Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerna peis - null respons fra håndverkere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har ikke vært spesielt lure.. Solgte peisen i midten av desember, og har brukt en drøy måned på å ikke ordne opp i veggen i etterkant. Så gjennom den, er det rett og slett et stort hull på drøye ~~30 cm i diameter. Null vind- og dampsperre, null isolasjon utover noen strategisk plasserte papplater. 

Én av grunnene til at vi har brukt så lang tid på å ikke fikse det, er at det har vært null respons fra håndverkerfirmaene. Har både laga oppdrag på Mitt Anbud, og tatt direkte kontakt med flere firmaer. Jeg er overhodet ikke spesielt handy, men er ikke dette en høvelig grei jobb? Av det jeg har skjønt etter å prata med fagfolk, samt litt mer praktisk anlagte kompiser, så virker det ikke spesielt mye verre enn å legge på damp- og vindsperre, samt pakke innpå med isolasjon?

At det er så åpent rett inn i huset, og har vært det i over en måned, det kan umulig være bra for huset? 

Jeg begynner å bli ganske rådvill, skal jeg medgi. Er det noen som har lyst til å idiot-/teskjeforklare til en svært llite praktisk anlagt gjøk? Hva er jobben, liksom, og hvorfor er det ingen som virker interessert i oppdraget? Beskrivet jeg oppdraget feil?

Litt mer om caset:

  • Sot- og tilluftsrørene går ~én meter vannrett gjennom veggen, og treffer pipeløpet på utsiden av huset. Det er altså ingen pipe inni selve huset. Det er jo bra, enkelt og greit, er det ikke?
  • Huset er fra 2018. Av det jeg kan forstå, er det ikke noe mur eller krimskrams i veggene. Gips innvendig, og så isolasjon, samt vind- og dampsperre (antar jeg?) mellom innvendig gipsvegg og utvendig trevegg.

Se gjerne vedlagte bilder i spoiler :)

På forhånd STOR takk. Hilsen lettere stressa og rådvill Bjarne 🥵

 

1 I dag, etter fjerning av sotrør.jpg

2_Fra_stue,_før_fjerning_av_sotrør.jpg

3_Nærbilde_sotrør.jpg

4_Inne_i_sotrøret.jpg

5 Utvendig pipeløp.jpg

Endret av Bjarnemann
Bilder lagt i spoiler, lagt til mer informasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er det eigentleg jobben går ut på? 

For å tette igjen så er det så enkelt som at du kjøper igjenmuringslokk og legger på. Gjerne med ein god dott med steinull inni røret for ekstra isolasjon. 

Eller vil du ha vekk alt som er synleg slik at du kan male oppigjen veggen? Tenker du å fjerne heile skorsteinen også, eller vil du ha muligheita til å ombestemme deg seinare? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herrejesus, så kjekk verden kan være noen ganger. Sekunder etter at jeg oppretta posten, fikk vi tilfeldigvis vite av naboen at han hadde sin faste håndverker på besøk. Tilbød seg å titte innom. Kjempetrivelig og sympatisk type, som dessuten sa at han kunne ta jobben og fikse allerede på torsdag. Himmelsendt!

For å svare på spørsmålet ditt: hehe, kanskje er det der problemet ligger 😅 At folk ikke har skjønt jobben. Men, ja, altså, vi skal ikke ha peis igjen. Så vi har nøkka ut sotrøret, planlegger å gjøre det samme med tilluftsrøret, og så er det jo rett og slett å tette igjen i veggen. Legge på damp- og vindsperre, samt isolasjon :) Og så ny gipsplate på inneveggen for å dekke over, sprakle, og male :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjarnemann said:

Solgte peisen i midten av desember

Kan man egentlig gjøre det?  Huset mitt ble også bygget i 2018 og ihht byggekravene var/er det påkrevet med peis som alternativ varmekilde; det var ikke noe jeg kunne velge fra.  Jeg skjønner du for så vidt kan gjøre hva du vil i etterkant, men kan det ikke bli et problem hvis du engang vil selge en bolig som ikke oppfylder kravene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er netttopp dette som er problemet med håndverkere. Enten har de for mye å gjøre, eller så gidder de ikke mindre jobber enn de som omfatter et helt hus.

