Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne bakseter på en VW T3 89 modell. Lovlig?


Anbefalte innlegg

46 minutes ago, Serpentbane said:

Det er fullt lovlig å kjøre med to seter i en bil som er registrert som personbil.

Men, når bilen skal på PKK så må den leveres slik den er registrert, altså med alle seter (er jeg ganske sikker på), setebelter (er jeg helt sikker på) og lignende montert. Dette er fordi disse tingene står på sjekklisten for kontrollen på biler som er registrert med flere enn to seter. Om disse tingene ikke er montert vil bilen automatisk stryke på PKK.

det rekker at festene (hurtigkobling) til setene står i bilen... 

sitat vegvesen.no

Flerbruksbiler (biler med seter på hurtigkobling for rask ut-/innmontering) skal kontrolleres slik de fremstår ved kontrollen. Det skal ikke ilegges mangelmerknad for seter med hurtigkobling som ikke er montert på kontrolltidspunktet, man kontrollerer de setene og bilbeltene som er i bilen på kontrolltidspunktet. Dersom bilbeltene og/eller beltelåsene er integrerte i setene som er utmontert, får man heller ikke kontrollert disse. Dersom bilbeltene og/eller beltelåsene er fastmontert i selve kjøretøyet, skal disse kontrolleres selv om setene ikke er innmontert. Forutsetningen for denne praksisen er at kjøretøyet fremstår som et flerbrukskjøretøy med hurtigkoblinger for seter mv. og at festene for de utmonterte setene i kjøretøyet er intakte. Dersom man avdekker at festepunktene for slike seter er fjernet og/eller at det er montert innretninger i kjøretøyet som blokkerer festepunktene, anses dette som en permanent reduksjon av antall sitteplasser. Kjøretøyet skal da anses som ombygd og det skal ilegges mangelmerknad på kontrollpunkt 10.1.

 

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks---alle-kjoretoy-unntatt-traktor.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
joka skrev (15 minutter siden):

det rekker at festene (hurtigkobling) til setene står i bilen... 

sitat vegvesen.no

Flerbruksbiler (biler med seter på hurtigkobling for rask ut-/innmontering) skal kontrolleres slik de fremstår ved kontrollen. Det skal ikke ilegges mangelmerknad for seter med hurtigkobling som ikke er montert på kontrolltidspunktet, man kontrollerer de setene og bilbeltene som er i bilen på kontrolltidspunktet. Dersom bilbeltene og/eller beltelåsene er integrerte i setene som er utmontert, får man heller ikke kontrollert disse. Dersom bilbeltene og/eller beltelåsene er fastmontert i selve kjøretøyet, skal disse kontrolleres selv om setene ikke er innmontert. Forutsetningen for denne praksisen er at kjøretøyet fremstår som et flerbrukskjøretøy med hurtigkoblinger for seter mv. og at festene for de utmonterte setene i kjøretøyet er intakte. Dersom man avdekker at festepunktene for slike seter er fjernet og/eller at det er montert innretninger i kjøretøyet som blokkerer festepunktene, anses dette som en permanent reduksjon av antall sitteplasser. Kjøretøyet skal da anses som ombygd og det skal ilegges mangelmerknad på kontrollpunkt 10.1.

 

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks---alle-kjoretoy-unntatt-traktor.pdf

Jo, men VW T3 89 har så vidt meg bekjent ikke hurtigkobling for seter. Og da er jeg usikker på om den kan vises uten. Jeg mener også at beltene er boltet i C-D-E-F-stolpen et sted, ikke på selve setene. Men, det kan naturligvis ha vært flere varianter...

Men generelt sett er dette naturligvis riktig og nyttig for den som evt. leser tråden og har en annen bilmodell.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Serpentbane said:

Jo, men VW T3 89 har så vidt meg bekjent ikke hurtigkobling for seter. Og da er jeg usikker på om den kan vises uten.

finnes også på T3.. men da må det være en "multivan" men er nok skjelden som personbil, de fleste T3 multivan er camper-utgaver

Lenke til kommentar
joka skrev (1 time siden):

finnes også på T3.. men da må det være en "multivan" men er nok skjelden som personbil, de fleste T3 multivan er camper-utgaver

Jeg har en T3 Caravelle. 

