Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
vidor skrev (8 minutter siden):

Eneste en bør spise er ekte vill-laks. Er ikke villig til å FÅ betalt fullpris engang for å spise oppdrettslaks. Les deg opp på persistent organic pollutants ang oppdrettslaks og grav gjerne videre derfra, så lover jeg deg du har spist din siste oppdrettslaks.

Studer "all" mat nøye nok og en blir avholds fra mat, ikke over lengre tid da for en stryker med. 

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Studer "all" mat nøye nok og en blir avholds fra mat, ikke over lengre tid da for en stryker med. 

All mat har sine problemer, men mat produsert med menneskelig innblanding over tid for inntjening tar som regel snarveier som degraderer det ferdige produktet. En kortslutter en naturlig utvikling, og det har sin kostnad.

Skrevet
vidor skrev (1 minutt siden):

All mat har sine problemer, men mat produsert med menneskelig innblanding over tid for inntjening tar som regel snarveier som degraderer det ferdige produktet. En kortslutter en naturlig utvikling, og det har sin kostnad.

Joda, men i ett moderne samfunn som vi lever i er det meste vi spiser produsert for å spises. 

Klart en kan dra på jakt og leve på det ila året, dra å fiske i vann osv. Men, disse dyrene lever også i en moderne verden og har sine utfordringer og problemer osv. 

Klart, en kan alltid gjøre klokere valg. Men hvor mye klokere er de? Selv de friskeste friskusene får kreft i 20 årene.. eller andre problemer. 

Men en gjør som en ønsker! :)

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det kan jo ha noe med prisnivået å gjøre..

Du mener det prisnivået som er helt på linje med andre vestlige land (og >30% billigere enn USA...), og hvor kjøttdeig var ett av produktene som var billigere i Norge enn de fleste andre land?

https://www.bondebladet.no/dansk-undersokelse-i-10-land-dropper-du-kaffen-er-handlekurven-nest-billigst-i-norge/s/5-150-127658?fbclid=IwY2xjawNwWjFleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBVa1VFS0FlS04zWGlVeHM5AR7pEpkuA-gPW4bhRTHcrUVMqhxx1-U1htnzEF-_maIp-rE5R7mId2HqMuBnCA_aem_lw64VmmUpSuKxdj9Hr0Q2w

Sjokolade og kaffe-prisene er det skrevet mye om, og ikke helt uberettiget:

Sitat

Vi betaler dessuten langt mer for kaffe enn de fleste andre landene i undersøkelsen. Kaffen stod for rundt 23 prosent av sluttsummen i Norge, mens den stod for bare 10,7 prosent i Belgia.

Faktisk: Dersom kaffe ikke hadde vært med i prisundersøkelsen, slik at man bare handlet 11 varer, hadde Norge vært nest billigst av alle landene i undersøkelsen, kun slått av England.

Skrevet

USA har en helt annen kultur når det kommer til ferske råvarer og det å lage mat hjemme. De burde ikke vært med i sammenligningen. Når det gjelder resten så er det statistisk svakt at de bare har målt én kjede på étt tidspunkt og atpåtil bare valgt ut så lite som 12 produkter. Det er ikke nødvendigvis feil men det er tynt materiale å konkludere noe ut fra. Det sier også artikkelen når de påpeker store avvik i begge retninger fra normal pris. Blant annet kaffe og agurk trekkes fram som svært dyre i forhold til andre land og kjøttdeig som billig. Jyllands-posten må gjerne gjøre flere målinger og komme tilbake med sterkere statistikk.

Det andre er at Bondebladet ikke akkurat er noen nøytral blekke. De har sin agenda og kan velge å avstå fra eller omtale saker avhengig av om de støtter eller bryter med deres agenda. Det styrker ikke akkurat troverdigheten at de valgte en statistisk svak undersøkelse. Jyllandsposten har også mulighet til å f.eks teste 20-30 varer og velge ut de 12 som forteller den historien de på forhånd hadde lyst til å fortelle.

