Gå til innhold

Hvilken siv.ing-linje på NTNU?


Anonym.2002

Anbefalte innlegg

Hei! Skal starte på siv.ing på NTNU neste skoleår. Har sett på følgende linjer:

*Kybernetikk og robotikk

*Elektronisk systemdesign og innovasjon

*Datateknologi

*Energi og miljø

Synes alle disse linjene virker interessante på hver sin måte. Har foreløpig en finger på Kybernetikk og robotikk, da det virker populært - siden man lærer om både programmering og regulering av systemer. Men har ikke bestemt meg helt, siden jeg fortsatt har litt tid igjen...

Noen som har gått disse linjene som kan si noe om faglig innhold, sosialt miljø, linjeforening, jobbmarked etc....Hvilke av disse siv.ing-linjene kaprer de beste sommerjobbene?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er slik som for 20-25 år sidan er linjeforeiningane Omega (elektro) og Abakus (data). Abakus var opne for elektronikkstudentane og omvendt.

https://omega.ntnu.no/frontpage

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sanctus_Omega_Broderskab

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Abakus_(linjeforening)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Linjeforeninger_ved_NTNU

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg har det inntrykket at energi&miljø er litt utenfor de tre andre linjene her, og jeg har lite info om de.

De tre andre inneholder alle hardware og software. Elektronisk har mest HW, datatek har mest SW og kyb et sted imellom. Samtlige er populære blant arbeidsgivere for tiden. For 10 års tid siden var det svært populært å hyre inn elektronikkfolk til softwarestillinger, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor... Man kan til en viss grad bytte mellom linjene, og evt bytte mellom jobbene deres på et senere tidspunkt. Men jeg ser for meg at det er enklere å lære å kode, enn å lære HW (schematics og layout). 

Sånn sett er kanskje elektronisk systemdesign best, men jeg er kanskje partisk :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (8 minutter siden):

Er også mitt inntrykk at kyb er populært. Hva slags sommerjobb får kybberne?

Det er mye forskjellig, men vi har hatt flere studenter som har laget produkter hos oss. Software, firmware og hardware. 

Typisk nice to have ting som ikke passer inn i prio listen. Noen ting blir til ingenting, andre til interne verktøy og noen til faktiske produkter med en del videreutvikling somregel. 

Mens andre hjelper til på pågående prosjekter, hjelper til med testing, er med på service/support oppdrag osv. Mye forskjellig, med andre ord:)

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (5 timer siden):

Jeg har det inntrykket at energi&miljø er litt utenfor de tre andre linjene her, og jeg har lite info om de.

Energi & miljø er vel tidligere «elkraft» som ble gitt et fjongt navn for å trekke på andre typer studenter. Jeg husker en rekke studenter av begge kjønn med palestina-skjerf som ikke varte så lenge når de fant ut at dette egentlig var elkraft
 

Det er mulig at de har puttet mer «miljø» inn i senere tid 🙂

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 timer siden):

Energi & miljø er vel tidligere «elkraft» som ble gitt et fjongt navn for å trekke på andre typer studenter. Jeg husker en rekke studenter av begge kjønn med palestina-skjerf som ikke varte så lenge når de fant ut at dette egentlig var elkraft
 

Det er mulig at de har puttet mer «miljø» inn i senere tid 🙂

Det var en sammenslåing av elkraft og varme- og prosessteknikk, samt VVS-rettede fag fra maskin-linja (hvis jeg ikke husker feil). VVS- og miljøfagene danner den såkalte midtlinja, men det var ikke noe man var så mye borti i starten. Det var en del som hadde et heftig møte med kretsteknikk som gjerne så for seg noe snillere og mer miljørettet i første semester. Da jeg gikk der ble det feiret 10 årsjubileum for linja, så det begynner jo å bli noen år siden, har sikkert skjedd en del siden den gang.

TS, jeg ville ha gått for det du synes er mest interessant, ikke vært så veldig styrt av hva du tenker gir sommerjobbmuligheter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...