Nå snakket jeg med en som hjelper meg ganske mye med bilen. Han nevnte at bilen må gjennom teknisk kontroll, da den har vært avskiltet i en lengre periode - i tillegg til eu-kontrollen. At setene ligger under det som hører til "teknisk kontroll" - hva nå enn det er. Så om teknisk kontroll kan utføres hos et verksted, eller om bilen må til Vegvesenet - er jeg usikker på.

Jeg har også byttet belter på førersiden, samt utført en rekke små sveisejobber som er/skal bli malt over - og trekkes over med fabrikkstoff. Alt er 100% sikkert. Selv om det er mye "lapp & fiks". Mye er kosmetisk. Man ser at det har blitt jobbet mye med bilen. Men jeg gruer meg litt til alle disse sjekkene. Kanskje ekstra mye siden jeg aldri har gjort noe slikt før. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Jo, men VW T3 89 har så vidt meg bekjent ikke hurtigkobling for seter. Og da er jeg usikker på om den kan vises uten.

Når fastmonterte seter er permanent fjernet kommer man nok ganske sikkert inn under følgende:

Sitat

Dersom man avdekker at festepunktene for slike seter er fjernet og/eller at det er montert innretninger i kjøretøyet som blokkerer festepunktene, anses dette som en permanent reduksjon av antall sitteplasser. Kjøretøyet skal da anses som ombygd og det skal ilegges mangelmerknad på kontrollpunkt 10.1.

 

Lenke til kommentar
On 1/16/2023 at 2:52 PM, Milhouse85 said:

Han nevnte at bilen må gjennom teknisk kontroll, da den har vært avskiltet i en lengre periode - i tillegg til eu-kontrollen.

Tror at det bare er ved ombygging at man må vise hos Statens Vegvesen.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

Eller ved amatørbygg, men så mye sveising har det vel ikke blitt gjennomført?! (Millhouse T3 Caravelle)

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/amatorbygg/

Hvis det dreier seg om så små endringer som to seter som er tatt vekk, så tror jeg at jeg ville forsøkt å alliere meg med et verksted som har rett til å gjennomføre EU kontroll. Noen av dem går med på å gjennomføre en "enkel inspeksjon før EU kontroll" slik at man kan betale noen hundrelapper og få en foreløpig vurdering av hva en EU kontroll sannsynligvis vil komme til å kreve for å oppnå "godkjent".

Jeg fikk i alle fall det tilbudet en gang i tiden, "vi kan først ta en rask kikk på bilen og hvis det ser ut til å være liv laga, så kan vi ta en full EU kontroll etterpå". 

"Her mangler det to seter, kan jeg få dette godkjent", det må det vel gå an å få svar på uten de store kostnader. 

Må man til Statens Vegvesen, så er det vel ikke utenkelig at man kan få godkjent der også ut i fra de reglene som gjelder for veteranbiler. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Var på verkstedet i dag og snakket med en mekaniker. Viste ham bilder av bilen.

Han sa det mest sannsynlig ikke var noe problem. Men dersom de ble usikre på noe, pleide de ringe til Trafikkstasjonen for å spørre. Men at det sannsynligvis ikke gjør noe.

Bilen skal inn på kontroll mot slutten av februar. Blir spennende å se utfallet av dette. Men virker som det skal gå i orden.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Vi får krysse fingrene 🙂 Har slutten av februar jeg også.

hehe aldri vært så spent som nå

To års arbeid. Ca 50 lapper brukt på deler. 10 lapper på interiør, maling og diverse. Samt hundrevis av timer. 

Aldri mer skal jeg gjøre noe lignende. 😆

1102424208_WhatsAppImage2023-01-22at18_37.42(1).thumb.jpeg.b672dc5c65697981038330d7a7ddbfce.jpeg

1157085811_WhatsAppImage2023-01-22at18_37_42.thumb.jpeg.f772c96eb9530178ef7fc6e0bcb2efa0.jpeg

Interiørjobben er påbegynt. I går la jeg på ulltepper. Litt amatørmessig utført kanskje. Men blir fryktelig spennende å se om den går gjennom kontrollen. Er vel 99% sikker på at de finner noe greier.... men det får gå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her var det mange merkelige innspill. Om han som skal ta PKK slipper bilen igjennom med seter som er permanent fjernet så er jo saken grei, ihvertfall for de neste to årene.

