jobben deres til egen vinning. Satt på spissen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble tatt for nasking for 23 år siden. Det var veldig ubehagelig, faren min fikk meg til å gå til alle butikkene jeg hadde stjålet fra og betale til dem. I ettertid er jeg glad jeg ble tatt, fordi det førte til at jeg slutta med det og annet tull.

Det er mange som tester litt grenser i ung alder, de som fortsetter utover i voksenlivet får som regel veldig dårlig igjen for det. Nå er jeg blitt såpass gammel at det er flere jeg har kalt venner i løpet av livet som har fått store mengder trøbbel på ulikt vis.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Aiven said:

Det er mange som tester litt grenser i ung alder, de som fortsetter utover i voksenlivet får som regel veldig dårlig igjen for det. Nå er jeg blitt såpass gammel at det er flere jeg har kalt venner i løpet av livet som har fått store mengder trøbbel på ulikt vis.

Du ser dem gjerne på OSL 24-7 programmene.

Godt vokse folk som burde vite bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (21 timer siden):

Hva med å personlig levere en blomsterbukett? 
Det enkle er ofte det beste. 

Men dønn seriøst.... jeg tipper nok at dette er glemt i løpet av få måneder. Jeg har selv gjort mye rart i et svært lite lokalsamfunn, der "alle" får greie på ting. Det tar ikke lang tid før folk har andre ting å snakke om. Butikknasking er dessverre ganske vanlig og kan påføre butikkene ganske mye tap - særlig om det så bedrifter det snakk om. Så jeg forstår godt at personalet tar det personlig. Du har på en måte "angrepet" jobben deres til egen vinning. Satt på spissen. 

 

Hvis vedkommende har allerede blitt anerkjent som en tyv, så er det spørsmålet hvordan de kommer til å ta imot blomsterbuketten/kaken. Vi vet at det er ulovlig å ta imot det som er potensielt «tyvgods». Vedkommende risikerer jo at butikk medarbeiderne mistenker at dette også teoretisk kunne blitt stjålet/tyvgods. 

Lenke til kommentar

Med mindre du er kleptoman, ved diagnose, hvorfor stjele ‘a? Omtrent så smålig det går an, 0 sympati herfra.

Siden dette er din lokale butikk har du driti deg ganske bra ut bare ved å tro du kan returnere dit.

Jeg hadde flytta, for jeg hadde aldri vist meg i den butikken igjen. Evnt. får du få matvarer levert hjem på døra fra et sted.

Endret av thatguy83
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kommer fra en som stjal veldig mye i barndommen, altfor mye. Jeg ble også tatt etter hvert og la meg helt flat. 

Det kommer kun til å gå et par måneder, så er alt glemt. Bare hold deg borte fra butikken i 2-3måneder f.eks, eller bare smil å si hei. Dem glemmer slikt utrolig fort. No worries! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (På 24.1.2023 den 22.12):

Men det var ikke det det skulle handle om engang, lurte på hvor lenge butikken kom til å hate meg liksom.

Jeg kan forstå han som spurte om hva du nasket, fordi det er faktisk relevant ut i fra hvor lenge butikken vil være skeptiske til deg. Kanskje ikke akkurat hva, men i hvert fall verdien av det.

Hvis du nasket noe av lav verdi, jo mindre alvorlig er det. Jo lavere verdi, jo bedre.

Men også alderen din er relevant. Jo yngre du er, jo mer sannsynlig er det at det går fort over. For jo yngre man er, jo større utvikling har man både mtp. moral og andre personlighetstrekk i nær fremtid. Er du f.eks 14, så vil de se deg som eldre og mer fornuftig om bare et år eller to. Men er du 30, er det ikke sikkert de noen gang vil se deg som eldre.

Jeg har selv jobbet i butikk (riktignok ikke matbutikk) og selv om vi tok et par ungdommer i å prøve å stjele noe av relativt lav verdi, husker jeg ikke ansiktet deres nå. Jeg husker imidlertid fortsatt ansiktet på han godt voksne mannen som forsøkte å stjele en mobiltelefon. Og det er 15 år siden.

En annen faktor er jo de som jobber i butikken, og hvor ofte ansatte slutter og blir erstattet med noen nye. Selvsagt kan gamle ansatte si til de nye at de må følge litt med på deg, men det vil de glemme raskere enn de som tok deg i å naske.

Det er imidlertid positivt at du ikke ble nektet adgang til butikken. Da har de i hvert fall åpnet for å en gang halvveis glemme det som skjedde. Regner med, ut fra hva du skriver og hvor mye du angrer, at det ikke kommer til å skje igjen, og da vil det bli bedre, selv om det ikke er sikkert at det glemmes helt. Legg gjerne igjen veske/sekk/poser ved kassen for å vise at du ikke har til hensikt å gjøre det samme igjen, og ikke ha noe som fyller lommene i jakken eller buksen da det kan skape mistanke. Kanskje også ha glidelåsen i evt. jakke åpen for å vise at du ikke har noe å skjule under jakken. Vær hyggelig, ikke prøv å unngå blikkene selv om de ser "stygt" på deg. Smil, og si hei i stedet for å se bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...