Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snømåking og snø-fresing versus brøyting av vei + skade på vei ved brøyting:


Anbefalte innlegg

Bor på et lite sted. Bare en som brøyter her og han liker ikke å snakke så mye, eller å huske på om man har spesielle hensyn rundt brøyting, så om man sier "noe galt" til han , så har man plutselig ikke noe mer brøyte-hjelp. Har opplevd endel skader på veien og garasjen grunnet brøyting (spesielt naturlig nok når det ikke er så kaldt da tæla ikke er så hard). Skadene på veien er  fra traktoren og det er på samme sted hvert år,  noe som har medført at jeg har valgt å ta jobben selv via måking og freser. Klarte det greit i fjor vinter, men i år er snømengdene dobbelt så jeg er litt bekymret nå siden freseren ikke greier å kaste snøen så høyt, har jeg da måttet spa snøen høyt over kantene, men nå er kantene så høye at den jobben er blitt mye tid som går med. 

Vurderer å leie inn en som brøyter litt lenger unna for akutt hjelp, men jeg er usikker på hva de kan gjøre med slike høye kanter da jeg aldri selv har brøytet med traktor. Kunne vel trengt litt hjelp til å åpne opp veien, nå er den ca. 2,20 meter bred. Jeg har mye å gå på spesielt på høyre side, da jeg tok bort kvist og kvast med gode marginer før snøen kom.

Grunnen til at veien blir skadet med traktor er vel kanskje fordi de skal ta såla så det kjører på ekstra hardt nedover og da blir veien skadet?

Kan man be de som brøyter om å ikke kjøre på så hardt nedover slik at de tar mer løs snø i overflaten?

Forslag ellers?

Vei_Snø_Brøyting_Måking.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvor høye de "små" kantene er, så skal ikke det være noe problem for en traktor med fres. Men det er alltids en veltefare, siden traktoren må kjøre på kanten der - så dette er avhengig av traktor og utstyr. De skadene på veien må du utdype, kan hende at fres/skjær naturlig vil ta nedi siden det skjer på samme sted hver gang?

Endret av el_cash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke for mye snø til å brøyte dette, men det er jo forskjell på en ny traktor til noen millioner og en 80-talls traktor med bakhjulsdrift. Hovedproblemet hvis du får tak i noen som ikke har brøytet der før er at han ikke aner hvor veikanten er og heller ikke vet hvor det er ting som potensielt kan skades eller skade fresen.

Når du bruker traktor og snøfres senker du som regel snøfresen ned slik at tyngdekraften presser den ned og drar den bortover. Du trykker den ikke ned med traktoren, du bare lar være å holde den oppe. Dersom det ikke er tele eller is så vil den dra med seg litt masse der kurvaturen på vegen gjør at slitestålet tar tak. Du kan velge å holde snøfresen litt i været, men da tar den ikke med seg all snøen og du må konstant sitte med en hånd og endre dybdereguleringen etter som veien går opp og ned. Dette er ikke noe som man vanligvis gjør.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, 3l33t3 said:

Hva slags underlag har du på veien?

Er det pukk som brøytemannen drar med seg eller hva er det som blir ødelagt ved brøyting?

Det er grusvei med blanding av litt små-steiner, men litt ned i veien, er det store steiner. Disse store og mindre steinene blir dratt opp når det brøytes på samme stedet i mildvær. 

Lenke til kommentar

 

infoerbra skrev (36 minutter siden):

Det er grusvei med blanding av litt små-steiner, men litt ned i veien, er det store steiner. Disse store og mindre steinene blir dratt opp når det brøytes på samme stedet i mildvær. 

De fleste med snøfres/skjær har nedi hjul/støttelabber på disse på første snøfall hvis det ikke er snøsåle og brøyte på slik at dette skal unngås, hva slags håndfres har du? Den må være rimelig dårlig hvis den ikke kaster over de kantene der.

Dalen-2106_MG_8902.jpg

Lenke til kommentar
21 hours ago, TAC-2 said:

Det er ikke for mye snø til å brøyte dette, men det er jo forskjell på en ny traktor til noen millioner og en 80-talls traktor med bakhjulsdrift. Hovedproblemet hvis du får tak i noen som ikke har brøytet der før er at han ikke aner hvor veikanten er og heller ikke vet hvor det er ting som potensielt kan skades eller skade fresen.

