Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i norsk skriftlig? Er så dårlig...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier at du leser på NRK. Det er i og for seg en bra ting det, men du lærer ikke noe om språklige virkemidler der. Det er nyheter. Faktaopplysninger. Handlingsreferat. 

Du må lese skjønnlitteratur. Begynn med noe lettlest, f.eks. krimbøker av Jo Nesbø (Harry Hole). Det er ganske lett å komme inn i. Til å begynne med ville jeg bare lest, uten noen andre baktanker. Underveis legger du kanskje merke til noen formuleringer du liker. Når du har kommet deg gjennom noen bøker kan du se om du klarer å oppdage "virkemidler" i teksten. 

(hva disse er, og hvorfor de brukes, regner jeg med at du kan finne forklaringer på i pensum) 

Etter hvert som du blir litt dreven kan du spørre på biblioteket om de har noen forslag til deg. Forteller du dem hva du er interessert i, så finner de noe som passer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte halvveis ned i innlegget ditt, var nettopp det du selv skrev. "Du må bare lese mer." Nyheter du leser på nett, artikler skreven av en journalist på 12 minutter, eller tilsvarende - er sjelden bra nok. Alle som har lest en bok eller fem forstår hva jeg mener med det. Det meste du leser forløpende gjennom en dag er tekster som går rett-på-sak, informativt og bastant. Med mål om å formidle et nokså enkelt budskap. Norsk (og skriftspråk førøvrig) handler om mye mer enn det. Leser man bøker, skriver forfatteren ofte "i bilder" - der forfattere ofte bruker lang tid på å beskrive en stemning, følelse eller lignende - også er resten opp til deg som leser boken å fylle inn det forfatteren beskriver inn i fantasien du sakte bygger deg opp i hodet. 

Du skriver at du er fortvilet. Samtidig skriver du ord som: Gidder ikke, kjedelig, jeg kan ikke, umulig, jeg suger - og lignende. Du blir ikke kroppsbygger av å ligge på sofaen. Du blir heller ikke god på språk av å lese VG og NRK hver dag. 

Men siden du ber om konkrete tips: 
1. Les mer skjønnlitteratur. Gå på et bibliotek og snakk med bibliotekaren. Kanskje kan de hjelpe deg med å finne bøker som er lettleste og enkle å forstå. Du trenger ikke hive deg rett på Knausgård & Co. Ungdomsavdelingen har lettleste og bra bøker, som ikke er alt for tykke. Bøker du lett kan lese på en dag eller to. Leser du 10 - 15 minutter hver dag; er det bedre enn ingenting. 

2. Tekster du skriver selv. Les dem høyt. Da hører du fort hvor det skurrer.

3. Når du har skrevet en tekst, ikke fokuser alt for lenge på enkeltord og rediger teksten i hjel. Da er det bedre å ta en lengre pause, og heller se på teksten på nytt etter noen timer, eller neste dag. 

Og når det er sagt: Verken 3 eller 4 er dårlige karakterer. Det er midt på treet. Så at det er noe å være flau over er bare tull. For noen er det å skrive veldig enkelt, for andre mer utfordrende. Noen forstår matte lekende lett, andre må jobbe hardere med det. Vi har alle våre sterke og mindre sterke sider. Men at man suger. Det blir feil. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Du skriver at det å analysere tekster er vanskelig/kjedelig, så jeg vil bare komme med en liten observasjon. Det å analysere tekst, da gjerne spesielt dikt, kan gi en helt ny dimensjon av forståelse for hva forfatteren mente. Å sette en tekst i sammenheng med noe kan være veldig interessant. Kanskje prøve å sette teksten i sammenheng med for eksempel det politiske miljøet (Easter 1916 av Yeats for eksempel), eller forfatterens kjærlighetsliv (Annabel Lee av Poe for eksempel), eller datidens levekår (Terje Vigen av Ibsen) og et uendelig antall andre muligheter.

Når du gjør det nok så vil du se det finnes spesifikke virkemidler forfatterne bruker for å formidle tanker og ideer utover det teksten gjenspeiler. Det blir nesten som å løse et puslespill uten fasiten.

Ta ett eksempel fra da jeg studerte engelsk. Vi fikk i oppgave å lese The Great Gatsby, som tilsynelatende er en ganske rett-fram bok. Men når vi satt oss ned og analyserte boka fant vi mange språklige bilder, temaer og poeng som kanskje Fitzgerald prøvde å formidle. Vi satt den i sammenheng med "the roaring 20's", fattigdom, klasseskille osv. og fant vi mye subtekst som både støttet opp om og direkte kritiserte hovedpersonen i boka. Plutselig handlet det ikke om en nyrik som var forelsket i ei dame - det handlet om nye og gamle penger, det handlet om grådighet, om klasseskille, at rike kan ha fattige liv, om løgn og bedrag.

