Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (På 18.2.2026 den 11.11):

Synes du det er riktig å endre vanene til folk som er fattig ved å gjøre maten enda dyrere slik at de ikke har råd til den?

Da skal altså maten bli så dyr at samfunnet kan spare milliarder på å ikke kjøpe den, på samme måte som vi sparer milliarder på strømkrise ved å ikke bruke strøm.

Ditt politiske syn er en sykdom.

La meg presisere: de fattige ønsker ikke å spare penger på å gjøre kjøttdeigen så dyr at de ikke har råd til den. De ønsker billig kjøttdeig.

Sånn kan man argumentere for billig Champagne også. "Dersom folk ikke får billig Champagne så vil de tørste i hjel - det er en sykdom å ønske folk så vondt"

Jeg tror folk har sunt* av å bytte ut kjøttdeig med fisk eller vegetar litt oftere. Kanskje så mye som å gjøre kjøttdeig til en 1-i-uka middag, i stedet for 3. Da selvagt med andre typer mat i stedet for kjøttdeigen. Ingen foreslår sult som Alternativet med stor A.

* Sunt, som i betydningen gjennomsnittlig lengre liv, flere år med god helse og færre år med dårlig helse.

PS. Jeg vil bare skyte inn at det norske helsebudsjettet (stat, fylke og kommuner) var på 453 milliarder kroner i 2022 og antagelig noe mer nå. Bedre helse har ikke bare menneskelige gevinster, men også økonomiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...