Gå til innhold

Komplett-PC og Komplett kundeservice


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg bestilte en ny grafisk arbeidsstasjon / gaming-rigg og da jeg har blitt gammel og opptatt med andre ting, har jeg blitt lei av å bygge selv.  I tillegg lar noen av komponentene seg ikke kjøpe med mindre man velger å gå for custom-built eller ferdigbygget eller hva man nå enn kaller det.

Jeg har bestilt en ferdigbygget Komplett-PC tidligere, og det var gjort en god jobb. Men da denne nye er den dyreste maskinen jeg har brukt sparepengene på, ville jeg samtidig teste Kompletts kundeservice for å se hva de kunne bistå med. Jeg må si det var en relativt skuffende affære.

Dere kan se chatloggen under. Det som irriterer meg mest er når noen sier "det er ikke mulig" til relativt simple ting. Akkurat som om det å sende med en eske er det samme som om jeg ba de om transportere meg til Mars innen 2 måneder...

Dette er til info til de av dere som måtte være interessert, ikke noe annet.

 

Velkommen til Komplett Chat!

10:39:31 - Kundeservice

Du er den første i køen.

10:39:40 - Kundeservice

Hei! Mitt navn er Nora. Hva kan jeg hjelpe deg med?

10:40:19 - Deg

Hei, angående ordre xxxxxxxx (fjernet av private årsaker); jeg vil at dere også sender med skjermkort-esken med innholdet, dvs anti-statiske posen, etc.

10:41:52 - Deg

jeg forventer også at montør er nøye med applikasjon av kjølepasta, rydding av kabling og at det brukes antistatisk håndlenke?

10:41:54 - Kundeservice

Dette er ikke mulig dessverre, her vil det kun bli tilsendt med en eske der hvor kabler som ikke ble brukt i byggingen ligger oppi o.l.

10:42:44 - Deg

på en ordre til nesten 60.000 kr regner jeg med at dere får til dette

10:43:05 - Kundeservice

Dessverre, dette er ikke mulig.

10:43:34 - Deg

hvorfor ikke?

10:43:51 - Kundeservice

Dette er slik Komplett PC'er blir sendt dessverre, og vi får ikke sendt dem annerledes.

10:44:51 - Deg

meget skuffende, men takk for info. Jeg kommer til å poste denne chat-logen på diverse PC-fora for interesserte. Er det ok?

10:46:08 - Deg

kan du forresten også svare på spørsmålet rundt monteringen og hva montøre tar hensyn til når dere bygger PC?

10:46:17 - Deg

montøren*

10:48:55 - Deg

hallo?

10:50:19 - Kundeservice

Bare hyggelig! Dessverre så er det slik med Komplett PC'er at dem blir sendt i den ene esken. Om du hadde kjøpt delene separat, hadde du fått med originaleskene.

10:51:32 - Deg

Eh ja, men dere selger ikke noen av komponentene jeg ville ha, for eksempel skjermkortet, utenom. Jeg måtte derfor gå for ferdigbygget for å få det jeg ville ha.

10:52:44 - Deg

Komplett har noen av de beste komponentene kun tilgjengelig hvis man velger Komplett-PC

10:53:39 - Deg

Kan du også svare på det andre jeg lurte på lenger opp?

10:54:42 - Deg

Er montør nøye med rydding av kabling? Hvilken kjølepasta blir brukt? Bruker montør anti-statisk håndlenke under montering?

10:56:34 - Kundeservice

Skjønner. Noen komponenter blir holdt av til bygging av Komplett PC'er. Du står fritt til å poste dette hvis du ønsker.
Og angående montering, så holder folkene på avdelingen på med bygging av PC'ene på med dette hver dag, så jeg ville ikke anbefalt deg å være bekymret over dette :)

10:57:37 - Deg

Selv om de gjør dette hver dag betyr ikke at de nødvendigvis er nøye med jobben. Men ok, jeg stoler på at dette gjøres med høy kvalitet på arbeidet. :)
Takk for svar, ha en fin dag.

10:57:44 - Kundeservice

Ha en fin dag!

Takk for praten.

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden Komplett gikk fra å være entusiastbutikk til å bli "stormarked". Kundeservice-Nora skal svare på alt fra gaming-rigger til stavmiksere. Da blir det sånn. 

Her ville det kanskje vært lurt å ringe dem, og prøve å bli satt over til en med litt mer ansvar. Det er ikke så mye du ber om. Egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem for at man kan legge inn avvik i plukkliste.  Dette minner om da de ikke kunne sende deler av en ordre som var på lager når noe av ordren fremdeles ikke var kommet etter et halvt år. Her var det enten å kansellere det jeg ventet på eller være foruten.

