Gå til innhold

Bolig selges ikke. Redd mitt liv er ødelagt


Gjest ba36f...465

Anbefalte innlegg

Gjest ba36f...465

Jeg er i en situasjon som jeg har ingen andre å takke enn meg selv. Jeg kjøpte et hus, men dessverre skjedde det noe i mitt liv som gjorde at flyttingen er ikke aktuelt lenger, så da jeg overtok huset satt vi den ut til salgs med en gang.

Problemet nå er, at ingen kjøper. Folk vil ha "perfekt" hus nå, og siden dette huset har en del som må gjøres i den, vil ikke folk kjøpe. 

Jeg sitter og sliter nå, alle mine sparepenger går nå for å betale rentene for lånet (3.3 mill) som var til huset. Samt selvfølgelig å betale for der jeg bor nå, osv. Jeg ca 100k igjen, men dette kommer ikke til å vare lenge. rentene er ca 14k i mnd. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har angst for at jeg kommer til å miste alt jeg har, må gå personlig konkurs og selge alt. Da ser jeg ingen lys i tunnelen. 

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huset må kanskje selges med litt tap. Det er ikke slik at alle hus selges raskt. 

Det er vanlig at man etter f. eks etter tre visninger må justere prisen ned. 

Selvsagt en vanskelig situasjon når store hendelser i livet endrer planer. 

Litt overfladisk med ny maling i et par rom kan også hjelpe. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465
Penny skrev (18 minutter siden):

Er huset overhodet beboelig slik det står nå? I så fall kan det være aktuelt for utleie, enten på ordinær måte eller gjennom feks kommunens opplegg for bosetting av flyktninger.

Den er absolutt beboelig. Den er ikke forfallen eller noe. 

Kan ikke leie ut, da vil jeg uansett ha 3.3 mill i lån, da måtte folk som bodde der betale godt over 20k i mnd. 

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465
plankeby skrev (4 minutter siden):

Huset må kanskje selges med litt tap. Det er ikke slik at alle hus selges raskt. 

Det er vanlig at man etter f. eks etter tre visninger må justere prisen ned. 

Selvsagt en vanskelig situasjon når store hendelser i livet endrer planer. 

Litt overfladisk med ny maling i et par rom kan også hjelpe. 

Ja, jeg har akseptert å selge med tap. Huset er malt osv. alt ser relativ greit ut, men er gammelt hus, så bad, kjøkken o.l. er utdatert og trenger oppussing.

Mitt største problem nå er jeg kommer snart til å gå tom for penger.

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar

Selv om utleien ikke dekker lånekostnadene dine fullt ut kan det bremse hvor fort du blør penger. Det kan være forskjellen på å gå tom om noen måneder vs å gå tom om et år eller mer, så det gir deg litt pusterom.

Huset kan ha leieboere samtidig som det ligger for salg, og så er det opp til kjøper om hen vil overta huset med leieboere eller si opp utleien. Naboen her er småskala utleiebaron, og både kjøper og selger bebodde hus hvor ett eller flere leieforhold fortsetter gjennom eierskiftet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465 skrev (26 minutter siden):

Kan ikke leie ut, da vil jeg uansett ha 3.3 mill i lån, da måtte folk som bodde der betale godt over 20k i mnd. 

Gjest ba36f...465 skrev (26 minutter siden):

Kan ikke leie ut, da vil jeg uansett ha 3.3 mill i lån, da måtte folk som bodde der betale godt over 20k i mnd. 

Så du velger å la pengene brenne med en rate på ca 20k/mnd i stedet for å få f.eks 15k i leie så pengene renner ut med f.eks 5k i måneden i stedet for?

Husk også at terminbeløpet består av to deler: avdrag på lånet + renter. Avdragene er betaling "til deg selv", mens rentene er "betaling til banken". Får du leieinntekter som tilsvarer rente + kommunale avgifter o.l. så går du egentlig i null, selv om du betaler sparepenger til deg selv i form av avdrag på lånet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465
Dubious skrev (1 time siden):

Ta kontakt med banken og forklar situasjonen.
Godt mulig de er snille og lar deg betale bare renter. 

Høres ut som at du har betalt for mye for huset, så her er det bare å sette ned prisen, og håpe noen har budkrig. 