Men det krever tid og arbeid, og som noen skriver ovenfor - du må lese masse!

Lenke til kommentar
pijeoioo skrev (8 timer siden):

Har prøvd å google litt, og folk sier bare "du må bare lese mer". 1. Jeg liker ikke å lese, noe som er mitt problem, men synes det er så kjedelig. 2. Jeg føler ikke jeg blir noe bedre av det. Er på NRK og leser artikler hver dag, men jeg blir jo ikke noe bedre. Og folk sier sånn "du må bare skrive mer". Jeg kan ikke skrive, for læreren gidder ikke å hjelpe meg! Den ene gangen jeg faktisk turte å spørre om hjelp, ble hun irritert. Hun sa at det er stress å rette tekster, og at det blir for dumt hvis jeg skal be henne se litt på mine tekster. Ingen kan rette tekstene mine, og da gidder jeg ikke å skrive på fritiden, for hvem skal hjelpe meg da?

Det er fint at du ønsker å bli bedre i norsk skriftlig. Det er en viktig ferdighet å ha med seg videre i livet og det vil hjelpe deg i alle andre fag du har nå og i fremtiden. Jeg stiller spørsmål til motivasjonen din. Om den kommer fra rett sted, eller om den i det hele tatt eksisterer. Du skriver du vil bli bedre for å få høyere karakter. Det er ingen god kilde til motivasjon. Du skriver du vil bli bedre, men at du ikke er interessert i å trene fordi det er kjedelig. Det finnes ingen "quick fix" for å bli en bedre skriver. Jeg er ikke profesjonell fotballspiller fordi jeg ikke la ned nok trening i det. Jeg kan ikke spille piano fordi jeg ikke har lagt ned nok trening i det. Du må være villig til å sette deg ned og lese bøker. Det er masse forskning på at det er den fremste måten å utvikle språket på.

Altså må du være innstilt på at det er du som må gjøre jobben, ikke læreren din eller noen andre. Og du må finne den motivasjonen som skal til for å nå målet ditt. Ja vel, så opplevde du at hun ble irritert da du spurte om hjelp. Det er ikke kult, men jeg lurer på hvordan du stilte spørsmålet. Som norsklærer hører jeg ofte: "Jeg skjønner ingenting" eller "Kan du si hva som er dårlig i teksten min?". Det du egentlig sier da er: Jeg er ikke interessert i å jobbe med dette, gjør jobben min for meg. Forsøk å stille spørsmålene mer konkret. Vis at du har forsøkt å jobbe med teksten på egen hånd først: "Hei, jeg prøver å vekke interesse med denne innledningen. Synes du jeg lykkes med det?" eller "Hei, her har jeg laget en metafor for å forklare hvordan objektet ser ut. Fungerer det?" eller "Har jeg rett i at kontrastene i teksten er et viktig virkemiddel som forfatteren bruker for å få fram forholdet mellom de to karakterene?". Vær konkret i måten du stiller spørsmål på og vis at du jobber med teksten din.

Videre kan du oppsøke hjelp på internett og finne skriverammer, skrivetips og lese modelltekster. https://skrivesenteret.no/ressurser/ er et godt sted å starte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at det meste er sagt i innleggene over, men du skal få et ekstra tips så du kan se om du kommer over "gidder ikke". Altså, det er kun å lese gode tekster som kan gjøre deg bedre til å skrive selv. Såfremt du har lært det elementære om setningsbygging osv. Om du synes det er kjedelig å lese har du kanskje lest feil bøker. Bøker som ikke passer deg godt nok. Og jeg kan være med på at mange bøker har en lang og til dels kjedelig oppbygning mot spenningen, eller det interessante. Så finn heller gode småhistorier, av gode forfattere. Dermed kommer tipset mitt, til Roald Dahl. Mesteren av små noveller, små historier, med gode sluttpoeng. Det er gjerne sluttpoeng innen krim, innen absurde ting og hendelser eller noe annet du neppe forventer. Og han har et språk som er helt i toppklassen. Skjønner du hvordan han bruker ord og setninger til å skape stemning, interesse og finurlighet er du kommet langt. Da kan du prøve å kopiere litt av stilen, og vips er du kommet lenger enn 95% av medelever/medstudenter på din alder.

Lenke til kommentar
pijeoioo skrev (På 10.1.2023 den 22.55):

Hei,

Jeg (VG3 elev) er så dårlig i norsk skriftlig at det er nesten litt flaut. Får bare 3-ere, hvis jeg er heldig så får jeg kanskje 4-/4. Har prøvd å spørre læreren om hun kan hjelpe meg, men hun sier bare det samme om og om igjen: "Bra grammatikk/språk, men dårlig innhold". Da spør jeg: Ok, kan du si hva som er dårlig? Da sier hun bare at strukturen er dårlig, men hun sier ingenting om hvordan jeg kan bli bedre akkurat. Bare "dårlig struktur, så jobb litt med det". Så jeg kan ikke spørre læreren, hun gidder ikke å hjelpe elevene sine (hun blir altså irritert/sur om vi spør om hjelp, for vi sløser bort tiden hennes... Som er litt rart, skal ikke lærere liksom hjelpe elevene sine, da?)