Har også erfaring med at det er vanskelig å i det hele tatt få svar fra håndverkere, selv på jobber av en viss størrelsesorden. Har erfaring både som privatperson og gjennom firma, så jobbene har vært verdt mellom 30.000 og ca. 1.000.000 kroner. At de ikke engang gidder å svare at de ikke har tid eller at de ikke har den kompetansen og lignende, synes jeg er dårlig folkeskikk.

Mitt Anbud er i hvert fall håpløst, hvis man først får svar fra en håndverker der og gjør en avtale, så møter de aldri opp og sier ikke fra (har heldigvis aldri betalt noe på forhånd, og de har heller ikke bedt om det).

Et tips er i hvert fall, at når man først finner en håndverker som faktisk møter opp og gjør jobben på en bra måte, så husk firma/navn, og kontakt den personen neste gang du trenger en lignende tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (4 timer siden):

Én av grunnene til at vi har brukt så lang tid på å ikke fikse det, er at det har vært null respons fra håndverkerfirmaene. Har både laga oppdrag på Mitt Anbud, og tatt direkte kontakt med flere firmaer.

Jeg har dårlig erfaring med mitt anbud og lignende. De later til å tiltrekke seg de firmaene som ikke greier å få oppdrag via «word of mouth». Dvs de som gjør en dårlig jobb. Hvis du bare skal ha kjørt bort et lass stein eller andre enkle jobber er det sikkert greit. Jeg fikk en masse shady fyrer på trappa som ville begynne med oppdraget på dagen og som kostet langt mindre enn forventet. Jeg endte opp med å hyre inn en av de dyreste, basert på glødende reviews (som jeg slo opp via gule sider og etterprøvde at de ikke var fiktive). Enden på visa var at de håndverkerene som skulle gjøre jobben ikke kunne kommunisere på Engelsk og ikke kjente til bjelkelagstabeller.

Jeg har også erfaring med håndverkere som har greie nettsider, kontaktskjema, som gir respons på første forespørsel, men når det kommer til å avtale tid og jobb bare slutter å svare. Jeg tror at de har så mange oppdrag at det ikke betyr så mye fra eller til.

Det beste er nok om du orienterer deg blant venner, familie og naboer. Hvis noen har gjort en god jobb hos dem, så huk tak i dem. Hvis håndverkeren er god og vennskapet sånn middels så er det ikke sikkert at de vil dele ham med deg. Det nest beste later (for meg) til å være å google og finne det geografisk nærmeste firmaet.

For meg virker håndverkermarkedet (i alle fall i storby) grunnleggende dysfunksjonelt. Noen aktører er seriøse, noen ikke. En mekanisme som premierer seriøsitet later enda ikke til å være på plass.

Det jeg ønsker meg er et firma som gir 10 års garanti på større prosjekter, og hvor de er forsikret mot ansvar. Dvs en proff part (forsikringsselskap) har all interesse av å følge opp aktørene, og sparke ut dem som gir dem store utbetalinger i årene fremover. Send inn en «takstmann» halvveis og i slutten av prosjektet for å ta bilder og beordre oppatt det som ikke er fagmessig.

Det er rart at bilverksteder og restauranter klarer å gjøre avtaler (og holde dem) basert på enkle nettskjema, men snekkere, rørleggere, elektrikere og lignende må man ofte ringe og mase på for å få noen progresjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for fine svar, folkens, jeg lærer masse 😊 Tusen takk for hjelpa. 

Men: én ting jeg lurer på. Er jo basicly et hull gjennom veggen, etter at vi var så smarte å dra ut hele sotrøret. Jada, er en liten plate på utsida, men den tetter minimalt. Masse kald luft som kommer gjennom hullet i veggen, og inn i stua. Så har vi tetta med noen strategiske pappplater og håndklær, men, ja, er jo kald luft rett inn i veggen. Som da heller ikke holder seg inni røret, siden vi tok det ut. 

Er dette ille? Kald luft møter varm luft, kondens skapes, er det fare for fukt og råte? Som sprer seg, siden det ikke er noe som hindrer den kalde lufta i å spre seg inni veggen. Det har stått sånn i litt over en måned nå... 

Edit: hvis dere ser på øverste bilde av de jeg la ved, bak den papplata man ser der, så er det jo bare rett inn i veggen. Ingen skiller, ingenting som hindrer den kalde lufta som kommer utenfra å trekke rundt i resten av veggen. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...