Jeg liker statistikk, undersøkelser og sammenligninger, men forbeholder meg retten til å ta såpass tynt materiale med noen klyper salt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke mangel på statistikk som viser at matprisene i Norge, justert for kjøpekraft, har ligget på ganske gjennomsnittlig europeisk nivå i alle fall de siste 25 årene. Når da norsk kjøpekraft (som en periode var "unormalt" høy, når dollarkursen lå på 5-6 kroner, og euroen på 8 ) har gått ned (bl.a. pga kronekursen) relativt til andre land, så burde det ikke komme som en overraskelse at de ikke-kjøpekraftjusterte prisene som en konsekvens nærmer seg hverandre.  Den fortellingen om at norske matpriser er ekstraordinært høye sammenlignet med Europa ellers er utdatert; det stemte kanskje (særlig når man lot være å justere for kjøpekraft) for 5-10-15 år siden, men i liten grad nå lenger. Ja, prisene har steget de siste årene, men 1) det har lønningene også, og 2) utenlandske priser har steget minst like mye, eller mer.

Du tror vel ikke på denne heller, regner jeg med?

https://ourworldindata.org/grapher/share-of-consumer-expenditure-spent-on-food?region=Europe&globe=1&globeRotation=55%2C10&globeZoom=2.95

Det er ikke veldig mange europeiske land som ligger under 12%, og det bildet har ikke endret seg vesentlig fra 2017 til 2023. Men det som har endret seg er at i 2017 hadde vi høyere kjøpekraft i forhold til resten av europa enn nå, og utenlandske priser omregnet til norske kroner ble lavere enn de blir nå. Norge har gått fra 11,8 til 11,7 (og innimellom der, i 2021, før energiprisene (som åpenbart påvirker all annen energikrevende industri) i hele Europa begynte å stige pga krigen, så var vi oppe i 12,5), og Østerrike fra 9,9 til 10,1 og blitt grønt i stedet for gult.

Endret av Inge Rognmo
edit: mellomrom mellom 8 og ), skal ikke være emoji...
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Såkalt kjøpekraftjusterte priser har aldri vært en relevant målestokk for hvorvidt mat er dyrt eller ikke. Når man sier noe er dyrt eller ikke så er det relativt til vareprisen i andre land, f.eks hvis man reiser til et annet land for å kjøpe mat der.

Den eneste grunnen til å kjøpekraftjustere prisene er å bygge villedende propaganda. Hvem vil det? Selvsagt de som vil tjene penger på å fremme det narrativet.

På det punktet gjorde både Jyllandsposten og Bondebladet alt rett. Sånn det bør være og som jeg tar for gitt at det blir gjort i andre sammenhenger også. Derfor kritiserte jeg heller ikke disse på det punktet. Som du ser av innlegget over så kritiserte jeg de for det svake statistiske grunnlaget. Den kritikken står jeg fullt inne for fortsatt. Selv om du løselig hevder at det ikke mangler på statistikk, uten å faktisk fremlegge noe dokumentasjon på påstanden. (Nei, de kjøpekraftjusterte greiene teller ikke som dokumentasjon på noe helt annet: faktiske priser)

• Liker 2
Skrevet

Den galopperende prisstigningen i Norge fortsetter med uforminsket styrke
https://enhver.no/posts/matvareprisene-skyter-i-vaeret

Vi snakker altså om enorm reell prisstigning på alminnelige matvarer etter at Støre tok over i - 21. (ikke SSB tall som deles på ca. 5 for å hjelpe sine oppdragsgivere med penere tall)

Men folket har tydeligvis veldig god råd siden de stemte for fortsatt prisstigning på ca. 20% i året, så det er bare for dagligvarekartellet å klemme til med flere sjokkøkninger på kaffe, makrellfilet, pølser og andre vanlige varer.

Et annet eksempel på hvor mye prisene øker:
0,5 l Ringnes øl økte med kr 4 i en smell i vår dvs. prisøkning på friske 14,3% - før SSB.

Og jeg som alltid har likt Ringnes så godt. Aldri mer.
Byttet til Bergens øl'et Hansa av rene prinsipper.

• Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (1 time siden):

Kjøper stort sett godteri når jeg er innom Sverige/Storlien.
Synes ikke de har noe bra utvalg på andre ting. 

Svinekjøtt så ut til å være en del billigere.

Man vil komme godt ut av å handle juleribba i Sverige og flere til ved stor familie, hvis man har mulighet til å frakte og ikke bor for langt unna, så bensinen gjør at man ikke sparer noe på det likevel. Hvis man har plass i fryseren.

Svinekjøttet kan fryses ned i porsjoner og passer bra til lapskaus eller wok. Jeg husker når prisen var nede i 40 kr pr. kilo, at butikkene konkurrerte om den laveste kiloprisen. Det er ikke så mange år siden.