I kjøretøyets vognkortet står et eget punkt med "antall seter". Dersom kjøretøyet er permanent ombygd på en måte som medfører at vognkortets opplysninger ikke lenger stemmer, skal ombyggingen godkjennes av vegvesenet og nytt vognkort utstedes. Å få godkjent fjerning av seter er uproblematisk da det ikke er noen nye krav som skal oppfylles. Vegvesenet tar gebyr for kontroll av ombyggingen, mener jeg betalte kr. 650,- for en slik time tidlig i 2022.

Milhouse85 skrev (På 16.1.2023 den 14.52):

bilen må gjennom teknisk kontroll, da den har vært avskiltet i en lengre periode - i tillegg til eu-kontrollen.

Dette stemmer ikke. I utgangspunktet trenger man kun ny PKK for å godkjenne et kjøretøy som ikke har mangellapp fra tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel hende at ombyggingen må typegodkjennes av VW selv så du har papirer på det til Statens vegvesen, men i utgangspunktet leter jo ikke en EU kontroll etter slike feil da? Så det tror det er litt gambling, eneste grunnen jeg ser for at fjerning av seter skulle være en feil er om biltypen har setene som en struktuell forsterkning av noe slag, noe bilen her ikke har :)

Kan jo være greit å omregistere bilen til en caming bil kanskje, blir jo helt satt ut av alle reglene de har på kontrollene fortiden.. Og bra utført så langt ja :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Krozmar skrev (På 25.1.2023 den 2.54):

Kan vel hende at ombyggingen må typegodkjennes av VW selv

Produsent og importør typegodkjenner ikke en ombygging. Men de kan derimot søke vegvesenet om typegodkjenning. Mye av poenget med typegodkjenning er for øvrig å gjøre det enklere å få registrert en hel haug med tilsvarende kjøretøy.

I dette tilfellet er det derimot snakk en enkeltgodkjenning av et kjøretøy, noe som foregår ved en av vegvesenets trafikkstasjoner.

Endret av X10anT
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, X10anT said:

Produsent og importør typegodkjenner ikke en ombygging. Men de kan derimot søke vegvesenet om typegodkjenning. Mye av poenget meg typegodkjenning er for øvrig å gjøre det enklere å få registrert en hel haug med tilsvarende kjøretøy.

I dette tilfellet er det derimot snakk en enkeltgodkjenning av et kjøretøy.

Det stemmer jo det. Og ellers så finnes det noen spesielle retninglinjer for godkjenning av ombygging av veterankjøretøy. I forhold til mye av det andre som kan godkjennes, så er jo "å ta vekk to seter" for "lite" eller "nesten ingen ting" å regne. Det enkleste bør vel være å forsøke seg på en EU kontroll og går den ikke gjennom på grunn av setene, så blir det "godkjenning på trafikkstasjon".  Legger ut linken om godkjenning av ombygging av veterankjøretøy en gang til, ettersom jg synes at vi er framme ved riktig svar.

Og konklusjonen må vel bli "kjerra" etter all sannsynlighet går gjennom uansett, hvis den ikke er trafikkfarlig og er uten større tekniske feil. 

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skjema/retningslinjer-for-bruk-av-kontrollorens-skjonn-ved-ombygging-av-kjoretoy-30-ar-og-eldre.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette har selvsagt ingen verdens ting med ombygging av veterankjøretøy å gjøre, selv om det aktuelle kjøretøyet faktisk er over 30 år. De særskilte retningslinjene som gjelder for veterankjøretøy gjelder ved "omfattende ombygging". Her er det kun snakk om en "mindre ombygging".

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/

På denne linken kan følgende leses:

505570896_Endreantallseter.jpg.12d050d25ab946a6f9f069038f88e71f.jpg

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trene Arnholdt skrev (På 8.2.2023 den 1.55):

Hvordan har det gått?

Da er EU-testen gjennomført.

Ingen spørsmål eller noe som helst angående setene. Ingen feil på det. 

Men bilen ble ikke godkjent. 7 mindre feil, alle 2-ere. Og en liten 1-ener for manglende refleksvest i bilen. 😜
Bare småting som har med lys, og en liten justering av bremsene (kanskje jeg har litt luft igjen). 

Etterkontroll blir i slutten av mars. Satser på jeg får skilt på bilen da.. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...