Synes det er litt rart at hun sier at jeg skriver bra, altså selve språket, siden jeg flyttet til Norge etter å ha bodd i England i 8 år. Fikk ikke noe ekstra hjelp på barneskolen, jeg måtte bare lære norsk med de andre som allerede snakket flytende norsk. Så det er jo en lettelse... Men jeg merker jo at jeg bruker veldig mye tid på å finne ut om de ordene jeg bruker høres "riktig" ut, eller om setningene jeg skriver høres bra ut - bruker vel 2 timer på grammatikk og sånn under en skriveøkt (5 timer).

Uansett - problemet er jo at jeg ikke er kreativ. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å analysere tekster. Hvordan finner folk virkemidler? Jeg finner bare de mest åpenbare og tydelige virkemidlene, som gjentakelse eller kontraster. Jeg klarer ikke å skrive hvorfor disse er viktige, eller hva disse virkemidlene gjør. Blir bare helt blank. 

Jeg suger på å analysere. Det er det verste jeg vet. Og saktekster/fagtekster. Helt grusomt... Det eneste jeg 'liker' er å skrive noveller, men neida, det har vi ikke i VG3 pga fagfornyelsen.

Har prøvd å google litt, og folk sier bare "du må bare lese mer". 1. Jeg liker ikke å lese, noe som er mitt problem, men synes det er så kjedelig. 2. Jeg føler ikke jeg blir noe bedre av det. Er på NRK og leser artikler hver dag, men jeg blir jo ikke noe bedre. Og folk sier sånn "du må bare skrive mer". Jeg kan ikke skrive, for læreren gidder ikke å hjelpe meg! Den ene gangen jeg faktisk turte å spørre om hjelp, ble hun irritert. Hun sa at det er stress å rette tekster, og at det blir for dumt hvis jeg skal be henne se litt på mine tekster. Ingen kan rette tekstene mine, og da gidder jeg ikke å skrive på fritiden, for hvem skal hjelpe meg da? Jeg har jo ingen. Jeg må jo rette mine egne tekster, men det er jo umulig, for jeg vet jo ikke hva som er bra eller dårlig.

Vær så snill, kan noen komme med konkrete tips? Setter pris på alle svar. Hilsen fortvilet elev

Du må lese litteratur om temaer og etterligne disse, det vil si lese omhandlinger eller andre stiler med god karakter.

språket ditt er veldig bra slik jeg ser, det er nok oppbygning og kilder og konklusjon du må jobbe med.

Jeg synes fagtekster er dødkjedelig også, og skjønnlitterære noveller er mye bedre og mer interessant.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, pijeoioo said:

Jeg husker da jeg var liten, så leste jeg "En pingles dagbok" bøkene. De var så gøye! Leste også mye Roald Dahl, han er veldig flink til å skrive. Men jeg husker da læreren sa at jeg var barnslig på ungdomsskolen (9. klasse) siden jeg kun likte å lese barnebøker. Så jeg stoppet å lese etter den kommentaren. Ble ikke akkurat såret, men det var liksom en "reality check" - "Oi, det er kanskje litt barnslig å lese barnebøker nå som jeg er 14..."

Husker egentlig ikke så mye av Dahls bøker når det gjelder virkemidler og sånn, men får vel lese Georgs magiske medisin. Den er gøy :)

Dahl har like mange voksenbøker som for barn. Uten at jeg har talt nøyaktig. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, unik42 said:

Han har vel en korthistorie om ei dame som myrder mannen sin med et lammelår og serverer det ferdigstekt til politiet når de kommer for å stille spørsmål?

Han har mange slike korthistorier med en liten vri i sluttpoenget. Akkurat denne historien er vel en del av samlingen "Kiss kiss" om jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (På 12.1.2023 den 10.56):

Han har vel en korthistorie om ei dame som myrder mannen sin med et lammelår og serverer det ferdigstekt til politiet når de kommer for å stille spørsmål?

Den heter Dypfryst, som er en søt liten novelle. Roald Dahl kan være fint for å vekke leselysten, men jeg tror jeg heller vil anbefale Erlend Loe som en slags inngangsportal til bøkenes magiske verden. Naiv Super eller bøkene om Doppler har godt språk og er bøker som nærmest leser seg selv.

Forfattere jeg har kost meg mest med i det siste er Karl Ove Knausgård, Haruki Murakami, Knut Hamsun, Erika Fatland, Lars Mytting og Ida Hegazi Høyer. Fantastiske historiefortellere alle sammen hvor jeg føler jeg utvikler språket for hver side jeg leser. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...