Til slutt måtte jeg kansellere hele greia og gå til Proshop. Proshop fikset på tre dager det komplett ikke greide på 7-8 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med "forventer også at montør er nøye med applikasjon av kjølepasta, rydding av kabling og at det brukes antistatisk håndlenke" er selvfølgelig at de gjør når de bygger PCer.

Det med å få med skjermkort-esken så blir det også et spørsmål om de har denne esken eller om de får kortene i bulk uten eske. De bruker sikkert uansett ikke å sende ved eskene til delene om disse finnes (jeg ser at det kunne vært ønskelig).

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med problem med ettersending av eske til grafikkort kommer antagelig av praktiske årsaker som at Komplett ikke har mulighet til å la alt sånt ligge i tilfelle en kunde spør etter de. Det blir tross alt en del tomme esker når 100+ datamaskiner skal bygges hver dag (tall hentet fra 2013).

Jeg synes på en annen side at chatloggen du har limt inn i innlegget ditt stiller deg i et ganske dårlig lys som kunde. Det at du kjøper en pc til 60.000 unskylder en ikke til å være vanskelig og kjip med kundeservice. Jeg står ikke inne på verkstedet og forteller mekanikeren hvordan jeg ønsker at registerreimen skal byttes på bilen min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (27 minutter siden):

TS virker ganske urimelig og kranglete? Anti-statisk lenke? Seriøst. Aldri brukt det selv.. 

De bør bruke antistatisk lenke i en bedrift..

Du har helt sikkert aldri opplevd at støt tar livet av utstyr, men det betyr ikke at det ikke kan ta skade av det og at feil kan komme av det..

Man bør bruke antistatisk lenke.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, aklla said:

De bør bruke antistatisk lenke i en bedrift..

Du har helt sikkert aldri opplevd at støt tar livet av utstyr, men det betyr ikke at det ikke kan ta skade av det og at feil kan komme av det..

Man bør bruke antistatisk lenke.

Og det er irrelevant. Det kan skje men vil tro dem har gode rutiner og tester også før den sendes. Helt utrolig latterlig å gå i kundeservice å be om det. Da lurer man på om TS er ved sine fulle fem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man skulle tro at Komplett har antistatisk arbeidsbenk på alle poster. Det er standard i produksjonsbedrifter.

Detter er ikke dataverkstedet på hjørnet med vegg til veggteppe, bestemors hjemmestrikkede ullsokker og ullgenser samt antistatisk lenke til kr 29,90, som ikke er koblet til jord.

Når det er sagt burde man avstå fra å handle et sted hvis man tror  at arbeiderne ikke gjør en god nok jobb, ikke høre om de kan steppe opp gamet for anledningen.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig å se engasjementet, og forskjellige synspunkter. Helt klart forskjeller på hva man forventer når man bestiller slike ferdigbygg.

For å svare på kommentarene om jeg er ved mine fulle fem, vanskelig, etc.:

Som jeg nevner i hovedpost, jeg ønsket å teste hva Kompletts kundeservice kunne bistå med. Så å være vanskelig og nevne kjøpesum for å prøve å fiske bedre service var en del av dette. Poenget var å se responsen og hvor langt de var villige til å strekke seg. Hvis de hadde snudd etter kjøpesum-argumentasjonen, hadde jo dette kanskje satt de i et dårligere lys?

Jeg er temmelig klar over at de etter all sannsynlighet har jord-koblede arbeidsbenker til dette formålet. Hadde jeg trodd de subbet rundt på teppet i ullklær hadde jeg nok ikke bestilt varer. :)

Dog personlig synes jeg som sagt det var en skuffende affære av to grunner:

1. "Det er ikke mulig." er noe en kunde sjelden vil høre angående tildels ukompliserte forespørsler.
2. Mangel på faktiske svar.

Angående grunn 2 så var det en som nevnte at KS-Nora skal kunne hjelpe med alt fra stavmiksere til digitale leketøy, og jeg burde ringt for å spørre om å snakke med en som faktisk kunne svart på de mer "tekniske" spørsmålene. Jeg synes ikke det er en kundes oppgave å lete seg frem til riktig representant. Da må KS-Nora fortelle meg at dette kan hun ikke svare på, og deretter sette meg som kunde over til rett personell.

Quote

Anti-statisk lenke? Seriøst. Aldri brukt det selv.. 

