Simen1 Skrevet søndag kl 18:20 Skrevet søndag kl 18:20 Bonusprogrammer burde vært forbudt! DB Dinside Pristest: - Umulig å vite Kassalappen forteller bare halve sannheten. Her får du billigst frukt og grønt.
obygda Skrevet søndag kl 18:59 Skrevet søndag kl 18:59 Simen1 skrev (34 minutter siden): Bonusprogrammer burde vært forbudt! DB Dinside Pristest: - Umulig å vite Kassalappen forteller bare halve sannheten. Her får du billigst frukt og grønt. Enig her. Butikkene må konkurre på pris uten fordelsprogrammer. Det er jo også slik at man må aktivere tilbud i app for å få dem. Dette burde man forby rett og slett..Personer uten disse appene sitter jo å plukker opp regningen. F.eks eldre eller andre som ikke aktivt følger med. Dette er usosialt. 2
Mag ne Skrevet mandag kl 08:42 Skrevet mandag kl 08:42 Min handlekurv har gått opp 42% på fire år. Så 3% i året stemmer nok, særlig.. https://www.nrk.no/norge/handleturen_-sa-mykje-dyrare-har-matvarene-blitt-dei-siste-fire-ara-1.17593456
Salvesen. Skrevet mandag kl 09:42 Skrevet mandag kl 09:42 (endret) Mag ne skrev (1 time siden): Min handlekurv har gått opp 42% på fire år. Så 3% i året stemmer nok, særlig.. https://www.nrk.no/norge/handleturen_-sa-mykje-dyrare-har-matvarene-blitt-dei-siste-fire-ara-1.17593456 hvem sier 3% i året de siste 4 årene? Forøvrig er jo prisene hinsides i den saken der. 80 kroner for kjøttdeig? Det har jeg ALDRI betalt. De er stadig på tilbud og jeg betaler skjeldent mer enn 60 kroner. Har egentlig inntrykk av at "fastprisene" nå er skyhøye på en del produkter også kjører de tilbud omtrent konstant. Denne uken er det feks flere som har 2 til 100. Flere som har tilbud på rundt 50 lappen osv. EDIT: Selv "angus" kjøttdeig i fra meny er billigere enn det de har i sin pris: Media er ikke sanne! Endret mandag kl 09:52 av Salvesen. 2
Simen1 Skrevet mandag kl 09:52 Skrevet mandag kl 09:52 Jeg kjenner heller ikke igjen de prisene der. Jeg skulle ha funnet fram noen gamle kvitteringer fra noen år til bake og sammenlignet med dagens kvitteringer. Da hadde det blitt mer reelt. Altså hvilke tilbudspriser jeg faktisk kjøpte ting for.
Nimrad Skrevet mandag kl 09:57 Skrevet mandag kl 09:57 (endret) Sjekker dere ikke bakgrunnsinfoen som NRK har lagt ut? Sitat No-prisane på varene er henta frå den nettbaserte matvarebutikken Oda 7. november. SSB måler prisutviklinga på mat gjennom ein eigen delindeks i konsumprisindeksen som dekkjer varer me hovudsakleg kjøper i daglegvarebutikkar. Kvar månad mottar SSB over 2,5 mill. prisobservasjonar frå butikkane, basert på strekkodedata som blir registrert når varene blir skanna i kassa. Desse dataa gjer det mogleg å følgja prisutviklinga på svært detaljerte varegrupper som til dømes agurk, mjølk og eple. Me har brukt SSBs tabell 03013, for oktober 2021 og oktober 2025, for dei aktuelle varegruppene for å anslå kva prisen for dei ulike varene var i 2021. Reknestykket for å finna 2021-prisen for ei bestemt vare er: 2025-pris * (2021-KPI / 2025-KPI) Me har brukt same tabell for å finna prisstiginga frå 2021 til 2025 på dei varene du har plukka. Reknestykket for å finna prisveksten på matvara er: (2025-KPI / 2021-KPI - 1) * 100 Den generelle prisveksten må matvarer har me også rekna ut frå SSB sin konsumprisindeks. For å finna lønnsveksten frå 2021 til 2025 har me tatt utangspunkt i SSB sin statistikk for gjennomsnittleg månadslønn for alle yrke (tabell 11418). I 2021 var gjennomsnittleg månadslønn 50.790 kr, i 2022 53.150 kr, i 2023 56.360 kr og i 2024 59.370 kr. Gjennomsnittleg månadslønn for 2025 er sett til 62.279,13 kr. Då har me lagt SSB sin prognose for lønnsvekst frå 2024 til 2025 på 4,9 % til grunn. Endret mandag kl 09:59 av Nimrad 2