Når du bruker traktor og snøfres senker du som regel snøfresen ned slik at tyngdekraften presser den ned og drar den bortover. Du trykker den ikke ned med traktoren, du bare lar være å holde den oppe. Dersom det ikke er tele eller is så vil den dra med seg litt masse der kurvaturen på vegen gjør at slitestålet tar tak. Du kan velge å holde snøfresen litt i været, men da tar den ikke med seg all snøen og du må konstant sitte med en hånd og endre dybdereguleringen etter som veien går opp og ned. Dette er ikke noe som man vanligvis gjør.

Takk så mye for at du tok deg til til å forklare mekanismene rundt dette med brøyting, det setter jeg pris på! Det som er litt rart er at akkurat det partiet som vanligvis blir skadet på veien som er ca. 4 meter langt på samme sted, der er det ganske flatt, bare litt gradvis helling oppover. Jeg skal se om jeg har noen bilder av dette......

Lenke til kommentar

Det bildet du postet viser ikke akkurat noen stor utfordring. Hvem som helst med traktor og freser kan brøyte der .. Brøytekantene må være kanskje et par meter før man får problemer. Ærlig talt burde du ha ingenting å gjøre med noen som skader både vei og garasje (!), bare fordi de skal frese vekk litt snø .. Snakk om å være uforsiktig og uprofesjonell. Selv noen som ikke enda har kjørt opp på traktorlappen ville gjort en mye bedre jobb ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De som brøyter prøve å unngå å brøyte når det er for kaldt (er det under - 10 kanskje)? Har vel med å gjøre at blir mer skade på utstyr da og vanskelig å starte?
Med tanke på å unngå skader vei er det vel lurt å brøyte når det har vært kaldt noen dager , men hvor lang tid tar det for tæla å sette seg skikkelig i bakken?
Hvor høye kanter kan man ta ned og flytte med freseren? Og når lønner det seg å bruke traktor-freseren? Når lønner det seg evt. å bruke traktorens skuffe?
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (5 minutter siden):
De som brøyter prøve å unngå å brøyte når det er for kaldt (er det under - 10 kanskje)? Har vel med å gjøre at blir mer skade på utstyr da og vanskelig å starte?

whaaat

EDIT: Du virker å ha å gjøre med en tulling som prater mye shiit. Eller så har vedkommende en usedvanlig dårlig traktor og eller dårlig batteri som ikke tåler minusgrader. Er utstyret i så dårlig forfatning burde man la være å bruke det, for å si det sånn .. Jeg har kun brøytet snø med en eldgammel Volvo BM-traktor og gammel utslitt freser. Og det ville vært null problem å frese vekk det lille du har av snø hos deg. Ærlig talt skjønner jeg ikke hva problemet til din brøyteperson er. Er vedkommende en form for drama queen? 

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Quote

De som brøyter prøve å unngå å brøyte når det er for kaldt (er det under - 10 kanskje)? Har vel med å gjøre at blir mer skade på utstyr da og vanskelig å starte?

Nei. Jo kaldere det er jo tørrere er snøen, og tørr snø er det mye enklere/raskere å frese igjennom en bløt/våt slaps. Hvis det blir ned mot 20 blå så kan noen traktorer kanskje ha vanskeligheter med å starte, og de bør stå en stund for å varme motoren før man kjører de hardt (som man vanligvis gjør når man freser). Men hvor ofte faller det snø i tjue minus...? 

Quote

Med tanke på å unngå skader vei er det vel lurt å brøyte når det har vært kaldt noen dager , men hvor lang tid tar det for tæla å sette seg skikkelig i bakken?

Nei, tæle har ingenting å si, fresen veier så mye at det ikke hjelper. Det må et islag til før man stopper å kaste grus. Alternativt løfter man fresen eller endrer vinkel så den ikke drar med seg grusen. Da vil naturlig nok noe snø ligge igjen, men det er greit for da smelter det kanskje til islag. Har man islag så kan slitestålet dra på dette, det er da du ser striper i veien.

Quote

Hvor høye kanter kan man ta ned og flytte med freseren? Og når lønner det seg å bruke traktor-freseren? Når lønner det seg evt. å bruke traktorens skuffe?

Kantene tar man med kantskjæret på fresen, som gjerne er rundt 120 cm høyt eller deromkring. Men fresen stikker sjeldent mer enn 10 cm ut fra bakhjulet... Skal man ta de høyeste kantene som er på bildet øverst, så må man bruke skuffe. De laveste tar man høyest sannsynlig enkelt med fresen (med mindre de er så høye at traktoren kan velte, men da snakker vi over en meter for de fleste traktorer).

Skuffe er minst effektivt, og det bruker man stort sett bare der man ikke kan bruke fres.

 

TL;DR: null problem å ta de lave kantene der, skal man gjøre veien bredere enn de høye kantene blir det mer jobb (men det er vel heller ikke nødvendig).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...