Gå til innhold

Ble tatt for å naske på lokalbutikken


Anbefalte innlegg

Jeg ble tatt i å naske på lokalbutikken. Jeg la meg paddeflat, ba om unnskyldning og samarbeidet da det kom til anmeldelsen. Jeg gjorde opp for meg ved å betale for varen. Nå venter jeg på å høre fra politiet.

Jeg angrer så forferdelig, og jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet nå, sliter med å sove pga tanker som går i spinn. Skulle så ønske at jeg ikke gjorde det. Det var en impulsstyrt handling som jeg ikke klarte å styre.

Problemet oppå alt nå er jo at dette er min lokale butikk, som jeg handler aller mest på. Og nå i ettertid føler jeg at alt har forandret seg. Ingen av de ansatte smiler til meg. Ingen er hyggelige lenger. Alle bare stirrer med dømmende blikk og følger med på meg og passer på at jeg ikke skal stjele igjen.

Kommer dette til å vare evig? 

Forstår selv også at det jeg gjorde var uakseptabelt og galt. Jeg la meg jo flat og har jo gjort opp for meg. Og jeg fortjener jo kanskje å skamme meg litt, noe jeg også gjør. Men fortjener jeg virkelig å bli behandlet slik? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du burde være ærlig mot deg selv og kalle en spade for en spade. Du stjal fra en butikk, ikke nasket. Det er ingen god ide å prøve å uskyldiggjøre handlingen, unnskyld uttrykket. 

Tenker nok at du dummet deg ut ved å stjele fra din lokalbutikk så her vanker det vel en god del tap av ansikt som kan være vanskelig å gjenopprette selv på sikt. Vinningskriminalitet har et stort spekter og er noe relativt mange bedriver. Butikktyveri er ofte et resultat av miljømessige faktorer som oppvekst og levekår og har vel fått en liten oppsving etter at "alt" har blitt så dyrt slik jeg har forstått det.

Du skriver jo ganske rett frem her at problemet ditt er at du ble tatt, så kan du ikke bare la være å bli tatt flere ganger? Vet ikke hva du fortjener jeg, men dårlig karma er og forblir dårlig karma.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Angrer du på at du stjal eller på at du ble tatt? Jeg har selv nasket da jeg var tenåring, men ble aldri tatt, og har aldri angret på det. Men tipper jeg hadde angret som en hund om jeg ble fersket.

Du kommer nok til å være "den som ble tatt i å stjele" lenge. Jeg ville funnet meg en ny butikk å stj... å handle i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6732d...30c

Det du lurer er reaksjonen til butikkansatte? Det er et område som ikke er regulert i loven. Det er mer et moralsk og filosofisk spørsmål. Kanskje tråden burde flyttes? 

Anonymous poster hash: 6732d...30c

Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (5 timer siden):

 

Forstår selv også at det jeg gjorde var uakseptabelt og galt. Jeg la meg jo flat og har jo gjort opp for meg. Og jeg fortjener jo kanskje å skamme meg litt, noe jeg også gjør. Men fortjener jeg virkelig å bli behandlet slik? 

 

Var dette virkelig overraskende ?

Altfor mange unge tror det «bare er å si unnskyld» og deretter blir alt som før. 

Nå må du bygge opp tillit og den må du gjøre deg fortjent til.

Noen i butikken kommer til å huske deg lenge, akkurat som du husker han som mobbet deg på skolen……

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er klart butikkbetjeningen reagerer på deg andeledes nå. Hvordan skal de vite om dette er noe du har gjort i alle år, og først nå ble tatt, eller om det var første gang og du aldri kommer til å gjøre det igjen ? Du må nok bare leve med å bli uglesett i en tid framover. 

Når det kommer til resten er det ikke så mye å gå å tenke på. Gjort er gjort, du får vente til du ser hva som kommer ut av anmeldelsen. Mest sannsynlig ikke så mye, en bot sikkert. 

Det kommer nok ikke til å vare evig, men om du ønsker å "reparere forholdet" mellom deg og nærbutikken din må du nok være veldig åpen (legge igjen sekker/bagger uoppfordret i kassen eks) og ikke gå i selvbetjeningskassen fremover. Så om en tid går nok det verste over. Rart du ikke ble bannlyst egentlig, så du kan jo tenke på det som en positiv ting ? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (6 timer siden):

Jeg ble tatt i å naske på lokalbutikken. Jeg la meg paddeflat, ba om unnskyldning og samarbeidet da det kom til anmeldelsen. Jeg gjorde opp for meg ved å betale for varen. Nå venter jeg på å høre fra politiet.

Jeg angrer så forferdelig, og jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet nå, sliter med å sove pga tanker som går i spinn. Skulle så ønske at jeg ikke gjorde det. Det var en impulsstyrt handling som jeg ikke klarte å styre.

Problemet oppå alt nå er jo at dette er min lokale butikk, som jeg handler aller mest på. Og nå i ettertid føler jeg at alt har forandret seg. Ingen av de ansatte smiler til meg. Ingen er hyggelige lenger. Alle bare stirrer med dømmende blikk og følger med på meg og passer på at jeg ikke skal stjele igjen.

Kommer dette til å vare evig? 

Forstår selv også at det jeg gjorde var uakseptabelt og galt. Jeg la meg jo flat og har jo gjort opp for meg. Og jeg fortjener jo kanskje å skamme meg litt, noe jeg også gjør. Men fortjener jeg virkelig å bli behandlet slik? 

 

Tja, evig er nå å dra det langt men i overskuelig fremtid vil du nok oppleve dette ja. Sannsynligvis i flere år, kanskje og tiår, alt etter hvor stor butikken er og hvor stort gjennomtrekk det er av ansatte og kunder.

Men vær ærlig med deg selv først og fremst. Dersom du mangler impulskontroll så er dette noe du må ta tak i før det skjer igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Du gjorde noe dumt, men også det riktige ved å samarbeide.

Nå kan du ta det som lærdom, og ikke stjele mer. Også legger du vekk de negative tankene og bruk de heller på noe positivt.

Hvor problematisk er det å benytte en annen butikk noen år fremover?

Lenke til kommentar
Gjest 6732d...30c skrev (1 time siden):

Det du lurer er reaksjonen til butikkansatte? Det er et område som ikke er regulert i loven. Det er mer et moralsk og filosofisk spørsmål. Kanskje tråden burde flyttes? 

Anonymous poster hash: 6732d...30c

Jeg er helt ny innpå her, og forstår ikke helt hvordan det fungerer helt ennå. Mulig jeg plasserte det feil, men jeg vet ikke hvordan jeg kan flytte det.

Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Synes du burde være ærlig mot deg selv og kalle en spade for en spade. Du stjal fra en butikk, ikke nasket. Det er ingen god ide å prøve å uskyldiggjøre handlingen, unnskyld uttrykket. 

Tenker nok at du dummet deg ut ved å stjele fra din lokalbutikk så her vanker det vel en god del tap av ansikt som kan være vanskelig å gjenopprette selv på sikt. Vinningskriminalitet har et stort spekter og er noe relativt mange bedriver. Butikktyveri er ofte et resultat av miljømessige faktorer som oppvekst og levekår og har vel fått en liten oppsving etter at "alt" har blitt så dyrt slik jeg har forstått det.

Du skriver jo ganske rett frem her at problemet ditt er at du ble tatt, så kan du ikke bare la være å bli tatt flere ganger? Vet ikke hva du fortjener jeg, men dårlig karma er og forblir dårlig karma.

Jeg kaller en spade for en spade, absolutt. Det beregnes som nasking når verdien av det man stjal er under en viss sum. Jeg fornekter ikke at jeg stjal, det håper jeg du også forstår. Og jeg skriver ikke rett frem at det er det eneste problemet heller, at jeg ble tatt. Jeg oppriktig angrer på handlingen min. Jeg uskyldiggjør ingenting, jeg står for handlingen min, jeg har opptrådt ydmykt ovenfor butikken. Og jeg skammer meg oppriktig. Så mer har jeg ikke å si til det.

Bugle skrev (32 minutter siden):

Du gjorde noe dumt, men også det riktige ved å samarbeide.

Nå kan du ta det som lærdom, og ikke stjele mer. Også legger du vekk de negative tankene og bruk de heller på noe positivt.

Hvor problematisk er det å benytte en annen butikk noen år fremover?

Jeg ønsker ikke å bytte butikk, men jeg handler også litt på andre butikker. 

Jeg får bare stå i at det er ubehagelig en stund. Har vel også reflektert meg frem til at det også er min egen skam og selvfølelse rundt dette som også påvirker det hele til å bli mer negativt enn hva det egentlig er.

 

Takk for svar alle sammen. Jeg får bare stå i det og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Og ja. Jeg har nok lært en lekse her ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Anonym skjønner du said:

Jeg er helt ny innpå her, og forstår ikke helt hvordan det fungerer helt ennå. Mulig jeg plasserte det feil, men jeg vet ikke hvordan jeg kan flytte det.

Jeg kaller en spade for en spade, absolutt. Det beregnes som nasking når verdien av det man stjal er under en viss sum. Jeg fornekter ikke at jeg stjal, det håper jeg du også forstår. Og jeg skriver ikke rett frem at det er det eneste problemet heller, at jeg ble tatt. Jeg oppriktig angrer på handlingen min. Jeg uskyldiggjør ingenting, jeg står for handlingen min, jeg har opptrådt ydmykt ovenfor butikken. Og jeg skammer meg oppriktig. Så mer har jeg ikke å si til det.

Jeg ønsker ikke å bytte butikk, men jeg handler også litt på andre butikker. 

Jeg får bare stå i at det er ubehagelig en stund. Har vel også reflektert meg frem til at det også er min egen skam og selvfølelse rundt dette som også påvirker det hele til å bli mer negativt enn hva det egentlig er.

 

Takk for svar alle sammen. Jeg får bare stå i det og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Og ja. Jeg har nok lært en lekse her ja.

Et spørsmål, ble du tatt i en stikkprøvekontroll ved selvbetjente kasser eller på gamlemåten?

Nei du kaller ikke en spade for en spade når du antyder at du "bare" nasket. Da er du ikke prinsippfast. Verdien her er ikke av praktisk betydning bare fordi lovverket i teorien definerer alvorsgraden. Bare at du nevner "en viss sum" forteller meg at du skiller mellom nasking og tyveri, simpelt som sådan.

Lenke til kommentar
Gjest 14167...167

Samme skjedde med meg for mange år sida da jeg var ung og dum tenåring. Blei tatt for å naske en halvliter cola på den lokale butikken. Det var langt fra første gangen jeg naska, men det var første gangen jeg blei tatt.

Blei dratt opp på kontoret og det blei skrivd ut tjuverimelding pålydende kr 5,50(!) med butikkontrollør og butikksjef. Jeg var livredd for at jeg nå hadde ødelagt absolutt alt for meg sjøl. Hver eneste dag i flere uker kikka jeg etter brev fra politiet adressert til enten meg sjøl eller foreldra mine, men det kom aldri noe. Fikk selvfølgelig også nekt på den butikken.

Spol framover en fire-fem år så hadde jeg forlatt tenåra og støtte igjen på butikksjefen som tok meg i nasking (som viste seg å være faren til en jeg seinere blei kjent med). Han var veldig hyggelig og innrømte at han aldri sendte inn den anmeldelsen da han så hvor vettaskremt jeg var og skjønte at jeg hadde lært ei lekse. Og lærte gjorde jeg. Det er nå 30 år sida og jeg har aldri naska eller stjålet noe som helst siden.

Til OP; Episoden vil nok passere, men du må huske på at en tillitt nå er brutt og du må nok innfinne deg i at det vil ta en stund å bygge den opp igjen.

Anonymous poster hash: 14167...167

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Et spørsmål, ble du tatt i en stikkprøvekontroll ved selvbetjente kasser eller på gamlemåten?

Nei du kaller ikke en spade for en spade når du antyder at du "bare" nasket. Da er du ikke prinsippfast. Verdien her er ikke av praktisk betydning bare fordi lovverket i teorien definerer alvorsgraden. Bare at du nevner "en viss sum" forteller meg at du skiller mellom nasking og tyveri, simpelt som sådan.

Ikke et eneste sted har jeg skrevet at jeg bare nasket. Jeg kaller det for nasking fordi det er det det heter. Nasking er stjeling, men det er forskjell på nasking og tyveri. Forstår ikke hvorfor du har behov for å ilegge meg holdninger jeg ikke har, jeg står for det jeg har gjort og angrer fryktelig. Takk for ditt bidrag og ha det fint videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Anonym skjønner du said:

Ikke et eneste sted har jeg skrevet at jeg bare nasket. Jeg kaller det for nasking fordi det er det det heter. Nasking er stjeling, men det er forskjell på nasking og tyveri. Forstår ikke hvorfor du har behov for å ilegge meg holdninger jeg ikke har, jeg står for det jeg har gjort og angrer fryktelig. Takk for ditt bidrag og ha det fint videre.

En spade er ikke en spiseskje hvis du skjønner hva jeg mener. Ha det fint da og velkommen tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...