Salvesen. Skrevet mandag kl 09:57 Skrevet mandag kl 09:57 Simen1 skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner heller ikke igjen de prisene der. Jeg skulle ha funnet fram noen gamle kvitteringer fra noen år til bake og sammenlignet med dagens kvitteringer. Da hadde det blitt mer reelt. Altså hvilke tilbudspriser jeg faktisk kjøpte ting for. ja jeg følger ikke så mye med på priser på tomater og agurk osv, men kjøtt og fisk har jeg grei peiling på og kjøper det nærmere 100% på tilbud og datodisk nå. Og jeg betaler langt lavere priser enn det som var der inne på de varene. 1
paatur Skrevet mandag kl 10:03 Skrevet mandag kl 10:03 2 minutes ago, Salvesen. said: ja jeg følger ikke så mye med på priser på tomater og agurk osv, men kjøtt og fisk har jeg grei peiling på og kjøper det nærmere 100% på tilbud og datodisk nå. Og jeg betaler langt lavere priser enn det som var der inne på de varene. Agurk kosta i dag 29kr på Kiwii her jeg bor, på Nordby 14.90 forrige uke, begge fra Spania.
Salvesen. Skrevet mandag kl 10:04 Skrevet mandag kl 10:04 jeg tror mye av problemet er at folk kun husker "supertilbudene" for 10 år siden der en fikk kjøttdeig til 20 lappen. Så sammenligner de med angus kjøttdeig i fra meny uten tilbud. da har plutselig kjøttdeigen gjort 4 gangen på 10 år. Men så glemmer de at det var billigste type som kostet 20, og i dag får en de på tilbud til 50 lappen. Altså er prishoppet 2.5 ikke 4. Og "vanlig" pris har gått fra ca 40 til 60-70 kroner. Altså under 2x. Prishistorikk - Kjøttdeig billigste type 2
Simen1 Skrevet mandag kl 10:23 Skrevet mandag kl 10:23 SSB melder at matvareprisene har økt 6,2% fra oktober 2024 til oktober 2025. En vanlig (bort)forklaring på økte matpriser har vært økende strømpris, men... Sitat Norgespris demper prisveksten Strømprisen dempet veksten i oktober. – Fra september til oktober i fjor steg prisene på strøm betydelig. I år målte vi derimot et fall i strømprisene i denne perioden, dels som følge av Norgespris-ordningen, sier Espen Kristiansen. – Innføringen av Norgespris ga et prisfall for de sørlige prisområdene i oktober, sammenlignet med hvordan det hadde vært med den tidligere strømstøtteordningen, sier han.
Simen1 Skrevet mandag kl 10:38 Skrevet mandag kl 10:38 (endret) paatur skrev (45 minutter siden): Agurk kosta i dag 29kr på Kiwii her jeg bor, på Nordby 14.90 forrige uke, begge fra Spania. Norske bønder får visst 12,7 kr pr stk for tida. Importert koster ca 9 kr + ca 7 kr tollavgift. Kilde, Det omsettes totalt rundt 1 million slangeagurker per uke. De norskproduserte er sterkt subsidierte fordi det koster veldig mye å dyrke agurk i Norge. Særlig nå på vinteren. Drivhus for agurk og tomat bruker store mengder strøm og bidrar til å drive opp strømprisene. Er det noen her som vet hvor mange kWh agurkprodusentene eller hele drivhusbransjen bruker i november? Vi får høre gang på gang at subsidiene er til for å sikre selvforsyningen. I tilfelle krig og krise så er det altså drivhusagurker vi skal overleve på. Endret mandag kl 10:51 av Simen1
Nimrad Skrevet mandag kl 11:01 Skrevet mandag kl 11:01 Simen1 skrev (20 minutter siden): Vi får høre gang på gang at subsidiene er til for å sikre selvforsyningen. I tilfelle krig og krise så er det altså drivhusagurker vi skal overleve på. Selvforsyning er ikke utelukkende for å overleve. Det handler også om å kunne ha et sunt og variert kosthold hvis noe skal skje. Vi kan så klart overleve fint på laks og poteter, men hvor kjekt og sunt det blir over tid er et helt annet spørsmål. 2
Sjokolade1 Skrevet mandag kl 11:01 Skrevet mandag kl 11:01 Simen1 skrev (37 minutter siden): SSB melder at matvareprisene har økt 6,2% fra oktober 2024 til oktober 2025. En vanlig (bort)forklaring på økte matpriser har vært økende strømpris, men... Får bedrifter Norgespris?