Hvis du bygger PC, og ikke skjønner hvorfor det er en god idé med anti-statisk beskyttelse (som f. eks. en håndlenke) og hva en liten ESD fra fingeren din kan gjøre med en RAM-brikke, så ville jeg kanskje hørt på ordtaket: "Better to remain silent and be thought a fool than to speak and remove all doubt."

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
3 hours ago, Borgelin said:

Artig å se engasjementet, og forskjellige synspunkter. Helt klart forskjeller på hva man forventer når man bestiller slike ferdigbygg.

For å svare på kommentarene om jeg er ved mine fulle fem, vanskelig, etc.:

Som jeg nevner i hovedpost, jeg ønsket å teste hva Kompletts kundeservice kunne bistå med. Så å være vanskelig og nevne kjøpesum for å prøve å fiske bedre service var en del av dette. Poenget var å se responsen og hvor langt de var villige til å strekke seg. Hvis de hadde snudd etter kjøpesum-argumentasjonen, hadde jo dette kanskje satt de i et dårligere lys?

Jeg er temmelig klar over at de etter all sannsynlighet har jord-koblede arbeidsbenker til dette formålet. Hadde jeg trodd de subbet rundt på teppet i ullklær hadde jeg nok ikke bestilt varer. :)

Dog personlig synes jeg som sagt det var en skuffende affære av to grunner:

1. "Det er ikke mulig." er noe en kunde sjelden vil høre angående tildels ukompliserte forespørsler.
2. Mangel på faktiske svar.

Angående grunn 2 så var det en som nevnte at KS-Nora skal kunne hjelpe med alt fra stavmiksere til digitale leketøy, og jeg burde ringt for å spørre om å snakke med en som faktisk kunne svart på de mer "tekniske" spørsmålene. Jeg synes ikke det er en kundes oppgave å lete seg frem til riktig representant. Da må KS-Nora fortelle meg at dette kan hun ikke svare på, og deretter sette meg som kunde over til rett personell.

Hvis du bygger PC, og ikke skjønner hvorfor det er en god idé med anti-statisk beskyttelse (som f. eks. en håndlenke) og hva en liten ESD fra fingeren din kan gjøre med en RAM-brikke, så ville jeg kanskje hørt på ordtaket: "Better to remain silent and be thought a fool than to speak and remove all doubt."

Jeg har bygd PCer mange ganger inkludert andre jeg vet om som alle har til felles å ikke bruke anti-statisk lenke. Står du på et teppe eller og bygger? Du fikk vel ikke svarene du håpa på men du høres ut som en fryktelig irriterende kunde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt en samlebånd-PC til 60k, dersom jeg lurte på om de som satte delene sammen ikke var til å stole på.
Men jeg forstår man forventer litt "premium" for en slik pris.
Å ta kontakt med en "chat-robot" for å klage er vel ikke annet enn å få ut litt frustrasjon. Synes "chat-robot'en" svarte bra for seg her. :)
BTW. Jeg har heller aldri brukt "anti-statisk lenke", og det har da blitt noen selvbygg på 30+ år. Bør vel heller være mer bekymret for dårlig el-anlegg hjemme der PC'en står tilkoblet. Min erfaring er at det er da komponenter tar kvelden ifbm strømbrudd (eller lynnedslag).

Lenke til kommentar

Man får det man betaler for.
Om man ønsker å snakke med montør og diskutere hvordan han skal kable ting, så bruker du et mindre selskap med mer personlig touch. 

Sharkgaming, Gamera og flere andre små aktører er nok mer riktig å bruke til noe sånt. (har ikke brukt noen av de, så kan ikke si noe på kvaliteten, men de er small shops som man kan diskutere med før man kjøper noe)

Komplett er samlebånd. Du får gode priser, relativt OK kvalitet, så pumpes det ut over en lav sko.

Ellers så tror jeg oppriktig at komplett har null interesse om du kjøper en pc til 60k eller 15k. De har nok relativt samme margin på alle pcene, og de selger såpass mye at et salg i 60k klassen ikke er en blipp på radaren. Om du legger igjen 60k i måneden, så stiller det seg nok annerledes. 

Lenke til kommentar

Gode priser er litt å ta i men de tar ikke 4-gangen for lagring og minne slik som Apple

Problemet med ferdigPC fra Komplett er at du ikke får best tilgjegnelig komponent i prisklassen men en komponent de klør i fingrene etter å bli kvitt.

Det er ikke alltid at det er en dårlig komponent, men det vil  ofte være en komponent som det finnes mye av på lager selv om det finnes en bedre komponent til samme pris. De vil hele tiden velge deler som gagner de mer enn kunden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...