Er det jeg gjør nå allerede, nevnte det i posten. Jeg betaler 14k i mnd for renter.

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465
Camlon skrev (1 time siden):

Hvis det er virkelig nød og ingen kan låne deg penger, så kan du leie ut boligen du bor i nå og flytte inn hos familie eller leie et rom i et bofelleskap. Da kan du leie ut to boliger.

Du kan også selge eiendelene dine på finn, selge bilen, spise billig mat, redusere strømforbruket og mer. 

Jeg har hund som har vansker/spesielle behov. Kan ikke bo i bofelleskap. 
Driver å spille billig, har ikke bil, forsøker å spare strøm. :)
Driver å se litt på ting jeg har som kan selges ja, men det blir småtteri.

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar

Til syvende og sist, så er det du som kan løse dette selv.
Det finnes utallige alternativer, og du er nødt til å gjøre noen av de.

Om du oppriktig mener at dette ødelegger livet ditt, så må du jo gjøre tiltak.
Da kan du ikke mene at du skal bli boende der du er pga en hund som har spesielle behov. 

En hund lever i 10-13 år. Du kan ikke ødelegge livet ditt pga en hund. 

Det finnes alternativ:
Avlivning, Avlastning, gi bort, omplassere hos familie etc. 

Utover det så kan du:

-Be om mer lån for å pusse opp, slik at du for solgt bolig for en pris som er bedre
-Selge med større tap enn du ønsker. Det vil uansett være rimeligere enn tvangssalg, som vil bli utveien når du tilslutt ikke har mer penger
-Leie ut for å minske det månedlige tapet
-Sjekke om det som har skjedd i livet ditt som gjør at du ikke kan flytte kan gjøres noe med. Er det ingen muligheter? 
Og kan du evt bruke en forsikring for å kompensere dine tap pga denne hendelsen?

Og når du sier du betaler 14k i måneden i renter, så trenger du bare å leie ut for 14k i måneden for å gå i null. Ikke 20k.
De siste 6k er sparing til deg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har også 22% fradrag på skatt av renteutgiftene, så din effektive rentekost hver måned er 11000,-

Med 3.3 i lån, så er det snakk om en bolig til >4mill? Utleieverdien av den kan vanskelig være noe særlig mindre enn rentekost + offentlige avgifter.

Det sagt, så krever utleie at man har orden i sysakene og gjør ting ryddig etter lover og regler. Det kan være det ikke passer OP her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465

Hunden avliver jeg ikke. Det er en støtte/support hund for mine desperasjoner/angst. 

Utleie, tviler på at noen vil leie ut med den usikkerheten at du kan bli kastet ut i det huset selger. Jeg har heller ikke møbler til huset, det er "stylist" møbler for visningen som er på plass nå.

Jeg holder på å høre med å få noe pusset opp div ting som lar seg gjøre, men de feste punktene som må fikses er svært dyrt. Å pusse et bad blir flere 100k. så mye mer lån kan jeg ikke ha.

Aldri hørt om en forsikring som dekker tap. Men jeg vet at du kan skrive av tap av salg fra skatt eller noe. Men da må jeg få solgt først. 

Anonymous poster hash: ba36f...465

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er vanskelig med f.eks hund. Jeg skal prøve en gang til, så må du nesten velge selv hva du tar til deg.

Du fremstiller det som at livet blir ødelagt om dette går langt nok. Livet. 
Livet ditt. Du skal i snitt bli 81.5 år. 

Om du har hund hele livet ditt fra fylte 18 år, så vil du endre opp med ca 5 hunder om de lever til de er 13 år.

Det er ingen som har bedt deg om å avlive hunden. Men det er noe du må ha som et reelt alternativ til å ødelegge ditt eget liv.
Avlivning var et av 4 forslag knyttet til hund, og det er åpenbart det man sjekker sist. Men om man har en hund som er syk/skadet/trenger tilrettelegging, så vil man til slutt havne på et stadium hvor man ikke evner å ta vare på de økonomisk pga situasjonen som er rundt seg.

Ellers, så er du nødt til å være mer egoistisk.
Hvorfor skal du bry deg om hva en leieboer tror eller ikke tror? Du er nødt til å leie ut boligen.
Du har ingen plikt å si at du prøver å selge boligen. Du kan ikke ta en teoretisk høyde for at dette ville kunne være tungt på eventuelle leietakere når du har ingen forutsetninger for å si hva en eventuelt leieboer vil tenke.

Du har en tom bolig, du trenger penger. Du må leie den ut. Det er ikke noe mer å diskutere.

Angående det med forsikring så mener jeg at du sier at det har skjedd noe som gjør at du ikke kan flytte. Det er umulig for oss å vite hva dette kan være, men om det er sykdom, dødsfall, mistet jobb etc, så er det mange forsikringer som dekker situasjoner rundt det, og eventuelle økonomiske tap det medfører. 

Jeg håper virkelig det går bra for deg. Men du må ta tiltakene selv. Og du er nødt til å tenke egoistisk.
Når en bedrift har nedgangstider, så forsvinner all emosjonell tankegang om de ansatte. Dette for at bedriften skal overleve.

Slik må du også tenke. Hva venner, familie eller leieboere tror/mener har ikke noe å si.
Du må overleve. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465 skrev (13 minutter siden):

Hunden avliver jeg ikke. Det er en støtte/support hund for mine desperasjoner/angst. 

Utleie, tviler på at noen vil leie ut med den usikkerheten at du kan bli kastet ut i det huset selger. Jeg har heller ikke møbler til huset, det er "stylist" møbler for visningen som er på plass nå.

Anonymous poster hash: ba36f...465

Tror ikke noen mente du skulle avlive hunden din, folk her illustrerer at du har mange muligheter, og du prøver tilsynelatende å argumentere i mot alle, i stedet for å spille ball og bli inspirert.

Tenker du må jobbe med instillingen din først og fremst.

Ellers er det mange kommuner som skriker etter utleiebolig ment for Ukrainske flyktninger. De betaler ofte greit, og stiller gjerne med egne møbler. Du kan jo høre med din kommune hvordan deres behov er

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465 skrev (13 minutter siden):

Jeg har heller ikke møbler til huset, det er "stylist" møbler for visningen som er på plass nå.

Anonymous poster hash: ba36f...465

Møbler flyter det over av. Både på FINN, på dynga og i skråningene her og der ...

Ofte foretrekker folk også å ha med seg egne møbler. Jeg gjorde alltid det da jeg bodde på hybel.

Møbler er virkelig ikke et problem ......

Lenke til kommentar
Gjest ba36f...465 skrev (29 minutter siden):

Utleie, tviler på at noen vil leie ut med den usikkerheten at du kan bli kastet ut i det huset selger.

Hvorfor? Det er helt normalt å leie ut med oppsigelsesfrist. F.eks 3 måneder. Leieavtaler følger normalt med et salg sånn at det ikke skulle bety noe for leietaker, med mindre den nye eieren velger å si opp leieavtalen med den oppsigelsesfristen som gjelder. Men akkurat disse bekymringene skal ikke du påta deg for å "verne om leietakeren". Det blir i så fall en sak mellom leietaker og ny eier. Senk skuldrene - den biten er ikke ditt problem.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Får du ikke solgt, er prisen for høy. Selg med tap og gå med på en nedbetalingsordning med banken.
- Omgjør boligen til bofellesskap. Du får mer leieinntekter da. 
- Du kan leie ut deler av leiligheten via Airbnb eller tilsvarende. 
- Du kan ha fast langtidsleie. 
- Hør med familie eller nær relasjon om de vil bli medeier i boligen.
- Se om du kan få billigere rentekår hos andre banker. 
- Skaff deg en ekstrajobb. Selv en helgejobb hver tredje helg, gir 10k ekstra i måneden.
- Ta kontakt med NAV eller kommunen, still bolig/rom til dispensasjon for trengende. 
- Har du kjeller/loft/garasje? Lei ut lagerplass.
- Få deg dame/mann asap! Så de er med på å dele på utgiftene. Match.com 😜 
- Se på andre jobbmuligheter som gir større inntekt. 
- Få en influencer til å promotere leiligheten i badedrakt. (ok, kanskje ikke det mest seriøse forslaget ;p)
 

Det beste du gjør er å bare rådføre deg med banken. Enkelt og greit. Men du har en liten "vil ikke/kan ikke/orker ikke" -holdning som går igjen ser jeg. Kanskje du må ofre litt mer enn du ønsker i en liten periode. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...