Skrevet
1 hour ago, Neptun1 said:

Støre

VI har sett akkurat det samme om Koronaregjering til Erne gikk videre.
AP sin politikk er kanskje svak, men den blir ikke bedre av å lure seg selv med å selge opposisjonens politikk som bedre.

Skrevet (endret)
del_diablo skrev (2 timer siden):

VI har sett akkurat det samme om Koronaregjering til Erne gikk videre.
AP sin politikk er kanskje svak, men den blir ikke bedre av å lure seg selv med å selge opposisjonens politikk som bedre.

Nå er det snart 4 år siden korona-tiden var over - og prisveksten har ikke avtatt, tvert i mot.

Villet høye drivstoff -og strømpriser har vært prisdrivende for alle varer og tjenester i Støres regjeringstid.
Det har hatt en smitteeffekt hos alle som har utnyttet "dyrtiden" uten at det har vært noen grunner for det.
Svak kronekurs grunnet pengepolitikken har også hatt sitt å si (importert inflasjon).

Endret av Neptun1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Subara skrev (3 timer siden):

Svinekjøtt så ut til å være en del billigere.

Man vil komme godt ut av å handle juleribba i Sverige og flere til ved stor familie, hvis man har mulighet til å frakte og ikke bor for langt unna, så bensinen gjør at man ikke sparer noe på det likevel. Hvis man har plass i fryseren.

Svinekjøttet kan fryses ned i porsjoner og passer bra til lapskaus eller wok. Jeg husker når prisen var nede i 40 kr pr. kilo, at butikkene konkurrerte om den laveste kiloprisen. Det er ikke så mange år siden.

Har bitteliten fryser.
Har lenge vurdert å kjøpe en større, men det er også på tide med nytt kjøleskap så godt mulig det blir kombi, men det er off-topic.

Har mer eller mindre sluttet å kjøpe kjøtt.
Kjøper pølse innimellom, og pepperoni på pizza. 
Har sluttet med alkohol, så det kjøper jeg heller ikke. 

Jeg drar aldri til Sverige bare for å handle. 

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (13 timer siden):

Nå er det snart 4 år siden korona-tiden var over - og prisveksten har ikke avtatt, tvert i mot.

Villet høye drivstoff -og strømpriser har vært prisdrivende for alle varer og tjenester i Støres regjeringstid.
Det har hatt en smitteeffekt hos alle som har utnyttet "dyrtiden" uten at det har vært noen grunner for det.
Svak kronekurs grunnet pengepolitikken har også hatt sitt å si (importert inflasjon).

Prisveksten har ikke avtatt? Jo det har den beviselig gjort… inflasjonen vi har sett ble skapt av de som styrte landene under covid og deres pengebruk. Les Erna. Seriøst, lær noe basic samfunnsøkonomi før en uttaler seg..

Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Så passende å skylde på Erna og Høyre. Veldig beleilig egentlig. 

Skylde? Det er opplest å vedtatt, jeg er bare budbringer. Jeg fikk infoen i fra Ola Grytten. Inflasjonen vi har sett etter covid stammer i hovedsak i fra pengebruk under Covid. Det var tilfeldigvis under Ernas styre.

så kan en jo snakke om hvordan en taklet tiden etterpå, om det var bra eller dårlig. Kunne en bremset det fortere etc.

Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Skylde? Det er opplest å vedtatt, jeg er bare budbringer. Jeg fikk infoen i fra Ola Grytten. Inflasjonen vi har sett etter covid stammer i hovedsak i fra pengebruk under Covid. Det var tilfeldigvis under Ernas styre.

så kan en jo snakke om hvordan en taklet tiden etterpå, om det var bra eller dårlig. Kunne en bremset det fortere etc.

Tilfeldigvis under Ernas styre, men det var også rimelig bred enighet i regjeringen om at det var lurt å bruke mye penger på å håndtere krisen, som feks redde en del arbeidsplasser etc. 
Hva som hadde skjedd dersom man hadde skrudd igjen krana blir bare spekulasjoner. Kanskje en resett i form av konkurser hadde vært bra og åpnet for nye og bedre konsepter over tid, kanskje hadde massevis av folk havnet lenge på statens regning før de var tilbake i jobb, som også ville kostet enorme summer. 

Nå er dette lenge siden, men jeg kan ikke huske at det var noen partier som fremmet en holdning om å ikke bruke penger og la ting stå til ved å fremdeles ha et helt åpent samfunn? 

Prisveksten har også økt grunnet krigen i Ukraina, som vel er/var verdens største produsent av flere ting, som korn, rapsolje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...