Gå til innhold

Bolig selges ikke. Redd mitt liv er ødelagt


Gjest ba36f...465

Anbefalte innlegg

Gjest ba36f...465 skrev (1 time siden):

Jeg holder på å høre med å få noe pusset opp div ting som lar seg gjøre, men de feste punktene som må fikses er svært dyrt. Å pusse et bad blir flere 100k. så mye mer lån kan jeg ikke ha.

Aldri hørt om en forsikring som dekker tap. Men jeg vet at du kan skrive av tap av salg fra skatt eller noe. Men da må jeg få solgt først. 

Anonymous poster hash: ba36f...465

Kan du skrive litt om hvilke inntekter du har, og hvor mye huset kostet? Siden du har et lån på 3,3 millioner - har du en bruttolønn på 660 000 kr eller høyere? Eller er huset kjøpt sammen med noen som nå er ute av bildet?

Hvis jeg skal gjette så er huset kjøpt for 3,9 mill. eller mer mtp. krav til minst 15 % egenkapital. Hva ligger huset ute til salgs for nå? Hvor lenge har du eid det? (relevant for om du får skattefradrag for tap, https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/skatteregler/)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bolig kan ha høy risiko om man ikke skal bo i den. Et råd som går igjen er: kjøp boilg for å bo i. Når det ikke blir slik, ja da risikerer man tap. Det er bare å fire ned på prisen. Det er ikke noe gøy, men å bli sittende med utgifter du ikke har råd til er verre. Sett ned prisen og få det solgt. Det som har vært og har skjedd får du ikke lenger gjort noe med. Se framover og finn veien ut av knipen.

Lenke til kommentar

Kontakt banken og be om et møte. Ta gjerne med en medhjelper som kan tenke litt objektivt og bistå deg med tallene.

Se på mulighet for avdragsfrihet.
Hvis det står tomt i påvente av salg og du har forsøkt å selge det i over lengre periode så trekk det fra markedet og lei ut.
Du har fått mange gode tips til hvordan du kan komme deg fint ut av denne situasjonen.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest ba36f...465 said:

Jeg holder på å høre med å få noe pusset opp div ting som lar seg gjøre, men de feste punktene som må fikses er svært dyrt. Å pusse et bad blir flere 100k. så mye mer lån kan jeg ikke ha.

Syns også det bærer litt preg av å sette enda mer på spill mens man blør penger i håp om å likevel vinne den store gevinst.  Nogen ganger er det bedre å ta tapet med en gang - jo lenger du venter, jo dyrere blir det al den tid du går i minus... 

Det er også noe man ser igjen og igjen i Luksusfellen der deltakene velvitende har kjørt på i årevis med underskud hver måned fordi de ikke orket å tilpasse seg da problemene var små og istedet ventet til problemene ble alt for store. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Banken har gjort den vurderinga at du hadde råd til huslån på et tidspunkt. Det er en milepæl, og om du trekker deg kan det bli vanskelig å komme tilbake til det punktet. 

La du boligen ut i desember? Periodevariasjon tilsier at det er vanskelig å selge i desember. Jeg tror du gjør lurt i å puste dypt og tenke gjennom scenariet på nytt. 

Alternativ 0: selge billig med tap fordi du forhaster deg. Bo der du bor. Månedlige boligkostnader: a kroner. 

Alternativ 1: Flytte. Undersøke om du kan få avdragsfritak i ett år. Månedlige boligkostnader b kroner der b er minst 14k. 

Ikke gjør noe annet før du i dag setter deg ned og regner på hva forskjellen mellom månedlig boligkostnad a og b er. 

Alternativ 1b: Flytte, og finne noen til å dele bokostnadene med. Det trenger ikke være en livspartner. Dette burde utjevne forskjellen mellom kostnad a og b.

Alternativ 2: Leie ut boligen for minst 14k. For hver måned du ikke øker gjelda, står du bedre stilt. Boligmarkedet nå er ustabilt, du kan leie ut til markedet er stabilt. 

Bonus: Dersom du føler du har en arbeidsgiver du kan snakke med, snakk med arbeidsgiveren din om at du har en anstrengt økonomi. Gjør det før alle de andre ansatte gjør det. Du kan bli overrasket over hvor løsningsorienterte arbeidsgivere kan være. 

Edit: Ikke puss opp badet. Det er ikke rasjonelt å tenke på i denne sammenhengen. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...