Nimrad Skrevet mandag kl 11:05 Skrevet mandag kl 11:05 Sjokolade1 skrev (2 minutter siden): Får bedrifter Norgespris? Nei, men som det står i artikkelen så har strømprisene generelt falt. 1
Sjokolade1 Skrevet mandag kl 11:12 Skrevet mandag kl 11:12 (endret) Nimrad skrev (7 minutter siden): Nei, men som det står i artikkelen så har strømprisene generelt falt. Har de det, eller har snittet av hva folk betaler falt fordi mange har Norgespris? Endret mandag kl 11:13 av Sjokolade1
Nimrad Skrevet mandag kl 11:17 Skrevet mandag kl 11:17 Sjokolade1 skrev (4 minutter siden): Har de det, eller har snittet av hva folk betaler falt fordi mange har Norgespris? Godt poeng. Sannsynligvis snittet av hva folk betaler pga Norgespris. @Simen1 kan kanskje utdype
halnes1 Skrevet mandag kl 14:34 Skrevet mandag kl 14:34 Nå vil AP øke drivstoffavgiftene som vil gjøre transport av varer dyrere. Sp vil avvise regjeringens forslag til økte avgifter på bensin og diesel. Sammen med økning i veibruks avgift vil avgiftene på diesel øke med 117 øre, og på bensin med 80 øre, etter at moms er lagt på toppen. https://www.vg.no/nyheter/i/bm9oQg/sp-krav-vil-kutte-prisen-paa-diesel-og-bensin 2
Neptun1 Skrevet mandag kl 16:36 Skrevet mandag kl 16:36 halnes1 skrev (2 timer siden): Nå vil AP øke drivstoffavgiftene som vil gjøre transport av varer dyrere. Sp vil avvise regjeringens forslag til økte avgifter på bensin og diesel. Sammen med økning i veibruks avgift vil avgiftene på diesel øke med 117 øre, og på bensin med 80 øre, etter at moms er lagt på toppen. https://www.vg.no/nyheter/i/bm9oQg/sp-krav-vil-kutte-prisen-paa-diesel-og-bensin Til pass for folk som stemte på dem. Men synd for dem som ikke gjorde det selvsagt. 2
Neptun1 Skrevet mandag kl 16:42 Skrevet mandag kl 16:42 Utrolig dårlig debatt på TV2 om de galopperende matvareprisene som holder renten høyere i Norge enn i sammenlignbare land. Standard bortforklaringer fra Ole Robert Reitan. Uhyre slapt panel fra TV2 og politikere som lot han slippe veldig billig (surprise) Ingen spørsmål om den enorme overetableringen av butikker som kundene må betale, krympflasjon (svindel), hvorfor norske varer er betydelig billigere i Sverige, hvorfor fisk og kjøtt som produseres i Norge øker så enormt i pris. 1
Inge Rognmo Skrevet mandag kl 18:00 Skrevet mandag kl 18:00 Simen1 skrev (På 6.11.2025 den 23.04): .. og 98 kr er ikke 47% billigere enn 144 kr. Dette er tross alt 7. trinn pensum. Dette legger jo lista for resten av facebook-innlegget. Kanskje du skal lese facebook-innlegget til Nordstad selv, så det blir riktig, før du beskylder ham for dårlige matte-kunnskaper? 143,80kr er, helt riktig, 47,23% DYRERE enn 97,67. Og det korrekte sitatet fra Nordstad er dette: "Den norske kaffen er 47% dyrere, altså." Forvrengningen til "noe som tilsvarer en besparelse på ca. 47% for den svenske kaffen" og "I en sammenligning var filtermalt kaffe ca. 47% billigere i Sverige enn i Norge, med priser på rundt 98 kr/kg i Sverige og 144 kr/kg i Norge " må altså tilskrives Google sin "geniale" AI/KI. En kunstig intelligens med mattekunnskaper som, etter det du sier, er dårligere enn 7.klasse-pensum, altså. Greit å vite for alle som elsker å bruke ChatGPT, Gemini, og hva de nå heter, ukritisk. Det blir nok en stund til neste gang jeg poster noe av det slaget uten å kontrollregne matematikken deres...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå